Departementet fremmer forslag om at kommuneloven får
bestemmelser om at valg til folkevalgte organ kan foregå etter
prinsippet om flertallsvalg som forholdsvalg. Valgformen bør
gis betegnelsen avtalevalg, for å markere at den bygger
på en avtale mellom de partiene/gruppene som er
representert i den velgende forsamlingen.
Forslaget får bred oppslutning i høringsrunden. Mange
kommuner og flere fylkeskommuner påpeker at de allerede
praktiserer denne måten ved valg til folkevalgte organer.
Departementet foreslår at følgende hovedprinsipper
skal følges for gjennomføringen av et avtalevalg:
1. Bruk av avtalevalg må bygge
på enstemmighet - enten stilltiende eller uttrykkelig vedtatt
- i den velgende forsamling. Dersom ett medlem krever forholdsvalg,
må dette gjennomføres.
2. Valget gjennomføres på grunnlag av
en innstilling som legges fram av for eksempel en valgnemnd. Det
enkelte medlems gruppetilhørighet skal opplyses på listeforslaget.
I tillegg kan innstillingen inneholde et antall vararepresentanter for
hver gruppe som tilsvarer antall medlemmer gruppen skal ha med et
tillegg av to.
3. Innstillingen vedtas enstemmig av kommunestyret/fylkestinget.
Dersom ett medlem stemmer imot innstillingen, vil konsekvensen måtte
bli at man går over til å avvikle valget som forholdsvalg.
4. Lovens regler om kjønnsmessig balanse i folkevalgte
organer skal gjelde slik at man ser på vedkommende organ
som helhet, ikke den enkelte gruppes representasjon. Skal det velges
to eller tre representanter, skal begge kjønn være
representert. Lovforslaget inneholder en modifikasjon når
det gjelder kravet til kjønnsmessig balanse. Dersom det
etter lov bare skal velges medlemmer av kommunestyre/fylkesting
- eller arbeidsutvalg for folkevalgte organer - skal reglene følges
så langt det er mulig. Denne modifikasjonen er nødvendig
fordi man i slike tilfeller har en begrenset gruppe av valgbare
personer å forholde seg til, og ikke kan gå utenom
denne for å kunne avhjelpe kjønnsmessig ubalanse.
Det er likevel grunn til å presisere at man ikke skal se
bort fra kravet om kjønnskvotering. Departementet vil presisere
at unntaket fra kjønnskvoteringsbestemmelsene bare kommer
til anvendelse i de tilfelle hvor det er lovbestemmelser som begrenser
kretsen av valgbare.
5. Reglene om kjønnskvotering gjelder også for
varamedlemmene. Departementet vil understreke at det ikke stilles
krav om at varamedlemmer skal nomineres i en bestemt rekkefølge
når det gjelder mannlige og kvinnelige kandidater. Reglene
om kjønnskvotering gjelder ikke det enkelte møte
i organet.
Det er ikke kommet noen høringsuttalelser som går
inn for å opprettholde prinsippet om flertallsvalg til
folkevalgte organ. Departementet vil derfor fremme forslag om at
denne valgformen oppheves som et alternativ ved valg til folkevalgte
organ. Flertallsvalg som valgform skal opprettholdes når
det gjelder valg av leder/nestleder til folkevalgte organer
og ansettelser, jf. loven § 35 nr. 3. Denne valgformen
vil være aktuell også i andre situasjoner der
det er snakk om å velge enkeltrepresentanter, for eksempel
som kommunens representant i et organ utenfor kommunen eller ved
suppleringsvalg til folkevalgte. Gjeldende § 38
endres i samsvar med dette.
Departementet foreslår at loven § 35
nr. 4 endres, slik at valg av folkevalgte organ holdes som avtalevalg
dersom ikke noe medlem av den velgende forsamlingen krever forholdsvalg.
Reglene om avtalevalg foreslås tatt inn i en ny § 38
a i loven. I denne paragrafen foreslås tatt inn bestemmelsene
i gjeldende § 38 nr. 2 og 3, om kjønnskvotering.
Dersom et medlem av kommunestyret eller fylkestinget, formannskapet
eller fylkesutvalget trer ut eller får varig forfall skjer
suppleringen ved opprykk av varamedlem.
Reglene om varamedlemmers opprykk til formannskap/fylkesutvalg
skiller seg fra reglene for andre folkevalgte organer i kommunen/fylkeskommunen,
for eksempel faste utvalg. For disse organene er reglene at det
skal velges nytt medlem selv om det er valgt varamedlem.
Departementet mener det er et viktig prinsipp at den politiske
balansen i formannskap og fylkesutvalg kan opprettholdes hele perioden.
Dette vil ha stor betydning for å sikre ro og stabilitet
i det politiske arbeidet i kommuner og fylkeskommuner. Departementet
viser til den store oppslutningen forslaget om å holde
nyvalg når en plass i formannskapet/fylkesutvalget
er blitt ledig, har fått i høringsrunden.
På denne bakgrunn vil departementet fremme forslag om
at det skal holdes suppleringsvalg når en plass i formannskapet/fylkesutvalget
er blitt ledig. Bestemmelsen om at varamedlem automatisk trer inn i
formannskapet og fylkesutvalget foreslås opphevet.
Departementet mener det kan være hensiktsmessig å ta
inn i loven regler om hvordan en skal gjennomføre suppleringsvalget.
Bestemmelsene bør tilsvare valgloven § 14-2
tredje ledd, som omhandler suppleringsvalg til kommunestyret/fylkestinget.
Dette vil innebære at partiet/gruppen selv kan
peke ut den som skal velges ved suppleringsvalget, og at kommunestyret/fylkestinget
deretter velger vedkommende dersom de formelle vilkårene
(valgbarhetsvilkårene og kravet til kjønnsmessig
balanse) er oppfylt. Det samme bør gjelde dersom formannskapet/fylkesutvalget
foretar suppleringsvalg i henhold til delegert myndighet, jf. § 16
nr. 5 siste punktum. Bestemmelsene foreslås tatt inn som
nytt nr. 6 i § 16.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, stiller seg bak Regjeringens
forslag og har ellers ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
poengtere at likebehandling er et prinsipp som står sterkt
i Norge, og at det på den bakgrunn ikke er aktuelt å gi
noen grupper, uansett opphav, særordninger andre ikke har. Disse
medlemmer vil også påpeke at dette likebehandlingsprinsippet
gjør at enhver form for positiv eller negativ diskriminering
på grunnlag av religion, kjønn, legning, etnisk
eller politisk tilhørighet er uakseptabel. Disse
medlemmer viser til at en del av de foreslåtte
tiltakene for å øke kvinners deltagelse i politikken,
som for eksempel forslaget om å legge møter på dagtid,
i praksis vil utestenge alle som ikke jobber i offentlig sektor. Disse
medlemmer er langt mer opptatt av at kvinner og menn kan
bidra i politikken og næringslivet med ekte engasjement
og mulighet til å levere resultater, enn tiltak som går
ut på å fremme et kjønn på bekostning
av det andre. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn stemme imot forslaget til ny § 38 a
nr. 3.