Departementet foreslår å presisere at supplerende stønad
skal reguleres når grunnbeløpet endres, og at det
samme skal gjelde fradrag i stønaden som er direkte knyttet
til grunnbeløpet.
Etter lov 29. april 2005 nr. 21 om supplerande stønad
til personar med kort butid i Noreg er personer som får
liten eller ingen pensjon fra folketrygden på grunn av
kort botid i yrkesaktiv alder, sikret et minste inntektsnivå på nivå med
minstepensjon. Ytelsene etter loven er strengt inntektsprøvd.
Ordningen ved grunnbeløpsendringer avviker noe fra ordningen
for folketrygdytelser som er satt ned på grunn av inntekt,
idet det her skjer en justering av fradraget for inntekt i sin helhet,
uten hensyn til inntektens art.
Det foreslås at det i tråd med praksis tas
inn et nytt andre ledd i § 10 i loven om at supplerende
stønad og fradrag som følger grunnbeløpet
skal justeres når grunnbeløpet endres.
Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter forslaget
om å regelfeste praksis når det gjelder regulering
av supplerende stønad til personer med kort botid i Norge
og av inntektsfradraget i stønaden av grunnbeløpet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader til kap. 667 i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2006-2007)
der disse medlemmer viser til at ordningen
med supplerende stønad for personer med kort botid i Norge
reguleres av egen lov og ikke er en folketrygdytelse. Disse medlemmer anser denne ytelsen for å være
innført, mot Fremskrittspartiets stemmer, til erstatning
for økonomisk sosialhjelp og må på denne bakgrunn
betraktes som en sosial ytelse. Sosiale ytelser må etter disse medlemmers mening opprettes og
reguleres gjennom politiske prioriteringer og vedtak. Disse medlemmer vil ikke støtte
forslaget om å knytte denne ytelsen til reguleringen av
folketrygdens grunnbeløp og anser det for rimelig at inntekter
må føre til avkorting av ytelsen krone for krone.