Til Odelstinget
Fra 1. januar 2010 skal det gjennomføres en forvaltningsreform. Ansvars- og oppgavefordelingen mellom forvaltingsnivåene skal endres. Det vises til St.meld. nr. 12 (2006-2007) Regionale fortrinn - regional framtid.
Av hensyn til de nye regionenes økonomiske balanse på kort og lang sikt, samt for å ivareta nasjonaløkonomiske hensyn og hindre press på staten om økte overføringer, ser departementet det som hensiktsmessig å sikre at fylkeskommunene ikke foretar uheldige økonomiske disposisjoner eller foretar strategiske tilpasninger i perioden fram mot forvaltningsreformens ikrafttredelse.
Departementet foreslår derfor at det skal gjennomføres lovlighetskontroll av årsbudsjettvedtaket til samtlige fylkeskommuner f.o.m. budsjettåret 2007 og fram til forvaltningsreformen trer i kraft, det vil si t.o.m. budsjettåret 2009. Dette tilsvarer den ekstra kontrollen som utløses for berørte kommuner og fylkeskommuner etter inndelingsloven § 28 når det er satt i gang utredning om sammenslutning.
En lovlighetskontroll av fylkeskommunenes vedtak om årsbudsjett innebærer blant annet å kontrollere om årsbudsjettet er i økonomisk balanse og om inntekts- og utgiftssiden kan sies å være realistisk budsjettert.
Departementet foreslår at lovlighetskontrollen skjer av eget tiltak etter bestemmelsen i kommuneloven § 59 nr. 5. Kontrollen innebærer i så måte at Kommunal- og regionaldepartementet foretar en mer aktiv bruk av denne bestemmelsen enn tidligere, men denne styrkede kontrollen med fylkeskommunene krever ingen lovendring.
For øyeblikket er ingen fylkeskommuner oppført i ROBEK (Register om betinget godkjenning og kontroll) ettersom betingelsen knyttet til den økonomiske situasjonen ikke er oppfylt for noen av fylkeskommunene. Samtlige fylkeskommuner står dermed fritt til å ta opp lån så lenge låneopptaket knytter seg til et lovlig låneformål. For at staten skal sikre kontroll med hvilke økonomiske forpliktelser den enkelte fylkeskommune pådrar den framtidige regionen, foreslår departementet at alle fylkeskommuner f.o.m. budsjettåret 2007 og fram til forvaltningsreformen trer i kraft, underlegges godkjenning. I de tilfeller hvor investeringene eksempelvis har karakter av strategiske tilpasninger forut for reformen og/eller avgjørelsen vil ha ringvirkninger for den nye regionen, vil departementet kunne unnlate å godkjenne, helt eller delvis, at fylkeskommunen tar opp lån eller inngår en langsiktig leieavtale, selv om formålet isolert sett skulle være lovlig. Departementet ser det ikke som hensiktsmessig å legge begrensninger på investeringsnivået i seg selv. Dersom investeringene finansieres ved tidligere oppsparte midler (fond) og ikke påfører den nye regionen økte framtidige forpliktelser i form av renter og avdrag, mener departementet hensynet til det fylkeskommunale selvstyret tilsier at fylkestinget bør stå fritt i sine prioriteringer.
Denne styrkingen av den statlige kontrollen krever en endring i kommuneloven. Endringen innebærer at alle fylkeskommuner blir registrert i ROBEK etter kommuneloven § 60 nr. 3. For fylkeskommunene vil ordningen for budsjettårene 2007-2009 ikke lenger være betinget. Godkjenning vil ikke kunne gjøres før fylkeskommunene er oppført i registeret, og med hensyn til rettsregler hvor det er avgjørende for tredjepersons rettsstilling om denne kjente til et forhold eller ikke, anses det å være registrert som å ha kommet til tredjepersons kunnskap, jf. § 60 nr. 4.
Utover disse tiltakene vil det ikke legges begrensninger på fylkeskommunenes økonomiske disposisjoner eller deres forvaltning av eiendelene i perioden fram til reformen trer i kraft.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Tore Hagebakken, Saera Khan, Ingvild Kjerkol, Silvia K. Kosmo og
Inger Løite, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Oddvar Hallset Reiakvam og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari
Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf
Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal,
fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, registrerer at departementet har
sett det som hensiktsmessig å sikre at fylkeskommunene
ikke foretar uheldige økonomiske disposisjoner eller foretar
strategiske tilpasninger i forbindelse med forvaltningsreformen.
Departementet foreslår lovlighetskontroll av årsbudsjettvedtaket til
samtlige fylkeskommuner f.o.m. budsjettåret 2007 og fram
til forvaltningsreformen trer i kraft, det vil si t.o.m. budsjettåret
2009. Dette innbærer at alle fylkeskommuner må ha
godkjenning fra staten for å ta opp lån eller
for å inngå langsiktige leieavtaler. For å sikre
statlig kontroll, foreslås det en endring i kommuneloven
som innebærer at alle fylkeskommunene blir registrert i
ROBEK etter kommuneloven § 60 nr. 3.
Komiteen har tillit til at lokale tillitsvalgte opptrer
på en forsvarlig måte, og komiteen mener at
fylkeskommunene vil opptre ansvarlig i forhold til planer og investeringer
i perioden fram til forvaltningsreformen trer i kraft. Komiteen vil
peke på at flere fylkeskommuner er inne i en periode med
sterkt økende elevtall i videregående skoler,
noe som medfører behov for å investere i skolebygg.
Dette vil medføre økning av lånegjeld
som er helt naturlig ut fra den demografiske utviklingen og fylkeskommunenes økonomiske
bæreevne. Komiteen mener at det i perioden
2007 til 2009 må gis rom for slike investeringer uten at
det kan sies å være taktiske disposisjoner før
forvaltningsreformen.
Komiteen har merket seg, og sier seg enig i, at departementet
ikke skal legge begrensninger på investeringsnivået
i fylkeskommunene generelt. Fylkeskommunene skal fritt kunne disponere
sine oppsparte midler, aksjer, eiendommer og fond. Videre står
fylkeskommunene fritt til å kunne overføre verdier
som eierskap i kraftaksjer til kommunene. Det vises til vedlagte
brev fra statsråd Åslaug Haga til Nord-Trøndelag
fylkeskommune av 9. november 2006.
Komiteen har respekt for og tillit til det lokale selvstyret.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre, støtter lovforslaget og forutsetter at
departementet utøver kontrollen på en slik måte at
det ikke oppfattes som en urimelig overprøving av det lokale
selvstyret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at Regjeringens forslag til forvaltningsreform
slik den beskrives i St.meld. nr. 12 (2006-2007) ikke vil føre
til vesentlige endringer i fylkeskommunens struktur eller oppgaver.
Dermed vil de forholdene som Regjeringen er bekymret for, ikke oppstå.
Svært mange av de som er folkevalgte i dagens fylkesting
vil også være folkevalgte i de nye fylkestingene
etter at eventuelt Regjeringens forslag til nye oppgaver til fylkeskommunene
er gjennomført. Så ut over at disse medlemmer har
respekt og tillit til det lokale selvstyre, så legger disse
medlemmer også vekt på at konsekvensene
av eventuelle taktiske disposisjoner vil bli overført til
mange av de samme folkevalgte. Dermed er en ikke i noen annen situasjon
enn den som oppstår hvert fjerde år med lokalvalg.
En sammenlikning med situasjonen i forbindelse med ansvarsreformen
i spesialisthelsetjenesten er ikke relevant, for da ble ansvaret
flyttet til et annet folkevalgt nivå.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer stemme
imot lovforslaget.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endring i kommuneloven (kontroll med fylkeskommunenes økonomi fram til forvaltningsreformens ikrafttredelse)
I
I lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) skal § 60 nytt nr. 6 lyde:
6. Vedtak i fylkestinget for budsjettåret 2007, 2008 eller 2009 om opptak av lån eller vedtak om langsiktig avtale om leie av bygninger, anlegg og varige driftsmidler som kan påføre fylkeskommunen utgifter ut over fire budsjettår, er ikke gyldig før det er godkjent av departementet. I denne perioden gjelder ikke § 60 nr. 1 og 2 for fylkeskommunene.
II
Loven trer i kraft straks.
Jeg viser til hyggelig møte 18. mai 2006 og
senere korrespondanse om forvaltningsreformen og fylkeskommunens
kraftverdier. Jeg har ment det formelt sett ville være
riktig av meg å avvente skriftlige kommentarer inntil regjeringen
hadde behandlet saken som en del av arbeidet med forvaltningsreformen,
og jeg har derfor ikke gitt en slik tilbakemelding før
nå.
Utgangspunktet ved forvaltningsreformen vil være at
kraftverdier som er i fylkeskommunenes eie på det tidspunkt
reformen trer i kraft, vil bli overført til den nye regionen.
Reformen er planlagt å tre i kraft 1. januar 2010.
Dersom fylkeskommunen ønsker å overdra verdiene
til kommunene i fylket før den tid, står fylkeskommunen
fritt til det. I tråd med vår politikk og den
tillit vi har til kommunesektoren og det lokale selvstyret, vil
vi fra regjeringens side ikke legge hindringer i veien for dette.
Fylkeskommunen må selv påse at overdragelsen skjer
i overensstemmelse med gjeldende lovverk.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 17. april 2007
Tore Hagebakken |
Bjørg Tørresdal |
leder |
ordfører |