Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til endringer
i pasientrettighetsloven og spesialisthelsetjenesteloven etter rusreformen.
Forslagene til lovendringer er i hovedsak en tydeliggjøring
av den tolkningen og praktiseringen av pasientrettighetsloven som
er lagt til grunn etter at rusreformen trådte i kraft 1. januar
2004. I tillegg foreslås det noen endringer av lovteknisk
karakter og to forskriftshjemler som åpner for å fastsette
nærmere regler om legemiddelassistert rehabilitering (LAR)
og om gjennomføringen av ordningen med fritt valg av sykehus.
Det vises til at den daværende sosialkomiteen ved behandlingen
av rusreformen framhevet betydningen av at rusmiddelavhengige som
trenger behandling for sitt rus- og avhengighetsproblem, likestilles
med og gis samme rettigheter som andre pasientgrupper, jf. Innst.
O. nr.4 (2003-2004). Det ble imidlertid ikke foretatt en full gjennomgang
av helselovgivningen for å vurdere behov for justeringer
i dette regelverket som konsekvens av overføringen av tjenestene
til helselovgivningen. Det ble blant annet ikke vedtatt endringer
i pasientrettighetsloven. Etter departementets vurderinger bør
rettstilstanden for denne pasientgruppen framgå klart av
lovgivningen på linje med det som gjelder for andre pasientgrupper.
Departementet mener videre det er behov for enkelte presiseringer
og endringer i pasientrettighetsloven for å sikre fulle
pasientrettigheter og for å hindre utilsiktet forskjellsbehandling.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte høringsnotat om
endringer i pasientrettighetsloven etter rusreformen m.m. på høring
i juli 2006 med høringsfrist i november 2006. Departementet
har mottatt realitetsuttalelse fra 43 høringsinstanser.
Det uttales at de fleste av høringsinstansene i hovedsak
er positive til gjennomgangen av lovverket og forslagene i høringsnotatet.
Pasientrettighetsloven § 2-1 regulerer når
en pasient har krav på helsehjelp. Rett til spesialisthelsetjeneste
utover øyeblikkelig hjelp er regulert i andre ledd. Det
redegjøres for bestemmelsen og for prioriteringsforskriftens
bestemmelse som nærmere angir vilkår for retten
til helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten.
Etter rusreformen gjelder retten til nødvendig helsehjelp
også rusmiddelavhengige som har behov for behandling for
sitt rusmiddelmisbruk.
Etter § 2-1 femte ledd har rettighetspasienter
rett til nødvendig helsehjelp fra tjenesteyter utenfor
riket, dersom det regionale helseforetaket ikke kan yte helsehjelp
innen fastsatt frist fordi det ikke finnes et adekvat medisinsk
tilbud i riket. For behandling for rusmiddelmisbruk er bestemmelsen
tolket slik at retten til behandling i utlandet inntrer dersom det
regionale helseforetaket ikke kan tilby helsehjelp innen fastsatt frist
fordi det ikke finnes et adekvat tverrfaglig spesialisert tilbud
i Norge.
Det foreslås at § 2-1 andre ledd endres
slik at "medisinsk forsvarlighet" erstattes med "faglig forsvarlighet",
og at femte ledd endres slik at "adekvat medisinsk tilbud" erstattes
med "adekvat tilbud". Det framholdes at begrepene "faglig forsvarlig"
og "adekvat tilbud" i pasientrettighetsloven vil måtte fortolkes
i lys av bestemmelsen i spesialisthelsetjenesteloven § 2-1a
første ledd nr. 5 som definerer rusbehandling som en spesialisthelsetjeneste.
Forarbeidene til denne bestemmelsen understreker at tverrfaglig
i denne sammenheng omfatter både helse- og sosialfaglig.
Departementet mener det derfor vil være tilstrekkelig klart
at begrepene "faglig forsvarlig" og "adekvat tilbud" for denne pasientgruppen
betyr både sosialfaglig og helsefaglig forsvarlig og et
adekvat sosial- og helsefaglig tilbud.
Bestemmelsen i pasientrettighetsloven § 2-2
regulerer pasienters rett til å få sin helsetilstand
vurdert og til å få vurdert om vedkommende har
rett til nødvendig helsehjelp. Bestemmelsen pålegger
sykehus og spesialistpoliklinikker, herunder distriktspsykiatriske
sentre, å foreta en vurdering innen 30 virkedager etter
at henvisningen er mottatt.
Bestemmelsen i § 2-2 omfatter også pasienter som
henvises til tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk,
men den gir bare pasienten rettigheter dersom tjenesten tilbys ved
sykehus eller spesialistpoliklinikk, offentlig eid eller privat
med avtale om fritt sykehusvalg. De regionale helseforetakene har
etablert en praksis hvor alle pasienter som henvises til rusbehandling,
gis rett til vurdering i tråd med reglene i § 2-2.
Departementet foreslår at pasientrettighetsloven § 2-2
endres slik at retten til vurdering innen 30 virkedager gjelder
ved henvisning til rusbehandling uavhengig av hvilken institusjonstype
helsehjelpen skal gis ved. Departementet foreslår også at
de regionale helseforetakene skal kunne bestemme hvilke rusinstitusjoner
som skal vurdere henvisninger til rusbehandling og fastsette individuelle
behandlingsfrister.
Pasientrettighetsloven § 2-3 gir regler om
rett til fornyet vurdering. Pasientens rett til fornyet vurdering
gjelder også rusmiddelavhengige som henvises til behandling
for sitt rusmiddelmisbruk.
Etter nåværende ordlyd i § 2-3
gjelder retten til fornyet vurdering bare dersom det foreligger
henvisning fra allmennlege. Henvisning til behandling for rusmiddelmisbruk
kan også foretas av sosialtjenesten.
Departementet foreslår å endre bestemmelsen
i § 2-3 slik at retten til fornyet vurdering ved
henvisning til tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk
også gjelder etter henvisning fra sosialtjenesten.
Pasientrettighetsloven § 2-4 gir regler om
fritt valg av sykehus m.m. Departementet påla i styringsbrevene
for 2004 de regionale helseforetakene å praktisere en ordning
der rusmiddelavhengige som skal motta tverrfaglig spesialisert behandling
for rusmiddelmisbruk, gis rett til fritt valg av behandlingssted
tilsvarende retten etter pasientrettighetsloven § 2-4
til fritt valg av sykehus. De regionale helseforetakene
har etter dette praktisert en slik ordning. I hvilken utstrekning
rusbehandling tilbys ved sykehus eller ved andre offentlige eller
private institusjoner, varierer mellom de ulike helseregionene.
Departementet foreslår å utvide virkeområdet
for bestemmelsen i pasientrettighetsloven § 2-4,
slik at denne valgretten gjelder ved henvisning til tverrfaglig
spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk uavhengig av hvilken
institusjonstype behandlingen skal gis ved.
Etter sosialtjenesteloven § 6-2 kan rusmiddelavhengige
mot sin vilje tas inn i institusjon for undersøkelse og
tilrettelegging av behandling uten eget samtykke dersom de utsetter
sin fysiske eller psykiske helse for fare ved omfattende og vedvarende
misbruk. Vedkommende kan holdes tilbake i opptil tre måneder.
Etter sosialtjenesteloven § 6-2 a kan gravide
rusmiddelavhengige tas inn i institusjon selv om de ikke samtykker,
og holdes der under hele svangerskapet dersom misbruket er av en
slik art at det er overveiende sannsynlig at barnet vil bli født
med skade.
Etter pasientrettighetsloven § 2-4 har pasienten rett
til å velge på hvilket sykehus eller distriktspsykiatrisk
senter behandlingen skal foretas. Det er ikke gjort unntak for inntak
med tvang med hjemmel i sosialtjenesteloven. Dersom plassering skjer
i sykehus eller distriktspsykiatrisk senter, gjelder derfor valgretten
også her. Dersom plassering skjer i annen rusinstitusjon
enn sykehus eller distriktspsykiatrisk senter, vil dette omfattes
av instruksen til de regionale helseforetakene om å praktisere
en tilsvarende rett til valg av behandlingssted som retten etter § 2-4.
Det framholdes at pasienter som er innlagt mot sin vilje, i størst
mulig grad bør gis like rettigheter og muligheter for selvbestemmelse
og medbestemmelse som pasienter som er til frivillig behandling.
Det påpekes videre at dersom pasienten velger en institusjon
som ligger geografisk langt unna hjemstedet, vil det kunne bli vanskeligere
for sosialtjenesten ved hjemstedet å følge opp
pasienten under institusjonsoppholdet og få til et godt
samarbeid mellom 1. og 2. linjetjenestene. Det vises til at sosialtjenesten
etter sosialtjenesteloven har et særlig ansvar for oppfølgning
av pasienten og samarbeid med spesialisthelsetjenesten under tvangsopphold.
Departementet foreslår å innføre likelydende
regler for rett til valg av behandlingssted ved tilbakeholdelse
med hjemmel i sosialtjenesteloven §§ 6-2
og 6-2a som de nye reglene om rett til valg av behandlingssted for
pasienter under tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern
som trådte i kraft fra 1. januar 2007, jf. nytt
tredje ledd i pasientrettighetsloven § 2-4. Retten
til å velge behandlingssted for pasienter som tas inn i
institusjon med hjemmel i §§ 6-2 og 6-2a,
foreslås dermed å gjelde med mindre gjennomføring
av en valgrett i det konkrete tilfellet vil være uforsvarlig
eller i betydelig grad egnet til å svekke formålet
med tilbakeholdelsen. I praksis vil pasientenes valgmulighet også være
begrenset til de institusjoner som er utpekt av regionale helseforetak til å ta
imot denne pasientgruppen, og til de institusjoner som etter sosialtjenestens
vurdering er i stand til å tilby vedkommende tilfredsstillende
hjelp sett ut fra formålet med inntaket i institusjonen.
Legemiddelassistert rehabilitering (LAR) består av både
kommunale helsetjenester og sosiale tjenester i tillegg til tjenester
fra spesialisthelsetjenesten/LAR-sentrene. Enkelte pasienter
kan også i perioder ha behov for annen spesialisert behandling
som ledd i LAR-behandlingen. Hvorvidt pasienter under LAR-behandling
har rett til å velge behandlingssted etter dagens bestemmelse
om rett til valg av sykehus, avhenger av om tjenestene tilbys ved
et sykehus eller et distriktspsykiatrisk senter.
Det framholdes at likhetshensyn tilsier at LAR-pasienter i størst
mulig grad likestilles med andre pasientgrupper og gis samme rettigheter.
Det framholdes videre at et tett og godt samarbeid mellom LAR-sentrene,
sosialtjenesten og fastlegen er viktig for å oppnå best
mulig rehabilitering, og at dersom pasienten velger å være
tilknyttet et senter som geografisk er langt unna oppholdskommunen, vil
det kunne vanskeliggjøre dette samarbeidet.
For å bidra til å sikre målet om å gi
LAR-pasienter helhetlig og god medisinsk behandling og sosialfaglig
rehabilitering og oppfølging, foreslår departementet
begrensninger i muligheten for å velge LAR-senter. Retten
til å velge behandlingssted foreslås å gjelde
også ved henvisning til LAR-senter med mindre gjennomføringen
av en slik valgrett ville være uforsvarlig eller i betydelig
grad egnet til å svekke formålet med behandlingen.
Ut over den foreslåtte begrensningen i retten til å velge
LAR-senter, foreslås retten til å velge institusjon å gjelde
også for LAR-pasienter.
Departementet mener det er behov for å supplere bestemmelsen
i pasientrettighetsloven § 2-4 med forskrifter
som utdyper og presiserer nærmere hva som ligger i retten
til fritt sykehusvalg. Det vises til at det har vært reist
flere spørsmål om fortolkningen av § 2-4.
Det foreslås en utvidelse av nåværende
forskriftshjemmel i § 2-4 fjerde ledd slik at
denne også gir adgang til å gi nærmere
regler om innholdet og gjennomføringen av retten til fritt
valg av sykehus m.m.
Etter spesialisthelsetjenesteloven § 3-1a kan
det gis forskrift om at de regionale helseforetakene skal ha plasser
for akutt behandling av rusmiddelmisbruk. Slike forskrifter er ikke
gitt.
Departementet mener det er viktig å synliggjøre og
understreke de regionale helseforetakenes ansvar for å sørge
for akutt hjelp til rusmiddelavhengige som trenger rusbehandling,
og foreslår å innføre en plikt for de
regionale helseforetakene til å utpeke det nødvendige
antall institusjoner eller avdelinger i institusjoner som skal ha
plikt til å motta pasienter som trenger akutt/øyeblikkelig
rusbehandling. Forslaget innebærer at institusjonene eller
avdelingene som utpekes, skal ha tilsvarende plikt til å yte
akutt/øyeblikkelig rusbehandling som somatiske
sykehus i dag har til å gi øyeblikkelig/akutt
somatisk helsehjelp, og som psykiatriske institusjoner eller avdelinger
som er utpekt til dette, har til å gi akutt/øyeblikkelig
psykiatrisk helsehjelp. Hjemmelen i § 3-1a til å gi
forskrifter blir etter dette overflødig, og bestemmelsen
foreslås opphevet.
Etter spesialisthelsetjenesteloven § 3-14 andre ledd
gjelder bestemmelsene i sosialtjenesteloven § 7-11
og forskrifter gitt med hjemmel i denne bestemmelsen også for
tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelmisbruk. Bestemmelsen
ble vedtatt ved rusreformen og skulle sikre at disse reglene om
beboernes rettigheter og bruk av tvang under opphold i rusinstitusjoner
ble videreført også etter at tjenestene ble overført
til spesialisthelsetjenesten og helselovgivningen. Sosialtjenesteloven § 7-11
gir regler om rusmiddelavhengiges rettigheter under opphold i rusinstitusjoner,
blant annet rett til selvbestemmelse i personlige spørsmål
og rett til å bevege seg i og utenfor institusjonen.
Av lovtekniske og pedagogiske grunner foreslår departementet å oppheve
spesialisthelsetjenesteloven § 3-14 andre ledd
og erstatte den med en hjemmel til å gi forskrifter med
regler om gjennomføring av opphold i rusinstitusjoner.
Departementet mener at rettssikkerhetshensyn tilsier at lovhjemmelen
uttømmende lister opp hvilke tvangstiltak som kan reguleres
i forskriften.
Legemiddelassistert rehabilitering av rusmiddelavhengige er regulert
gjennom egne retningslinjer gitt i rundskriv. I tillegg reguleres
legers rett til forskrivning i utleveringsforskriften som bl.a.
er hjemlet i legemiddelloven. I retningslinjene er det gitt særskilte
inntaks- og utskrivingskriterier - noe som skiller LAR-tilbudet
fra annen spesialisthelsetjeneste.
Sosial- og helsedirektoratet fikk våren 2003 i oppdrag
av Helsedepartementet å gjennomføre en uavhengig
og helhetlig evaluering av LAR og å vurdere gjeldende regelverk
og organisering av tilbudet og foreslå eventuelle endringer.
Direktoratet presenterte sine anbefalinger i mai 2005, og det redegjøres i
proposisjonen for disse.
Departementet er i hovedsak enig med anbefalingen fra Sosial-
og helsedirektoratet om at dagens retningslinjer for LAR med blant
annet særskilte inntakskriterier og regler om utskrivning,
bør oppheves, og at LAR i hovedsak bør følge
pasientrettighetslovens regler, kombinert med faglige retningslinjer. Det
vil si at spørsmålet om en pasient skal tas inn
i LAR, avgjøres ut fra en faglig vurdering av pasientens
behov for helsehjelp, hvilken type behandling pasienten bør
gis og en vurdering av om kriteriene i prioriteringsforskriften
er oppfylt.
Departementet mener at det likevel på noen områder
kan være behov for å vurdere om det bør
fastsettes særskilte regler for LAR i forskrift, og at
det bør vurderes å gi regler som sikrer at LAR
som hovedregel ikke er førstevalg av behandling for opiatavhengige.
Departementet foreslår en ny hjemmel til å gi nærmere
regler om LAR som åpner for å vurdere eventuelt å gi
nærmere regler om blant annet:
formål med legemiddelassistert
rehabilitering
kriterier for inntak og utskrivning
krav om at det skal utarbeides individuell plan for alle
pasienter i legemiddelassistert rehabilitering
når individuell plan skal utarbeides og konsekvenser
for behandlingen dersom individuell plan ikke foreligger
ansvarsgrupper
hvem som beslutter inntak til og utskrivning fra legemiddelassistert
rehabilitering
adgang til å kreve urinprøver og blodprøver
for kontrollformål
Forslagene til endringer er i hovedsak av lovteknisk karakter
og anses ikke å ha økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Det framholdes at forslaget om en lovhjemmel som gir adgang til å gi
nærmere regler om legemiddelassistert rehabilitering, i
seg selv ikke har økonomiske eller administrative konsekvenser,
og at dersom det blir utarbeidet en slik forskrift, vil de økonomiske
og administrative konsekvensene bli utredet på vanlig måte
i forbindelse med høringen av utkastet til forskrift. Det
samme gjelder forslaget om en lovhjemmel til å fastsette
nærmere regler om gjennomføringen av retten til
fritt sykehusvalg.