Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til endringer
i pasientrettighetsloven med sikte på innføring
av ventetidsgaranti i spesialisthelsetjenesten for barn og unge
under 23 år med psykiske lidelser eller rusmiddelavhengighet.
Det foreslås å lovfeste en forskriftshjemmel for
departementet til å innføre særskilt
ventetidsgaranti for barn og unge med psykiske lidelser og unge
rusmiddelavhengige.
Helse- og omsorgsdepartementet oppnevnte i desember 2005 en arbeidsgruppe
som fikk i oppdrag å foreslå hvordan rett til
helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten til barn og unge med psykiske
lidelser og/eller rusproblemer kan styrkes, og hvordan
en særskilt ventetidsgaranti kan utformes og etableres.
Arbeidsgruppen leverte sin enstemmige rapport 15. juni 2006.
Det ble der foreslått å styrke pasientrettighetene
i form av både en kortere vurderingsfrist og en særskilt
behandlingsgaranti. Videre anbefalte arbeidsgruppen å bedre
samhandlingen mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.
Arbeidsgruppen foreslo også tiltak for å øke
produktiviteten og effektivisere tidsbruken i poliklinikkene.
Departementet sendte arbeidsgruppens rapport på høring
i juli 2006 med høringsfrist i november 2006. Departementet
formulerte et lovutkast som viser hvordan arbeidsgruppens forslag
til lovendringer eventuelt kan gjennomføres lovteknisk.
Departementet mottok 29 realitetsuttalelser til forslagene.
Det opplyses at et flertall av høringsinstansene støtter
forslaget om innføring av særskilt ventetidsgaranti,
og at forslaget om nasjonale retningslinjer får allmenn
tilslutning blant de høringsinstansene som har berørt
dette. Alle høringsinstansene stiller seg bak målsettingen
om å styrke tilbudet til barn og unge med psykiske lidelser
og/eller rusproblemer, men 6 høringsinstanser
er prinsipielt uenige i at det innføres en særskilt
ventetidsgaranti for disse gruppene. Disse er skeptiske til at det
skal fastsettes særregler for enkelte pasientgrupper i
helsetjenesten som bryter med lovens system, og mener at gjeldende
rett ivaretar gruppenes behov. Av de høringsinstansene som
støtter forslaget om innføring av særskilt
ventetidsgaranti, er de fleste enige i en vurderingsfrist på 10
virkedager.
Pasientrettighetsloven § 2-2 fastsetter at
når en pasient er henvist til sykehus eller spesialistpoliklinikk,
herunder distriktspsykiatrisk senter, har pasienten rett til å få sin
helsetilstand vurdert innen 30 virkedager etter at henvisning er
mottatt. Dersom pasienten har rett til nødvendig helsehjelp,
skal det også fastsettes en individuell frist for når
helsehjelpen senest skal gis. Det er i gjeldende rett ingen særskilte rettigheter
for barn og unge med psykiske lidelser og/eller rusavhengighet.
Det redegjøres i proposisjonen for prioriteringsordninger
i Sverige og Danmark.
Departementet understreker at barn og unge med psykiske lidelser
og unge rusmiddelavhengige er utsatte og sårbare grupper,
og at erfaring viser at disse hittil ikke alltid har fått
et tilfredsstillende tilbud innenfor spesialisthelsetjenesten. Etter
departementets syn der det derfor et særskilt behov for å prioritere
disse gruppene.
Departementet mener at arbeidsgruppens forslag om å regelfeste
rett til vurdering innen 10 virkedager bør følges
opp gjennom forskriftsfesting.
Departementet mener at ventetiden for barn og unge med psykiske
lidelser og unge rusmiddelavhengige er for lang, og at den varierer
altfor mye mellom helseregionene. Det framholdes at rask og tidlig
behandling kan bidra til å hindre et langt liv med sykdom,
rus og kriminalitet, og at manglende behandlingstilbud derfor kan
ha store menneskelige og samfunnsmessige konsekvenser.
Departementet legger vekt på at det i første
omgang er viktig å innarbeide prinsippet om en særskilt frist
for vurdering og en maksimalfrist for oppfyllelse av rett til helsehjelp
fra spesialisthelsetjenesten for barn og unge med psykiske lidelser
og unge rusmiddelavhengige. Det uttales at maksimalfristen vil bli vurdert
satt lavere når forutsetningene ligger til rette for det.
Departementet ønsker i første omgang å forskriftsfeste
arbeidsgruppens forslag om en maksimalfrist på 65 virkedager.
Det foreslås derfor å lovfeste en hjemmel for
departementet til å innføre særskilt
ventetidsgaranti for barn og unge med psykiske lidelser og unge
rusmiddelavhengige i forskrift.
Dersom behandlingsfristen oversittes, har pasienten rett til
behandling ved andre helseforetak, private behandlingssteder eller
i utlandet.
Etter departementets vurdering bør rettighetspasienter
under 23 år med psykiske lidelser eller rusmiddelavhengighet
ha samme rett til maksimumsfrist uavhengig av om de behandles poliklinisk
eller innlegges.
Det uttales at de foreslåtte endringene ikke i seg selv
har økonomiske eller administrative konsekvenser. Innføring
av ventetidsgaranti i spesialisthelsetjenesten vil skje gjennom
endringer i prioriteringsforskriften, og økonomiske og
administrative konsekvenser forutsettes håndtert innenfor
budsjettrammen for de regionale helseforetakene og den ressursstyrking
av spesialisthelsetjenesten som er lagt til grunn for Opptrappingsplanen
for psykisk helse (1999-2008). Det forventes ikke direkte økonomiske konsekvenser
for kommunene som resultat av innføringen av ventetidsgaranti.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd
Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen
og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning
og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Johnny
Ingebrigtsen, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy,
fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald
Ludvigsen, er tilfreds med at Regjeringen nå legger
frem en sak som skal sikre barn og unge raskere vurdering og behandling,
og viser til Innst. S. nr 149 (2001-2002) og Innst. S. nr. 212 (2004-2005).
I Innst. S. nr. 212 (2004-2005) går komiteens flertall
inn for at det blir utredet at barn/unge under 18 år
ikke skal ha mer enn 10 dagers ventetid for vurderingssamtale, og
at det for denne gruppen også skulle vurderes om en standardisert
ventetidsgaranti for behandling kan sikre ivaretakelse av individuelle
behov innenfor rus- eller psykiatriomsorgen. Det tas der også opp
at det må vurderes om en ventetidsgaranti for spesielle
grupper kan innebære at disse blir prioritert fremfor andre
pasienter som kan ha meget alvorlige sykdomstilstander og påtrengende
behandlingsbehov.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, opplever
stadig å få henvendelser fra psykisk syke og deres
pårørende som viser at mange i dag ikke får
nødvendig hjelp hos fastlegen eller innenfor spesialisthelsetjenesten.
Det er fremdeles stor mangel på legespesialister innen psykiatri,
og det mangler mye fagkompetanse i DPS-ene og i kommunene. Flertallet kjenner
til at det er mange eksempler på at pasienter skrives ut
fra døgnbaserte opphold for tidlig, og at pasienter ikke får
nødvendig oppfølging. Det fremkommer også at antallet
behandlingstimer eller behandlingsnivå ikke alltid er tilpasset
den enkeltes behov. Sykehusets økonomi styrer i stor grad
tilbudet som gis, noe som fører til høy terskel
for å få spesialiserte eller døgnbaserte
tilbud, og flertallet har også registrert
Regjeringens og helseforetakenes motvilje mot å la behandlingstrengende
benytte private avtalespesialister og døgnbaserte behandlingstilbud.
Komiteen viser til at det i Dokument
nr. 3:7 (2006-2007) om Riksrevisjonens undersøkelse av
tilbudet til barn og unge med psykiske problemer kommer frem sterk
kritikk av mange forhold både når det gjelder
ventetid, behandlingskvalitet, mangel på tilgjengelige
data for behov for polikliniske tjenester, dekningsgrad, oversikt
over bruk av bevilgningene samt en rekke andre forhold.
Det kan få langsiktige og alvorlige konsekvenser hvis
ventetid på vurdering blir lang, eller hvis behandlingskvaliteten
ikke er tilfredsstillende, og komiteen ser at barn
og unge med psykiske lidelser og/eller rusmiddelavhengighet
er en spesielt utsatt gruppe.
Komiteen ser at det kan være uforsvarlig
at barn og unge med psykiske lidelser og/eller rusmiddelavhengighet
må vente inntil 30 virkedager før de får
sin helsetilstand vurdert, og mener også at ventetiden
på videre behandling ofte er for lang. Komiteen støtter
derfor forslaget om at det ikke skal gå lengre tid enn
10 virkedager fra barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP)
har mottatt henvisning fra fastlege/førstelinjetjenesten
til helsetilstanden er vurdert. Komiteen vil presisere
at 10 virkedager er lengste ventetid for vurdering, og at individuelt
behov må avgjøre om den enkelte skal få raskere
vurdering eller akutthjelp.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at dersom henvisningen viser at pasienten
har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten,
skal denne hjelpen gis innen en forsvarlig tid, som i mange tilfeller
vil være kortere enn 65 virkedager.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dersom vurderingssamtalen viser at barnet eller den unge
har behov for videre hjelp, skal denne hjelpen gis innen en forsvarlig tid
som i mange tilfeller vil være kortere enn 65 virkedager.
Komiteen mener det er viktig at denne
vurderingen foretas av en spesialist innen psykiatri/psykologi.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet er tilfreds med at en nasjonal
veileder som utarbeides av Sosial- og helsedirektoratet, skal understøtte
en mer ensartet forståelse av kriteriene i prioriteringsforskriften
og forbedre kvaliteten på den individuelle vurderingen
slik det er omtalt i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, støtter
en egen ventetidsgaranti for barn og unge under 23 år,
men ser imidlertid en stor fare ved at enkelte grupper nå prioriteres
på bakgrunn av alder, og ikke på bakgrunn av faglige
vurderinger og behovet for helsehjelp. Flertallet er
klar over at det også kan få meget alvorlige følger
når voksne psykisk syke med høyst forskjellige
diagnoser og alvorlighetsgrad må vente for lenge, eller
hvis de ikke får den behandlingen de trenger i rett tid.
Det kan også være mange tilfeller hvor den enkelte
har ventet for lenge før det er søkt om hjelp.
Voksne psykisk syke med høyst forskjellige diagnoser
og alvorlighetsgrad har behov for et tilbud innenfor spesialisthelsetjenesten,
og i mange tilfeller gjelder det døgnbasert behandling. Flertallet mener
at det er behov for en større bredde og flere spesialiserte
behandlingstilbud. En spesiell gruppe som anorektikere eller pasienter
med spiseforstyrrelser blir ikke nødvendigvis bedre av
sin lidelse ved å tilbringe behandlingstiden på ordinære
psykiatriske avdelinger, og det er også viktig å skille
rus og psykiatri i de tilfellene pasientene ikke har en dobbeltdiagnose.
For å kunne gi pasientene en reell valgfrihet må det
finnes alternativer.
Komiteen viser til det positive tilbudet
som gis ved Capio anorexisenter i Fredrikstad, og mener at dette
er et tilbud som må videreføres.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser imidlertid
til at RHF Sørøst planlegger å si opp
sin avtale med Capio anorexisenter i Fredrikstad, til tross for
at behandlingsresultatene er svært gode, brukerne er tilfredse og
prisen for plassene er lavere der enn på Ullevål
sykehus. Flertallet er kjent med at en viktig årsak
til at brukertilfredsheten er så høy, er at brukerne
opplever å bli møtt på en annen måte
enn i det offentlige sykehustilbudet, at selve behandlingen er annerledes, og
at det oppleves som positivt ikke å bli behandlet i et
sykehusmiljø. Flertallet er bekymret for
at gode private tilbud raseres til fordel for offentlige tilbud
uten at det nødvendigvis ligger en faglig begrunnelse for
beslutningen.
Komiteen mener at en utvidet ventetidsgaranti som
retter seg spesielt mot de yngre, ikke skal føre til vridning
av ressursene slik at de over 23 år blir nedprioritert
og ikke får det tilbudet de har krav på og behov
for.
Komiteen er av den oppfatning at det er den enkeltes
helsetilstand som skal være den avgjørende faktor
for prioriteringsrekkefølgen slik det fremgår av
den nasjonale veilederen. Når komiteen nå går inn
for å støtte en aldersavgrenset ventetidsgaranti,
er det med bakgrunn i at barn og unge er spesielt sårbare. Komiteen mener
det må satses i langt større grad på mer
faglig kompetanse i kommunene for å fange opp barn som
trenger behandling eller oppfølging i en tidlig fase.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, vil framholde
at en ventetidsgaranti ikke løser noen problemer hvis den ikke
følges opp av økt tilgang på behandling
og kompetanse. Tiltak som kan gjøre kapasitetsproblemet mindre
når det gjelder de yngre, er utvidede åpningstider
ved BUP, økt antall døgnplasser for barn og unge
og økte menneskelige og økonomiske ressurser til
ambulante team.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til de føringer
som er gitt blant annet i Nasjonal helseplan (2007-2010) om styrking
av kompetanse og fagmiljø i kommunene og i spesialisthelsetjenesten.
Komiteen mener en fortsatt styrking
av kompetansen i kommunene må videreføres, og
at det må vurderes å videreføre en fortsatt øremerket
satsing innenfor psykiatrien.
Komiteen mener at innfrielse av allerede eksisterende
lov og tilleggsgarantien til barn og unge betinger en effektivisering
av det offentlige behandlingstilbudet ved at arbeidstiden til psykiatere
og psykologer brukes til pasientrettet virksomhet i langt større
grad enn det som er kommet fram i ulike undersøkelser.
Komiteen viser til omtalen i proposisjonen om at
temaer som samhandling, bedre henvisningsrutiner, mer konstruktiv
oppfølging i ventetiden og mål for produktivitet
vil bli behandlet i veileder for psykisk helsevern for barn og unge
rusmiddelavhengige. Veilederen er under utarbeidelse i Sosial- og
helsedirektoratet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at private, adekvate behandlingstilbud
må få innfridd søknader om innlemmelse
i fritt sykehusvalg for å imøtekomme pasientenes
behov for et mer variert behandlingstilbud, slik at alle diagnoser
og aldersgrupper skal bli best mulig ivaretatt gjennom en behandlingsgaranti som
gjelder alle. Uten store endringer i behandlingstilbudet ser disse
medlemmer en fare for at antallet som får innfridd
rett til behandling, tilpasses det eksisterende behandlingstilbudet
og ikke omvendt.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener det
er viktig med fagmiljøer som har kapasitet til å yte
den hjelpen som loves, og flertallet mener at for å imøtekomme
behovet må det også tas i bruk private helsetjenestetilbud
og sykehus.
Flertallet viser til statsråd Sylvia
Brustads svar på spørsmål fra representanten
Sonja I. Sjøli i spørretimen 22. november
2006:
"Jeg tror det viktigste grepet overfor barn og unge er å utnytte
hele den kapasitet vi har, det være seg i det offentlige,
der jeg mener at det er noe å gå på,
eller, i den grad det også er det der, i det private. Det
er det vi nå prøver å kartlegge."
Flertallet har ikke registrert at denne kartleggingen
foreligger, og vil be om at departementet redegjør for
fremdriften i arbeidet.
Flertallet viser til at det i proposisjonen uttales
at de foreslåtte endringene ikke i seg selv har økonomiske
eller administrative konsekvenser. Flertallet stiller
seg tvilende til dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til den redegjørelsen
som er gitt i proposisjonen om økonomiske og administrative
konsekvenser av forslaget om innføring av ventetidsgaranti.
I tillegg peker disse medlemmer på at Stortinget
ved behandlingen av St.prp. nr. 69 (2006–2007) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet for 2007, bevilget 7 mill.
kroner for å sette i gang prosjekter i hvert regionalt
helseforetak for å forbedre innføringen
av garantien. Målet er å øke effektiviteten
i barne- og ungdomspsykiatrien ved at kvaliteten på henvisninger
fra førstelinjen blir bedre og ved å gå gjennom
inntaksprosedyrene ved klinikkene og rutinene for utnytting av den samlede
kapasiteten på områdene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, forutsetter
at Regjeringen følger opp med de nødvendige bevilgninger for å sikre
at en slik garanti ikke får negative konsekvenser for andre
aldersgrupper.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet forutsetter at ventetidsgarantien ikke
får negative konsekvenser for andre aldersgrupper. Disse
medlemmer viser videre til St.prp. nr. 1 (2007-2008) der
det framgår at spesialisthelsetjenesten foreslås
styrket i 2008 med 392 mill. kroner fra Opptrappingsplanen for psykisk
helse og 46 mill. kroner fra Opptrappingsplanen for rusfeltet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, ser at
garantien foreslås hjemlet i forskrift og ikke i lovtekst,
og ber om at forskriften legges frem for Stortinget før
den iverksettes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet er enig i forslaget om å lovfeste
en hjemmel for departementet til å innføre en
særskilt ventetidsgaranti for barn og unge med psykiske
lidelser og unge rusmiddelavhengige i forskrift. Disse medlemmer er
tilfreds med at departementet har gitt fyldig omtale av innholdet
i forskriften i proposisjonen, og støtter ikke forslaget
om at forskriften skal forelegges Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, har merket
seg at ventetidsgarantien er satt til en maksimalfrist på 90
dager, som i dag er den gjennomsnittlige behandlingstiden for barn
og unge med psykiske lidelser.
Flertallet viser i den forbindelse til pressemelding
fra Sosialistisk Venstreparti datert 17. februar 2005:
"Ikke bare svikter vi i den forstand at barn må vente
på behandling, men vi svikter på den paradoksale
måten at barn ofte må vente lenger enn voksne. Sånn
kan vi ikke ha det. Alle barn burde ha rett til psykiatrisk behandling
innen én måned. På samme måte
som alle barn burde ha rett til behandling for rusproblemer også innen én
måned."
Videre vil flertallet vise til statsråd
Sylvia Brustads uttalelse i Aftenposten 10. januar 2007:
"3 600 barn med psykisk lidelser venter i gjennomsnitt
tre måneder på behandling. Det betyr at noen venter
lenger. Det er fullstendig uakseptabelt. Det er satt ned en arbeidsgruppe
som skal se på hvordan vi kan utforme en ventelistegaranti
som sikrer barn og unge langt raskere behandling".
Flertallet mener derfor det fremlagte forslaget
ikke medfører de endringer det var skapt forventninger
om. Forslaget medfører ingen økte ressurser til
barne- og ungdomspsykiatrien, og flertallet stiller
seg tvilende til om tilbudet til barn og ungdom vil bli bedre. Flertallet vil
i den forbindelse også vise til Riksrevisjonens rapport
Dokument nr. 3:7 (2006-2007):
"Når det gjelder poliklinikkenes egen vurdering av
forsvarlig ventetid, viser undersøkelsen at ved 27 poliklinikker
er oppfatningen at ved alvorlige psykiske reaksjoner etter traumer/kriser
bør forsvarlig ventetid være maksimalt 7 dager,
mens en ved 12 klinikker mener at det er forsvarlig å vente
90 dager. Ved 3 poliklinikker strekker en det til 180 dager. Det
viser at vurderingen av forvarlig ventetid er svært ulik. Som
en følge av dette prioriteres pasienter ulikt, det bidrar
også til at tilbudet ikke blir likeverdig."
Flertallet er bekymret for at de faglige vurderinger
er så vidt forskjellige fra landsdel til landsdel at tilbudet
til barn og ungdom ikke blir godt nok.
Flertallet har i den forbindelse merket seg følgende
fra Legeforeningens høring i helse- og omsorgskomiteen:
"Det mangelfulle tilbudet til barn og unge med psykiske
lidelser eller rusproblemer er ikke en følge av at de systematisk
blir nedprioritert som følge av dagens prioriteringsforskrift.
Tilbudet er mangelfullt som følge av for lav kapasitet
og for lav kvalitet i det samlede tilbudet (…). En egen
garanti med kortere frist for behandling skaper ingen nye behandlingstilbud
i seg selv"
Flertallet viser til at proposisjonen heller ikke sier
noe om betydningen av riktig og tilstrekkelig kompetanse, nødvendigheten
av forebyggende arbeid for å redusere antallet som trenger
spesialisert behandling, hvordan samhandling mellom første-
og annenlinjetjenesten kan bli bedre, og hvor viktig det er at behandlingen
gjennomføres på lavest mulig nivå av
kompetent personell. Flertallet mener at dette har
stor innvirkning på antallet henvisninger til psykiatrien,
ventetiden til behandling og tid brukt på behandling. Flertallet etterlyser
derfor økt fokus på rekruttering av kompetent
personell både innenfor førstelinjetjenesten og
annenlinjetjenesten, økt samhandling og tiltak som kan
forebygge psykiske problemer, som for eksempel lavterskeltilbud
for barn og unge. Flertallet vil i den forbindelse
peke på behovet for mer ressurser til helsestasjoner og
skolehelsetjenesten som kan fange opp barn og unge på et tidlig
tidspunkt og gi nødvendig oppfølging og hjelp på barns
og unges egne premisser. Flertallet mener det er
avgjørende at man får fokus på økt
kvalitativ behandling innen psykiatrien.
Flertallet er kritisk til at alternative psykiatriske
tilbud blir forsøkt nedlagt når dette er tilbud som
tydelig er forankret i opptrappingsplanen for psykisk helse. Videre
har flertallet merket seg Ressurssenterets bekymring
for at helseforetakenes monopolstilling hindrer reell konkurranse
for private aktører. Flertallet frykter
at dette vil føre til færre og kvalitativt sett
dårligere tilbud totalt sett for pasientene og dårligere
ressursutnyttelse for samfunnet som helhet.
Flertallet viser til at Riksrevisjonen i rapport Dokument
nr. 3:7 (2006-2007) dokumenterer at det ikke finnes data for barns
og unges totale behov for polikliniske tjenester, og at ventelistedata
bare gjelder de pasientene som får et tilbud, og ikke pasienter som
avvises.
Flertallet mener det eksisterer for liten oversikt
over helsetilstanden blant barn og unge. Det betyr at man ikke har
god nok kunnskap til å møte de ulike utfordringene
med riktige og målrettede tiltak.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om barns og unges helse."
Flertallet etterlyser et lavterskeltilbud på Internett
for barn og unge med psykiske lidelser der man kan søke
informasjon og hjelp. Flertallet mener at tilbudet
via nettet i dag er fragmentert og tilfeldig, og ikke tar innover
seg at ungdom i stor grad bruker Internett som informasjons- og
hjelpekanal. Flertallet mener det derfor er behov
for at barne- og ungdomspsykiatrien blir tilgjengelig på nettet med
informasjon, og at det etableres en kanal for å søke
hjelp i krise.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere/legge til rette
for en ny nettside for barn og unge med psykiske lidelser: BUP på Internett."
Komiteen er kjent med at Bærum kommune blir
sett på som en foregangskommune når det gjelder
lavterskeltilbud og forebyggende arbeid med psykiske lidelser blant
barn og unge. Komiteen etterlyser økt tilrettelegging
for lavterskeltilbud gjennom helsestasjoner for ungdom og skolehelsetjenesten
og et mer samordnet tjenestetilbud for barn og unge, slik at personer
i denne gruppen ikke blir kasteballer mellom institusjoner og tjenester.
Komiteen vil påpeke viktigheten av å forebygge
psykiske lidelser blant barn og unge og vil mene at dette er et
viktig ledd i å dekke behandlingsbehovet. Komiteen mener
skolehelsetjenesten trenger sterkere fokus og en mer målrettet
satsing, blant annet med tanke på å inkludere
flere yrkesgrupper inn i skolehelsetjenesten. Komiteen mener
også at skolehelsetjenesten trenger flere ressurser, og
at det er behov for et mer likeverdig skolehelsetjenestetilbud landet
over, ettersom undersøkelser viser store forskjeller i
tilbudet fra kommune til kommune.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en kartlegging av hvordan
skolehelsetjenestetilbudet rundt i landet er, og på bakgrunn
av dette vurdere behovet for en nasjonal minstestandard for skolehelsetjenesten."