Departementet tar sikte på at lovendringene skal tre i kraft
i løpet av 2009.
For å sikre at mottakerne av løpende ytelser ikke går nevneverdig
ned i ytelse når de nye reglene trer i kraft, er det nødvendig med
overgangsregler. Det er hensiktsmessig å forskriftsfeste overgangsregler.
Det er samtidig viktig, både for brukerne og etaten, at overgangsperioden
med fire ulike oppfølgingssystemer og ulike rutiner ikke blir for
lang. Det legges opp til at mottakerne i utgangspunktet skal få
saken ansett som en overgangssak ut vedtaksperioden, men at overgangsperioden
ikke skal vare lenger enn til 31. desember 2011.
Det legges opp til at krav om ytelser som fremmes etter at den
nye ytelsen har trådt i kraft, skal behandles etter de nye bestemmelsene,
og at det samme skal gjelde dersom en person søker om ytelse før
endringsloven trer i kraft, men ikke fyller vilkårene for ytelsen
før etter ikrafttredelsen av endringsloven. Det legges videre opp
til at alle som mottar rehabiliteringspenger, attføringspenger eller
tidsbegrenset uførestønad når den nye ytelsen trer i kraft skal
overføres til arbeidsavklaringspenger. Det innebærer blant annet
at mottakerne som hovedregel skal sende meldekort og at ytelsene
skal utbetales etterskuddsvis hver fjortende dag. For dem som mottar
rehabiliterings- eller attføringspenger vil overgangen til arbeidsavklaringspenger
ikke medføre noen endring i beregningen av ytelsen. For dem som
mottar tidsbegrenset uførestønad vil overgangen til arbeidsavklaringspenger
innebære endringer i barnetillegg og skatteregler. Det legges derfor
opp til at disse skal få fastsatt et beregningsgrunnlag som gir
om lag samme netto ytelse som de fikk tidligere.
Det foreslås at mottaker skal få beholde det barnetillegget vedkommende
eventuelt har når regelverket for den nye ytelsen trer i kraft.
Dette innebærer at det ikke skal foretas en ny behovsprøving av
barnetillegg ved endringer i egen eller ektefelles inntekt, endringer
i sivilstand og så videre etter at loven er trådt i kraft. Dersom
retten til barnetillegg faller bort i løpet av overgangsperioden
vil en miste den delen av ytelsen som skriver seg fra dette. Får
man et nytt barn etter ikrafttredelsen av den nye ytelsen, vil en
få det nye standardiserte barnetillegget for dette barnet. Forslaget
innebærer også at en ikke skal kunne velge å få barnetillegg etter
det regelverket som gir gunstigst utfall for den enkelte.
Ved fastsettelsen av dette beregningsgrunnlaget skal det tas
hensyn til bortfall av særfradrag ved uførhet og forsørgingstillegget
for ektefelle og barn. Det vil imidlertid ikke være mulig å ta hensyn
til andre individuelle skattevirkninger av endringsforslaget.
Det legges dessuten opp til at tidligere mottakere av tidsbegrenset
uførestønad som har en sak som anses for å være en overgangssak,
får kompensert bortfallet av friinntekten ved at de får rett til
å arbeide 16 timer per meldeperiode uten at dette fører til at ytelsen
reduseres.
Det legges videre opp til at personer som har fått innvilget
stønad til arbeidstrening, fadder eller skolepenger, semesteravgift
og eksamensgebyr før stønadene overføres til ny forskrift om arbeidsrettede
tiltak, skal kunne få disse stønadene ut vedtaksperioden.
Det legges videre opp til at også personer som har saker som
anses som overgangstilfeller etter forskrift 11. september 2001
nr. 1078 om overgangsregler i forbindelse med nye bestemmelser i
lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd, kapittel 11 – ytelser
under yrkesrettet attføring, overføres til arbeidsavklaringspenger
når den nye ytelsen trer i kraft. Det legges dessuten opp til at
overgangsreglene for stønad til husholdsutgifter etter samme forskrift
skal avvikles når den nye ytelsen trer i kraft.
Der det ikke fastsettes særskilte overgangsregler, vil beregning
og utbetaling skje etter de nye reglene i lov og forskrift selv
om mottakerens sak i utgangspunktet anses som en overgangssak.
Det legges opp til at det skal gis overgangsregler for personer,
som når arbeidsavklaringspengene trer i kraft, har mottatt tidsbegrenset
uførestønad og oppsatt uførepensjon fra Statens Pensjonskasse.