Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor
Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Arne L. Haugen og
Lise Wiik, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold
og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn
Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti,
Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder
Brekk, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til ESAs
behandling av den såkalte "Kvitsjøen"-saken som
er den direkte foranledningen til Regjeringens forslag til endringer
i lov av 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver
fiske m.v. i Norges territorialfarvann. ESA mener at nasjonalitetskravet
virker diskriminerende og dermed i strid med EØS-avtalen.
Komiteen viser også til brev fra Fiskeri-
og kystdepartementet av 25. oktober, 7. november
og 28. november 2006 (vedlagt).
Komiteen er tilfreds med at Regjeringen oppdaterer
gjeldende lovverk i forhold til EØS-avtalen. Endringsforslaget
innebærer at det ikke lenger stilles nasjonalitetskrav
til de som skal være mannskap på norske fiskefartøy.
Derimot opprettholdes krav om bosted i Norge. Minst halvparten av
mannskapet skal ha bosted i en norsk kystkommune eller nabokommune
til en kystkommune. Det gis adgang til å dispensere fra
bostedskravet i særlige tilfeller.
Det er bred enighet om at fiskeressursene først og fremst
skal komme kystbefolkningen til gode. Komiteen mener
kravet om bosted, slik Regjeringen foreslår, ivaretar våre
fiskeripolitiske målsettinger. Bostedskravet bidrar også til å sikre
norske mannskapers rettigheter i fisket. Det bidrar også til å sikre
norske lønns- og arbeidsvilkår for mannskap og
fiskere.
Kravet om bosted i en kystkommune eller nabokommune til kystkommune,
kan i praksis føre til et yrkesforbud for førere
av fartøy som er bosatt i en kommune som ligger utenfor
bostedskravet. Dette gjelder ikke for mannskap som omfattes av 50-prosentregelen. Komiteen er
derfor enig i at det gis en dispensasjonsadgang som kan fange opp
uheldige utslag av bostedskravet.
Komiteen mener at det kan få uheldige
og urimelige utslag at dispensasjonsadgangen fra bostedskravet kun
omfatter de 40 kommunene som ikke omfattes av bostedskravet. Lovendringen
innebærer at nordmenn bosatt i utlandet ikke kan være
fartøyførere, det kan heller ikke søkes
dispensasjon om det. Bakgrunnen for å utvide dispensasjonsadgangen
er at noen få norske fartøyførere er
fast bosatt utenfor Norge, og at det i visse tilfeller har vist
seg vanskelig å rekruttere kvalifiserte fartøyførere
i Norge, særlig for spesialisert fiske.
Komiteen vil utvide dispensasjonsadgangen til
også å omfatte fartøyførere
bosatt i EØS-området, og færøyværinger
og grønlendere, i tilfeller der det er vanskelig å rekruttere
kvalifisert fartøyfører i Norge. På den
bakgrunn fremmes følgende forslag:
"§ 3 andre ledd andre punktum skal lyde:
Det kan etter søknad gis dispensasjon fra bostedskravet
i første punktum for fartøyførere med
bosted annet sted i Norge, i øvrig EØS-område,
eller i de deler av Norden som ikke er omfattet av EØS."