Til Odelstinget
Departementet foreslår endringer i fagskoleloven, men poengterer at forslagene ikke innebærer noen ny lov om fagskoleutdanning. Departementet ønsker at fagskoleloven fortsatt skal være en rammelov for korte yrkesrettede utdanninger. Loven skal videre gi stor grad av fleksibilitet for tilbydere til å opprette og å nedlegge studietilbud etter behov. Samtidig skal den være presis nok til at tilbydere og studenter får et forutsigbart regelverk å forholde seg til.
Departementets endringsforslag tar sikte på å klargjøre skillet mellom videregående opplæring og fagskoleutdanning. Fagskoleutdanning skal være yrkesrettet og er avgrenset i tid til å gjelde utdanning fra et halvt til to år. Begrepet yrkesrettet blir presisert og koplet klarere til arbeidslivets behov i loven. Lovforslaget tydeliggjør at fagutdanning skal ligge på et nivå over videregående opplæring.
Departementet ser det videre som hensiktsmessig å harmonisere en del bestemmelser for høyere utdanning og fagskoleutdanning, slik det er gjort for læringsmiljø i gjeldende fagskolelov. Begge typer utdanning henvender seg til voksne og bygger på fullført videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse. Universitets- og høyskoleloven og fagskoleloven skal begge regulere så vel offentlige som private tilbydere.
Departementet mener det fortsatt er hensiktsmessig å skille mellom å godkjenne fagskoleutdanning og å gi statlige tilskudd. Dette er en parallell til reguleringen av statstilskudd til private høyere utdanningsinstitusjoner i universitets- og høyskoleloven, hvor det er angitt minimumskrav for å kunne kjennes berettiget til statlig tilskudd.
Departementet mener ordningen med fagskoleutdanning skal være fleksibel. Utdanninger og skoler skal kunne opprettes og nedlegges etter skiftende kompetanse- og kapasitetsbehov i arbeidslivet. Lovens bestemmelser om statlige tilskudd bør ha en viss grad av fleksibilitet slik at det kan tas hensyn til arbeidslivets skiftende behov. Departementet finner det derfor mest ryddig at nivået på statlige tilskudd til fagskoleutdanning - og prioriteringer innenfor ulike fagområder - fortsatt behandles av Stortinget i forbindelse med de årlige statsbudsjettene.
Departementet mener at formålet med loven skal være å sikre fagutdanninger av høy kvalitet og studentenes rettigheter. Arbeidet med NOKUT-godkjenning er nå godt i gang og må være sluttført innen utgangen av undervisningsåret 2007/2008. I lovforslaget åpnes det for godkjenning av tilbyder som sådan (godkjent tilbyder). Et lovfestet vilkår vil være at godkjente tilbydere skal ha tilfredsstillende interne systemer for kvalitetssikring av sine tilbud. Systemene kan variere, men studentevalueringer skal alltid inngå. Loven skal som hovedregel gjelde virksomhet i Norge.
Departementet foreslår også å endre bestemmelsene om organisering og ledelse slik at reglene framstår klarere og blir de samme for offentlige og private tilbydere. Det er lagt inn en hjemmel i loven for tidsavgrensede organisatoriske forsøk.
Departementet viser til at lov om frittstående skoler er under revisjon, jf. Ot.prp. nr. 37 (2006-2007), der det foreslås å beholde bestemmelsene i kap. 6A i gjeldende friskolelov fram til 1. juli 2010 og deretter oppheve dem. I overgangsperioden vil det etter dette forslaget ikke være hjemmel for å godkjenne nye skoler etter kap. 6A.
Gjeldende § 8 annet ledd i fagskoleloven regulerer tilskudd for skoler som har oppnådd godkjenning som fagskoleutdanning, og som tidligere er godkjent etter lov om frittstående skoler kap. 6A. Denne bestemmelsen foreslås opphevet, ettersom dette kapitlet er foreslått tatt ut av friskoleloven (ny privatskolelov). Paragrafen om statlige tilskudd foreslås videre endret slik at det tydelig fremgår av loven at departementet har ansvaret for regler om tilskudd samt tilsyn og kontroll.
Departementet foreslår en ny paragraf om egenbetaling. Hovedregelen er at tilbydere bare kan ta egenbetaling fra studenter dersom det ikke er forutsatt at utdanningen skal være gratis. Dette gir bedre rettslig forutsigbarhet for studentene. Videre foreslår departementet å lovfeste krav om at statstilskudd og egenbetaling skal komme studentene til gode.
Departementet foreslår at begrepene "fagskoleutdanning" og "fagskole" blir lovbeskyttet og bare kan brukes om utdanninger og tilbydere som er godkjent av NOKUT. Det foreslås videre at tilbydere fra privat sektor må bli registrert i Enhetsregisteret. Hensikten med disse forslagene er å sikre forutsigbarhet for studenter, blant annet i forhold til villedende markedsføring fra tilbydere som ikke er godkjent etter loven.
Av økonomiske og administrative konsekvenser av lovforslaget nevnes at NOKUT-godkjenning på kort sikt innebærer økte administrative kostnader, som imidlertid vil bli lavere når søknadsomfanget normaliseres. Lovkravet om tilfredsstillende interne systemer for kvalitetssikring kan gi en mindre økning i administrative kostnader. Disse forutsettes i så fall dekket innenfor gjeldende rammer.
Når det gjelder overgangsbestemmelser, legger departementet til grunn at tilbydere som i dag har godkjente fagskoleutdanningstilbud, beholder godkjenningen ved endringen av gjeldende fagskolelov, men at tilbyderne må tilpasse seg de nye kravene. For å gi tilbyderne rimelig tid til å innrette seg etter nye krav, foreslås en hjemmel for Kongen til å fastsette nærmere overgangsbestemmelser.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Freddy
de Ruiter, Anniken Huitfeldt, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra
Høyre, Gunnar Gundersen og lederen Ine Marie Eriksen Søreide, fra
Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Lena Jensen, fra
Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, fra Senterpartiet, Inger S.
Enger, og fra Venstre, Alvhild Hedstein, viser til proposisjonen.
Komiteen viser til at departementet har fremmet
et forslag om å endre navnet på friskoleloven
til privatskoleloven, jf. Ot.prp. nr. 37 (2006-2007). Dette forslaget
behandles i Stortinget parallelt med forslaget til endringer i fagskoleloven.
Siden forslaget ikke er formelt behandlet i Stortinget, vil komiteen i
denne innstillingen bruke begrepet friskoleloven.
Komiteen er fornøyd med at departementet
etter ønske fra komiteen foreslår en opprydding
i forholdet mellom friskoleloven og fagskoleloven. Komiteen ser
det som vesentlig at lovene blir så entydige at en i størst
mulig grad begrenser muligheten til å få godkjenning
av studietilbud på samme nivå i ulike lovverk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil samtidig
understreke viktigheten av at en bør tilstrebe at lovverket
ikke blir så rigid at samfunnsnyttige utdanningstilbud
ikke kan finne sin plass i lovverket.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
mener det er behov for yrkesrettet opplæring og opplæring
ut fra andre samfunnsbehov som ikke gis av det offentlige. Flertallet viser
til at det for eksempel finnes slike kurs på bibelskoler,
kunstskoler og skoler innen musikk og dans.
Flertallet viser til at departementet foreslår å avvikle
kapittel 6A i forslaget til privatskolelov, jf. Ot.prp. nr. 37 (2006-2007).
Departementets intensjon er at 6A-skolene fortsatt skal kunne godkjennes
og drives med tilskudd, men at lovhjemlingen av godkjenning og tilskudd
foreslås overført til andre skolelover som må tilpasses
det nye skoleslaget, for eksempel den nye privatskoleloven eller
fagskoleloven.
Flertallet har merket seg at departementet er klar
over at enkelte av kapittel 6A-skolene ikke vil være i
stand til å innrette seg etter fagskoleloven eller den
nye privatskoleloven innen overgangsperiodens utløp, og
at departementet vil utrede nærmere hvilken lovmessig ramme
som vil sikre offentlig finansiering for skolene også etter
at overgangsperioden er over. Flertallet har i Innst.
O. nr. 88 (2006-2007) bedt om at det utarbeides et nytt lovverk
som kan gi disse skolene en lovmessig plassering som sikrer deres
særpreg, og at de kan drive videre også etter
at overgangsperioden er over. Flertallet forutsetter at
Regjeringen legger fram dette lovarbeidet i inneværende
stortingsperiode.
Flertallet forutsetter at 6A-skolene beholder like
gode rammebetingelser i de lovene de kommer inn under. Dette innebærer
blant annet at skolene beholder mulighet for fremtidig tilskudd
for faktiske elever begrenset til det elevantallet de i dag har
godkjenning for.
Flertallet viser til Innst. O. nr. 88 (2006-2007)
der flertallet går inn for at kapittel 6A
videreføres med like rammebetingelser og mulighet for godkjenning
av nye skoler inntil lovverket er på plass.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre har merket seg at departementet
vil utrede en alternativ, lovmessig ramme og finansiering i forhold
til skoler som ikke er i stand til å innrette seg etter
den nye friskoleloven eller fagskoleloven. Departementet har her pekt
på folkehøgskoleloven som et alternativ.
Disse medlemmer vil påpeke at det trolig
er et fåtall skoler i sammenheng med fagutdanning som dette
kan være et reelt alternativ for, og at det derfor er nødvendig å gjøre
fagskoleloven og friskoleloven så inkluderende at ikke
enkelte fagutdanningstilbud som er av nytte for samfunnet, faller
utenfor.
Komiteen vil understreke at fagskoleutdanning
kan tilbys av stiftelser og andre private tilbydere, og av institusjoner
eid av kommuner, fylkeskommuner eller staten, og at samme lov skal
gjelde for alle tilbydere.
Komiteen ser at det er høyst påkrevd å få klargjort
skillet mellom videregående opplæring og fagskoleutdanning. Komiteen deler
departementets oppfatning om at det er hensiktsmessig å harmonisere
en del lovbestemmelser for høyere utdanning og fagskoler
siden både universitets-, høyskole- og fagskoleutdanning
henvender seg til voksne og bygger på videregående
opplæring eller tilsvarende realkompetanse.
Komiteen viser til at Bergutvalget i NOU 2000:5
- "Mellom barken og veden" konstaterte at det er et stort og økende
behov for praktisk-teoretiske utdanninger på opp til to år
som enten er yrkesrettet eller som fyller andre samfunnsbehov. Bergutvalget understreket
viktigheten av å få til et fleksibelt system som
raskt kan fange opp endringer i behovet, og at det var viktig å få regulert
virksomheten på området slik at de samlede ressurser
kan utnyttes best mulig. Komiteen viser videre til
at et samlet storting, under ulike regjeringer, har slått
fast at det skal være et hovedmål for utdanningspolitikken
at flest mulig får brukt sine muligheter og talenter gjennom
tilgang til utdanning og mulighet for personlig vekst og utvikling.
Stortinget har videre understreket at livslang læring må bli
en naturlig del av fremtidens arbeids- og samfunnsliv. Komiteen vil
påpeke at det er en internasjonal trend å ta et
helhetlig grep overfor det utdanningsbehovet som eksisterer etter
videregående opplæring. Komiteen ser
at løsningene er ulike, men at det er viktig at fokuseringen
på kompetansebehovet, i et helhetlig næringspolitisk
og samfunnsnyttig perspektiv, er tydelig.
Komiteen deler departementets syn i
forhold til lovens formål og konstaterer at en offentlig
godkjenningsordning som kan sikre høy kvalitet i fagskoleutdanningen,
er etablert.
En fagskoleutdanning skal være yrkesrettet, og komiteen deler
synet på at kompetansen umiddelbart skal kunne tas i bruk
i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er derfor
av den oppfatning at begrepet "yrkesrettet" ikke må gis
en for snever tolkning, slik at blant annet også utdanning
innen kunst, teater, dans og bibelskoler skal kunne godkjennes etter
fagskoleloven.
Komiteen vil understreke at fagskoleutdanningene
skal kunne være fleksible. Tilbudene skal kunne opprettes,
endres eller nedlegges ettersom behovet i arbeidsmarkedet endrer
seg. Etter komiteens oppfatning vil det offentliges
ansvar i hovedsak være å trekke opp et rammeverk
som sikrer en utdanning av høy kvalitet og sikrer studentenes
rettigheter.
Komiteen er enig i at loven i utgangspunktet gjelder
virksomhet i Norge.
Komiteen vil imidlertid understreke at lovens § 1
tredje til femte ledd ikke er å forstå slik at
fagskoleutdanningssamarbeid over landegrensene hindres, men at tilbyderne
av fagskoleutdanning må sikre seg tillatelse til å drive
sin virksomhet i det aktuelle landet fra rette myndighet eller gjennom
samarbeid med en virksomhet som har slik tillatelse. Det er sentralt at
kvalitetssikringen av den virksomhet som norske institusjoner er
ansvarlig for, skal skje i Norge og at NOKUT gis anledning til å øve
kontroll.
Komiteen vil bemerke at fagskoleutdanning på samme
måte som utdanning ved universiteter, høyskoler
og vitenskapelige høyskoler er en tertiærutdanning
og er et reelt alternativ til disse. Fagskoleutdanningens særegenhet
er at den skal være yrkesrettet, det vil si at den skal
gi kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet, og den trenger
ikke å være forskningsbasert. Komiteen viser
til at fagskoleutdanning skal bygge på videregående
nivå, eller tilsvarende realkompetanse. Komiteen deler
departementets syn på at begrepet "bygger på videregående
opplæring" må gis et vidt innhold, og at det i
forhold til den enkelte fagskoleutdanning defineres hvilken kompetanse
som forutsettes i forhold til opptak.
Komiteen mener fagskoleutdanning skal være en
selvstendig, avsluttende utdanning som gir en kompetanse som kan
tas i bruk i arbeidslivet, uten ytterligere generelle opplæringstiltak
eller krav om videre studier.
Komiteen vil videre påpeke at fagskolene gjerne
henter studenter fra arbeidslivet, og at de skal tilbake dit. Det
er derfor etter komiteens oppfatning viktig at skolene
settes i stand til å benytte moderne og oppdatert utstyr
i sin opplæring, og at de har mulighet til å videreføre
en god dialog og samarbeid med bransjeorganisasjoner, partene i
arbeidslivet og bedrifter for i fellesskap å kunne imøtekomme
næringslivets behov for kompetanse.
Komiteen vil understreke at fagskoleutdanningene
har sin plass i et livslangt læringsperspektiv og at en
viktig oppgave for fagskolene er å gi personer med realkompetanse
mulighet til å få nødvendig faglig påfyll,
slik at de kan omstille seg i et arbeidsmarked som er i stadig endring.
Komiteen mener det vil være hensiktsmessig at
fagskolenivåets utvikling knyttes til et nasjonalt råd,
slik som en har for universitets- og høyskolesektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke
at fagskolene representerer et skoleslag med stort potensial og
store utviklingsmuligheter. Disse medlemmer vil på bakgrunn
av dette, samt den omtale som foreligger i proposisjonen om fagskoleutdanningens
plass i utdanningssystemet, fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest mulig, og senest innen utgangen
av 2008, komme tilbake til Stortinget med en egen sak om fagskoleutdanningens fremtidige
utviklingsmuligheter, finansiering og plass i utdanningssystemet."
Komiteen viser til at fagskoleutdanning
har et omfang på fra et halvt studieår til to
studieår. Komiteen understreker at det ikke
er noe krav at fagskoleutdanning skal være et heltidsstudium,
men at utdanningen kan gis som deltidsstudie og som fjernundervisning.
Komiteen viser til at fagskoleutdanning skal være
et reelt alternativ til utdanning ved universiteter og høyskoler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, og Venstre ser det derfor som vesentlig å få avklart
akkrediterte fagskolers mulighet til å opprette nye studietilbud
på lavere grad, slik universiteter og høyskoler
har anledning til. Disse medlemmer ser behovet for
eksempel som et ledd i elevens forberedelse til videre fagskoleutdanning. Disse
medlemmer mener at akkrediterte fagskoler må ha
mulighet til å opprette studietilbud på lavere
grad av inntil ett års varighet.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at akkrediterte
fagskoler får mulighet til å opprette studietilbud på lavere
grad av inntil ett års varighet som ledd i elevens forberedelse
til videre fagskoleutdanning."
Komiteen viser til loven § 1
om at fagskoleutdanning skal bygge på videregående
utdanning eller tilsvarende realkompetanse. Etter komiteens oppfatning
er det å forstå slik at enkelte fagskoleutdanninger
kan stille spesifiserte krav om definert kompetanse i gitte fag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke
at ethvert studieprogram på videregående nivå kvalifiserer
for opptak, selv om enkelte fagskoleutdanninger kan stille spesifiserte
krav om definert kompetanse i gitte fag.
Komiteen mener en viktig oppgave for
fagskolene blant annet er å kunne gi et videreutdanningstilbud
for fagarbeidere med fag/svennebrev innenfor de fleste
studieretninger. En avklaring i forhold til ulike nasjonale og internasjonale
sertifiseringsmuligheter og beskrivelse av sluttkompetanse, er derfor
etter komiteens mening av vesentlig betydning i forhold
til fagskolenes identitet. Komiteen ser derfor at
fagskoleutdanning med videreutdanning i fag studenten har hatt på videregående,
og som kan føre frem til mesterbrev, vil kunne være
et utdanningsløp på fagskolen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil imidlertid
også understreke at det må være mulig å ta
en supplerende fagutdanning på fagskole selv om eleven
har skaffet seg et fagbrev på videregående skole.
Et eksempel her kan være en som har fått fagbrev
som gartner på videregående, men som ønsker
fagbrev også som anleggsgartner på fagskole.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser det
som naturlig at alle elever som har fullført videregående
utdanning, skal kunne vurderes for opptak til fagskole uavhengig
av om de har tatt fagbrev eller ikke. Etter disse medlemmers oppfatning
betyr det at fagskolen må kunne tilby fagutdanning som
fører frem til fagbrev på lik linje med det elevene
kan få på videregående skole. Et eksempel
her kan være en elev som har gått allmennfaglig
studieretning på videregående og som etter endt
utdannelse ønsker fagutdanning som frisør.
Komiteen vil understreke viktigheten
av muligheten for livslang læring. Omstillingsbehovene
i samfunnet bare øker, og et av de fortrinn Norge har i forhold
til for eksempel andre deler av Europa, er vår store evne
til omstilling og til å få folk i arbeid igjen. Privat
sektor gjennom ulike skoler og studieforbund er etter komiteens vurdering
en viktig bidragsyter i forhold til dette arbeidet. Fagskoleutdanningenes mulighet
til å dekke definerte videreutdanningsbehov i arbeidslivet
vil etter komiteens oppfatning være av vesentlig
betydning. Komiteen vil derfor understreke viktigheten
av fagskolenes mulighet til å vurdere realkompetansen til
elever som ikke har videregående skole.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil vise til punkt 2.4 i innstillingen
og forslag om at akkrediterte fagskoler får mulighet til å opprette
studietilbud på lavere nivå, slik at studenter
ved slike tilbud kan kvalifisere seg til opptak til en fagutdanning.
Komiteen vil understreke at fagskoleutdanning
skal være et selvstendig alternativ til høyere
utdanning, som gir kompetanse som kan brukes umiddelbart i arbeidslivet.
Det er derfor viktig at statusen for fagskoleutdanningen ikke svekkes,
slik at det blir nødvendig med ytterligere utdanning for
at en student skal bli attraktiv i arbeidslivet. Komiteen vil presisere
at det er viktig at det finnes overgangsmuligheter mellom de ulike
tertiærutdanningene, såfremt det formelle kompetansekravet
er innfridd. Komiteen har merket seg at studenter
med toårig godkjent fagskoleutdanning fra og med 2009 får
generell studiekompetanse, hvis de kan dokumentere nærmere
fastsatte krav til norskkunnskaper. Komiteen har
også merket seg at flere høyskoler har inngått
faglig samarbeid med enkelte tilbydere av fagskoleutdanning, hvor
den aktuelle fagskoleutdanningen gis en nærmere angitt
uttelling i den enkelte høyere utdanningsinstitusjons egne
studietilbud. Komiteen mener dette er et godt eksempel
på hvordan høyere utdanningsinstitusjoner kan
bruke sin faglige frihet til å gi avkortning eller innpassing
av utdanninger, som det gis rom for i § 3-5 i
universitets- og høyskoleloven. Komiteen er
kjent med at departementet arbeider med å utvikle et nasjonalt
kvalifikasjonsrammeverk, relatert til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket
(EQF). Komiteen mener dette kan bli et hensiktsmessig
verktøy for å beskrive forholdet mellom fagskoleutdanning
og høyere utdanning, samt til å utdype nivåforskjellene
mellom det videregående opplæringsnivået
og tertiærnivået. Komiteen mener
dette er av stor viktighet spesielt i forhold til livslang læring,
og for å hindre at yrkesfaglig utdanning blir en blindvei
i utdanningsløpet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke
viktigheten av å få avklart forholdet mellom de
ulike undervisningstilbudene med henblikk på godskrivning
eller avkorting i annen høyere utdanning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
i forbindelse med den gjennomgangen av fagskoleutdanningen disse partier
ber om, bør vurderes å lage et system med en formell
overgang mellom fagskolepoeng og studiepoeng. Det bør utarbeides
gode, transparente ordninger som dokumenterer den kompetanse fagskoleutdanning
gir.
Disse medlemmer vil vise til Finland, som har
bygget et parallelt utdanningssystem på høyere nivå der
man kan både ta praktisk og yrkesrettet bachelor og master,
og i tillegg ha overgangsmuligheter til det øvrige høyere
utdanningssystemet. Disse medlemmer mener dette er
et godt eksempel på at fagskoleutdanningen kan beholde
sitt særpreg ved å være praktisk og yrkesrettet
og samtidig være likeverdig annen høyere utdanning.
Komiteen viser til at det internasjonale
klassifiseringssystemet ISCED (International Standard Classification
of Education) ikke har nivåbeskrivelser som åpner
for at norske fagskoleutdanninger plasseres på tertiært
nivå i internasjonal statistikk. Dette kan ha negative
konsekvenser for elever som ønsker videreutdanning i utlandet
etter endt fagskoleutdanning. Komiteen viser til
at det er et samlet storting som har understreket viktigheten av
internasjonalisering av norsk utdanning.
I Europa legges det stadig mer vekt på beskrivelse av
læringsutbytte og kvalifikasjoner ved avsluttet utdanning.
Det europeiske kvalifikasjonsrammeverket (EQF) og det relaterte
nasjonale kvalifikasjonsrammeverket vil i fremtiden være
de viktigste redskapene når utdanninger plasseres nivåmessig. Komiteen vil
derfor understreke viktigheten av at departementet, i samarbeid
med aktørene innen utdanning, utvikler et godt nasjonalt
kvalifikasjonsrammeverk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
også er av vesentlig betydning å se på mulighetene
for at fagskoleutdanning kan bidra til å "kvalitetssikre"
utenlandske fagarbeidere i forhold til arbeidsinnvandring. Disse medlemmer ber
departementet avklare mulighetene for at utenlandske fagarbeidere
kan få påbygging av sin fagkompetanse, slik at
de kan gjøres kjent med og tilpasse seg norske standardkrav
og norsk yrkesliv.
Disse medlemmer vil understreke viktigheten av
at fagskolestudenter på lik linje med studenter ved norske
høyskoler og universiteter skal ha mulighet til å ta
utdanning i utlandet, enten som en del av sin norske utdanning eller
som en fortsettelse av norsk utdanning (jf. pkt. 2.10 om Lånekassen).
Komiteen er fornøyd med at
det gjennom NOKUT er etablert en ordning som godkjenner og kvalitetssikrer
fagskoleutdanningen. Komiteen vil imidlertid bemerke
at saksbehandlingstiden hos NOKUT til tider har vært for
lang. Spesielt i forhold til den fleksibilitet som fagskoleutdanning
trenger for å kunne fange opp ulike behov i arbeidslivet,
er det etter komiteens mening også viktig
med rask saksbehandling og fleksible godkjenningsordninger. Komiteen er
derfor fornøyd med at departementet nå foreslår
at en godkjent tilbyder av et fagskoletilbud i hovedsak kan etablere
tilsvarende tilbud andre steder. Tilbyders mulighet til å opprette
og nedlegge fagtilbud innen bestemte fagområder uten ytterligere godkjenning
fra NOKUT vil bidra til noe mer fleksibilitet.
Komiteen slutter seg også til departementets forslag
om å lovfeste krav om at tilbyder skal ha et tilfredsstillende
kvalitetssikringssystem.
Komiteen ser det også som fornuftig at
NOKUT på fritt grunnlag kan foreta evaluering av utdanningstilbudet
og nå får lovfestet mulighet til å trekke tilbake
godkjenningen hvis ikke tilbudet er i samsvar med forutsetningene
for godkjenningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke
på at det er uakseptabelt at søkere må vente
over et år uten engang å ha fått beskjed
om når de kan forvente svar fra NOKUT.
Komiteen vil presisere viktigheten
av at loven likebehandler offentlige og private tilbydere. Komiteen deler
departementets syn om at det skal være et eget styre som
er fagskolens øverste organ, og at styret har det formelle
ansvar for driften og styringsretten for fagskolen. Komiteen vil
understreke at det er styret som skal ansette administrativ og faglig
ledelse. Eiers mulighet til påvirkning vil etter komiteens oppfatning
bli godt ivaretatt gjennom for eksempel generalforsamlinger og ved
valg av styremedlemmer. Ansatte og studenter er etter komiteens oppfatning
ivaretatt gjennom å sikre deres representanter møte-,
tale- og forslagsrett i vesentlige saker.
Komiteen viser til at oppnevning av styret må være
i samsvar med det rettsgrunnlag skolen drives etter. Komiteen deler
departementets syn på at fagskolestyret skal ha minst fem
styremedlemmer, men har merket seg at enkelte høringsinstanser
har gitt uttrykk for at det kan være et problem for noen små skoler.
Komiteen har merket seg at fagskoleloven i likhet
med universitets- og høyskoleloven får en bestemmelse
som åpner for unntak fra loven i forbindelse med tidsavgrensede
organisatoriske forsøk.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre, viser til følgende merknad i Innst. S.
nr. 166 (2006-2007) i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr.
12 (2006-2007) Regionale fortrinn - regional framtid:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre, mener at fagskoler er et viktig utdanningstilbud, særlig
for personer med fagbrev. Flertallet viser til at tekniske fagskoler
er statlig finansiert. Fagskoler innenfor helse- og omsorgfag får
noe statlig finansiering gjennom Helse- og omsorgsdepartementet.
Flertallet peker på at det er en betydelig kjønnsdimensjon
i hvilke fagskoletilbud som får statlig finansiering og
hvilke som ikke får.
Flertallet viser til
at Regjeringen foreslår å overføre ansvar
for drift og finansiering av fagskoleutdanningen til regionene.
Flertallet er enig i dette og legger til grunn at finansieringen
av fagskolene seinest må gjennomgås i forbindelse
med en slik overføring
Flertallet er enig
i at regionene vil ha god mulighet til å prioritere og
tilpasse yrkesrettet utdanning til regionalt arbeidsliv og se dette
i sammenheng med utdanningsprogrammene i videregående skole."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at det er et grunnleggende prinsipp innen norsk skolevesen at det
skal være lik rett til utdanning. Disse medlemmer vil påpeke
at det for tiden kun er tekniske fagskoler som får statlige
tilskudd, mens en rekke andre viktige, samfunnsnyttige fag ikke
har finansiering, og studentene må betale vesentlige summer
av egen lomme hvis de velger slik fagutdanning. Disse medlemmer vil
anta at en god del av de studentene som velger en gratis høyskoleutdanning
og som senere slutter, trolig har foretatt et feilvalg ut fra økonomiske årsaker. Disse
medlemmer er derfor opptatt av å få på plass
en finansieringsordning som sikrer den enkelte elev et reelt valg
mellom fagskole og høyere utdanning uavhengig av personlig økonomi
og kjønn.
Disse medlemmer sier seg tilfreds med presiseringen
av at det skal være statlig tilskudd til fagskoleutdanning. Disse
medlemmer har merket seg at departementet påpeker
at det er arbeidslivets skiftende behov som ligger til grunn for
fagutdanningen, og at departementet som hovedregel vil la etterspørsel
og betalingsvilje i markedet styre tilbudet av fagskoleutdanning. Disse
medlemmer har videre merket seg at departementet tar til
orde for å yte tilskudd til særskilt prioriterte
utdanninger som tekniske utdanninger og helse- og omsorgsutdanninger. Disse
medlemmer har merket seg at Regjeringen vil overføre
ansvaret for drift og finansiering til regionene, og at det er de årlige
budsjettbehandlingene i Stortinget som vil sette rammen for det
statlige tilskuddet til fagskoleutdanning.
Disse medlemmer vil bemerke viktigheten av at
også funksjonshemmede og yrkeshemmede som ikke har noen
tilknytning til yrkeslivet gjennom et ansettelsesforhold, sikres
mulighet til å kunne få en fagutdanning gjennom
offentlig finansiering, lån og stipend.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å sikre fagskolene en god finansieringsordning. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at fagskoleutdanning
skal kunne følge dynamikken i næringslivet og
dets skiftende behov. Disse medlemmer vil vise til
at det siden 2003 har vært de årlige budsjettbehandlingene
i Stortinget som har bevilget tilskudd til tekniske fagskoler, selv
om driftsansvaret har ligget hos fylkeskommunene. Disse medlemmer mener
det er viktig å videreføre og videreutvikle systemet
med at staten sikrer finansiering av godkjent fagskoleutdanning. Disse
medlemmer mener det er nødvendig å opprettholde
statlig finansiering, for å underbygge at fagskoleutdanning
er et alternativ til universitet og høyskoleutdanning. Disse
medlemmer vil påpeke den skjevheten som finnes
i dag, hvor studenter i mange tilfeller tvinges til å velge
private tilbydere og elevene må betale hele fagskoleutdanningen
selv, eller i beste fall får arbeidsgiver til å dekke
noe av kostnadene. Disse medlemmer mener at også offentlige
skoler må kunne få konkurrere på lik
linje med private tilbydere av fagskoleutdanning, og at finansieringssystemet må sikre
likebehandling slik at det blir likegyldig om fagskolen er offentlig
eller privat. Disse medlemmer vil vise til Fremskrittspartiets
forslag i Budsjett-innst. S. I (2006-2007):
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre
et finansieringssystem i grunnskole, videregående opplæring
og fagskoler basert på at staten betaler skolepenger direkte
til den skolen som eleven selv velger. Det legges til grunn en økonomisk
likebehandling av offentlige og private skoler. Stykkprisen skal
innrettes etter størrelse på skolen og differensieres
etter elevenes individuelle behov for tilpasset opplæring."
Disse medlemmer vil også vise til Arbeiderpartiets
talsmann representanten Vidar Bjørnstad som under debatten
om fagskoleloven 29. april 2003 (Ot.prp. nr. 32 (2002-2003),
jf. Innst. O. nr. 78 (2002-2003)) uttalte:
"Av hensyn til kontinuitet og forutsigbarhet mener Arbeiderpartiet
at en for utdanning som prioriteres med offentlig støtte,
burde ha lagt opp finansieringen med én del som basistilskudd
og resten som tilskudd etter faktisk aktivitet, dvs. studenttall."
Disse medlemmer skulle derfor anta at det er bredt
flertall i Stortinget for å sikre fagskolene en finansieringsordning,
som ikke kun blir en del av rammeoverføringen til eventuelle
fremtidige regioner. Disse medlemmer viser for øvrig
til sitt forslag om å be Regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en egen sak om dette.
Komiteen vil påpeke at studenter
ved en rekke fagskoler i dag finansierer yrkesutdanningen i sin helhet
gjennom skolepenger og andre egenbetalingsformer. Komiteen er
tilfreds med lovforslagets presisering om at det i visse tilfeller
vil være forbud mot egenbetaling, der forutsetningen for å få statstilskudd
er at utdanningen er gratis.
Komiteen er også tilfreds med at lovforslaget fastsetter
at statstilskudd og egenbetaling fra studentene skal komme studentene
til gode.
Komiteen har merket seg at departementet
har uttrykt et ønske om forutsigbarhet for de studenter som
faller inn under ny fagskolelov. Komiteen deler et
slikt syn og setter pris på at det gjennom Statens lånekasse
for utdannings forskrifter legges opp til overgangsordninger for
studieåret 2007-2008.
Komiteen er gjort kjent med at det har vært problemer
for fagskolestudenter å få finansiert siste del
av en bachelorgrad i utlandet, men at departementet nylig har avklart
at studenter som går på fagskoler i Norge, vil
få støtte fra Lånekassen dersom de kommer
inn på 2. eller 3. året av en bachelorgrad
i utlandet. Komiteen sier seg fornøyd med
den avklaringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har fått
henvendelser om at Lånekassen sidestiller fagskolene med
videregående nivå i stedet for høyere
nivå, noe som i så fall bryter med lovens forutsetninger.
Lånekassens praksis sikrer heller ikke fagskolenes identitet.
Disse medlemmer ber departementet om å arbeide
for at forskriftene til Lånekassen sikrer at NOKUT-godkjente
fagskoletilbud kvalifiserer til utdanningsstøtte fra Lånekassen.
Komiteen gir sin tilslutning til at
tilbydere av fagskoleutdanning som er delvis eid av det offentlige eller
helt ut av private, skal være registrert i Enhetsregisteret.
Etter komiteens syn vil navnebeskyttelse og registreringskrav
være et vesentlig bidrag til å styrke fagskolens
identitet.
Komiteen deler departementets syn om at begrepene
fagskoleutdanning og fagskole skal lovbeskyttes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser imidlertid
problemet for en rekke skoler som tilbyr utdanning som fører
frem til fagbrev, men som har en opplæring på linje
med videregående skoler. Disse medlemmer legger
til grunn at fagskoleutdanning skal bygge på videregående
nivå, men mener det er viktig å sikre at også disse
skolene som tilbyr utdanning på videregående nivå,
sikres en plass i utdanningssystemet. Siden fagskolelov og friskolelov
behandles parallelt i Stortinget, vil mange av skolene ha behov
for en viss omstillingstid i forhold til nytt lovverk, og eventuelle
behov for å omdefinere disse bransjeskolenes navn og meningsinnhold.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig, og senest innen utgangen av 2008, komme tilbake til Stortinget med en egen sak om fagskoleutdanningens fremtidige utviklingsmuligheter, finansiering og plass i utdanningssystemet.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen sørge for at akkrediterte fagskoler får mulighet til å opprette studietilbud på lavere grad av inntil ett års varighet som ledd i elevens forberedelse til videre fagskoleutdanning.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og råder Odelstinget til å fatte følgende
vedtak til lov
om endringer i lov 20. juni 2003 nr. 56 om fagskoleutdanning
I
I lov 20. juni 2003 nr. 56 om fagskoleutdanning gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov 20. juni 2003 nr. 56 om fagskoleutdanning (fagskoleloven)
§ 1 skal lyde:
§ 1 Formål og virkeområde
Lovens formål er å sikre fagskoleutdanninger av høy kvalitet gjennom en offentlig godkjenningsordning. Loven skal bidra til at studenter ved fagskoleutdanninger får tilfredsstillende vilkår.
Loven gjelder for den som tilbyr fagskoleutdanning (tilbyder), og som har fått godkjenning av fagskoleutdanningen etter § 2. Med fagskoleutdanning menes yrkesrettede utdanninger som bygger på videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse, og som har et omfang tilsvarende minimum et halvt studieår og maksimum to studieår. Med yrkesrettet utdanning menes utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak.
Loven gjelder for tilbydere av fagskoleutdanning med virksomhet i riket. Loven gjelder for Svalbard og Jan Mayen for så vidt ikke annet fastsettes av Kongen. Kongen kan fastsette særlige regler under hensyn til de stedlige forhold.
Loven gjelder ikke for virksomhet som utføres utenfor riket. Kongen kan bestemme at slik virksomhet likevel skal omfattes helt eller delvis av lovens bestemmelser.
Etter avtale med fremmed stat eller internasjonal organisasjon kan lovens virkeområde utvides eller innskrenkes på avgrensede saksområder.
§ 2 skal lyde:§ 2 Godkjenning
En utdanning som faller inn under definisjonen i § 1 og fyller øvrige vilkår fastsatt i eller i medhold av denne lov, kan etter søknad godkjennes som fagskoleutdanning.
Tilbyder av utdanning som er godkjent som fagskoleutdanning, kan på bestemte vilkår få fullmakt til selv å opprette og legge ned fagskoleutdanninger innen avgrensede fagområder (godkjent tilbyder). Departementet kan gi forskrift om vilkår for godkjenning av tilbyder.
Godkjenning foretas av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT), jf. lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler kapittel 2.
Tilbydere som får godkjenning etter første eller annet ledd skal ha tilfredsstillende interne systemer for kvalitetssikring. Studentevalueringer skal inngå i systemene for kvalitetssikring. Departementet kan gi forskrift med utfyllende bestemmelser om kvalitetssikring.
Dersom vilkårene for godkjenning ikke lenger er oppfylt, kan NOKUT trekke tilbake godkjenningen. Dersom godkjenning trekkes tilbake, har tilbyder ansvar for å sikre at studentene får gjennomført påbegynt utdanning på en tilfredsstillende måte.
Departementet gir forskrift om godkjenningsordningen og om rettigheter og plikter som følger av godkjenning.
§ 3 skal lyde:
§ 3 Organisasjon og ledelse
Fagskoler skal ha et styre med minst fem medlemmer som øverste ansvarlige styringsorgan.
Styret er ansvarlig for at studentene får den utdanning som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, at alle vilkår for eventuelle statlige tilskudd overholdes og at virksomheten for øvrig drives i samsvar med gjeldende lover og regler. Styret er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt godkjenningsorganet og utdanningssøkende, er korrekte og fullstendige.
Tilbyder skal ha en administrativ og faglig ledelse som skal stå for den daglige driften av utdanningen innenfor de retningslinjer og pålegg styret har gitt. Den administrative og faglige ledelse ansettes av styret.
Studenter og ansatte skal ha representanter med møte-, tale- og forslagsrett i alle tilfeller der styret behandler saker av betydning for gjennomføringen av godkjent fagskoleutdanning. Studentrepresentantene og ansatterepresentantene velges av og blant studentene og de ansatte.
Departementet kan gi forskrifter om organisering, styring og ledelse av fagskoleutdanning, herunder bestemmelser om representasjon i styrende organer.
Departementet kan vedta at det kan gjøres unntak fra loven og forskriftene til loven i forbindelse med tidsavgrensede organisatoriske forsøk.
§ 8 skal lyde:
§ 8 Statlig tilskudd til fagskoleutdanning
Det kan gis statlig tilskudd til tilbydere av fagskoleutdanning som er godkjent etter denne loven.
Departementet fører tilsyn med tilbydere av fagskoleutdanning som mottar statlig tilskudd.
Departementet kan gi forskrift om nærmere regler for statlig tilskudd til fagskoleutdanning, årsregnskap og tilsyn.
§ 9 skal lyde:§ 9 Egenbetaling
Tilbydere av fagskoleutdanning kan bare kreve egenbetaling fra studenter i den grad det ikke ved tildeling av statstilskudd er forutsatt at utdanningen skal være gratis.
Tilbydere av fagskoleutdanning skal la statstilskudd og egenbetaling fra studentene komme studentene til gode.
Departementet kan gi forskrift om tilbyderes adgang til å ta egenbetaling fra studenter og om adgangen til å kreve inn andre utgifter knyttet til studiene.
Ny § 10 skal lyde:
§ 10 Beskyttelse av betegnelsene fagskoleutdanning og fagskole – registrering i Enhetsregisteret
Betegnelsene fagskoleutdanning og fagskole kan bare benyttes om utdanninger og tilbydere som har godkjenning etter denne lov.
Departementet kan, ved forskrift eller enkeltvedtak, forby bruk av betegnelse eller navn som uriktig gir inntrykk av å ha slik godkjenning, eller som er egnet til å forveksles med en betegnelse nevnt i første ledd.
Departementet kan etter søknad gi dispensasjon for etablerte sammensatte betegnelser som ikke er egnet til å forveksles med betegnelsene nevnt i første ledd.
Tilbydere av godkjent fagskoleutdanning som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal være registrert i Enhetsregisteret, jf. lov 3. juni 1994 nr. 15 om Enhetsregisteret.
Nåværende § 9 blir ny § 11.
II
1. Loven gjelder fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
2. Kongen kan gi nærmere overgangsbestemmelser.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 4. juni 2007
Ine Marie Eriksen Søreide |
Jon Jæger Gåsvatn |
leder |
ordfører |