Gjeldende bestemmelser om lovens saklige og geografiske virkeområde
og om hvilken personkrets loven gjelder for, foreslås videreført
uten vesentlige endringer.
Bestemmelser om lovens saklige og stedlige virkeområde framgår
av lovforslagets §§ 5 og 6, hvor det også er hjemmel til å fastsette
unntak fra loven ved forskrift.
Departementet støtter utvalgets forslag om å videreføre hovedregelen
om at første gangs oppholdstillatelse skal være gitt før innreise
i riket, jf. departementets lovforslag § 56 første ledd. Departementet mener
som utvalget at den nærmere detaljreguleringen bør finne sted i
forskriften. Utlendinger som ankommer Norge på alminnelig turistvisum,
har ikke lenger rett til å fremme søknaden om familiegjenforening
fra riket. Hvorvidt nevnte forskriftsendring bør videreføres slik
den er i dag, vil departementet vurdere i forbindelse med utarbeidelse
av nye forskriftsbestemmelser. En bestemmelse om at utlendingsmyndighetene
kan gjøre unntak i enkelttilfeller hvor "sterke rimelighetsgrunner"
tilsier det, nedfelles imidlertid direkte i loven, jf. lovforslaget
§ 56 tredje ledd.
Departementet er enig med utvalget i at ordningen med foreløpig
tillatelse (oppholdstillatelse under søknadsbehandlingen) bør videreføres
og at bestemmelsen om dette bør komme til uttrykk i loven fremfor
i forskriften, se lovforslaget § 57. Det foreslås at forvaltningslovens
regler om enkeltvedtak ikke kommer til anvendelse ved behandlingen
av søknader om foreløpig tillatelse.
Departementet er enig med utvalget og høringsinstansene i at
det bør fremgå tydelig av loven at man har rett til å fremme søknad
om beskyttelse i riket eller på norsk grense, jf. lovforslaget § 56
annet ledd.
Departementet finner ingen grunn til å foreslå vesentlige endringer
i bestemmelsene om oppholdstillatelsens innhold og varighet, jf.
departementets lovforslag § 60. Førstegangstillatelse skal normalt
gis varighet mellom ett og tre år, og den nærmere regulering skal
skje i forskrift. Det vil fortsatt være behov for å differensiere
varigheten av oppholdstillatelsen avhengig av oppholdsgrunnlaget
og forholdene i den enkelte sak.
Etter lovforslaget § 60 vil enhver oppholdstillatelse gi rett
til å ta arbeid med mindre annet er uttrykkelig fastsatt. Dette
er en forenkling i forhold til i dag, hvor det må presiseres i forhold
til hvert enkelt oppholdsgrunnlag, om tillatelsen gir rett til å
ta arbeid.
I sak om familieinnvandring vil eventuelle begrensninger i referansepersonens
(herboende) tillatelse også gjelde tilsvarende for tillatelsen til
utlendingen som innvilges tillatelse. Departementet anser imidlertid
at det er behov for å åpne for at Kongen kan fastsette unntak fra
dette utgangspunktet i forskrift.
Departementet ser ingen grunn til å endre hovedprinsippene som
dagens fornyelsesregler bygger på. Hovedregelen i forhold til fornyelse
av tillatelser er at forutsetningene for den gitte tillatelsen fortsatt
må foreligge for at det skal gjelde en rett til fornyelse. Retten
til fornyelse er også avhengig av at tillatelsen er av en slik karakter
at den kan fornyes. Enkelte tillatelser kan bare gis for et fastsatt
tidsrom eller kan overhodet ikke fornyes. Det vises til lovforslaget § 61.
En rekke forhold vedrørende fornyelse av oppholdstillatelser
vil bli regulert i forskrift.
I likhet med gjeldende lov, foreslås det i ny lov en hovedregel
om krav til underhold og bolig. Dette signaliserer at de som vil
ta opphold i Norge som hovedregel må være selvforsørget. Det vises
til lovforslaget § 58.
På samme måte som i dag vil det bli gjort unntak fra kravet til
sikret underhold for familiemedlemmene til flyktninger når familielivet
var stiftet før flyktningen kom til Norge (familiegjenforening).
Det vil bli foreslått unntak for personer som er mottakere av varige
trygdeytelser, og det må fastsettes ytterligere unntaksregler i
forskrift, herunder må det vurderes eventuelle unntak for dem som
er inne i lange utdanningsløp.
I forbindelse med utarbeidelsen av ny forskrift vil departementet
foreslå følgende innstramninger:
Det skal gjelde et vilkår om at det
bare er de forventede inntektene til referansepersonen som skal
kunne medregnes når man vurderer om underholdskravet er oppfylt.
Kravet til sikret underhold for ektefelle og samboer økes.
Kravet er i dag at partene er sikret inntekter tilsvarende lønnstrinn
1 i statens lønnsregulativ (kr 182 400 pr. år), jf. Rundskriv UDI
03-06 OPA. Dette vil bli foreslått økt i ny forskrift, slik at kravet
til inntekt skal tilsvare lønnstrinn 8 i statens lønnsregulativ
(kr 199 200 pr. år).
Det skal gjelde et vilkår om at referansepersonen også i
året forut for at tillatelse gis, skal ha hatt tilstrekkelig inntekt,
jf. punktet over, til å oppfylle underholdskravet. Dette skal fremgå
av ligningsattest.
Det skal gjelde et vilkår om at referansepersonen i året
forut for at oppholdstillatelse gis, ikke har mottatt sosialhjelp.
Dagens ordning med at det som hovedregel gjøres unntak fra
underholdskravet for ektefelle eller samboer til norsk borger over
23 år, jf. gjeldende utlendingsforskrift § 25 tredje ledd, fjernes.
På bakgrunn av Stortingets anmodningsvedtak nr. 383 av 31. mai
2005, drøfter departementet i proposisjonen en ordning med forsørgerplikt
for herboende som familiegjenforenes med ektefelle i Norge. Departementet
konkluderer med at man ikke vil anbefale en slik ordning.
Departementet foreslår i § 59 en bestemmelse om vandelskrav tilsvarende
dagens vilkår om at det ikke gjelder rett til oppholdstillatelse
dersom det foreligger bortvisnings- eller utvisningsgrunn eller
slike forhold som gir grunn til å nekte opphold etter særreglene
om hensynet til grunnleggende nasjonale interesser mv. i lovforslaget
§ 7.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, merker seg at gjeldende bestemmelser om lovens
saklige og geografiske virkeområde og om hvilken personkrets loven gjelder
for, foreslås videreført uten vesentlige endringer.
Flertallet vil fremheve at hovedregelen om at første
gangs oppholdstillatelse skal være gitt før innreise i riket, videreføres.
Den nærmere detaljreguleringen bør finne sted i forskriften. Flertallet merker
seg at utlendinger som ankommer Norge på alminnelig turistvisum,
ikke lenger har rett til å fremme søknad om familiegjenforening
fra riket. Flertallet merker seg også at departementet
vil vurdere erfaringene med den bestemmelsen som er innført om dette,
før en tar stilling til om det er behov for justeringer i nytt forskriftsverk. Flertallet understreker at
det nedfelles direkte i loven at utlendingsmyndigheten kan gjøre
unntak i enkelttilfeller hvor "sterke rimelighetsgrunner" tilsier
det. Hensynet til barnets beste kan føre til at unntaksreglene gis
anvendelse. Flertallet vil videre fremheve at ordningen
med foreløpig tillatelse blir videreført. Flertallet understreker
også at det skal fremgå tydelig av loven at enhver har rett til
å fremme søknad om beskyttelse i riket eller på norsk grense.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er viktig å føre en streng, men rettferdig
og konsekvent innvandringspolitikk. Disse medlemmer ønsker
ikke å lempe på regelverket som sier at førstegangs oppholdstillatelse
som utgangspunkt bør være innvilget før innreise til riket.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre er enig i at første gangs oppholdstillatelse
som utgangspunkt bør være innvilget før innreise til riket. Disse
medlemmer mener imidlertid at dagens bestemmelse i utlendingsforskriften
§ 10 sjette ledd hvor det kan gjøres unntak fra denne bestemmelsen
tolkes for strengt. Disse medlemmer er enig i at
bestemmelsen om "sterke rimelighetstilfeller" bør lovfestes, men
mener i tillegg at det bør lempes på dagens regelverk på dette området.
Etter disse medlemmers syn bør det være mulig å søke
om familiegjenforening fra riket selv om søkeren kom hit på visum
dersom grunnlaget for søknaden er ekteskap og/eller barn i Norge. Disse
medlemmer er kjent med at søkere har måttet reise ut av
landet for å vente på familiegjenforening selv om vedkommende har
en gravid kone i Norge. Med dagens lange saksbehandlingstid er dette
svært belastende for søkeren og dennes familie.
Disse medlemmer viser til NOU 2004:20 Ny utlendingslov
side 251 der det står:
"Fordi søkerne fra land hvor den norske utenriksstasjonen
behandler søknader om alminnelig besøksvisum ofte er kjent med at
det gjerne tar mye lengre tid å få en såkalt forlovertillatelse
av Utlendingsdirektoratet enn å få et alminnelig besøksvisum fra
ambassaden, unnlates det i mange tilfeller å gi opplysning om ekteskapsplanene."
Disse medlemmer mener dette viser at mange av
forholdene er reelle og at de søker om besøksvisum fordi det går
raskere, ikke for å omgå regelverket.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre mener det er viktig å unngå de grunnleggende
problemene i innvandringspolitikken, dvs. den altfor lange saksbehandlingstiden
og en uhensiktsmessig organisering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre beklager at saksbehandlingstiden
under denne regjeringen har økt, og ber Regjeringen sørge for at
saksbehandlingstiden igjen reduseres. Organiseringen av asylsøkerbehandlingen
må etter disse medlemmers mening gjennomgås og endres,
slik at ikke alle søknader sees under ett og får den samme behandling. Disse
medlemmer ønsker å skille saksbehandlingen av familiegjenforening
fra den ordinære asylsøkerbehandlingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre mener at rutiner også bør endres slik at unødvendig
lange ventetider og personlig fremmøte hos politiet kan unngås.
Dette gjelder både i forhold til innlevering av søknad og ved utstedelse
av tillatelse. Dagens byråkrati er unødvendig tungvint og for lite
fleksibelt og virker unødvendig støtende på mange mennesker. Disse
medlemmer ønsker ikke at hensynet til systemet skal gå foran
hensynet til enkeltmenneskene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er kjent med
at asylsaker allerede i dag forhåndskategoriseres i hovedgrupper
av saker som følger ulike behandlingsløp for å oppnå en mest mulig
hensiktsmessig prioritering av sakene. Videre er man kjent med at
det både i UDI og UNE er ulike enheter som behandler henholdsvis asylsaker
og saker om oppholdstillatelse for familiemedlemmer. For øvrig har flertallet merket
seg det som fremgår i proposisjonen punkt 16.1.4.1 (s. 300 første
spalte) om at departementet foretar en bred gjennomgang av saksflyten
på utlendingsfeltet for å analysere og avdekke mulige områder for
en mer effektiv oppgaveløsning, produktgevinster og bedre service.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
forslag i Dokument nr. 8:85 (2005-2006) om å innføre et kjærestevisum
for utenlandske statsborgere med norsk kjæreste, og til merknadene
og forslaget under punkt 8 om kjærestevisum.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at asylsøkere i dag ikke har anledning
til å søke om opphold på bakgrunn av arbeid. Det vises til dagens
bestemmelse i utlendingsforskriften § 10 bokstav a der det står:
"Det er et vilkår at søkeren ikke oppholder seg i riket
i forbindelse med søknad om asyl eller i påvente av utreise etter
avslag på asylsøknad."
Disse medlemmer mener det bør åpnes for at personer
kan skifte fra asylsøknad til søknad om opphold på grunnlag av arbeid. Disse
medlemmer ser at det kan være problematisk dersom en slik praksis
blir utbredt, men mener likevel det bør åpnes for en hjemmel som
muliggjør et slikt skifte.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene for at utlending
som er i riket i forbindelse med søknad om beskyttelse, kan endre
sin søknad til oppholdstillatelse etter lovens kapittel 3 (arbeidsinnvandring)."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, ser ingen grunn til å foreslå vesentlige endringer
i bestemmelsene om oppholdstillatelsens innhold og varighet. Førstegangstillatelse
skal normalt gis varighet mellom ett og tre år. Flertallet understreker
at loven medfører at enhver oppholdstillatelse gir rett til å ta
arbeid med mindre annet er uttrykkelig fastsatt. Flertallet fremhever
at dette er en forenkling fra dagens regelverk. Flertallet merker
seg at i saker om familieinnvandring vil eventuelle begrensninger
i referansepersonenes tillatelse også gjelde tilsvarende for tillatelsen
til utlendingen som innvilges tillatelse, med mindre annet er fastsatt
i forskrift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at førstegangs oppholdstillatelse skal gis som en midlertidig oppholdstillatelse for
inntil ett år, og at fornyet oppholdstillatelse gis som en midlertidig
oppholdstillatelse for ett år av gangen. Varigheten på oppholdstillatelse
skal ikke overstige utløpet av tillatelsen til eventuell referanseperson
i for eksempel familieinnvandringssaker. Disse medlemmer vil
vise til sine merknader angående permanent oppholdstillatelse i
innstillingens kapittel 10.2.
Disse medlemmer ønsker å oppmuntre innvandrere
til å returnere til sine respektive hjemland, og tror det i mange
tilfeller vil være en god løsning både for hjemlandet og for Norge.
Innvandrere i Norge som lever på sosialstønad og andre støtteordninger er
i mange tilfeller mer enn kvalifiserte nok til å kunne bidra til
reell verdiskaping i sine respektive hjemland. Disse medlemmer ser
for seg at en ordning der innvandrere kan gis et kontantvederlag
mot å frasi seg norsk oppholdstillatelse og retten til å returnere
til Norge i fremtiden, jf. § 53 tredje ledd bokstav e, samt § 55
første ledd bokstav e, i disse medlemmers forslag til norsk utlendingslov.
Komiteen merker seg at det i loven
inntas en regel om krav til underhold og bolig som signaliserer at
de som vil ta opphold i Norge som hovedregel må være selvforsørget. Komiteen fremhever
at det må gjøres unntak for kravet til sikret underhold for familiemedlemmene
til flyktninger når familielivet var stiftet før flyktningen kom
til Norge, men unntaket skal ikke gjelde ved familieetablering.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre, viser
til at det også blir unntak for personer som er varige mottakere
av trygdeytelser. Flertallet understreker at ytterligere
unntaksregler blir fastsatt i forskrift, herunder må det vurderes
unntak for dem som er inne i lange utdanningsløp.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at det foreslås innstramminger i ny forskrift slik at
det bare er de forventede inntektene til referansepersonen som skal kunne
medregnes og at kravet økes til inntekt tilsvarende lønnstrinn 8
i statens lønnsregulativ (kr 199 200 pr. år). Det skal videre gjelde
et vilkår om at referansepersonen også i året forut for at tillatelse
gis, skal ha hatt tilstrekkelig inntekt til å oppfylle underholdskravet.
Dette skal fremgå av ligningsattest. Dette flertallet merker
seg videre kravet om at søkeren ikke har mottatt sosialhjelp. Dagens ordning
med at det som hovedregel gjøres unntak fra underholdskravet for
ektefelle eller samboer til norsk borger over 23 år, fjernes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter i hovedprinsippet de innstramningene som
foreslås i forbindelse med utarbeidelsen av ny forskrift når det
gjelder underholdskravet ved familiegjenforening.
Bakgrunnen for at disse medlemmer ønsker en økning
av underholdskravet og en presisering av regelverket, er for det
første et ønske om en tettere og bedre integreringsprosess for herboende,
men også for hele familien etter at gjenforeningen har funnet sted.
Det bør være en hovedmålsetting at personer som kommer hit gjennom
familieinnvandring, enten skal kunne forsørge seg selv, bli forsørget
av herboende referanse, eller gjennom en kombinasjon av disse. Det
er ikke ønskelig at familieinnvandrere skal bli forsørget av det
norske samfunnet. I tillegg vil en endring i dette regelverket kunne
bidra til bekjempelse av tvangsekteskap og proformaekteskap.
Ved utarbeidelsen av de nye forskriftene mener disse medlemmer at
det skal settes strengere krav til underhold ved familiegjenforening
enn det som Regjeringen foreslår. Disse medlemmer viser
til sine respektive merknader og forslag i Innst. S. nr. 119 (2005-2006)
vedrørende Dokument nr. 8:24 (2005-2006) og i Innst. S. nr. 129
(2006-2007) vedrørende Dokument nr. 8:24 (2006-2007).
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti mener at i spesielle tilfeller kan søkerens inntektspotensial
kunne være grunnlag for oppfyllelse av underholdskravet. Det må
da sannsynliggjøres at søkeren umiddelbart kan komme i eget arbeid
i Norge.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at ved varig uførhet fastsettes størrelsen på underholdskravet
etter en skjematisk nettovurdering. Ved familieetablering kan det
gjøres unntak fra underholdskravet dersom det foreligger vesentlige hindringer
for å utøve familielivet i et annet land. Videre stilles det ikke
krav til underhold når barn under 15 år er herboende referanse.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre vilkårene for familieetablering/-gjenforening
med følgende utgangspunkt:
Underholdskravet settes til et reelt
økonomisk nivå i samsvar med det som en på andre områder regner
som nødvendig for livsopphold.
Den som søker familiegjenforening/-etablering, skal ikke
ha mottatt sosial støtte eller annen kommunal økonomisk støtte ett
år før søknaden.
Den som søker familiegjenforening/-etablering, skal ikke
ha mottatt statlig eller kommunal bostøtte ett år før søknaden.
Der personen er varig ufør, settes kravet til underhold
lavere."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
ikke gi trygdede unntak fra krav til underhold og bolig. Disse
medlemmer ønsker tvert imot innskjerpelser, men mener samtidig at
skjerpede forsørgerkrav i seg selv kan ha enkelte negative konsekvenser
fordi unge personer kan bli tvunget ut i lavtlønnsjobber for å finansiere
sine egne tvangsekteskap samtidig som de mister muligheten til å
ta utdannelse. Disse medlemmer mener derfor at skjerpede
krav til underhold og bolig må følges opp med andre tiltak som motvirker
tvangsekteskap, og som sørger for at unge mennesker ikke blir frarøvet
muligheten til høyere utdannelse. Disse medlemmer fremmer
derfor i denne innstillingen også forslag om 24-årsgrense, tilknytningskrav
og språk- og kunnskapsprøver som vilkår for innvilgelse av oppholdstillatelse
for utenlandsk ektefelle.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre støtter en hovedregel om krav til sikret underhold.
Det er en viktig del av integreringspolitikken å stille krav til
at herboende kan forsørge seg selv og de familiemedlemmene som kommer
til Norge. Disse medlemmer mener imidlertid ikke
det er grunnlag for å innstramme reglene om underholdsplikt. Disse
medlemmer understreker at behovet for å være sammen med
sin familie er like stort for personer med lav inntekt som for personer
med høy inntekt. Disse medlemmer frykter at en innstramming
av underholdskravet i større grad gjør at unge mennesker må avbryte
sin utdannelse og gå ut i jobb for å få ektefelle til landet. Disse
medlemmer mener dette er en uheldig konsekvens og viser
til at det er positivt at innvandrere tar høyere utdannelse og at
staten ikke må legge hindringer for dette. Disse medlemmer er
skeptiske til om en innstramming av underholdskravet vil øke herboendes
motivasjon til å ta lønnet arbeid.
Disse medlemmer mener at dette er et lite målrettet
tiltak for å bekjempe tvangs- og proformaekteskap. Disse
medlemmer mener det er feil å innføre generelle innstramminger
som potensielt vil ramme mange, når de tilsiktede målgruppene er
relativt få. Disse medlemmer mener prinsipielt at tvangsekteskap
i all hovedsak må bekjempes gjennom straffeloven og ikke gjennom
utlendingsloven.
Etter disse medlemmers mening bør myndighetene
fokusere på andre tiltak når det gjelder å forebygge tvangs- og
proformaekteskap. For øvrig viser disse medlemmer til
sine merknader under punkt 8.2 om tiltak mot tvangsekteskap. Disse medlemmer mener
videre at departementet i utarbeidelsen av ny forskrift må sikre
at det ikke legges økonomiske hindringer i veien for at foreldre
skal kunne gjenforenes med sine barn. Barnekonvensjonen definerer
alle under 18 år som barn, og dette bør også gjelde for unntaksreglene
fra underholdskravet.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjøre unntak fra underholdskravet
når søkeren er barn under 18 år som ønsker familiegjenforening med
forelder eller foreldre i Norge."
Komiteen merker seg at regelen om vandelskrav
videreføres slik at det ikke gjelder rett til oppholdstillatelse
dersom det foreligger bortvisnings- eller utvisningsgrunn eller
slike forhold som gir grunn til å nekte opphold etter særreglene
om hensynet til grunnleggende nasjonale interesser mv.