Departementets lovforslag er i hovedsak i samsvar med utvalgets
forslag og departementet deler i hovedsak utvalgets vurdering av
økonomiske og administrative konsekvenser så langt det er samsvar mellom
forslagene.
På enkelte punkter innebærer departementets forslag et avvik
fra utvalgets forslag. Departementet foreslår, i motsetning til
utvalget, å videreføre gjeldende rett når det gjelder forhandlere
av gjenstander og når disse er forpliktet til å utføre kundekontroll,
jf. lovforslaget § 6. Departementets forslag viderefører på dette
punkt gjeldende rett og vil følgelig ikke ha økonomiske og administrative
konsekvenser.
De foreslåtte kravene til risikobasert kundekontroll vil medføre
til dels omfattende økonomiske og administrative konsekvenser for
banker og andre rapporteringspliktige. Disse begrenses noe av adgangen til
forenklet kundekontroll i enkelte tilfeller. Adgangen til å opprette
kundeforhold uten at kunden møter fysisk for å legitimere seg, legger
til rette for reduserte kostnader. Innføring av rapporteringsplikt
for tilbydere av virksomhetstjenester, gjør at disse vil få kostnader
med å tilpasse seg lovens krav. Forslaget om at pensjonskasser ikke
lenger skal være rapporteringspliktige, kan redusere kostnadene
for disse.
De nye kravene vil medføre noe økt behov for ressursinnsats til
tilsyn med kravene etter hvitvaskingsloven i Kredittilsynet og Tilsynsrådet
for advokatvirksomhet. Det er en viss mulighet for at et slikt merbehov
vil kreve tilleggsbevilgninger, som i så fall må fremmes i den ordinære
budsjettprosessen.
Risikobasert kundekontroll kan medføre økt rapportering av mistenkelige
transaksjoner til Økokrim, men denne effekten er usikker. I så fall
vil det medføre et visst behov for økte ressurser til håndtering
av meldingene i Økokrim. Det er en viss mulighet for at dette kan
medføre behov for tilleggsbevilgninger, som i så fall må fremmes
i den ordinære budsjettprosessen. Kostnadene og tilpasningsbehovet
hos de rapporteringspliktige foretakene må antas å medføre en forventning
om økte ressurser til oppfølging i politiet av rapporter om mistenkelige
transaksjoner. Det må vurderes i den ordinære budsjettprosessen
i hvilken grad en bør ta hensyn til en slik forventning ved å prioritere
ressurser til oppfølging i politiet og mer generelt til etterforskning
og påtale i saker om økonomisk kriminalitet.
Komiteen tar Regjeringens redegjørelse
for de økonomiske og administrative konsekvenser til orientering.
Komiteen viser til at Regjerningens kartlegging
av de administrative byrdene tyder på at hvitvaskingsreglene kostet
de rapporteringspliktige mer enn 160 mill. kroner i 2006. Det fremgår
av proposisjonen at forslagene "vil medføre til dels omfattende økonomiske
og administrative konsekvenser", slik at disse byrdene vil øke.
Som nevnt i punkt 2.2 er hvitvaskingsregelverket komplisert, og
det er antagelig små og mellomstore bedrifter som først og fremst kan
ha problemer med å skaffe seg full oversikt over regelverket. Komiteen mener
at myndighetene har et ansvar for å veilede alle grupper av rapporteringspliktige
om bruken av reglene. På den måten kan det legges til rette for
slike tiltak som er nevnt i § 23.
Komiteen mener også at myndighetene må tilstrebe
at de økonomiske og administrative konsekvensene av hvitvaskingsreglene
ikke blir mer omfattende enn nødvendig.