Til Odelstinget
Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag
til endringer i pasientskadeloven. Pasientskadeloven trådte
i kraft for den offentlige helsetjenesten fra 1. januar
2003. Det uavhengige forvaltningsorganet Norsk Pasientskadeerstatning (NPE)
behandler erstatningskrav og utbetaler eventuell erstatning. Avgjørelsen
kan påklages til Pasientskadenemnda. Pasientskadeloven
er gunstigere for skadelidte enn alminnelige erstatningsrettslige regler
både hva gjelder vilkårene for å få erstatning og
behandlingsmåten.
Pasientskadeloven er ikke satt i kraft utenfor den offentlige
helsetjenesten. Dette har sammenheng med at loven fastsetter at
erstatningskrav ved pasientskader i privat helsesektor skal sikres
ved forsikring, og at ingen forsikringsselskap har vært
villig til å gi forsikring på de vilkår
pasientskadeloven fastsetter.
Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen
lovendringer for at loven skal kunne settes i kraft også utenfor
den offentlige helsetjenesten. Endringene innebærer i hovedsak
at NPE overtar ansvaret etter pasientskadeloven også for
skade som er voldt i privat helsevirksomhet.
Departementet sendte i juli 2005 ut høringsnotat om
endringer pasientskadeloven med høringsfristen i november
2005. Departementet har mottatt merknader fra 32 instanser.
Forslaget om at NPE overtar ansvaret for pasientskader i privat
sektor slik at loven kan settes i kraft også utenfor den
offentlige helsetjenesten, har fått bred tilslutning i
høringsrunden. Fordelene for pasientene fremheves.
Erstatningskrav vil etter forslaget bli behandlet av NPE på samme
måte som når skaden er oppstått i den
offentlige helsetjenesten, og ansvarsgrunnlaget vil være
det samme. Etter pasientskadeloven gjelder et såkalt objektivisert
ansvarsgrunnlag, slik at det ikke er nødvendig å påvise
skyld/uaktsomhet som grunnlag for erstatning. Dette er
gunstigere for pasienten (og andre skadelidte) enn alminnelige erstatningsrettslige
regler, og departementet er av den oppfatning at det samme ansvarsgrunnlaget
bør gjelde for pasientskader i offentlig helsetjeneste
og i privat helsesektor. Forslaget innebærer at alle krav
om pasientskadeerstatning vil bli behandlet av samme instans. Dette
vil være en forenkling for pasientene og vil dessuten legge
til rette for en ensartet praktisering av regelverket.
Departementets forslag innebærer at en rekke av bestemmelsene
i pasientskadeloven må endres. De vesentligste endringene
gjøres i §§ 6 til 8. De fleste av
de andre endringene er konsekvenser av endringene i §§ 6
til 8. Dessuten foreslås en endring av teknisk karakter
i § 17 annet ledd annet punktum.
Det uttales at nærmere bestemmelser knyttet til den
ordningen som foreslås, først og fremst regler knyttet
til tilskuddordningen, vil måtte fastsettes i forskrift.
Departementet vil også vurdere behovet for endringer i
forskrift 20. desember 2002 nr. 1625 om Norsk Pasientskadeserstatning
og Pasientskadenemnda.
Departementet foreslår at NPE gis rett til å søke regress
hos skadevolder i de tilfellene helsehjelp er gitt av tjenesteytere
i privat sektor som ikke har betalt tilskudd til NPE.
Det framholdes at forsettlige overtredelser bør kunne
straffes, jf. lovforslaget § 8 tredje ledd som
er en videreføring av nåværende § 8
tredje ledd om straff ved brudd på forsikringsplikten.
Departementet er kommet til at det som utgangspunkt ikke bør åpnes
for privat forsikring som alternativ til å betale tilskudd
til NPE. Departementet legger til grunn at obligatorisk deltagelse
i NPE-ordningen ikke vil være i strid med EØS-avtalen
eller intern rett. Departementet foreslår likevel at det
gis en hjemmel for å fastsette i forskrift at det kan tegnes privat
forsikring i stedet for å delta i NPE-ordningen. Det vil
da være enklere å innføre slik valgfrihet
dersom man ser at det blir nødvendig eller ønskelig
ut fra konkurransesituasjonen og konkurranserettslige forhold. Det
påpekes at selv om forsikringsbransjen ikke er villig til å tilby
denne type forsikring nå, kan det ikke utelukkes at det
kan bli interessant senere. Dersom tjenesteyterne gis valgfrihet,
vil de ha mulighet til å forhandle om pris dersom det viser
seg at forsikringsselskap i Norge eller utlandet fatter interesse for å gi
forsikring på pasientskadelovens vilkår.
Skader oppstått ved helsehjelp som helsepersonell har
gitt i fritiden utenfor arbeidsforhold eller næringsvirksomhet
(fritidsskader), dekkes etter gjeldende ordning ikke av NPE i og
med at slik hjelp ikke hører under den offentlige helsetjenesten,
som loven er trådt i kraft for. Når skaden er
voldt på helsepersonellets fritid, dekkes ikke skaden selv
om det helsepersonell som har voldt skaden er ansatt eller driver virksomhet
i den offentlige helsetjenesten. Unntak gjelder der helsepersonellet
er pliktig til å yte helsehjelpen i henhold til helsepersonelloven § 7
om øyeblikkelig hjelp. Slik hjelp anses som offentlig helsetjeneste
i forhold til pasientskadeloven.
Private ansvarsforsikringer som helsepersonell har til oppfyllelse
av forsikringsplikten i helsepersonelloven § 20
eller på frivillig basis, dekker etter det departementet
forstår, også fritidsskader.
Departementet er kommet til at fritidsskader fortsatt bør
omfattes av pasientskadeloven, og legger til grunn at det vil kunne
bli vanskelig eller umulig å få tegnet forsikring
for fritidsskader hvis NPE overtar ansvaret for pasientskader for øvrig.
Det framholdes at for at skaden skal regnes som pasientskade og
dekkes av NPE, må det være en forutsetning at
hjelpen er gitt i kraft av den kompetanse vedkommende har som helsepersonell.
Erstatningskrav vedrørende fritidsskader vil etter dette
bli å behandle etter pasientskadelovens ordinære
regler, men det bemerkes at de krav som med rimelighet kan stilles
til helsehjelpen, må tilpasses situasjonen.
For helsepersonell som er sysselsatt i privat virksomhet som
betaler tilskudd til NPE, bør etter departementets mening
dekning av fritidsskader inngå i det tilskuddet virksomheten
betaler. Risikoen for fritidsskader voldt av helsepersonell i den
offentlige helsetjenesten skal tas med i beregningen av de tilskudd
de regionale helseforetakene, kommunene og fylkeskommunene betaler
til NPE.
Departementet legger til grunn at pasientskadeloven omfatter
skader helsepersonell som er utenfor yrkesaktivitet eller er sysselsatt
i andre typer virksomhet enn helsetjeneste, har voldt hvis skaden
har sammenheng med hjelp de har gitt ut fra sin kompetanse som helsepersonell.
Det påpekes at det framgår av pasientskadeloven § 4
tredje ledd at loven ikke er til hinder for at erstatningskrav gjøres
gjeldende overfor andre enn NPE, og det vises til at flere helsepersonellorganisasjoner
i sine høringsuttalelser har pekt på risikoen
for helsepersonell ved ikke å ha privat ansvarsforsikring
i og med at det er adgang til dette.
Departementet har forståelse for at helsepersonellorganisasjonene
er opptatt av at helsepersonell ikke må bli sittende med
personlig ansvar for det totale erstatningsbeløp dersom
skadelidte velger å fremme krav direkte mot helsepersonellet,
men finner ikke grunnlag for å foreslå en endring
i adgangen til å gjøre gjeldende erstatningskrav
mot andre enn NPE.
Uavhengig av pasientskadeloven har apotekene plikt til å tegne
forsikring i henhold til apotekloven § 1-6. Det
samme gjelder i henhold til produktansvarsloven kapittel 3 dersom
apoteket produserer legemiddel eller importerer legemiddel og produsenten ikke
har slik forsikring.
I og med at pasientskadeloven foreløpig bare er satt
i kraft for den offentlige helsetjenesten, kommer loven i dag bare
til anvendelse ved skader voldt ved virksomheten i apotek som hører
under den offentlige helsetjenesten i pasientskadelovens forstand.
Dette er bare sykehusapotek.
Departementet viser til at spørsmålet om apotekvirksomhet
bør omfattes av pasientskadeloven, ble drøftet
i Ot.prp. nr. 55 (1999-2000). Det ble konkludert med at skader voldt
i apotekvirksomhet bør omfattes av pasientskadeloven. Departementet
finner ikke grunn til nå å foreslå lovendringer
som innebærer et generelt unntak fra pasientskadeloven
for skader voldt ved apotekvirksomhet, og finner heller ikke grunnlag
for å foreslå at apotekloven § 1-6
oppheves eller erstattes med en henvisning til pasientskadelovens
regler om tilskuddsplikt til NPE.
Departementet legger til grunn den tolkning av pasientskadeloven
at loven gjelder pasientskader voldt av personell med utenlandsk
autorisasjon eller lisens som tilsvarer norsk autorisasjon/lisens
etter helsepersonelloven under midlertidig tjenesteyting i Norge
i samsvar med de til enhver tid gjeldende bestemmelser for dette.
Det understrekes at dette ikke gjelder annen helserelatert tjenesteyting
fra utenlandske personer, for eksempel alternativ behandling.
Det må etter departementets oppfatning kunne kreves
at helsepersonell som vil yte tjenester i Norge, har ansvarsforsikring.
Dersom slik tjenesteyter ikke har betalt tilskudd til NPE, og det
oppstår en skade som faller inn under pasientskadeloven,
må resultatet etter departementets syn bli at NPE skal
behandle kravet og utbetale eventuell erstatning, men med mulighet
for å søke regress overfor tjenesteyteren og/eller
dennes forsikringsselskap.
Departementet mener det ikke vil være en ulovlig restriksjon
etter EØS-avtalen å kreve at tjenesteyter som
ikke har ansvarsforsikring som dekker tjenesteyting i Norge, enten
sørger for å tegne slik forsikring på akseptable
vilkår eller betaler tilskudd til NPE.
Departementet er kommet til at det ikke bør lages noen
særregler i loven for utenlandske tjenesteytere.
Departementet finner ikke behov for å fastsette en egen
overgangsordning som følge av de lovendringer som foreslås
i proposisjonen.
Departementet foreslår at utvidelsen av NPEs ansvar
til å omfatte pasientskader utenfor den offentlige helsetjenesten
finansieres ved tilskudd fra de aktuelle tjenesteyterne. Det påpekes
at denne finansieringsløsningen har sammenheng med vurderinger
av EØS-rettslige spørsmål knyttet til
offentlig støtte og konkurranseregler. Departementet mener
at den løsning som foreslås, ikke er i strid med
de regler og prinsipper som gjelder på disse områdene.
Departementet uttaler at det er umulig å si noe sikkert
om hvilke beløp som må betales i tilskudd da det
ikke foreligger sikre opplysninger verken om antall virksomheter
som yter helsehjelp utenfor den offentlige helsetjenesten, antall
helsepersonell som er sysselsatt i virksomhetene, eller annen oversikt
over omfanget av slik virksomhet. Det finnes heller ikke tilgjengelig
informasjon om skaderisiko eller skadefrekvens og heller ikke samlede
opplysninger om erstatningsutbetalinger under de forsikringer helsepersonell
er forpliktet til å ha etter helsepersonelloven § 20.
Departementet antar at tilskuddene til NPE vil kunne bli større
enn premiene knyttet til dagens ansvarsforsikringer, særlig
for visse grupper som i dag har lav forsikringspremie.
Nærmere regler for tilskuddsordningen vil bli fastsatt
i forskrift i medhold av § 8 annet ledd i departementets
lovforslag.
Departementet antar at det vil være mest hensiktsmessig
som hovedregel å legge plikten til å betale tilskudd
på virksomhetsnivå (foretaksnivå).
Departementet mener det bør legges opp til differensiering
av de beløp som skal betales i tilskudd, og antar at det
kan være aktuelt å opprette et par størrelseskategorier
etter antall årsverk eller antall sysselsatte med autorisasjon/lisens,
eller ut fra virksomhetens omsetning. Tilsvarende vil det kunne
være aktuelt med et fåtall kategorier ut fra arten
av virksomhet relatert til skadepotensial.
Administrasjon av tilskuddsordningen bør etter departementets
vurdering legges til NPE.
Departementet foreslår at ordningen organiseres slik
at den som yter helsehjelp utenfor den offentlige helsetjenesten,
pålegges en plikt til å melde fra til NPE om virksomhetens
art og omfang.
Bestemmelsen om egenandel foreslås flyttet til ny § 6
a og vil omfatte skadevoldere både i og utenfor den offentlige
helsetjenesten.
I høringsnotatet ble det foreslått at helsepersonelloven § 20
om forsikringsplikt i forbindelse med privat virksomhet oppheves
dersom NPE overtar ansvaret også for privat sektor.
Departementet har imidlertid kommet til at helsepersonelloven § 20
ikke bør oppheves, men heller endres, og at den endrede
bestemmelsen bør fastslå plikten til å melde
fra om virksomheten og betale tilskudd til NPE. Dette vil være
en dobbeltregulering sett i sammenheng med pasientskadeloven, men
departementet antar at en forankring av plikten også i helsepersonelloven
vil kunne bidra til større grad av overholdelse av tilskuddsplikten.
At plikten er fastsatt i helsepersonelloven, vil også innebære
at lovens reaksjonssystem vil kunne komme til anvendelse.
Straffebestemmelsen i pasientskadeloven foreslås tilpasset
de øvrige foreslåtte endringer, men strafferammen
foreslås ikke endret.
Departementet foreslår at pasientskadeloven § 4 tredje
ledd tredje punktum om regress videreføres, men endres
for å reflektere endringen fra forsikringsplikt til plikt
til å betale tilskudd.
Departementets forslag vil innebære at flere erstatningskrav
skal behandles av NPE, og at eventuell erstatning i disse sakene
skal utbetales av NPE. Det vil således bli en økning
i NPEs utgifter til så vel erstatningsutbetalinger, herunder
advokatutgifter, som saksbehandling/drift.
Pasientskadenemnda som er klageinstans, vil også få noe økt
saksmengde.
I tillegg kommer utgifter til administrering av den foreslåtte
tilskuddsordningen. Departementet foreslår at administrasjonsarbeidet
legges til NPE.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn
Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning
og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga
Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy,
fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald
Ludvigsen, viser til at lov om erstatning ved pasientskader
mv. ble vedtatt i 2001, men at den bare er trådt i kraft
for den offentlige helsetjenesten. Komiteen viser
videre til at intensjonen har vært at den også skulle
gjelde pasientskader voldt i den private helsetjenesten. Komiteen mener at pasienter både
i privat og offentlig helsetjeneste bør være omfattet
av det samme, utvidede erstatningsrettslige vern som pasientskadeloven gir. Komiteen er derfor enig med departementet
i at det bør vedtas endringer i pasientskadeloven som gjør
at den også kan tre i kraft for den private helsetjenesten.
Komiteen mener det er viktig å styrke
pasientenes erstatningsrettslige stilling. Komiteen vil vise
til at mange pasienter sannsynligvis ikke er klar over at man i
dag vil bli behandlet etter mer fordelaktige erstatningsrettslige
regler dersom pasientskaden er voldt i den offentlige helsetjenesten. Komiteen mener at dette ikke er en tilfredsstillende
situasjon, og vil vise til at dagens grense mellom offentlig og privat
helsetjeneste både kan være vanskelig å trekke og
kan skape uventede problemer for pasienter. Komiteen støtter
på denne bakgrunn en lovendring som tar sikte på at
Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) overtar erstatningsansvaret for
privat helsesektor.
Komiteen vil understreke at feilbehandling kan
få alvorlige konsekvenser uavhengig av hvem som har behandlet
pasienten. Komiteen mener det er et
mål at pasienter får samme rettsvern uavhengig av
om de har blitt behandlet i offentlig eller privat helsesektor.
På den måten vil alle som har fått en
pasientskade kunne forholde seg til samme instans.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ber
om at det blir vurdert opprettelse av et eget fond for å sikre
fremtidige erstatningsutbetalinger. Disse
medlemmer ønsker at denne vurderingen skjer i forbindelse
med at privat helsesektor innlemmes i ordningen. På tross
av økningen i antall erstatningssaker viser rapporten fra Statens
helsetilsyn at mange pasienter ikke er gjort oppmerksom på skader,
og at mange ikke har fått noen opplysning om Norsk Pasientskadeerstatning. Disse medlemmer ser et behov for kvalitetsforbedring
av helsetjenestene og forventer også at alle pasienter
blir informert om NPE og de rettigheter de har.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at departementet
i proposisjonen kommenterer ulike beregningsmodeller for tilskuddsbetaling,
men at det ikke er tatt stilling til hvilken modell som skal legges
til grunn. Dette skal vurderes i forbindelse med iverksettelse av
ordningen. Disse medlemmer mener at
det i denne sammenheng er naturlig også å vurdere
om det er hensiktsmessig å opprette et fond. Disse medlemmer vil som departementet
understreke at uansett hvilken beregningsmåte som legges
til grunn, vil det være aktuelt med en justering når
man etter noen år får erfaring med ordningen.
Komiteen viser til at
departementet foreslår at utvidelsen av NPEs ansvar til å omfatte
den private helsetjenesten finansieres ved en ordning med tilskudd
fra tjenesteyterne. Komiteen viser videre
til at årsaken til at pasientskadeloven ikke har trådt
i kraft for den private helsetjenesten, er at forsikringsbransjen
ikke har vært villig til å tilby slike forsikringer. Komiteen mener på denne bakgrunn
at det er fornuftig at NPEs overtakelse av erstatningsansvaret finansieres
gjennom tilskudd fra de private tjenesteyterne.
Komiteen vil understreke at det vil
være krevende å lage innkrevingsmodeller som gjør
at tilskuddet blir rimelig for den enkelte tjenesteyter. Komiteen viser til at ulike tjenesteytere
har ulike skadepotensial. Dersom det private helsevesenet skal fullfinansiere
erstatningsansvaret, blir det derfor viktig å lage et system
med en rettferdig, differensiert tilskuddsordning.
Dersom de foreslåtte forslagene blir vedtatt, mener komiteen at det bør foretas
en evaluering når pasientskadeloven har vært i
kraft for privat helsesektor i noen år. I den sammenheng
bør man særlig se på hvordan den foreslåtte
tilskuddsordningen fungerer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at tilskuddet private tilbydere skal
betale til NPE, må fastsettes ut fra virksomhetens omfang
og karakter. Disse medlemmer mener videre
at det er viktig at tilskuddet settes til et slikt nivå at
private tjenestetilbydere ikke får en uforholdsmessig høy
kostnad sett i forhold til det offentlige helsevesenet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at departementet som utgangspunkt
har kommet til at det ikke skal åpnes for privat forsikring
som alternativ til å betale tilskudd til NPE. Det foreslås
imidlertid en forskriftshjemmel slik at det i forskrift kan åpnes
for dette dersom forholdene tilsier det. Departementet har uttalt
at
"NPE vil være underlagt andre rammevilkår
enn private forsikringsselskap og bør derfor ikke konkurrere
med disse. NPE vil ikke ha anledning til å nekte å "forsikre"
noen tjenesteytere. Private forsikringsselskaper vil derimot kunne
velge å tilby forsikring bare til de tjenesteytere eller
grupper av tjenesteytere der de venter profitt. Slik vil det kunne
oppstå et "skjevt utvalg" i forsikringskollektivet slik
at de "dyreste kundene" dekkes av NPE, mens de som volder få og/eller
lite kostbare skader, velger privat forsikring. For øvrig
vil en ordning der NPE sikrer alle tjenesteyterne i privat sektor,
ha visse praktiske fordeler. Det vil være lettere å beregne
tilskudd når man ikke behøver å ta i
betraktning at noen tjenesteytere kan falle fra eller komme til
på grunn av overgang til eller fra privat forsikring. Dersom
NPE sikrer alle pasientskadekrav, vil det videre være til
en enkel og enhetlig ordning for pasientene i og med at alle skadelidte
da kan forholde seg til samme instans."
Flertallet slutter seg til departementets
vurdering.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at departementet i proposisjonen har lagt
inn forslag om at det skal kunne utformes forskrift som kan åpne
for at det kan tegnes privat forsikring dersom det skulle vise seg
udekkede behov i markedet eller andre spesielle forhold, eller om
det skulle dukke opp innen- eller utenlandske forsikringsselskaper
som kan tilby tjenester med bakgrunn i pasientskadeloven. Dette flertallet er av den oppfatning
at forskriften må legges frem for Stortinget til behandling.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem slik forskrift som er
omtalt i §§ 8 og 8 a i lov 15.
juni 2001 nr. 53 om erstatning ved pasientskader mv., for Stortinget
til behandling før den settes i verk."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre merker seg at departementet ikke
mener det bør åpnes for privat forsikring som
alternativ til å betale tilskudd til NPE. Disse
medlemmer kan ikke se at det er noe i veien for en slik valgfrihet.
Selv om forsikringsbransjen ikke har vært villig til å tilby
denne type forsikring fram til nå, kan det ikke utelukkes
at enkelte forsikringsselskaper vil ønske å tilby
en slik forsikring i framtiden. Disse medlemmer kan
ikke se at det er hensiktsmessig at private helsetjenesteytere i
en slik situasjon skal være nødt til å bruke
NPE til dekning av ansvaret etter loven. Dersom forsikringsselskap
i fremtiden vil være interessert i å gi forsikring
på pasientskadelovens vilkår, ber disse medlemmer om at Regjeringen forelegger
saken for Stortinget.
Komiteens tilråding til A fremmes av en samlet komité. Komiteens tilråding til B fremmes av Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Odelstinget til å gjøre slike
vedtak:
A.
Vedtak til lov
om endringer i lov 15. juni 2001 nr. 53 om erstatning ved pasientskader mv. (pasientskadeloven) m.m.
I
I lov 15. juni 2001 nr. 53 om erstatning ved pasientskader mv. (pasientskadeloven) gjøres følgende endringer:
§ 4 tredje ledd skal lyde:
Loven er ikke til hinder for at erstatningskrav gjøres gjeldende overfor andre enn Norsk Pasientskadeerstatning. Krav som kan fremmes etter loven her, kan likevel ikke fremmes mot staten, regionale helseforetak, helseforetak, fylkeskommuner og kommuner. Regress kan bare kreves mot den som selv har voldt skaden forsettlig eller som har unnlatt å betale tilskudd etter § 8.
§ 5 tredje punktum skal lyde:
Slik melding avbryter ikke foreldelsesfristen av erstatningskrav mot andre enn Norsk Pasientskadeerstatning.
§ 6 skal lyde:§ 6 Norsk Pasientskadeerstatning
Norsk Pasientskadeerstatning er ansvarlig for skade som kan kreves erstattet etter loven her.
Kongen organiserer og fastsetter nærmere forskrifter om Norsk Pasientskadeerstatning.
Ny § 6 a skal lyde:§ 6 a Egenandel
Kongen kan i forskrift bestemme at skadevolderen skal betale en egenandel i de tilfeller der det tilkjennes erstatning.
§ 7 skal lyde:§ 7 Plikt til å betale tilskudd til Norsk Pasientskadeerstatning for den offentlige helsetjenesten
Staten, regionale helseforetak, fylkeskommuner og kommuner yter tilskudd til Norsk Pasientskadeerstatning for å dekke erstatning for pasientskader voldt i den offentlige helsetjenesten, samt bidrag til driften i samsvar med forskrift gitt av Kongen.
Til den offentlige helsetjenesten regnes virksomheten til staten, de regionale helseforetakene, helseforetakene, fylkeskommunene eller kommunene. Det samme gjelder virksomhet som drives på oppdrag av eller med driftstilskudd fra noen av disse. Kongen kan i forskrift presisere hva som skal regnes til den offentlige helsetjenesten, herunder gjøre unntak fra første og annet punktum.
§ 8 skal lyde:§ 8 Plikt for den som yter helsehjelp utenfor den offentlige helsetjenesten til å melde fra og yte tilskudd til Norsk Pasientskadeerstatning
Den som utenfor den offentlige helsetjenesten yter helsehjelp som nevnt i § 1, skal melde fra og yte tilskudd til Norsk Pasientskadeerstatning for å dekke erstatning for pasientskader voldt utenfor den offentlige helsetjenesten samt bidrag til driften.
Nærmere bestemmelser om melde- og tilskuddsplikten, om registrering av meldingene og om tilskuddsordningen fastsettes av Kongen i forskrift, herunder kan det fastsettes fritak fra plikten etter første ledd.
Den som forsettlig unnlater å oppfylle plikten til å melde fra eller plikten til å betale tilskudd til Norsk Pasientskadeerstatning, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder. Det samme gjelder den som i meldingen gir feil opplysninger slik at det betales for lavt tilskudd.
Ny § 8 a skal lyde:§ 8 a Forskrift om forsikring av ansvar for pasientskade
Kongen kan i forskrift fastsette at tjenesteytere eller nærmere angitte grupper av tjenesteytere kan eller skal tegne forsikring til dekning av ansvaret etter loven her i stedet for at Norsk Pasientskadeerstatning er ansvarlig.
Forskriften kan ha nærmere bestemmelser om blant annet:
a) krav til forsikringsgiver og forsikringsvilkår,
b) godkjenning av forsikringsgivere og forsikringsvilkår,
c) mulighet for ansvarsbegrensning i forsikringen og dekning og fordeling av tapet dersom forsikringsplikten ikke er overholdt eller forsikringen viser seg utilstrekkelig, herunder at tapet skal dekkes av de godkjente forsikringsgiverne i fellesskap,
d) plikt for forsikringsgivere til å bidra til dekning av Pasientskadenemndas driftsutgifter,
e) bortfall av eller reduksjon i tilskuddsplikt etter § 7 og bortfall av melde- og tilskuddsplikt etter § 8,
f) hvem som skal behandle krav om erstatning,
g) fremsetting av krav og saksbehandling, herunder om avgjørelse av erstatningskrav og utbetaling av erstatning,
h) dekning av advokatutgifter,
i) mulighet for å anmode Pasientskadenemnda om å overta behandlingen av en sak som ikke er ferdigbehandlet når det er gått to år fra kravet ble meldt,
j) klagerett og domstolsprøving,
k) hvem som er ansvarlig ved overgang mellom Norsk Pasientskadeerstatnings ansvar og forsikringsdekning og mellom forsikringsgivere, og
l) regress.
Den som forsettlig unnlater å oppfylle forsikringsplikt fastsatt i medhold av første ledd, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder.
§ 9 skal lyde:§ 9 Fremsetting av krav
Krav om erstatning for pasientskade meldes skriftlig til Norsk Pasientskadeerstatning. Norsk Pasientskadeerstatning kan i særlige tilfelle tillate at krav om erstatning meldes muntlig. Fremsettes kravet overfor helsepersonell eller helseinstitusjon, skal kravet meldes videre til Norsk Pasientskadeerstatning.
§ 10 første ledd skal lyde:
Norsk Pasientskadeerstatning utreder saken.
§ 11 skal lyde:§ 11 Advokatbistand
Pasientens utgifter til advokathjelp dekkes dersom Norsk Pasientskadeerstatning har truffet vedtak om det, eller utgiftene må regnes som tap som følge av skaden. Pasienten kan kreve forhåndsavgjørelse om hvilke advokatutgifter som vil bli dekket.
§ 12 annet ledd oppheves.§ 15 første ledd første punktum skal lyde:
Enkeltvedtak som nevnt i § 14 annet punktum kan påklages til Pasientskadenemnda av den som krever erstatning etter loven her.
§ 16 fjerde ledd skal lyde:
Pasientskadenemndas virksomhet dekkes i samsvar med forskrift gitt av Kongen, ved bidrag fra Norsk Pasientskadeerstatning.
§ 17 annet ledd annet punktum skal lyde:
Forvaltningsloven § 11 d om muntlige konferanser med saksbehandleren gjelder tilsvarende.
§ 17 femte ledd annet punktum oppheves.§ 18 skal lyde:§ 18 Domstolsprøving
Den som krever erstatning etter loven her, kan bringe saken inn for domstolene når endelig vedtak i Pasientskadenemnda foreligger. Søksmål reises mot Pasientskadenemnda. Andre kan ikke bringe saken inn for domstolene.
Søksmål må reises innen fire måneder fra det tidspunkt underretning om endelig vedtak i Pasientskadenemnda er kommet fram til vedkommende. Når denne fristen er ute uten at søksmål er reist, har vedtaket samme virkning som rettskraftig dom, og kan fullbyrdes etter reglene for dommer.
II
I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven) skal § 20 lyde:
§ 20 Plikter etter pasientskadeloven
Den som utenfor den offentlige helsetjenesten yter helsehjelp som nevnt i pasientskadeloven § 1, skal melde fra og yte tilskudd til Norsk Pasientskadeerstatning etter pasientskadeloven § 8.
III
I lov 17. juni 2005 nr. 90 om mekling og rettergang i sivile tvister (tvisteloven) § 37-3 gjøres følgende endring:
I nr. 16 skal endringen i lov 15. juni 2001 nr. 53 om erstatning ved pasientskader mv. oppheves.
IV
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
B.
Stortinget ber Regjeringen legge frem slik forskrift som er omtalt i §§ 8 og 8 a i lov 15. juni 2001 nr. 53 om erstatning ved pasientskader mv., for Stortinget til behandling før den settes i verk.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 22. februar 2007
Harald T. Nesvik |
Gunvald Ludvigsen |
leder |
ordfører |