Departementet vil understreke at et hovedformål med
arbeidstidsbestemmelsene er å sikre at arbeidstakerne har
en arbeidstid som ikke påfører dem og deres nærmeste
familie unødige helsemessige og sosiale belastninger. Departementet
mener at flere av bestemmelsene i den nye arbeidsmiljøloven
ikke støtter opp om dette målet, og mener at arbeidstidsbestemmelsene
må gjøres mer i tråd med målsettingene
om et helsefremmende og inkluderende arbeidsliv.
Komiteen støtter målsettingene
om beskyttelse mot helsemessige og sosiale belastninger, samt at arbeidstidsbestemmelsene
skal fremme et inkluderende arbeidsliv.
Komiteen har merket seg den bekymring som har
oppstått med hensyn til arbeidstidsordninger ved en rekke
bo- og behandlingskollektiver som praktiserer såkalte "medleverordninger".
Det ble besluttet å fastsette særlige arbeidstidsregler
i forskrift for arbeidstakerne i disse institusjonene som gjør
det mulig å videreføre hovedtrekkene i det eksisterende
omsorgs- og behandlingstilbudet. Forskriften ble utarbeidet i samarbeid
med partene i arbeidslivet og trådte i kraft 1. juli
2005. Forskriften er hjemlet i den nye arbeidsmiljøloven § 10-12
nr. 6, som trådte i kraft samtidig med forskriften, og
som gir anledning til å gjøre unntak fra arbeidstidsbestemmelsene
for arbeid av så særegen karakter at de vanskelig
lar seg tilpasse bestemmelsene i arbeidstidskapitlet.
Komiteen konstaterer at denne bestemmelsen ikke
er foreslått endret i denne proposisjonen, og dette innebærer
at forskriften vil fortsette å gjelde uten endringer.
Komiteen er kjent med at det er iverksatt en større
evaluering av bo- og behandlingskollektiver i regi av Barne- og
familiedepartementet. Evalueringen er planlagt ferdigstilt 1. mars
2006. Komiteen er kjent med at evalueringen tar
sikte på å vurdere den faglige kvaliteten for å sikre
brukerne en best mulig behandling og på å vurdere
hvilken innvirkning ordningene har bl.a. på arbeidstakernes
helse og velferd. Med bakgrunn i dette arbeidet ble det besluttet å gjøre
forskriften midlertidig. Komiteen har merket seg
at når evalueringen foreligger, vil departementet i nært
samarbeid med øvrige myndigheter, partene i arbeidslivet
og de aktuelle interesseorganisasjoner vurdere om det er behov for
endringer eller tilpasninger i forskriften. Komiteen er
kjent med at medleverordningen der medlever har bolig på eller er
tilknyttet til institusjonen, er ønsket av disse ikke-profittbaserte
virksomhetene som et helt nødvendig tiltak for å gi
mennesker i en svært utsatt posisjon god hjelp og behandling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at loven
som ble vedtatt 17. juni 2005 på mange felter
i arbeidstidskapittelet har fått preg av mer rammepreget
regulering enn arbeidsmiljøloven slik den var før
endringene i 2003. Dette er en type regulering som lett kan tjene
den sterkeste parten, mens klare, detaljerte og kontrollerbare grenser
vil tjene den svakeste. I dagens arbeidsmarked hvor kravene til
effektivitet og konkurranseevne er stort, opplever vi et sterkt
press på arbeidstidsordninger og "vilje" til overtid hos
arbeidstakerne. Disse medlemmer mener at de foreslåtte innstramminger
på arbeidstidsbestemmelsene vil fremme arbeidstakernes
behov for beskyttelse mot press for å arbeide ut over normal
arbeidstid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke
at et hovedformål med arbeidstidsbestemmelsene er å sikre
at arbeidstakerne har en arbeidstid som ikke påfører
dem og deres nærmeste familie unødige helsemessige
og sosiale belastninger. Disse medlemmer vil peke på at
lovforslaget fra regjeringen Bondevik II, som ble vedtatt av et
flertall bestående av Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre, inneholdt flere forbedringer på dette
feltet, som for eksempel rett til fleksibel arbeidstid og utvidelse
av personkrets som ble omfattet av arbeidstidskapittelet.
Departementet foreslår å beholde den nye lovens formulering
av vilkår for overtidsarbeid. Det understrekes at § 10-6
første ledd materielt sett viderefører vilkårene
fastsatt i gjeldende lov § 49 nr. 1 fjerde ledd.
Grensene for hvor mye overtid som skal være tillatt
foreslås tilbakeført til situasjonen før
endringene i 2003 som innebar en adgang til å inngå individuelle avtaler
om bruk av overtid. Det betyr at begrensningene på daglig,
ukentlig, månedlig og årlig forbruk av overtid
gjeninnføres.
I utgangspunktet må overtidsarbeidet ikke overstige
ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i løpet
av fire sammenhengende uker og 200 timer i året.
Ved virksomhet som er bundet av tariffavtale vil arbeidsgiver
og arbeidstakernes tillitsvalgte kunne avtale at rammene for tillatt
overtid utvides til inntil 15 timer i løpet av sju dager,
40 timer per fire sammenhengende uker og 300 timer per år.
Slik avtale skal kunne gjøres gjeldende for alle arbeidstakere ved
virksomheten som utfører arbeid av den art avtalen omfatter,
dersom et flertall av arbeidstakerne er bundet av avtalen. Det er
likevel et vilkår for bruk av utvidet overtid etter denne
bestemmelsen at arbeidstaker i det enkelte tilfelle sier seg villig
til det.
Etter tillatelse fra Arbeidstilsynet skal rammen kunne utvides
til 20 timer i løpet av sju dager og 200 timer for en periode
på seks måneder. Før tillatelse gis skal
overtidsbruken drøftes med de tillitsvalgte.
I tillegg foreslås gjeninnført en maksimal
grense for hvor lang samlet arbeidstid (alminnelig arbeidstid pluss
overtid) arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet
bundet av tariffavtale kan avtale seg fram til. Departementet mener
det er behov for en slik maksimumsgrense for å begrense
meget lange arbeidsdager. Grensen foreslås satt til 16
timer over en periode på 24 timer. Dette gjennomføres
ved at minimumsgrensen for den arbeidsfrie perioden settes til åtte
timer for den daglige og 28 timer for den ukentlige arbeidsfrie
perioden. Dette vil komme i tillegg til kravet om kompenserende
hvile, jf. § 10-8 tredje ledd.
For å imøtekomme virksomhetens behov for fleksibilitet,
foreslås gjeninnført bestemmelsen i gjeldende
lov § 51 nr. 2 om at det kan inngås skriftlig avtale
mellom arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte om at overtidsarbeid
kan foregå i den arbeidsfrie perioden, hvis dette er nødvendig
for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser.
Departementet vil ikke videreføre adgangen i den nye
loven til å avspasere overtidstillegget. Departementet
mener at en slik ordning kan føre til økt bruk av
overtid. Den begrensende effekt som betalingsregelen kan ha, vil
ikke være like sterk dersom overtidstillegget kan avspaseres.
Departementet foreslår imidlertid å beholde bestemmelsen
om at det skal være adgang til å avtale at overtidstimer
skal avspaseres. Dette er bare en presisering av gjeldende rett.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, støtter
Regjeringens forslag om innstramminger i overtidsbestemmelsene. Regjeringens
forslag ivaretar arbeidstakernes behov for vern av daglig arbeidstid
og fritid, samtidig som det gir vern mot press på å arbeide
overtid.
Flertallet merker seg at vilkårene for
bruk av overtid materielt sett er en videreføring av vilkårene fastsatt
i gjeldende lov § 49 nr. 1 fjerde ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at de overtidsrammene som ble innført i arbeidsmiljøloven
i 2003, ga større frihet til å avtale lokalt bruk
av overtid ut over den ramme som arbeidsgiver ensidig kunne pålegge.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at det var fortsatt et vilkår
at overtid kunne benyttes kun når det forelå et
særlig og tidsavgrenset behov for det. Gjennom rammer for
samlet arbeidstid (alminnelig arbeidstid pluss overtid) ble det
lagt inn begrensninger på mulighetene til å jobbe
svært lange arbeidsdager i lengre sammenhengende perioder.
I vedtaket om ny arbeidsmiljølov av 17. juni 2005
ble denne rammen også strammet noe inn, etter forslag fra
regjeringen Bondevik II.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at
Regjeringens forslag om å reversere alle endringer i arbeidsmiljøloven
på dette området de siste fire årene,
vil føre til at det blir vanskeligere for den enkelte arbeidstaker
og arbeidsgiver å avtale direkte bruk av overtid som passer
begge parter. Det blir et mer komplisert regelverk som småbedriftene
vil oppleve som en større regelbyrde. Som Regjeringen selv
innrømmer i Ot.prp. nr. 24 (2005-2006), vil heller ikke
de gamle rammene som nå gjeninnføres, passe for
hele arbeidslivet. Disse medlemmer foretrekker ytre
rammer som settes ut fra hensyn til helse, miljø og sikkerhet,
men større frihet innenfor disse rammene til å tilpasse
overtiden til individuelle hensyn. Det gjør det også mulig å ha et
regelverk som gjelder for hele arbeidslivet.
Disse medlemmer vil derfor gå imot Regjeringens
forslag.
For å sikre fleksibilitet både for virksomhetene og
den enkelte ansatte er det nødvendig å beholde muligheten
til å gjennomsnittsberegne den alminnelige arbeidstiden.
Departementet mener imidlertid at det er nødvendig med
strammere grenser enn det som er fastsatt i den nye loven. Departementet
foreslår derfor å videreføre gjeldende
rett der den enkelte arbeidstaker kan skriftlig avtale gjennomsnittberegning
av den alminnelige arbeidstiden over ett år, men slik at
den samlede arbeidstiden ikke overstiger ni timer i løpet
av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. I virksomhet
som er bundet av tariffavtale, skal arbeidsgiveren og arbeidstakernes
tillitsvalgte skriftlig kunne avtale at den alminnelige arbeidstiden
skal ordnes slik at den samlede arbeidstiden ikke overstiger ti
timer i løpet av 24 timer eller 54 timer i løpet
av sju dager.
Det foreslås at Arbeidstilsynets adgang til å gi
tillatelse til gjennomsnittsberegning av arbeidstiden videreføres,
men at den begrenses noe i forhold til § 47 nr.
3 i gjeldende lov.
Departementet foreslår at Arbeidstilsynet skal kunne
samtykke i at den alminnelige arbeidstiden i løpet av en
periode på høyst 26 uker i gjennomsnitt ikke blir
lenger enn grensene for den alminnelige arbeidstid i § 10-4,
men slik at den samlede arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i
løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju
dager. Grensen på 48 timer skal etter forslaget kunne gjennomsnittsberegnes
over en periode på 8 uker. Gjennomsnittsberegningsperiodens
lengde er den samme som gjelder for samlet gjennomsnittlig ukentlig
arbeidstid i den nye loven.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har ingen merknader og
støtter Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fraFremskrittspartiet,Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til behovet for å gi
gode muligheter for lokale tilpasninger når det gjelder
arbeidstidsordninger innenfor ytre rammer som settes ut fra hensynet
til arbeidervern og til et inkluderende arbeidsliv. Disse
medlemmer mener at det er helt feil å framstille
de vedtatte rammene som en "åpning" for avtaler om 13 timers
arbeidsdag og 60 timers arbeidsuke. Normalarbeidsuken på henholdsvis 40,
38 og 36 timer videreføres som nå, men det åpnes for
at arbeidsgiver og arbeidstaker lettere kan avtale å gjennomsnittsberegne
denne arbeidstiden, dog ikke slik at alminnelig arbeidstid overstiger
48 timer pr. uke. Etter kollektiv avtale kan dette utvides til 60
timer, noe som tilsvarer den grensen Arbeidstilsynet i praksis setter
når de etter gjeldende lov behandler dispensasjonssøknader.
Det er allerede i henhold til gjeldende lov anledning til å be
Arbeidstilsynet tillate en arbeidstidsordning med alminnelig arbeidstid
en enkelt dag på 13 timer, jf. arbeidsmiljøloven § 47 tredje
punktum og § 51 annet punktum. Disse medlemmer ser
ingen god begrunnelse for å forhindre denne økte
lokale frihet, gitt de rammer som samtidig er satt for samlet arbeidsbelastning
over lengre perioder.
Disse medlemmer vil derfor gå imot Regjeringens
forslag.
Departementet har mottatt flere innspill når det gjelder
den nye reguleringen av forskjellige former for passiv tjeneste.
Både arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner har pekt
på at det fortsatt kan være behov for å beholde
Arbeidstilsynet som "tvisteløser" der det er uenighet om
hvor stor andel av en hjemmevakt som skal regnes som arbeidstid.
Flere arbeidstakerorganisasjoner har også lagt vekt på at
den nye bestemmelsen om passivt arbeid og hjemmevakt ikke i tilstrekkelig
grad tar hensyn til vern av arbeidstakeren. Det er videre pekt på at
det kan være fare for at arbeidstakerne kan bli presset
til i for stor grad å gjøre avtaler om utvidet
alminnelig arbeidstid, og at de nye bestemmelsene gir for lite veiledning
med hensyn til hva som er arbeid av passiv karakter og hvor mye
arbeidstiden kan utvides ved slikt arbeid.
Departementet finner på denne bakgrunn det mest hensiktsmessig å videreføre
bestemmelsene i gjeldende lov, men tilpasset kravene i arbeidstidsdirektivet,
som setter krav om at den samlede ukentlige arbeidstid, inkludert
overtid, ikke må overstige 48 timer i gjennomsnitt innenfor
en periode på fire måneder. Se forslag til endring
av § 10-4 andre til fjerde ledd.
Departementet viser samtidig til drøftelsen knyttet
til passiv tjeneste osv. som ble gjort i Ot.prp. nr. 49 (2005-2006).
Bestemmelsene om beredskapsvakt, passivt arbeid og hjemmevakt bør
etter departementets syn gjennomgås på nytt, for
eksempel i forbindelse med den kommende proposisjonen om varsling/ytringsfrihet
i arbeidsforhold.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har ingen merknader og
støtter Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at
den vedtatte § 10-4 annet ledd i arbeidsmiljøloven
er bedre tilpasset de endringer som har skjedd både i arbeidslivet
og i samfunnet generelt, som gjør skillene mellom "passiv
tjeneste", "beredskapstjeneste" og "hjemmevakt" stadig mer diffuse.
Dette taler etter disse medlemmers syn for en mer
rammepreget lov med større muligheter for lokale forhandlinger
innenfor de maksimalrammer som er fastsatt ut fra hensynet til arbeidervern.
Disse medlemmer vil derfor gå imot Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer vil for øvrig vise til
de særlige behov som enkelte institusjoner innenfor rusomsorgen
og barnevernet har når det gjelder tilpasning av arbeidstidsbestemmelsene. Disse
medlemmer er opptatt av at institusjoner som praktiserer
såkalte "medleverordninger" fordi dette gir det beste omsorgs-
og behandlingstilbudet for unge med rus/adferdsproblemer,
skal kunne gjøre dette. Disse medlemmer viser
til at dette behovet ble ivaretatt i vedtaket om arbeidsmiljøloven
av 17. juni 2005 gjennom ny § 10-12 sjette
ledd, og en egen midlertidig forskrift som ble gjort gjeldende fra
1. juli 2005 med hjemmel i denne paragrafen. Disse
medlemmer forutsetter at det blir funnet en permanent løsning
for disse institusjonene som gjør det mulig å videreføre
dagens praksis, herunder muligheten for arbeidsgiver og arbeidstaker
til å avtale utvidet gjennomsnittlig arbeidstid pr. uke
innenfor en samlet ramme på 60 timer pr. uke eller mulighet
for arbeidstaker til å være tilgjengelig utover
60 timer ved skriftlig samtykke.
Departementet foreslår at bestemmelsene i gjeldende
lov videreføres, og at arbeidstakere med særlig uavhengig
stilling fortsatt skal være unntatt fra arbeidstidsreglene
i samme grad som arbeidstakere i ledende stilling, dvs. at de skal
være unntatt fra arbeidstidskapitlet med unntak av § 10-2
første, andre og fjerde ledd. Dette framgår av
forslaget til § 10-12 andre ledd.
Departementet viser samtidig til at Stortinget i forbindelse
med behandlingen av Ot.prp. nr. 49 (2004-2005) ba regjeringen om å:
"… legge fram for Stortinget på en egnet måte
en nærmere utredning om omfanget og bruken av bestemmelsene
om unntak fra reglene om arbeidstid i arbeidsmiljøloven."
Departementet har satt i gang arbeidet med en slik utredning, og
tar sikte på å fullføre denne i løpet
av 2006. Stortinget vil bli forelagt resultatet av undersøkelsen.
Komiteen vil understreke at arbeidstakerne skal
ha arbeidstidsordninger som er forsvarlige og som gjør
at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske
belastninger. Det må videre være mulig å ivareta
sikkerhetshensyn. Også arbeidstakere i ledende stilling
og arbeidstakere i særlig uavhengig stilling skal omfattes
av reglene i § 10-2 første, andre og
fjerde ledd.
Komiteen merker seg at innholdet i begrepet "særlig
uavhengig stilling" er omtalt i Ot.prp. nr. 49 (2004-2005):
"Bestemmelsen er ment å omfatte arbeidstakere som
ikke innehar lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og
ansvarsfulle stillinger. Departementet vil peke på at det
for å falle inn under begrepet særlig uavhengig
stilling ikke er tilstrekkelig å kunne kontrollere egen
arbeidstid og/eller ha fleksibel arbeidstid. En særlig
uavhengig stilling må innebære en tydelig og åpenbar
"selvstendighet" eller "uavhengighet" i hvordan og til hvilken tid
arbeidsoppgaver organiseres og gjennomføres."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, bemerker videre
at for å komme inn under unntaksbestemmelsene er det ikke
tilstrekkelig å kunne kontrollere sin egen arbeidstid og/eller
ha fleksibel arbeidstid. Unntakene gjelder arbeidstakere som selv
prioriterer sine oppgaver, som selv bestemmer hva de skal gjøre,
hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal utføres
og hvordan arbeidet skal utføres. Det å arbeide
i prosjekt er ikke tilstrekkelig.
Flertallet merker seg at det har fremkommet en
bekymring over at dagens praktisering av unntaksbestemmelsene er
i strid med bestemmelsenes intensjoner.
Flertallet vil bemerke at intensjonen om redusert
bruk av overtid ligger fast og at regelverket må sikre
dette, både når det gjelder avgrensinger i volum på overtiden
og i forhold til å begrense andelen som skal unntas fra
bestemmelsene. Flertallet ber Regjeringen
komme tilbake til hvordan avgrensningen kan oppnås når
utredning om omfanget og bruken av bestemmelsene foreligger.
Flertallet har for øvrig ingen merknader
og støtter Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at Odelstinget ga sin enstemmige
tilslutning til forslaget fra regjeringen Bondevik II om at særlig
uavhengige stillinger skulle omfattes av arbeidstidskapittelets
bestemmelser, men med individuell mulighet til å avtale
at kapittelet ikke skulle gjelde. Personer i ledende stillinger
var fortsatt unntatt arbeidstidskapittelets bestemmelser. Disse
medlemmer finner det særdeles oppsiktsvekkende
at de nåværende regjeringspartiene et halvt år
senere har et helt annet syn, og nå vil holde alle med
særlig uavhengig stilling utenfor arbeidstidskapittelets
vernebestemmelser. Begrunnelsen for å frata en stor gruppe
arbeidstakere dette vernet er hensynet til å unngå "utilsiktede virkninger",
som er virkninger Regjeringen selv har skapt gjennom andre deler
av sitt forslag. Disse medlemmer ser på arbeidstidskapittelet
som en integrert del av en lov som skal ivareta hensyn til helse,
miljø og sikkerhet for hele arbeidslivet. Regjeringspartienes
syn later til å være at arbeidstidsbestemmelsene
er vernebestemmelser for halve arbeidslivet. Disse medlemmer viser
til synspunkter fra arbeidstakerorganisasjonene om at flere hundre
tusen arbeidstakere kan bli stående uten den beskyttelsen
som arbeidstidskapittelet gir som følge av regjeringspartienes
endrede syn. Det er vanskelig å verifisere dette antallet
før den varslede gjennomgangen foreligger, men det er på det
rene at det dreier seg om en stor gruppe som også vokser
som følge av utviklingen i arbeidslivet. Etter disse
medlemmers syn er det både mer framtidsrettet,
mer rettferdig og mer i tråd med intensjonen om et inkluderende arbeidsliv å ha
noe videre rammer for overtid og samlet arbeidstid, og større
lokal frihet til utnyttelse av rammene, og samtidig la rammene gjelde
flest mulig.
Disse medlemmer vil derfor gå imot Regjeringens
forslag.