Justisdepartementet legger frem forslag om endring i straffeloven
1902 for å kriminalisere oppfordring, rekruttering og opplæring
til terrorhandlinger. En tilsvarende bestemmelse i straffeloven
2005 er allerede vedtatt. Bestemmelsen kan først bli satt i kraft sammen
med straffeloven 2005 for øvrig. Formålet med proposisjonen er å
gjøre det mulig for Norge så snart som mulig å ratifisere europarådskonvensjonen 16. mai
2005 om forebygging av terrorisme. I tillegg foreslås en endring
i politiloven for å klargjøre at forebygging og skjult etterforsking
av straffebudet mot oppfordring, rekruttering og opplæring til terrorhandlinger
hører inn under ansvarsområdet til Politiets sikkerhetstjeneste.
Straffeloven 2005 § 136 om straff for oppfordring, rekruttering
og opplæring til terrorhandlinger gjennomfører europarådskonvensjonen
om forebygging av terrorisme. Felles for de tre alternativene (oppfordring,
rekruttering og opplæring) er at de gjelder handlinger som i stor
utstrekning kan rammes som straffbar medvirkning til terrorhandlinger
etter gjeldende rett. Men straffansvaret etter § 136 rekker noe
lenger fordi det ikke stilles like strenge krav til tilknytning
til konkrete terrorhandlinger, og dessuten er medvirkning til oppfordring,
rekruttering og opplæring straffbart.
Departementet foreslår å ta inn en bestemmelse i straffeloven
1902 som tilsvarer straffeloven 2005 § 136. En fremskutt "ikrafttredelse"
av straffebudet ved at det tas inn en tilsvarende bestemmelse i
straffeloven 1902, vil gjøre det mulig å ratifisere den nevnte europarådskonvensjonen
og bidra til å sikre samfunnets behov for beskyttelse mot denne
type aktivitet i perioden før straffeloven 2005 trer i kraft. Det vises
til departementets begrunnelse for straffebudet i Ot.prp. nr. 8
(2007-2008), og til forpliktelsene etter europarådskonvensjonen
16. mai 2005 om forebygging av terrorisme. Den foreslåtte bestemmelsen
setter for det første straff for den som oppfordrer noen til å begå
en terrorhandling.
For det andre foreslås det straff for rekruttering til terrorhandlinger.
I Ot.prp. nr. 8 (2007-2008) fremgår det at dette handlingsalternativet
"er overtrådt i det personen lar seg overtale til å utføre eller
medvirke til en terrorhandling; det kreves ikke at en slik handling faktisk
blir begått".
For det tredje foreslås det straff for den som lærer bort metoder
eller teknikker til terrorisme, med forsett om at ferdighetene skal
brukes til dette. Det er opplæringen som er det sentrale, ikke hvilke
metoder som benyttes for å utføre terrorhandlingen.
Etter straffeloven 1902 § 147 a og § 147 b er de handlingene
det vises til, terrorhandlinger dersom de er begått med et såkalt
terrorforsett. I straffeloven 2005 § 131 er vilkåret endret til
at handlingene må være begått med såkalt terrorhensikt. For at virkeområdet
for bestemmelsene om oppfordring, rekruttering og opplæring til
terror skal bli det samme, foreslår departementet at det fremgår
uttrykkelig av forslaget at handlingene som det er vist til i § 147 a
og § 147 b, må være begått med terrorhensikt.
Av samme grunn foreslår departementet at det fremgår uttrykkelig
at et budskap også er fremsatt offentlig når det er fremsatt på
en måte som gjør det egnet til å nå et større antall personer.
Straffeloven 1902 § 12 nr. 3 omhandler i hvilke tilfeller norsk
straffelov får anvendelse på handlinger som er foretatt i utlandet
av norsk statsborger eller "noen i Norge hjemmehørende person".
Kapittel 14 "Almenfarlige Forbrydelser", som inneholder blant annet
§ 147 a om terrorhandlinger og § 147 b om terrorfinansiering, er
uttrykkelig nevnt blant de kapitlene som kommer til anvendelse på
handlinger foretatt i utlandet av personer hjemmehørende i Norge.
Fordi departementet foreslår å ta inn bestemmelsen om oppfordring,
rekruttering og opplæring til terrorhandlinger i kapittel 14, vil
bestemmelsen få anvendelse på handlinger som er foretatt i utlandet
av personer hjemmehørende i Norge.
Etter gjeldende rett følger det særskilt av det enkelte straffebud
om medvirkning er straffbart eller ikke. Departementet foreslår
at det tas inn en uttrykkelig bestemmelse om at medvirkning er straffbart.
Departementet foreslår videre at det ikke fastsettes noen uttrykkelig
bestemmelse om straffbarheten av forsøk, og at de alminnelige reglene
om forsøk i straffeloven 1902 kapittel 4 kommer til anvendelse ved
forsøk på overtredelse av utkastet til ny § 147 c.
Departementet foreslår ingen endringer i politiets adgang til
tvangsmidler og metodebruk ved etterforsking av saker om oppfordring,
rekruttering eller opplæring til terrorisme. Forslag om slike endringer har
ikke vært på høring. Eventuelle endringer vil bli vurdert i forbindelse
med arbeidet med tilpasninger i straffeprosessloven og politiloven
som følge av straffeloven 2005.
Politiloven § 17 b regulerer Politiets sikkerhetstjenestes forebyggende
og etterforskingsmessige ansvarsområder. Departementet foreslår
at ny § 147 c tas inn i oppregningen i politiloven § 17 b første
ledd nr. 5 første punktum, ved siden av de eksisterende bestemmelsene
om terrorhandlinger og terrorfinansiering. En slik henvisning er
nødvendig for å fastslå at det nye straffebudet også faller inn
under PSTs ansvar for forebygging og lukket etterforsking.