Departementet foreslår å endre reglene om skattlegging
av leieinntekt ved utleie av hele eller en større del av
egen bolig. Etter gjeldende rett er slik inntekt skattefri når
boligen leies ut mindre enn halve inntektsåret (regnet
etter antall dager). Departementet foreslår at når
hele eller en større del av boligen leies ut, skal leieinntekten
være skattepliktig fra første krone med fradrag
for faktiske driftskostnader, dersom bruttoinntekten overstiger
20 000 kroner i inntektsåret.
Fram til 2005 var fordelen ved bruk av egen bolig skattepliktig
gjennom regler om prosentligning. Prosentligningsreglene innebar
at det ble stipulert en beregnet nettoinntekt som var ment å omfatte
fordelen ved å bo i hele boligen. Utleieinntekt ved utleie
av halve boligen eller mindre, eller utleie av en større del
av boligen mindre enn halve inntektsåret, ble ansett innbefattet
i prosentligningen. Opphevelsen av prosentligningsreglene fra 2005
førte til at slik utleieinntekt ble direkte skattefri.
Kapitalinntekter bør i størst mulig grad skattlegges
likt. Dette tilsier at inntekter fra utleie av egen bolig bør
beskattes på lik linje med andre kapitalinntekter. Forskjellsbehandlingen
av utleie av egen bolig og annen utleie gir tap av skatteinntekter,
og reduserer effektiviteten i den samlede beskatningen. Skattefritaket
for utleie i mindre enn halve inntektsåret innebærer
dessuten at to utleiere som leier ut like lenge innenfor en periode
på et halvt til et helt år, får ulik skatteplikt
avhengig av starttidspunktet for leiekontrakten. En utleier vil
for eksempel kunne få skattefrie utleieinntekter over to
kalenderår i til sammen 364 dager, mens kortere utleie
innenfor ett og samme inntektsår kan være skattepliktig.
Departementet foreslår derfor at utleie av mer enn halvparten
av egen bolig, regnet etter utleieverdi, i prinsippet gjøres
skattepliktig. Slike utleieinntekter bør generelt skattlegges
fullt ut med fradrag for faktiske kostnader. Når hele boligen
leies ut, vil det være forholdsvis enkelt å beregne
faktiske kostnader knyttet til utleien, for eksempel utgifter til
strøm, forsikring, kommunale utgifter mv. For vedlikeholdskostnader
vil fradragsbegrensningene i skatteloven § 7-10
gjelde. Av praktiske hensyn, og for å skjerme lave utleieinntekter
og korte utleieperioder, foreslår departementet at når årlig
brutto leieinntekt er 20 000 kroner eller lavere, skal
hele inntekten være skattefri. Dersom årlig brutto
leieinntekt overstiger beløpsgrensen, skal inntekten være
skattepliktig fra første krone med fradrag for faktiske
driftskostnader som nevnt.
Forslaget kunne gjøre det svært gunstig å leie
ut egen bolig i en kortere periode og dermed få fradrag for
vedlikeholdskostnader, som ofte vil knytte seg til manglende vedlikehold
før den skattepliktige utleien startet. For å unngå slik
tilpasning foreslår departementet at det ikke skal gis
fradrag for vedlikeholdskostnader dersom utleien varer mindre enn
halve inntektsåret. Ved utleie i lengre periode vil skatteloven § 7-10
gjelde for vedlikeholdskostnader.
Forslaget er nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2007-2008)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Det vises til forslag til endringer i skatteloven §§ 7-2
og 7-10. Lovendringen anslås å øke provenyet med
om lag 55 mill. kroner påløpt og 44 mill. kroner bokført
i 2008. Departementet foreslår at endringen trer i kraft
straks med virkning fra og med inntektsåret 2008.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i skatteloven §§ 7-2
og 7-10.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at utleieinntekter ved
utleie av mer enn halvparten av egen bolig ble gjort skattefrie
etter en grundig vurdering ved skattereformen i 2005, ikke minst
av de byråkratiske sidene ved skatteplikt, men også av
behovet for å holde prisnivået nede på denne
type utleie. Mange økonomisk svake grupper som studenter,
skoleelever og andre vil nå kunne bli rammet av prisøkninger
som følge av økt beskatning, eller at huseiere velger
ikke å leie ut på grunn av kravene til oppfølging
og byråkrati.
Disse medlemmer vil gå imot forslaget
om endring i beskatningen av inntekt ved utleie av hele eller større
del av egen bolig.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at gjeldende ordning med skattefritak for utleie av hele boligen
i mindre enn 50 pst. av inntektsåret eller av mindre enn
50 pst. av boligen i hele inntektsåret er godt innarbeidet
og velkjent. Mange alminnelige huskjøpere har kalkulert inn
dette i sin finansiering av egen bolig. Selv med et bunnfradrag
på de foreslåtte 20 000 kroner vil svært mange
bli berørt av forslaget. Dette medlem ser på dagens
ordning som enkel og praktikabel, og ser ikke behovet for å endre
denne. Dette medlem vil derfor gå mot Regjeringens
forslag om endring av skattelovens §§ 7-2
og 7-10.