Til Odelstinget
Forsvarsdepartementet legger med dette frem forslag til lov om
endring i lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret
(forsvarspersonelloven) for å gjeninnføre det
særskilte stillingsvernet mot oppsigelse for yrkesbefal
ansatt før forsvarspersonellovens ikrafttredelse 1. januar
2005.
Forsvarspersonelloven § 4 fastsetter at befal
og vervede mannskaper tilsettes på de vilkår som
er fastsatt i lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m.
(tjenestemannsloven) med de avvik som følger av forsvarspersonelloven.
Det er ikke fastsatt særskilte bestemmelser om oppsigelse
av befal og vervede mannskaper i forsvarspersonelloven. Stillingsvernet
for befal og vervede mannskaper er således som for statens
tjenestemenn for øvrig. Før forsvarspersonellovens
ikrafttredelse hadde yrkesbefalet et stillingsvern gjennom lov 10. juni
1977 nr. 66 om yrkesbefal m.m. i Forsvaret (yrkesbefalsloven) som
innebar at yrkesbefalet kun kunne sies opp etter tjenestemannsloven
når tjenestemannen på grunn av sykdom er varig
uskikket til forsvarlig å utføre sin tjeneste. Yrkesbefalet
kunne således ikke sies opp grunnet bortfall av arbeid.
I Ot.prp. nr. 60 (2003-2004) om lov om personell i Forsvaret
ble det ikke foreslått endringer i det særskilte
oppsigelsesvernet til yrkesbefal. Stortinget vedtok imidlertid å fjerne
dette vernet, jf. Innst. O. nr. 94 (2003-2004) til lov om personell
i Forsvaret, for å harmonisere yrkesbefalets oppsigelsesvern
med øvrige tjenestemenn i staten. Endringen omfattet også ansettelsesforhold
inngått før lovens ikrafttredelse 1. januar 2005.
En slik omlegging ville innebære en inngripen i etablerte
rettigheter for yrkesbefalet.
Forsvaret er i en langvarig omstillingsprosess som er svært
krevende, ikke minst for de ansatte. I denne prosessen er det viktig å ha
en god dialog med de ansatte og deres organisasjoner. For å bidra
til denne prosessen, styrke dialogen og det konstruktive samarbeidet
med de ansattes organisasjoner i den videre omstilling av Forsvaret,
foreslår derfor Forsvarsdepartementet en gjeninnføring
av det særskilte stillingsvernet mot oppsigelse for yrkesbefal
ansatt før forsvarspersonellovens ikrafttredelse 1. januar 2005.
Lovendringen i proposisjonen forutsettes å tre i kraft
straks. Det har på bakgrunn av den knappe tid som har stått
til rådighet derfor ikke vært mulig å sende
forslaget på høring. I stedet har departementet
avholdt et møte med personellorganisasjonene der lovforslaget
ble presentert, og hvor organisasjonene ble gitt anledning til å uttale
seg om lovforslaget. Tilstedeværende personellorganisasjoner
gav sin støtte til lovforslaget.
Departementet foreslår som nevnt at endringen skal tre
i kraft straks.
Forsvarspersonelloven § 4 fastsetter at yrkesbefal
tilsettes på de vilkår som er fastsatt i tjenestemannsloven,
men med de avvik som følger av forsvarspersonelloven. Det
er ikke fastsatt særskilte bestemmelser om oppsigelse av
befal i loven, og yrkesbefalets stillingsvern er således
det samme som for statens tjenestemenn for øvrig. Dette
innebærer at oppsigelse kan følge av tjenestemannens
forhold, eller på grunnlag av endringer i virksomheten
som medfører bortfall av arbeid. Det gjelder et generelt krav
til saklighet for vedtak om oppsigelse, hvilket forutsetter at arbeidsgiver
forsøker å finne alternative løsninger
i virksomheten for å unngå oppsigelse. Arbeidsgiver
plikter å undersøke om det finnes, og eventuelt
tilby tjenestemannen annet passende arbeid i virksomheten før
oppsigelse kan besluttes.
Før forsvarspersonellovens ikrafttredelse 1. januar
2005, ble yrkesbefalets stillingsvern regulert av yrkesbefalsloven.
I henhold til yrkesbefalsloven kunne yrkesbefal kun sies opp etter
tjenestemannsloven når tjenestemannen på grunn
av sykdom kunne anses varig uskikket til forsvarlig å utføre
sin tjeneste. Yrkesbefalet kunne således ikke sies opp grunnet
bortfall av arbeid. Innføringen av personelloven
medførte således at yrkesbefal tilsatt før
lovens ikrafttredelse fikk et endret stillingsvern.
På bakgrunn av de forhold som er nevnt i kapittel 1,
foreslår departementet en gjeninnføring av det særskilte
stillingsvernet mot oppsigelse for yrkesbefal ansatt før
forsvarspersonellovens ikrafttredelse 1. januar 2005.
Forslaget anses ikke å medføre merkostnader
på Forsvarsdepartementets budsjett.
Til § 19 annet ledd
Nytt annet ledd i § 19 fastsetter at yrkesbefal
som var ansatt før lovens ikrafttredelse 1. januar
2005 ikke kan sies opp, med mindre yrkesbefalet på grunn av
sykdom er varig uskikket til forsvarlig å utføre
sin tjeneste, jf. tjenestemannsloven § 10 nr.
2 bokstav a.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, merker seg at forslaget til lov om endring i lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret (forsvarspersonelloven) er å gjeninnføre det særskilte stillingsvernet mot oppsigelse for yrkesbefal ansatt før forsvarspersonellovens ikrafttredelse 1. januar 2005.
Komiteen viser til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 60 (2003-2004) om lov om personell i Forsvaret, jf. Innst. O. nr. 94 (2003-2004) til lov om personell i Forsvaret, vedtok å fjerne det særskilte oppsigelsesvernet til yrkesbefal for å harmonisere yrkesbefalets oppsigelsesvern med øvrige tjenestemenn i staten, til tross for at det ikke forelå et slikt forslag fra Regjeringen. Denne endringen omfattet også ansettelsesforhold inngått før lovens ikrafttredelse 1. januar 2005. Komiteen erkjenner at en slik omlegging ville innebære en inngripen i etablerte rettigheter for yrkesbefal ansatt før lovens ikrafttredelse.
Komiteen er klar over at den langvarige omstillingsprosessen i Forsvaret er svært krevende, ikke minst for de ansatte. En sentral del av moderniseringen av Forsvaret er målet om en personellstruktur som er i balanse når det gjelder kompetanse, alder og grad i forhold til Forsvarets behov. Komiteen er enig at det i denne prosessen er viktig å ha en god dialog, og et nært og konstruktivt samarbeid med de ansatte og deres organisasjoner. Komiteen merker seg også at departementet er av den oppfatning at den videre omstillingen av Forsvaret kan gjennomføres uten at det er behov for å si opp yrkesbefal.
Komiteen støtter forslag om lov om endring i lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret (gjeninnføring av særskilt stillingsvern mot oppsigelse for yrkesbefal).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er tilfreds med at Regjeringen og de andre partier nå har endret sitt syn på å sikre etablerte rettigheter for yrkesbefal og at det nå er enighet om å reversere lov om endring i lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret (forsvarspersonelloven).
Komiteens medlem fra Høyre viser til at de regler som gjelder for statens tjenestemenn, er allment akseptert og tilfredsstillende for store grupper arbeidstagere, og at de etter forslaget ansees som tilfredsstillende også for befal ansatt etter 1. januar 2005. Dette medlem er klar over at endringen som skjedde i 2005 for befal allerede ansatt i Forsvaret er omstridt, og legger vekt på at Regjeringen, i likhet med regjeringen Bondevik II, mener dette ikke er nødvendig for å gjennomføre omstillingene i Forsvaret.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endring i lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret (gjeninnføring av særskilt stillingsvern mot oppsigelse for yrkesbefal)
I
I lov 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret skal § 19 nytt annet ledd lyde:
Yrkesbefal tilsatt før 1. januar 2005 kan sies opp etter lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn § 10 nr. 2 bokstav a når tjenestemannen på grunn av sykdom er varig uskikket til forsvarlig å utføre sin tjeneste. For øvrig kan yrkesbefal tilsatt før 1. januar 2005, ikke sies opp etter reglene i lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 9. november 2006
Jan Petersen |
Bendiks H. Arnesen |
leder |
ordfører |