Direktivet stiller krav til informasjonen som skal kunne benyttes
ved bruk av IRB-modeller. Det er viktig at regelverket om personopplysninger
ikke er til hinder for at institusjonene kan utvikle IRB-systemer
som er i tråd med direktivkravene.
Kredittilsynet foreslo i sitt høringsforslag datert 22.
juni 2005 å ta inn en forskriftshjemmel i finansieringsvirksomhetsloven § 2-9A
og tilsvarende i verdipapirhandelloven som regulerer IRB-metoden og
forholdet til personvernlovgivningen. Bestemmelsen var uendret i
det forslaget som ble sendt ut på høring fra departementet,
lovforslaget del III (finansieringsvirksomhetsloven) § 2-9
c andre ledd og del IV (verdipapirhandelloven) § 8-10
andre ledd. Det fremgår av hjemmelen at departementet i
forskrift kan fastsette bestemmelser om krav til dokumentasjon,
herunder bestemmelser som gjør unntak fra personopplysningsloven.
Departementet er enig med Datatilsynet i at unntak fra personopplysningsloven
kun vil være aktuelt i de tilfeller det er nødvendig
for å oppfylle IRB-forskriften og at personopplysningslovens
regler gjelder med mindre det gjøres konkrete unntak i
forskrift. Ettersom departementet legger til grunn at det kun i
begrenset grad vil være nødvendig med unntak fra
personopplysningsloven, anses den foreslåtte forskriftshjemmelen
i utkast til ny § 2-9 c i finansieringsvirksomhetsloven
og § 8-10 c i verdipapirhandelloven å være
tilstrekkelig behandlingsgrunnlag for personopplysninger jf. personopplysningsloven § 8.
Kjennskap til innhenting av personopplysninger er viktig for
at den registrerte skal kunne bruke sine rettigheter etter loven,
og er også med på å sikre at opplysningene
som er registrert er korrekte. Dette innebærer at departementet
i tråd med uttalelser fra Datatilsynet ikke ser at det
foreligger tilstrekkelig grunnlag for å gjøre
generelt unntak fra personopplysningsloven §§ 19
til 21 slik FNH og Sparebankforeningen foreslår
i sine forslag til lovbestemmelser.
Departementet vil også understreke at personopplysninger
som er samlet inn til bruk for oppfyllelse av IRB-forskriften, ikke
kan brukes til andre formål enn til oppfyllelse av IRB-forskriften.
Komiteen tar dette til etterretning
og har sluttet seg til Regjeringens forslag til finansieringsvirksomhetsloven
ny § 2-9 c annet ledd bokstav b samt verdipapirhandelloven
ny § 8-10 annet ledd nr. 2 ovenfor under punkt
7.2.