Til Odelstinget
Justisdepartementet legger frem forslag om endring i straffeloven
1902 for å kriminalisere oppfordring, rekruttering og opplæring
til terrorhandlinger. En tilsvarende bestemmelse i straffeloven
2005 er allerede vedtatt. Bestemmelsen kan først bli satt i kraft sammen
med straffeloven 2005 for øvrig. Formålet med proposisjonen er å
gjøre det mulig for Norge så snart som mulig å ratifisere europarådskonvensjonen 16. mai
2005 om forebygging av terrorisme. I tillegg foreslås en endring
i politiloven for å klargjøre at forebygging og skjult etterforsking
av straffebudet mot oppfordring, rekruttering og opplæring til terrorhandlinger
hører inn under ansvarsområdet til Politiets sikkerhetstjeneste.
Straffeloven 2005 § 136 om straff for oppfordring, rekruttering
og opplæring til terrorhandlinger gjennomfører europarådskonvensjonen
om forebygging av terrorisme. Felles for de tre alternativene (oppfordring,
rekruttering og opplæring) er at de gjelder handlinger som i stor
utstrekning kan rammes som straffbar medvirkning til terrorhandlinger
etter gjeldende rett. Men straffansvaret etter § 136 rekker noe
lenger fordi det ikke stilles like strenge krav til tilknytning
til konkrete terrorhandlinger, og dessuten er medvirkning til oppfordring,
rekruttering og opplæring straffbart.
Departementet foreslår å ta inn en bestemmelse i straffeloven
1902 som tilsvarer straffeloven 2005 § 136. En fremskutt "ikrafttredelse"
av straffebudet ved at det tas inn en tilsvarende bestemmelse i
straffeloven 1902, vil gjøre det mulig å ratifisere den nevnte europarådskonvensjonen
og bidra til å sikre samfunnets behov for beskyttelse mot denne
type aktivitet i perioden før straffeloven 2005 trer i kraft. Det vises
til departementets begrunnelse for straffebudet i Ot.prp. nr. 8
(2007-2008), og til forpliktelsene etter europarådskonvensjonen
16. mai 2005 om forebygging av terrorisme. Den foreslåtte bestemmelsen
setter for det første straff for den som oppfordrer noen til å begå
en terrorhandling.
For det andre foreslås det straff for rekruttering til terrorhandlinger.
I Ot.prp. nr. 8 (2007-2008) fremgår det at dette handlingsalternativet
"er overtrådt i det personen lar seg overtale til å utføre eller
medvirke til en terrorhandling; det kreves ikke at en slik handling faktisk
blir begått".
For det tredje foreslås det straff for den som lærer bort metoder
eller teknikker til terrorisme, med forsett om at ferdighetene skal
brukes til dette. Det er opplæringen som er det sentrale, ikke hvilke
metoder som benyttes for å utføre terrorhandlingen.
Etter straffeloven 1902 § 147 a og § 147 b er de handlingene
det vises til, terrorhandlinger dersom de er begått med et såkalt
terrorforsett. I straffeloven 2005 § 131 er vilkåret endret til
at handlingene må være begått med såkalt terrorhensikt. For at virkeområdet
for bestemmelsene om oppfordring, rekruttering og opplæring til
terror skal bli det samme, foreslår departementet at det fremgår
uttrykkelig av forslaget at handlingene som det er vist til i § 147 a
og § 147 b, må være begått med terrorhensikt.
Av samme grunn foreslår departementet at det fremgår uttrykkelig
at et budskap også er fremsatt offentlig når det er fremsatt på
en måte som gjør det egnet til å nå et større antall personer.
Straffeloven 1902 § 12 nr. 3 omhandler i hvilke tilfeller norsk
straffelov får anvendelse på handlinger som er foretatt i utlandet
av norsk statsborger eller "noen i Norge hjemmehørende person".
Kapittel 14 "Almenfarlige Forbrydelser", som inneholder blant annet
§ 147 a om terrorhandlinger og § 147 b om terrorfinansiering, er
uttrykkelig nevnt blant de kapitlene som kommer til anvendelse på
handlinger foretatt i utlandet av personer hjemmehørende i Norge.
Fordi departementet foreslår å ta inn bestemmelsen om oppfordring,
rekruttering og opplæring til terrorhandlinger i kapittel 14, vil
bestemmelsen få anvendelse på handlinger som er foretatt i utlandet
av personer hjemmehørende i Norge.
Etter gjeldende rett følger det særskilt av det enkelte straffebud
om medvirkning er straffbart eller ikke. Departementet foreslår
at det tas inn en uttrykkelig bestemmelse om at medvirkning er straffbart.
Departementet foreslår videre at det ikke fastsettes noen uttrykkelig
bestemmelse om straffbarheten av forsøk, og at de alminnelige reglene
om forsøk i straffeloven 1902 kapittel 4 kommer til anvendelse ved
forsøk på overtredelse av utkastet til ny § 147 c.
Departementet foreslår ingen endringer i politiets adgang til
tvangsmidler og metodebruk ved etterforsking av saker om oppfordring,
rekruttering eller opplæring til terrorisme. Forslag om slike endringer har
ikke vært på høring. Eventuelle endringer vil bli vurdert i forbindelse
med arbeidet med tilpasninger i straffeprosessloven og politiloven
som følge av straffeloven 2005.
Politiloven § 17 b regulerer Politiets sikkerhetstjenestes forebyggende
og etterforskingsmessige ansvarsområder. Departementet foreslår
at ny § 147 c tas inn i oppregningen i politiloven § 17 b første
ledd nr. 5 første punktum, ved siden av de eksisterende bestemmelsene
om terrorhandlinger og terrorfinansiering. En slik henvisning er
nødvendig for å fastslå at det nye straffebudet også faller inn
under PSTs ansvar for forebygging og lukket etterforsking.
I Ot.prp. nr. 8 (2007-2008) ble det lagt til grunn at forslaget
om å utvide straffansvaret for rekruttering, oppfordring og opplæring
til terrorhandlinger ikke vil ha nevneverdige økonomiske og administrative
konsekvenser. Departementet legger dette utgangspunktet til grunn
også for forslaget om å ta inn en tilsvarende bestemmelse i straffeloven
2005. Det samme gjelder forslaget om endring av politiloven § 17 b.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde
Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Hanne M. Blåfjelldal, Jan
Arild Ellingsen og Solveig Horne, fra Høyre, Elisabeth Aspaker
og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
viser til Europarådskonvensjonen av 16. mai 2005 om forebygging
av terrorisme som bl.a. pålegger partene å straffe rekruttering
og opplæring til terrorhandlinger, samt offentlig oppfordring til
å begå en terrorhandling. Komiteen slutter
seg til Regjeringens ønske om å ratifisere denne konvensjonen så
raskt som mulig.
Komiteen viser til at et forbud mot
opplæring, rekruttering og oppfordring til terrorhandlinger er inntatt
i § 136 i straffeloven 2005, jf. Ot.prp. nr. 8 (2007–2008). Komiteen slutter seg til forslaget om
å ta inn en tilsvarende bestemmelse i straffeloven 1902, og slutter
seg til at forbudet bør tre i kraft straks. På denne måten kan også
konvensjonen ratifiseres raskt.
Komiteen viser til at opplæring,
rekruttering og oppfordring til terrorhandlinger i stor utstrekning rammes
som straffbar medvirkning også etter gjeldende rett, men at straffansvaret
etter den nye bestemmelsen vil rekke noe lenger fordi det vil stilles mindre
strenge krav til tilknytning til handlingen. I tillegg vil den nye
bestemmelsen sikre at medvirkning til oppfordring, rekruttering
og opplæring gjøres straffbart.
Komiteen slutter seg også til forslaget
om et tillegg til politilovens § 17 b, som sikrer at det nye straffebudet
faller inn under PSTs forebyggende og etterforskningsmessige ansvarsområde,
på samme måte som eksisterende straffebud mot terrorhandlinger og
terrorfinansiering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i løpet av de senere år har det vært vedtatt ulike bestemmelser
som har til formål å forebygge terrorisme. Etter disse
medlemmers oppfatning vil det være behov for å evaluere disse
bestemmelsene for å være sikre på at de har virket etter hensikten
og har en best mulig utforming.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av neste stortingsperiode
evaluere gjeldende straffebestemmelser om terrorvirksomhet med sikte
på å avklare om bestemmelsene har virket etter hensikten."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen i løpet av neste stortingsperiode
evaluere gjeldende straffebestemmelser om terrorvirksomhet med sikte
på å avklare om bestemmelsene har virket etter hensikten.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til
å gjøre slikt
vedtak til lov
om endring i straffeloven 1902 mv.
(straffebud mot oppfordring, rekruttering og
opplæring til terrorhandlinger)
I
I Almindelig borgerlig Straffelov 22. mai 1902 nr.
10 skal ny § 147 c lyde:
Med fengsel inntil 6 år straffes
den som
a) offentlig oppfordrer noen til å iverksette
en handling som nevnt i §§ 147 a første eller annet ledd eller 147
b første eller annet ledd med hensikt om slike følger som beskrevet
i § 147 a første ledd bokstav a til c, eller lov 20. mai 2005 nr.
28 §§ 138 til 144,
b) rekrutterer noen til å begå en handling som nevnt i §§
147 a første eller annet ledd eller 147 b første eller annet ledd
med hensikt om slike følger som beskrevet i § 147 a første ledd
bokstav a til c, eller lov 20. mai 2005 nr. 28 §§ 138 til 144, eller
c) gir opplæring i metoder eller teknikker som er særlig
egnet til å utføre eller bidra til utførelsen av en handling som
nevnt i §§ 147 a første eller annet ledd eller 147 b første eller
annet ledd, med hensikt om slike følger som beskrevet i § 147 a første
ledd bokstav a til c, eller lov 20. mai 2005 nr. 28 §§ 138 til 144,
med forsett om at ferdighetene skal brukes til dette.
Består handlingen i fremsettelse av et budskap, er den også offentlig
når budskapet er fremsatt på en måte som gjør det egnet til å nå
et større antall personer.
Medvirkning straffes på samme måte.
II
I lov om politiet (politiloven) 4. august 1995 nr. 53
skal § 17 b første ledd nr. 5 første punktum lyde:
5. sabotasje og politisk
motivert vold eller tvang, eller overtredelser av straffeloven §§
147 a, 147 b og 147 c.
III
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i justiskomiteen, den 20. november 2008
Anne Marit Bjørnflaten |
leder og ordfører |