Til Odelstinget
Forsvarsdepartementet legger med dette frem forslag til lov om
endring i lov 17. juli 1953 nr. 29 om verneplikt.
For å motivere kvinner til å søke
tjeneste og utdanning i Forsvaret ønsker Forsvarsdepartementet å innføre
innkalling til frivillig sesjon for kvinner. Sesjon vil på denne
måten være et egnet virkemiddel for å nå målsettingen
om å rekruttere en større andel kvinner til tjenestegjøring
i Forsvaret.
Utsendelse av innkalling til sesjon forutsetter at Forsvaret
har tilgang på nødvendig informasjon om kvinner
i hvert årskull. Hensikten med lovforslaget er å gi
folkeregisteret og Rikstrygdeverket en plikt til å gi Forsvaret
nødvendige opplysninger slik at innkalling av kvinner til
sesjon kan gjennomføres. Slik informasjonsutveksling forutsetter
en endring av vernepliktsloven § 46.
Forsvarsdepartementet viser til St.prp. nr. 42 (2003-2004), der
det ble foreslått at Forsvaret skal gi kvinner mulighet
til å delta på sesjon. Kvinner vil bli kontaktet
av Forsvaret på samme måte som den mannlige befolkningen,
men i motsetning til menn vil kvinners deltakelse på sesjon
baseres på frivillighet. I Innst. S. nr. 234 (2004-2005)
slutter Stortingets flertall seg til Forsvarsdepartementets forslag
om å gå inn for innkalling til frivillig sesjon
for kvinner.
Innkalling av kvinner til frivillig sesjon forutsetter at Forsvaret
har tilgang på relevant informasjon om årskullene.
Dette er opplysninger som kan være beskyttet av personvernet,
og tilgang på slik informasjon krever særlig rettslig
grunnlag. Hjemmel for å gi Forsvaret tilgang til slik informasjon
om menn følger i dag av vernepliktsloven § 46.
Offentlige myndigheter har i medhold av denne bestemmelsen ikke
grunnlag for å gi Forsvaret informasjon om kvinner i årskullene.
Forsvaret kan i dag kun få tilgang til informasjon om kvinner
ved henvendelse og samtykke fra den enkelte. Forsvarsdepartementet
anser det derfor nødvendig å endre vernepliktsloven § 46
første ledd, slik at bestemmelsen også gir hjemmel
til å innhente personopplysninger om kvinner.
Departementets forslag til endringer i lov om verneplikt ble
20. september 2005 sendt ut på høring, ref.
kap. 2.2 til Ot.prp. nr. 32 (2005-2006).
Merknader til forslaget i høringsnotatet fra de høringsinstansene
som har uttalt seg, omtales nærmere under punkt 1.3.3.
Innhenting av personopplysninger forutsetter et særlig
rettslig grunnlag. Forsvaret kan i dag kun få tilgang til
informasjon om kvinner ved henvendelse og samtykke fra den enkelte.
Vernepliktsloven § 46 første ledd åpner
for å gi Forsvaret tilgang til slik informasjon om menn,
men regulerer ikke en tilsvarende adgang om kvinner.
Forsvarsdepartementet anså det nødvendig å revidere
vernepliktsloven § 46 første ledd, slik
at bestemmelsen også gir Forsvaret hjemmel til å innhente personopplysninger
om kvinner i årskullene. Etter departementets oppfatning
kunne en slik rettslig forankring best gjøres ved at man
inntok et nytt annet punktum i vernepliktsloven § 46
første ledd, som da ville lyde slik:
"Til bruk for utskrivning, rulleføring og innkalling
til tjeneste plikter offentlige myndigheter og tjenestemenn, arbeidsgivere
og fartøysførere, bestyrere og private læreanstalter,
ungdomshjem og sykehus, prester og forstandere i trossamfunn uten
betaling å gi opplysninger, oppgaver og attestasjoner angående menn
mellom 17 og 45 år som er knyttet til dem eller registrert
hos dem. Tilsvarende gjelder for fremleggelse av nødvendige
opplysninger om kvinner i alderen 17-28 år til bruk for
Forsvarets innkalling av kvinner til frivillig sesjon."
Samtlige høringsinstanser støtter, eller har
ingen merknader til å endre vernepliktsloven for innkalling av
kvinner til frivillig sesjon. Flere instanser har fremmet merknader
til utformingen av eller konsekvensene av lovforslaget.
Datatilsynet bemerker at de nødvendige vurderinger til
hvilken betydning endringsforslaget vil ha for den enkeltes personvern
ikke synes å være foretatt, og at slike vurderinger
ville ha medført at forslaget ville fått en mer
presis ordlyd.
Datatilsynet stiller videre spørsmål ved Forsvarets
behov for å kontrollere trygdeetatens registre før brev
om frivillig sesjon sendes ut, og mener en selektering på bakgrunn
av trygdehistorikk kan bli ansett for å være på grensen
til diskriminerende. Det er mer hensiktsmessig at man innhenter
denne typen informasjon med samtykke fra de kvinner som melder seg til
frivillig sesjon.
Datatilsynet oppfatter det videre slik at lovforslaget åpner
for å gi Forsvaret tilgang på overskuddsinformasjon,
noe de finner uheldig og unødvendig. Det vil være
tilstrekkelig om man utvider hjemmelen i vernepliktsloven § 46
slik at Forsvaret kan innhente de nødvendige opplysninger
fra Folkeregisteret. Etter Datatilsynets oppfatning verner det om
den enkeltes integritet i større grad dersom det angis
spesifikt hvilket organ som skal avgi personopplysninger, og at
det kun er nødvendige opplysninger som skal gis.
Barne- og familiedepartementet uttaler seg positivt om Forsvarets
rekrutteringspolitikk, og viktigheten av å kunne komme
direkte i kontakt med kvinner som kan være aktuelle for
rekruttering. En jevnere kjønnsfordeling vil i større
grad reflektere det samfunnet Forsvaret skal forsvare, og gi en
bedre kjønnssammensetning av norsk personale i utlandet.
Dette har også betydning for hvordan Norge ivaretar kvinners
rettigheter i de områdene som Forsvaret arbeider i.
Barne- og familiedepartementet stiller seg imidlertid spørrende
til den aldersforskjellen som fremlegges i lovforslaget, og mener
at det ikke er noen grunn til at kvinner og menn skal forskjellsbehandles på grunnlag
av alder.
Forsvaret bør også se på sine rutiner
når det gjelder utelukkelse av tjenestedyktige ut fra trygdemyndighetenes
registre. Det er viktig å kunne foreta en individuell vurdering
og kontrollsjekke at ikke aktuelle rekrutter blir utelukket fra
ethvert tilbud om militær karriere og utdanning.
Befalets Fellesorganisasjon uttrykker at de er tilhenger av ordningen
med å innkalle jenter til sesjon, og understreker at dette
nok er et av de viktigste tiltak Forsvaret kan gjøre for å realisere
målsettingen om økt kvinneandel i Forsvaret.
Befalets Fellesorganisasjon retter også oppmerksomheten
mot ressursbehovet som eventuelt vil kunne oppstå i Forsvaret
ved gjennomføringen av ordningen, spesielt ved Vernepliktsverket.
Personellforbundet understreker viktigheten av å legge
forholdene til rette, slik at apparatet har kapasitet til å ta
imot alle de kvinner som ønsker det, og at disse blir behandlet
på en profesjonell måte.
Landssekretariatet for Tillitsmannsordningen i Forsvaret støtter
også forslaget til lovendringen, men bemerker at det må gis
midler for å følge opp ordningen på en
skikkelig måte.
Sesjon er ett av de viktigste rekrutteringsgrunnlag for tjeneste
i Forsvaret. Det er følgelig svært viktig at innkalling
til sesjon og oppfølging under og etter sesjon, utføres
på en profesjonell måte. Som nevnt i flere av
høringsuttalelsene er det derfor viktig at Vernepliktsverket
har ressurser til å forvalte sesjonsordningen på en ønsket
og forsvarlig måte. Dette er avgjørende for at
deltakerne på sesjon får et riktig bilde av Forsvaret,
og de verdier Forsvaret bygger sin virksomhet på.
Gjennom frivillig sesjon for kvinner tar departementet sikte
på å øke rekrutteringen av kvinner til Forsvaret.
Dette gjelder ikke bare for avtjening av verneplikt, men også for
videre karriere i Forsvaret. En slik satsing forutsetter at Forsvaret
tilstreber å legge forholdene til rette for at kvinner
finner Forsvaret interessant som karrierevei i det lange løp.
Departementets høringsforslag om å åpne
for å innhente opplysninger om kvinner i alderen 17 til
28 år, ble sett i sammenheng med gjeldende regler i forskrift
om Regelverk for utskriving av verneplikt (RUV) i Forsvaret. Dette
angir at kvinner i dag er søknadsberettiget til avtjening
av førstegangstjeneste frem til fylte 28 år. Departementet
mente på denne bakgrunn at det var riktig å begrense
muligheten for å innhente opplysninger tilsvarende. At
vernepliktsloven § 46 gir muligheten til å innhente
informasjon om menn i alderen 17 til 45 år, følger
av vernepliktsordningen. Så lenge det ikke eksisterer en
allmenn verneplikt for kvinner, vil det følgelig ikke være
behov for en lovhjemmel som åpner for å innhente
opplysninger om kvinner ut over vernepliktig alder til bruk for
frivillig sesjon.
Departementet er enig med Datatilsynet i at lovendringsforslaget
kun bør åpne for å gi Forsvaret tilgang
på nødvendige opplysninger for å muliggjøre utsendelse
av innkalling til frivillig sesjon. Vi er imidlertid ikke enig med
Datatilsynet i at vurderinger knyttet til den enkeltes personvern
ikke er foretatt. Som omtalt i høringsnotatet tas det sikte
på å åpne for innhenting av personopplysninger
slik som navn, personnumre og adresse til kvinner fra offentlige
registre til bruk for utsendelse av innkalling til frivillig sesjon.
Denne informasjonen vil på linje med nødvendig
informasjon om menn bli innført i Forsvarets registre for å muliggjøre
utsendelse av innkalling til sesjon. Videre ønskes det
en hjemmel for å kontrollere at man ikke innkaller kvinner
som har en uføregrad som tilsier at vedkommende åpenbart
ikke kan tilfredsstille de medisinske krav til tjenestedyktighet. Disse
personene vil anmerkes med en kode i Forsvarets registre, som medfører
at disse ikke vil motta noen innkalling. Departementet legger til
grunn at man gjennom dette kan spare den enkelte for en uheldig
påkjenning som en innkallelse, og eventuelt hjemsendelse,
kan medføre dersom vedkommende velger å møte
til sesjon. Videre muliggjør dette at Forsvaret kan bruke
større ressurser på å rekruttere personell
som både er motivert og som kan tilfredsstille de medisinske
krav til tjenestedyktighet.
Forsvaret har allerede etablerte rutiner for innkalling av menn
til sesjon. Dette bygger på innhenting av kontaktinformasjon
fra offentlige registre og kontrollering opp mot trygdemyndighetene.
Departementet ønsker verken å etablere et nytt
system for innkalling, eller etablere egne rutiner for innkalling av
kvinner. Departementet tar derfor sikte på å bygge på allerede
eksisterende rutiner og innlemme innkalling av kvinner i det gjeldende
regime.
Lovforslaget åpner kun for å innhente nødvendig kontaktinformasjon
om kvinner, samt å kontrollere disse opp mot trygdemyndighetenes
registre. Innsamling og behandling av ytterligere informasjon vil som
nevnt i høringsnotatet forutsette samtykke fra den enkelte.
Selv om departementets opprinnelige forslag innebar de samme
begrensninger, ser vi at det kan være hensiktsmessig å angi
spesifikt hvilke subjekter som plikter å gi nødvendige
opplysninger om kvinner mellom 17 og 28 år. Det foreslås
derfor at lovhjemmelen uttrykkelig nevner at det er folkeregisteret
og Rikstrygdeverket som pålegges en plikt til å gi
nødvendige opplysninger til bruk for innkalling av kvinner
til frivillig sesjon.
Ved iverksettelse av innkalling til frivillig sesjon for kvinner
tas det sikte på å bygge på allerede
eksisterende rutiner om sesjon.
Iverksettelse av innkalling til frivillig sesjon vil medføre
en økning i det samlede antall innkallinger Vernepliktsverket
sender ut årlig. Det er også naturlig å anta
at volumet i antallet henvendelser til Vernepliktsverket vil øke
som følge av dette. Videre vil administrasjonsomfanget
ved gjennomføring av sesjon også øke.
Disse konsekvensene vil generere økte kostnader for Vernepliktsverket,
noe som vil bli tatt høyde for i Vernepliktsverkets budsjett.
Ut over dette anses ikke lovforslaget å medføre noen
særlige administrative eller økonomiske konsekvenser.
Endringen i § 46 første ledd annet
punktum knytter seg til Forsvarets behov for å innhente
nødvendige opplysninger fra særskilte offentlige
registre til bruk for innkalling av kvinner til frivillig sesjon.
Bestemmelsen er begrenset til innhenting av personopplysninger
fra folkeregisteret og Rikstrygdeverket. Slik innhenting kan kun
skje til bruk for innkalling til frivillig sesjon. Innhenting av
personopplysninger om kvinner ut over dette må forankres
i annet rettslig grunnlag.
Med "nødvendige opplysninger" forstås den informasjon
som trengs for at Forsvaret kan komme i kontakt med kvinner som
er i målgruppen for frivillig sesjon. Dette gjelder innhenting
av blant annet navn, personnummer og adresse til kvinner i alderen
17-28 år fra folkeregisteret. Adgangen til behandling av opplysninger
omfatter også kontrollsjekk av lister med kvinner aktuell
for frivillig sesjon opp mot trygdeetatens registre, for å hindre
at åpenbart tjenesteudyktige mottar innkalling
til sesjon.
Endringen medfører ikke at kvinner har en lovpålagt
plikt til å fremlegge opplysninger av betydning for avtjening
av deres førstegangstjeneste etter vernepliktsloven § 40.
Slik fremleggelse vil imidlertid være en forutsetning for
avtjening av førstegangstjeneste, men hjemmel for slik
innhenting må baseres på samtykke fra den enkelte.
Dersom kvinner ønsker å gjøre tjeneste
i Forsvaret, vil de på samme måte som menn gjennomgå en vurdering
av skikkethet. I motsetning til menn vil imidlertid hjemmelsgrunnlag
for undersøkelse og fremleggelse av relevant dokumentasjon
mv. følge av samtykke. Frivillighet og samtykke for tjenestegjøring
vil fortsatt være hovedregelen for kvinners avtjening av
førstegangstjeneste.
Siden kvinner i dag er søknadsberettiget til avtjening
av førstegangstjeneste frem til fylte 28 år, bør Forsvaret
ha mulighet til å innkalle kvinner til frivillig sesjon
innenfor samme aldersspenn. Det er imidlertid opp til Forsvaret å bestemme
hvem som skal innkalles til frivillig sesjon. Normalt vil kvinner
som innkalles være i samme årskull som menn som
kalles inn til sesjon.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, merker seg at forslaget i proposisjonen er endring av vernepliktsloven som en oppfølging av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004) om den videre modernisering av Forsvaret i perioden 2005-2008, der Stortingets flertall sluttet seg til forslag om innkalling til frivillig sesjon for kvinner.
Komiteen har merket seg at Forsvaret nå får mulighet til å kontakte kvinner på samme måten som den mannlige befolkningen om innkalling til frivillig sesjon for kvinner. Dette forutsetter at Forsvaret har tilgang på nødvendige opplysninger om kvinner i hvert årskull slik at innkallingen av kvinner til sesjon kan gjennomføres.
Komiteen er enig i innføringen av frivillig sesjon for kvinner, og mener at dette vil være et egnet virkemiddel for å rekruttere en større andel kvinner til tjenestegjøring i Forsvaret. Flere kvinner i Forsvaret vil bidra til å opprettholde den legitimiteten som verneplikten har i folket og styrke båndene mellom kvinnene og Forsvaret. I tillegg vil Forsvaret i større grad være en avspeiling av det norske samfunnet. Videre vil en økt kvinneandel blant verneplikts- og befalsmassen berike organisasjonen ved at kvinner påvirker Forsvarets strukturer, metoder, opplæring og holdninger. Komiteen forutsetter at Forsvaret vil praktisere en likestillingspolitisk linje der man normalt innkaller alle kvinner i samme årskull som alle menn som kalles inn til sesjon.
Komiteen vil også vise til Innst. S. nr. 234 (2003-2004), der komiteens flertall mente at det må være en målsetting å oppnå en 15 pst. kvinneandel i Forsvaret i løpet av langtidsperioden.
Komiteen støtter forslag til endring i lov 17. juli 1953 nr. 29 om verneplikt.
Komiteen har ellers ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endring i lov 17. juli 1953 nr. 29 om verneplikt (innhenting
av nødvendige opplysninger om kvinner)
I
I lov 17. juli 1953 nr. 29 om verneplikt gjøres
følgende endring:
§ 46 første ledd
annet punktum skal lyde:
Til bruk for innkalling av kvinner til frivillig
sesjon plikter folkeregisteret og Rikstrygdeverket uten betaling å gi
nødvendige opplysninger om kvinner mellom 17 og 28 år.
II
Loven trer i kraft fra
den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i forsvarskomiteen,den 19. januar 2006
Jan Petersen |
Signe Øye |
leder |
ordfører |