Til Odelstinget
Nærings- og handelsdepartementet legger med dette frem forslag
til endring i lov av 20. juni 1986 nr. 35 om mesterbrev i håndverk
og annen næring (mesterbrevloven). Endringen åpner for at misbruk
av mestertittel og mestermerket kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr.
Samtidig beholdes eksisterende sanksjonsmulighet med anmeldelse
og bøtestraff som en sikkerhetsventil i de mer graverende tilfellene,
samt ved gjentakelse og vedvarende misbruk/overtredelse av mesterbrevloven.
Forslaget er basert på erfaringen med mesterbrevloven siden den
trådte i kraft 15. januar 1987. Den viser blant annet at det er
vanskelig og svært tungvint å iverksette sanksjoner overfor overtredere med
grunnlag i eksisterende hjemmel i mesterbrevloven, som forutsetter
politianmeldelse og rettskraftig dom.
Det viktigste i mesterbrevloven er at den gir mestertittelen
lovbeskyttelse, slik at bare de med gyldig mesterbrev har rett til
å bruke tittelen mester. Videre åpner den for at nye fag kan søke
seg inn. Det er i dag 65 forskjellige fag under ordningen. Totalt
er det i dag ca. 17 000 mestere fordelt på de forskjellige fagene.
Kvalifikasjonskravene for å få mesterbrev er avlagt svenneprøve/fagprøve,
praksis og IKT-kunnskaper samt bestått eksamen i fagets mesterprøve.
Nærings- og handelsdepartementet har lovansvaret og oppnevner
medlemmer og varamedlemmer til Mesterbrevnemnda etter forslag fra
berørte organisasjoner. Mesterbrevnemnda har ansvaret for administrering,
praktisering og utvikling av mesterbrevutdanningen og -ordningen.
Nemnda utsteder og tilbakekaller mesterbrev, og fastsetter hvilke
fag det kan utstedes mesterbrev i. Det er opprettet en egen klagenemnd
og det er et eget sekretariat som iverksetter og følger opp vedtak.
Tilslutning til mesterbrevordningen er frivillig. Mesterbrevet
er ingen betingelse for å drive næringsvirksomhet i vedkommende
fag, men det er bare den som har mesterbrev som lovlig kan kalle
seg og markedsføre seg som mester. Ordningen er selvfinansierende,
og nemnda mottar ikke økonomisk støtte til driften verken fra Nærings-
og handelsdepartementet eller andre offentlige myndigheter. Det
betales et gebyr i forbindelse med søknad om mesterbrev. Videre betales
et årlig gebyr for å beholde retten til å markedsføre seg som mester.
Retten til å benytte mestertittel og -merket fornyes hvert år gjennom
innbetaling av gebyret.
Siden 1987, da mesterbrevloven trådte i kraft, har Mesterbrevnemnda
både trukket tilbake mesterbrev og anmeldt ulovlig bruk av mestermerket.
Mens tilbakekall kan gjennomføres ved normal forvaltningsbehandling
gjennom vedtak av nemnda og eventuell klagebehandling i klagenemnda,
er man i misbrukstilfellene avhengig av politianmeldelse med påfølgende
etterforskning, tiltalebeslutning og rettskraftig dom før den ulovlige
bruken kan straffes og bringes til opphør. Dette er en møysommelig
prosess som erfaringsmessig tar lang tid, i tillegg til at man er
avhengig av at politi- og påtalemyndighet innenfor sine ressurser
finner anledning til å prioritere disse sakene. Departementet kjenner
kun til ett tilfelle der det er ilagt en bot for misbruk av mestermerket.
Erfaringen er at i praktisk talt alle tilfeller som anmeldes blir
anmeldelsen henlagt, og det straffbare forholdet kan fortsette.
Dette illustrerer behovet for at mer hensiktsmessige og effektive
virkemidler kan tas i bruk.
Et notat ble sendt på høring 15. juli 2008 med frist 1. oktober
2008. I høringsnotatet ble det redegjort for behovet for lovendringene.
Det ble trukket frem at Mesterbrevnemnda har avdekket et økende antall
tilfeller av misbruk av mestertittel og mestermerket. Mestermerket
skal være et kvalitetsstempel. Det er derfor av stor betydning at
Mesterbrevnemnda har hensiktsmessige virkemidler som kan tas i bruk effektivt
for å slå ned på misbruk. Det er ødeleggende for de seriøse mesterne
at urettmessige mestere "seiler under falskt flagg", samtidig som
det bidrar til å underminere forbrukernes tillit til mestere og
mesterutdanningen. Eksisterende straffesanksjon har i praksis vært
lite forebyggende som et reelt "ris bak speilet". Dette bidrar til
å ufarliggjøre overtredelsene.
Ingen av høringsinstansene har hatt innsigelser til endringsforslaget.
Høringsinstansene som representerer nærings- og faginteressene innenfor
mesterbrevfagene er udelt positive til forslaget om å innføre en
hjemmel som gir adgang til å kunne ilegge overtredelsesgebyr i misbrukstilfellene.
Justisdepartementet har hatt merknader av både substansiell og lovteknisk
art til endringsforslaget. Disse har Nærings- og handelsdepartementet
tatt hensyn til og innarbeidet i det fremlagte forslaget.
På denne bakgrunn foreslår Nærings- og handelsdepartementet endringer
i mesterbrevloven slik at det åpnes for å kunne ilegge overtredelsesgebyr
ved misbruk av mestertittel og mestermerket.
De nærmere regler om fastsettelse og ileggelse av overtredelsesgebyr
fastsettes i forskrift til mesterbrevloven, som skal tre i kraft
samtidig med lovendringen. Forskriften vil inneholde bestemmelser
om størrelsen på gebyret, saksbehandlingsregler og adgang til å
klage på ilagt gebyr til klagenemnda for mesterbrevordningen.
Ved innføring av muligheten for å ilegge overtredelsesgebyr må
det påregnes at Mesterbrevnemnda må sette inn økte ressurser for
å følge opp overtredelsene som avdekkes. I tillegg må det opprettes
en oversikt/registreringsordning over dem som blir ilagt gebyr.
Da mesterbrevordningen er selvfinansierende og ikke mottar støtte
fra det offentlige, må de økte kostnadene dekkes inn gjennom økning
av års- og behandlingsgebyret.
Ileggelse av overtredelsesgebyr vil være et effektivt virkemiddel
for å stoppe misbrukstilfellene, i motsetning til politianmeldelse
med påfølgende bøtestraff som ofte i praksis vil fremstå som en
"tom trussel". Det må antas at misbrukssakene i all hovedsak vil
bli løst før anmeldelse er et reelt alternativ. Det vil innebære
en besparelse for politi- og påtalemyndigheten. Det antas derfor
ikke at forslaget samlet sett vil føre til negative økonomiske og
administrative konsekvenser av betydning for det offentlige.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor
Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og
Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen
Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser
til at det er lagt fram forslag til endring i lov av 20. juni 1986
nr. 35 om mesterbrev i håndverk og annen næring.
Komiteen viser til at meisterbrevloven gir meistertittelen
lovvern, slik at berre dei med gyldig meisterbrev har rett til å
bruke tittelen meister. Komiteen har merka seg at
meisterbrevet ikkje er eit vilkår for å drive næringsverksemd i
vedkommande fag, men at berre den som har meisterbrev på lovleg måte
kan kalle seg og marknadsføre seg som meister. Komiteen er
kjend med at Meistermerket er eit kvalitetsstempel, og er samd i
at ein må slå ned på misbruk, då det øydelegg for dei seriøse meistarane at
andre med urette brukar tittelen. Erfaringar med lova har vist at
det er vanskeleg og tungvint å setje i verk sanksjonar for brot
på regelverket på bakgrunn av eksisterande heimel, som krev at høvet
blir meldt til politiet og rettskraftig dom. Komiteen viser
til at lovendringa opnar for at misbruk av meistertittel og meistermerket
kan sanksjonerast med eit gebyr for misleghald.
Komiteen har merka seg at det var brei støtte til
lovendringa i høyringsrunden.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i lov 20. juni 1986 nr. 35 om
mesterbrev i håndverk og annen næring
I
I lov 20. juni 1986 nr. 35 om mesterbrev i håndverk
og annen næring gjøres følgende endringer:
§ 1 nytt fjerde og femte ledd skal
lyde:
Mesterbrevnemnda kan ilegge overtredelsesgebyr til den
som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelsen i tredje ledd.
Kongen kan gi forskrift med nærmere regler om fastsettelse
og ileggelse av overtredelsesgebyr. Forskriften kan inneholde bestemmelser
om rente og tilleggsbetaling dersom overtredelsesgebyret ikke blir betalt
ved forfall, og om at også andre enn den som er ilagt overtredelsesgebyret,
er ansvarlig for at det blir betalt.
Nåværende § 1 fjerde ledd blir nytt sjette ledd og skal
lyde:
Den som vedvarende, gjentatt, forsettlig eller grovt uaktsomt
overtrer denne paragrafen eller bestemmelser gitt i forskrift til
loven, kan straffes med bøter.
§ 4 skal lyde:
Vedtak etter §§ 1 fjerde og femte ledd, 2,
3 og 9 første og andre ledd kan påklages til en av Kongen særskilt
oppnevnt klageinstans som avgjør saken.
II
Loven gjelder fra den
tid Kongen bestemmer.
Oslo, i næringskomiteen, den 11. desember 2008
Ola Borten Moe |
Sigrun Eng |
leder |
ordfører |