Departementet foreslår i proposisjonen en tilleggspassus vedrørende
festetomter i lov om Opplysningsvesenets fond § 5. Bakgrunnen er
at det er behov for lovhjemling før man kan iverksette en tidligere
vedtatt instruks om innløsning av festetomter der festeren har bolighus.
Den aktuelle instruksen regulerer bare festeavgiften for boligtomter
som er eid av staten eller et statlig styrt fond. Opplysningsvesenets
fond (OVF) er spesielt nevnt.
Instruksen ble fastsatt ved kgl.res. 14. september 2007 og var
ment å gjelde fra 1. juli 2008, etter lovendring. Den er senere
endret ved kgl.res. 13. juni 2008 der det presiseres at den også
gjelder i framfesteforhold og iverksettes, for OVFs vedkommende,
så snart forslaget til lovendring trer i kraft. Kultur- og kirkedepartementet
har ansvar for loven, mens ansvaret for instruksen ligger i Fornyings-
og administrasjonsdepartementet.
Departementet viser til at det i lov om Opplysningsvesenets fond
§ 5 første ledd heter at "Eigedommane og kapitalen til fondet kan
ikkje gjevast bort eller brukast opp." Departementets forslag til
et nytt andre ledd innebærer en modifikasjon av denne hovedregelen
og lyder slik:
"For festetomter under fondet som er bestemte til bustadhus,
kan Kongen, utan hinder av første ledd, i instruks fastsetje særskilde
føresegner om innløysing og festeavgift."
Departementet redegjør i proposisjonen for hovedpunktene i tomtefesteloven
fra 1996 og Høyesteretts avgjørelse 21. september 2007 om innløsningssum
etter tomtefesteloven (Sørheimsaken).
Departementet omtaler videre hovedpunktene i instruksen om tomtefeste
og drøftelser av forholdet mellom instruksen og Grunnloven § 106.
Lovavdelingen i Justis- og politidepartementet har vurdert instruksen
i forhold til lov om Opplysningsvesenets fond og Grunnloven (brev
12. januar 2006).
For OVF angår instruksen de ca. 7 000 kontraktene under fondet
som gjelder feste av tomt for bolig, dvs. 80 pst. av de ca. 9 000
festekontraktene under fondet. Flertallet av disse har en klausul
om at festeavgiften skal speile markedsverdien.
Når festeavgiften blir regulert i samsvar med instruksen, regner
OVF med en nedgang i festeavgifter på 10–15 mill. kroner i året
over en periode på 20–25 år og i tillegg reduserte inntekter (rundt
10 mill. kroner årlig). Dersom alle festerne og framfesterne innløser
tomtene etter bestemmelsene i instruksen, beregner fondet at verdien
av innløsningen vil være 1–1,25 mrd. kroner lavere enn om tomtene
ble innløst etter dagens tomtefestelov og i samsvar med avgjørelsen
i Høyesterett.
Departementet mener spørsmål om kompensasjon ikke kan vurderes
før de faktiske konsekvensene av instruksen er kjent. Behovet for
utvidet administrativ kapasitet i fondet vil også bli vurdert når
omfanget er nærmere klarlagt.
Departementet understreker i proposisjonen at det er en forutsetning
at økonomien til Den norske kirke ikke skal svekkes som følge av
instruksen. OVF skal etter sitt lovgrunnlag komme Den norske kirke
til gode.
Departementets forslag har vært lagt fram til høring for Kirkemøtet
2007, som mener at et eventuelt lovforslag ikke kan fremmes før
det er foretatt en ny vurdering av forholdet til grunnloven, og
før en har sikret fondet full kompensasjon. Uttalelsen fra Kirkemøtet
er trykt som vedlegg til proposisjonen. Presteforeningen har avgitt
en uttalelse der den fraråder å endre loven og mener tomtefesteinstruksen
er grunnlovsstridig.