Jeg viser til brev fra familie- og kulturkomiteen datert 10.10.2008
med spørsmål til Ot.prp. nr. 55 (2007-2008).
I forbindelse med lovforslagets §§ 12 og 13 har departementet
innført begrepet "fysiske personer". Medfører dette således at plikten
til å "vaske" mot reservasjonsregistrene utvides til også å gjelde
henvendelser fra næringsdrivende til personer hos annen næringsdrivende
som man ikke allerede har et kundeforhold til.
Ja, forslaget innebærer at en bedrift i utgangspunktet ikke kan
rette telefonmarkedsføring direkte til en fysisk person, herunder
for eksempel en innkjøpssjef eller salgssjef på jobben, dersom denne
personen står oppført i Reservasjonsregisteret. Dette fremgår av
merknadene til § 13 på side 200-201 i proposisjonen. Man pålegger
dermed næringslivet å "vaske" mot Reservasjonsregisteret også i
forbindelse med markedsføring til andre næringsdrivende.
Næringsdrivende kan imidlertid ringe bedriftens sentralbord,
siden bedriften som sådan ikke er en "fysisk person", for så å bli
viderekoblet til f.eks. innkjøpssjefen.
Hva vil konsekvensen av en slik endring innebære? Vil det fortsatt
være mulig å foreta markedsføring rettet mot ansatte i andre bedrifter
for eksempel annonsesalg?
Forslaget i proposisjonen innebærer en rettsteknisk forenkling
fordi både arbeidstakere, næringsdrivende og forbrukere vil være
beskyttet uavhengig av innholdet i markedsføringen (tilbud om varer/tjenester
til privat bruk eller til bruk i forbindelse med jobb/næringsvirksomhet)
og personens rolle. Lovforslaget tar høyde for at den som har reservert
seg uttrykkelig kan anmode om å bli kontaktet til tross for reservasjonen,
og reservasjon gjelder heller ikke i eksisterende kundeforhold (lovforslaget
§ 13 annet og tredje ledd).
Hvis en næringsdrivende ønsker å kontakte en bedrift som ikke
har anmodet om å bli kontaktet, eller som ikke for eksempel har
kjøpt annonseplass tidligere, må han eller hun ringe sentralbordet.
Hvis det ikke er mulig, eller man ønsker å snakke med en bestemt
person, må det kontrolleres om vedkommende står i Reservasjonsregisteret.
Næringsdrivende som markedsfører til andre næringsdrivende må dermed ha
systemer for slik "vasking". Denne vaskeplikten kan imidlertid være
vanskelig å etterleve i praksis fordi Reservasjonsregisteret er
innrettet på å identifisere privatpersoner, men ikke næringsdrivende
eller arbeidstakere.
Sett fra den enkeltes ståsted vil forslaget innebære at reservasjon
i Reservasjonsregisteret også medfører at jobbrelatert markedsføring
ikke skal kunne rettes til vedkommende. På den annen side kan det
ha en uheldig og utilsiktet effekt siden det kan være i arbeidsgivers
interesse at enkeltpersoner selv om de har reservert seg som privatpersoner
likevel mottar markedsføring og tilbud i egenskap av sin funksjon
i jobbsammenheng.
Vil det eventuelt være behov for en klargjøring av at reservasjonsretten
ikke skal gjelde i arbeidsforhold?
Dersom man mener at reservasjonsretten ikke skal gjelde i arbeidsforhold,
må teksten i lovforslaget endres. En mulighet er å endre lovteksten
slik at det fremgår at henvendelser om ytelser som skal brukes i
næringsvirksomhet, ikke er omfattet. En annen mulighet er at reservasjonen
bare gjelder henvendelser rettet mot personer i egenskap av privatpersoner.
Det enkleste er kanskje å erstatte "fysisk person" med "forbruker"
i § 12. Begrepet "forbruker" benyttes også i forslaget til § 14
om forbud mot telefonmarkedsføring på enkelte tidspunkter. Endringen
vil innebære at dersom innkjøpssjef Kari Ås eller selvstendig næringsdrivende
Petra Ås har reservert seg, vil det være forbudt å rette direkte
markedsføringshenvendelser om produkter til privat bruk til dem, men
ikke henvendelser om produkter til bruk i bedriften de er ansatt
i eller driver.
Hensynet til næringsdrivende eller arbeidstakere kan ivaretas
ved at de får mulighet til å reservere seg "lokalt"/direkte hos
den enkelte markedsfører (som i dag).
Begrepet "fysiske personer" er også brukt i forslagets § 13.
Etter denne bestemmelsen er det forbudt å rette markedsføring mot
"fysiske personer" som har reservert seg. Hvis § 12 blir endret
må § 13 forstås slik at forbudet gjelder markedsføring overfor forbrukere
som har reservert seg i Reservasjonsregisteret og markedsføring
overfor forbrukere og andre fysiske personer som har reservert seg
direkte hos en næringsdrivende.
Slik departementet ser det vil det ikke være nødvendig å endre
§ 13, men følgende endring i § 12 vil medføre at en reservasjon
i Reservasjonsregisteret ikke skal gjelde i arbeidsforhold:
§ 12 Rett til å reservere seg mot markedsføring ved telefon eller
adressert post
Forbrukere kan reservere seg mot markedsføring ved
telefon eller adressert post ved å registrere navn, adresser og
telefonnumre i det sentrale reservasjonsregisteret for direktemarkedsføring
(Reservasjonsregisteret). Den som registrerer seg i Reservasjonsregisteret
kan angi at reservasjonen likevel ikke skal gjelde for markedsføring
til inntekt for frivillige organisasjoner.
Næringsdrivende som markedsfører ved telefon eller adressert
post, skal oppdatere sitt adresseregister i forhold til Reservasjonsregisteret
før første gangs henvendelse og før henvendelse den måned markedsføring
utføres.
Både forbrukere og andre fysiske personer
kan reservere seg direkte hos næringsdrivende.
Kongen kan gi forskrift med nærmere regler for Reservasjonsregisteret.
Departementet har sjekket forholdet til EØS-regelverket, og antar
at en slik endring er i overensstemmelse med de relevante direktivene
på området.