Til Odelstinget
Helse - og omsorgsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag
til endringer i folketrygdloven som sikrer videreføring av gjeldende
regelverk når ansvaret for forvaltningen av folketrygdloven kapittel
5 (helserefusjoner) skal overføres fra Arbeids- og velferdsforvaltningen
til Helsedirektoratet innen 1. januar 2009. Overføringen skal ikke
innebære endrede rettigheter eller plikter for brukerne.
Det foreslås også endringer i pasientrettighetsloven og psykisk
helsevernloven for å oppdatere henvisninger til ny tvistelov, og
det foreslås å oppheve pasientrettighetsloven § 4-8 som etter tidligere
lovendring anses som overflødig.
Ved overføringen av helserefusjonsområdet til Helsedirektoratet
går staten ved Helsedirektoratet inn som avtalepart i de avtaler
på området som Arbeids- og velferdsetaten tidligere var part i.
Bestemmelsene i folketrygdloven kapitler 21, 22 og 25 gjelder
for alle vedtak etter loven – også for vedtak etter kapittel 5.
Rettigheter og plikter etter bestemmelsene er imidlertid i mange
tilfeller uttrykkelig lagt til Arbeids- og velferdsetaten. Helsedirektoratet
er ikke en del av denne etaten. Det vil derfor være behov for å
gi Helsedirektoratet og de underordnede organene som har fått delegert
kompetanse, de samme rettigheter og plikter når saker hjemlet i
folketrygdloven kapittel 5 behandles. Dette kan i stor utstrekning
gjøres ved å legge til "Helsedirektoratet" og de underordnede organene
som rettighets- og pliktsubjekt.
Departementet har etter en gjennomgang av de ulike bestemmelsene
i lov om arbeids- og velferdsforvaltningen funnet at det kun er
§ 6 om brukermedvirkning og § 7 om taushetsplikt som gir materielle regler
med relevans for vedtak om helserefusjon. På denne bakgrunn har
departementet valgt å foreslå at det i folketrygdloven kapittel
21 presiseres at lov om arbeids- og velferdsforvaltningen §§ 6 og
7 gis tilsvarende anvendelse for Helsedirektoratets saksbehandling.
Departementet foreslår å presisere i folketrygdloven at Helsedirektoratet
skal forvalte kapittel 5, sikre rett ytelse til den enkelte og ha
ansvaret for å følge opp og kontrollere tjenester, ytelser og utbetalinger. Samtidig
foreslås det å unnta dette forvaltningsansvaret for folketrygdloven
kapittel 5 fra Arbeids- og velferdsetatens ansvarsområde ved et
unntak i arbeids- og velferdsloven § 4 annet ledd.
Ved overføringen av ansvaret for vedtak om helserefusjon vil
Helsedirektoratet også overta ansvaret for å registrere og behandle
de nødvendige personopplysningene. Departementet foreslår å endre
folketrygdloven § 21-4 slik at Helsedirektoratet får samme mulighet
som Arbeids- og velferdsetaten til å innhente nødvendige opplysninger.
Helsedirektoratet blir databehandlingsansvarlig for disse personopplysningene,
jf. forslag til ny § 21-11a.
Departementet foreslår å videreføre gjeldende rett ved å lovfeste
i folketrygdloven § 21-11a at personopplysningsloven og ikke helseregisterloven
gjelder for Helsedirektoratets behandling av personopplysninger
i tilknytning til folketrygdloven kapittel 5.
Forslagene i proposisjonen innebærer lovendringer som følge av
omorganisering innenfor den statlige forvaltningen. Omorganiseringen
skjer i egen prosess og behandles i budsjettsammenheng. Forslagene i
proposisjonen vil ikke få ytterligere økonomiske eller administrative
konsekvenser.
§ 4A-10 i pasientrettighetsloven omhandler domstolsprøving, og
det vises der til tvistemålsloven kapittel 33. Fra 1. januar 2008
ble tvistemålsloven avløst av tvisteloven. Riktig henvisning i pasientrettighetsloven
skal være ny tvistelov kapittel 36, som gjelder saker om administrative
tvangsvedtak i helse- og sosialsektoren.
Departementet foreslår at § 4A-10 i pasientrettighetsloven endres
i samsvar med dette.
Det vises til at tidligere lovendringer ved en inkurie har ført
til at gjeldende § 7-1 første punktum i psykisk helsevernloven viser
til tvistemålsloven, mens det korrekte etter 1. januar 2008 skal
være tvisteloven.
Departementet foreslår at § 7-1 første punktum i psykisk helsevernloven
endres i samsvar med dette.
Ved lov 22. desember 2006 nr. 99 om endringar i pasientrettslova
og biobanklova (helsehjelp og forskning – personar utan samtykkekompetanse)
ble det gjort endringer i pasientrettighetsloven § 4-6 om myndige
pasienter uten samtykkekompetanse som ikke motsetter seg helsehjelpen.
Lovendringen presiserte det som allerede fulgte av en etablert
tolkning av § 4-6, nemlig at det er den som er ansvarlig for helsehjelpen,
som må beslutte om et alvorlig inngrep skal utføres på pasient uten samtykkekompetanse.
Pårørende og annet helsepersonell skal konsulteres. Etter endringen
regulerer både § 4-6 og § 4-8 de tilfellene hvor pasienten ikke har
nærmeste pårørende. Endringen av § 4-6 har derfor gjort pasientrettighetsloven
§ 4-8 overflødig. Ved en forglemmelse ble ikke pasientrettighetsloven
§ 4-8 foreslått fjernet samtidig med forslaget til ny utforming
av § 4-6. På denne bakgrunn foreslår departementet å oppheve pasientrettighetsloven
§ 4-8.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen
og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja
Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Saxi, fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre,
Gunvald Ludvigsen, viser til proposisjonen, der Helse- og
omsorgsdepartementet fremmer forslag til lovendringer som sikrer
videreføring av gjeldende regelverk når ansvaret for forvaltningen
av folketrygdloven kapittel 5 (helserefusjoner) skal overføres fra
Arbeids- og velferdsforvaltningen til Helsedirektoratet innen 1. januar
2009.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har merket seg at overføringen
ikke skal innebære endrede rettigheter eller plikter for brukerne,
og slutter seg til forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 15 (2007-2008) kap. 605, der det står
følgende:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener derfor at det viktigste er
at helse- og rehabiliteringstjenester kjøpes av dem som raskt kan
levere tjenestene det er behov for, basert på kvalitet og pris,
og at dette prinsippet skal gå foran prinsippet om hvem som eier
tilbudene.
Disse medlemmer mener videre at kapasiteten ved
rehabiliteringssentrene bør bygges ut. Dette bør skje i nært samarbeid
med nettverket av de sentrene som i dag driver arbeidsrettet rehabilitering.
Disse
medlemmer vil påpeke viktigheten av at arbeidsrettet rehabilitering
styrkes som et element i all institusjonsbasert rehabilitering.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet vil på denne bakgrunn øke bevilgningene
til kjøp av helsetjenester og tilbakeføre ansvaret for ordningen
til NAV.
Disse medlemmer har merket seg at forvaltningen
av helserefusjoner skal skilles ut fra Arbeids- og velferdsetaten.
Disse
medlemmer støtter ikke en slik omlegging og mener at forvaltningen
av helserefusjoner i sin helhet bør ligge under Arbeids- og velferdsetaten."
Disse medlemmer er av den oppfatning
at ansvaret for helserefusjoner best ivaretas ved at Arbeids- og
velferdsetaten fortsatt håndterer disse sakene, og fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at forvaltningen
av helserefusjoner forblir liggende under Arbeids- og velferdsetaten."
Disse medlemmer vil stemme mot de
foreslåtte endringene av arbeids- og velferdsforvaltningsloven og
folketrygdloven.
Komiteen viser til at
det foreslås endringer i pasientrettighetsloven og psykisk helsevernloven
for å oppdatere henvisninger til ny tvistelov, og det foreslås å
oppheve pasientrettighetsloven § 4-8 som etter tidligere lovendring
anses som overflødig.
Komiteen viser til at pasientrettighetsloven § 4-3
inneholder en henvisning til § 4-8. Dersom § 4-8 oppheves uten at
§ 4-3 fjerde ledd endres, blir henvisningen uten mening. Det er
derfor åpenbart en forglemmelse at departementet ikke har foreslått
nødvendig endring av § 4-3 fjerde ledd som viderefører gjeldende
rett. Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasientrettigheter skal § 4-3 fjerde
ledd annet punktum lyde:
Mangler pasienten nærmeste pårørende, skal avgjørelsen legges
frem for annet kvalifisert helsepersonell."
For øvrig slutter komiteen seg til
forslagene til lovendringer.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at forvaltningen
av helserefusjoner forblir liggende under Arbeids- og velferdsetaten.
Komiteens tilråding til I og II fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre.
Komiteens tilråding til III-VI fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til proposisjonen
og merknadene og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19
om folketrygd (folketrygdloven) mv.
I
I lov 16. juni 2006 nr. 20 om arbeids- og velferdsforvaltningen
(arbeids- og velferdsforvaltningsloven) skal § 4 annet ledd første
punktum lyde:
Etaten skal forvalte arbeidsmarkedsloven,
folketrygdloven, med unntak av kapittel 5, og
andre lover hvor oppgaver er lagt til etaten, og sikre rett ytelse
til den enkelte.
II
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
I listen over innholdet i kapittel
21 skal nytt tolvte strekpunkt lyde:
saksbehandling m.m. etter kapittel 5 Stønad ved helsetjenester
står i § 21-11a
§ 21-2 annet ledd skal lyde:
Krav om ytelser etter kapittel 5 Stønad ved helsetjenester
skal settes fram for det organ Helsedirektoratet bestemmer, jf.
§ 21-11a.
§ 21-3 skal lyde:
§ 21-3 Medlemmets opplysningsplikt
En person som krever en ytelse, plikter å gi de opplysninger
og levere de dokumenter som er nødvendige for at Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet
eller det organ Helsedirektoratet bestemmer skal kunne
vurdere om vedkommende har rett til ytelsen. Den som mottar en ytelse,
plikter å underrette etaten om endringer i forhold som kan være
avgjørende for om vedkommende fortsatt har rett til ytelsen eller
for å kunne kontrollere ytelsens størrelse.
Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller
det organ Helsedirektoratet bestemmer kan kreve at den
som mottar eller har mottatt en ytelse, gir de opplysninger og leverer
de dokumenter som er nødvendige for å kontrollere ytelsens størrelse
eller vilkårene for rett til ytelsen.
Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektorateteller
det organ Helsedirektoratet bestemmer kan kreve at den
som krever eller mottar en ytelse, lar seg undersøke eller intervjue
av lege eller annen sakkyndig dersom den finner at det er nødvendig.
§ 21-4 første ledd skal lyde:
Ved behandling av krav om ytelser eller kontroll av løpende
ytelser og tidligere utbetalte ytelser etter denne loven har Arbeids-
og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet
bestemmer rett til å innhente nødvendige opplysninger
fra behandlingspersonell og andre som yter tjenester for trygdens
regning. Det samme gjelder i forhold til arbeidsgiver, tidligere
arbeidsgivere, offentlig myndighet, bank, Posten Norge AS, forsikringsselskap,
privat pensjonsordning, utdanningsinstitusjon, samt Statens lånekasse
for utdanning. De som blir pålagt å gi opplysninger, plikter å gjøre
dette uten godtgjørelse.
§ 21-4 annet ledd skal lyde:
De som gir behandling eller yter tjenester for trygdens
regning, plikter etter krav fra Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektorateteller
det organ Helsedirektoratet bestemmer å gi de erklæringer
og uttalelser som er nødvendige for at etaten skal kunne vurdere
rettigheter og plikter etter denne loven. Det samme gjelder andre
særskilt sakkyndige. I en legeerklæring om sykefravær plikter legen
å opplyse om en sykdom eller en skade kan ha sammenheng med arbeidssituasjonen.
§ 21-4 femte ledd skal lyde:
Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet
eller det organ Helsedirektoratet bestemmer har videre rett
til å innhente nødvendige opplysninger ved bevissikring etter reglene
i tvisteloven § 28-3 tredje ledd og § 28-4 eller ved politiet. Krav
om bevissikring fremmes for den tingrett hvor de som skal avhøres,
bor eller oppholder seg eller realbevis skal undersøkes.
§ 21-5 skal lyde:
§ 21-5 Bistand fra barnevernstjenesten, sosialtjenesten
og kommunale organer etter
introduksjonsloven
Barnevernstjenesten, sosialtjenesten og kommunale organer
etter introduksjonsloven plikter å innhente opplysninger og gi uttalelser
til Arbeids- og velferdsetaten og Helsedirektorateteller
det organ Helsedirektoratet bestemmer om forhold som har
betydning for behandlingen av saker etter denne loven.
Departementet gir forskrifter om samarbeid mellom Arbeids-
og velferdsetaten og Helsedirektoratet, barnevernstjenesten,
sosialtjenesten og kommunale organer etter introduksjonsloven.
§ 21-6 skal lyde:
§ 2-6 Endrede forhold
Det kan fattes nytt vedtak dersom det skjer en endring
i forhold som er av betydning for retten til den ytelsen vedkommende
mottar. Skjer det en endring i forhold som har betydning for graderingen
av en ytelse til livsopphold etter kapittel 12, 15, 16, 17 eller
19, kan det fattes nytt vedtak bare hvis endringen er vesentlig.
Etter nærmere retningslinjer fra Arbeids- og velferdsdirektoratet og
Helsedirektoratet kan også bestemte typer saker tas opp
til nærmere etterprøving for å vurdere om forholdene har endret seg.
Adgangen til å fastsette nytt dagpengegrunnlag er uttømmende regulert
i § 4-16.
Ny § 21-11a skal lyde:
§ 21-11 a Saksbehandling m.m. etter kapittel
5 Stønad ved helsetjenester
Helsedirektoratet skal forvalte kapittel 5, sikre rett
ytelse til den enkelte og ha ansvaret for å følge opp og kontrollere
tjenester, ytelser og utbetalinger.
Vedtak om ytelser etter kapittel 5 fattes av Helsedirektoratet.
Helsedirektoratet kan delegere vedtakskompetanse til underliggende
organer.
Arbeids- og velferdsforvaltningsloven §§ 6 og
7 første ledd første og andre punktum, andre ledd første punktum
og fjerde ledd gjelder tilsvarende for Helsedirektoratet ved behandling
av saker etter kapittel 5.
Helseregisterloven får ikke anvendelse på behandling
av personopplysninger i tilknytning til ytelser etter kapittel 5.
Ved behandling av saker etter kapittel 5 er Helsedirektoratet
behandlingsansvarlig, jf. personopplysningsloven § 2 nr. 4, og har
ansvaret for informasjonssikkerhet og internkontroll, jf. personopplysningsloven
§§ 13 og 14. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
behandlingsansvaret til Helsedirektoratet.
Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral eller
den Helsedirektoratet bestemmer, opptrer på vegne av staten ved
tvangsforretning for namsmannen og annen rettslig inndriving og
sikring av krav som skriver seg fra direktoratets forvaltning av
kapittel 5 samt forhandlinger etter gjeldsordningsloven.
§ 21-12 skal lyde:
§ 21-12 Klage og anke i trygdesaker
Vedtak etter folketrygdloven kan påklages til nærmeste
overordnede organ eller til det organ som Arbeids- og velferdsdirektoratet
bestemmer. Vedtak etter kapittel 5 kan påklages til nærmeste
overordnede organ eller til det organ som Helsedirektoratet bestemmer. Etter
at denne klageadgangen er benyttet, kan klageinstansens vedtak ankes
inn for Trygderetten etter reglene i lov 16. desember 1966 nr. 9
om anke til Trygderetten.
Departementet kan bestemme at visse vedtak skal kunne bringes
direkte inn for Trygderetten. Overprøving av en sak skal i sin helhet
skje i Trygderetten dersom hensynet til sammenhengen i saken tilsier
det.
Klage eller anke settes fram for det felles lokale kontoret
i arbeids- og velferdsforvaltningen der vedkommende bor, med mindre
Arbeids- og velferdsdirektoratet bestemmer noe annet. Klage
eller anke over vedtak etter kapittel 5 settes fram for det forvaltningsorgan
som har truffet vedtaket, med mindre Helsedirektoratet bestemmer
noe annet. Ved klage etter første ledd gjelder lov 16.
desember 1966 nr. 9 om anke til Trygderetten § 10, § 11 andre, tredje
og fjerde ledd, § 13 første ledd første og andre punktum og § 14.
Departementet kan bestemme at visse vedtak skal unntas
fra anke til Trygderetten. Slike vedtak kan påklages etter reglene
i forvaltningsloven kapittel VI til nærmeste overordnede organ eller
til det organ som Arbeids- og velferdsdirektoratet eller
Helsedirektoratet bestemmer.
§ 22-2 skal lyde:
§ 22-2 Utbetaling ved direkte oppgjør
Den som gir behandling eller yter tjenester som trygden
er stønadspliktig for, kan etter avtale få rett til direkte oppgjør
med Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektorateteller
det organ Helsedirektoratet bestemmer. Stønaden blir da
utbetalt direkte til behandleren eller tjenesteyteren. Medlemmets
betalingsplikt blir tilsvarende redusert.
Departementet gir forskrifter om direkte oppgjør og om
adgang for Arbeids- og velferdsetaten og Helsedirektoratet til
å nekte direkte oppgjør.
§ 22-14 tredje ledd skal lyde:
En fordring som en behandler, en forhandler eller andre
har mot Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller
underliggende organer på grunnlag av direkte oppgjør,
se § 22-2, foreldes seks måneder etter at fordringen oppstod.
§ 22-14 fjerde ledd skal lyde:
Dersom den som har rett til en ytelse, helt eller delvis
har fått avslått et krav om ytelsen på grunn av feil som Arbeids-
og velferdsetaten, Helsedirektorateteller underliggende
organer har gjort, skal ytelsen gis fra det tidspunktet
den skulle ha vært gitt hvis kravet var blitt godtatt første gang
det ble framsatt. Det samme gjelder dersom avslaget skyldes ufullstendige eller
misvisende opplysninger fra andre enn den som har rett til ytelsen.
§ 22-15 første ledd skal lyde:
Dersom et medlem har mottatt en ytelse etter denne loven
i strid med redelighet og god tro, kan beløpet kreves tilbakebetalt.
Feil utbetalt ytelse kan også kreves tilbakebetalt dersom et medlem
eller noen som har handlet på medlemmets vegne, uaktsomt har gitt
feilaktige eller mangelfulle opplysninger. Det samme gjelder dersom
utbetalingen skyldes feil fra Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller
annet organ som foretar utbetaling på vegne av disse,
og mottakeren burde ha forstått dette.
§ 22-15 fjerde ledd skal lyde:
Et beløp som blir krevd tilbakebetalt etter første eller
tredje ledd, kan enten dekkes ved trekk i framtidige trygdeytelser
eller innkreves etter bestemmelsene i bidragsinnkrevingsloven. Vedtak
om tilbakekreving er tvangsgrunnlag for utlegg. Innkreving skjer gjennom
Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral eller for
ytelser etter kapittel 5 gjennom det organ Helsedirektoratet bestemmer.
§ 25-6 skal lyde:
§ 25-6 Tap av retten til å praktisere for trygdens
regning
Dersom en person som gir behandling eller yter tjenester
som faller inn under denne loven, gjør seg skyldig i misbruk overfor
trygden, ikke oppfyller lovbestemte plikter eller gir Arbeids-
og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller underordnet organ misvisende
opplysninger eller erklæringer som kan føre til misbruk av trygdeytelser,
kan Arbeids- og velferdsdirektoratet, Helsedirektorateteller
det organ Helsedirektoratet bestemmer, innenfor deres respektive
ansvarsområder, bestemme at det ikke skal ytes godtgjørelse
for behandling eller tjenester som vedkommende utfører. I slike
tilfeller plikter trygden heller ikke å yte stønad på grunnlag av
erklæring fra vedkommende.
§ 25-12 nytt fjerde ledd skal lyde:
Helsedirektoratet eller den det gir fullmakt begjærer påtale
i vedtak som gjelder kapittel 5.
§ 25-17 nytt sjette ledd skal lyde:
Første til fjerde ledd gjelder tilsvarende for Helsedirektoratet
så langt bestemmelsene passer for vedtak etter kapittel 5.
Nåværende § 25-17 sjette ledd blir nytt syvende ledd.
III
I lov 22. desember 2006 nr. 99 om endringar i pasientrettslova
og biobanklova (helsehjelp og forsking – personar utan samtykkekompetanse)
skal § 4A-10 i avsnitt I nytt kapittel 4A lyde:
§ 4A-10 Domstolsprøving
Vedtak i klagesak etter § 4A-7 som innebærer innleggelse
og tilbakeholdelse i institusjon, eller helsehjelp som strekker
seg ut over tre måneder, kan av pasienten eller pasientens nærmeste
pårørende bringes inn for retten etter reglene i lov 17.
juni 2005 nr. 90 om mekling og rettergang i sivile tvister (tvisteloven)
kapittel 36. Tilsvarende gjelder for helsetilsynet i fylkets
vedtak om helsehjelp som innebærer innleggelse og tilbakeholdelse,
eller som strekker seg ut over tre måneder, jf. § 4A-8.
IV
I lov 2. juli 1999 nr. 62 om etablering og gjennomføring
av psykisk helsevern (psykisk helsevernloven) skal § 7-1 første
punktum lyde:
Kontrollkommisjonens vedtak i
sak om tvungen observasjon, etablering eller
opprettholdelse av tvungent psykisk helsevern etter §§ 3-2,
3-3 og 3-7, kan av pasienten eller vedkommendes nærmeste
pårørende bringes inn for tingretten etter reglene i tvisteloven
kapittel 36.
V
I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasientrettigheter gjøres
følgende endringer:
§ 4-3 fjerde ledd annet punktum skal
lyde:
Mangler pasienten nærmeste pårørende, skal avgjørelsen
legges frem for annet kvalifisert helsepersonell.
§ 4-8 oppheves.
VI
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan bestemme
at de enkelte bestemmelsene skal tre i kraft til forskjellig tid.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 20. november 2008
Harald T. Nesvik |
Sonja Irene Sjøli |
leder |
ordfører |