Til Odelstinget
Fiskeri- og kystdepartementet foreslår to endringar i akvakulturlova
som kvar på sin måte kan medverke til å møte behov knytta til havbruk
i framtida. Begge forslaga heng saman med omsynet til miljø og arealdisponering.
Det er heimel til å:
Løyve til anna oppdrett enn laks, aure og regnbogeaure blir i
dag tildelt utan at talet på løyve er avgrensa. Lova legg i dag
opp til at styresmaktene har ei plikt til å behandle søknader etter
kvart. Dette kan føre til arealbruken ikkje er optimal, og kan ha
negative nærings- og miljøkonsekvensar. Det inneber òg ei belastning
på havbruksforvaltninga som ikkje står i forhold til nytten for
næringa.
Lova gjer i dag ikkje høvelege reiskapar til å pålegge flytting
av oppdrettsanlegg, sjølv om overordna samfunns- og næringsomsyn
tilseier at det er naudsynt eller tenleg. Formålet med lovendringa
er å kunne få til betre lokalitetsstrukturar. Dette kan gje meir
rasjonell drift som tek betre vare på blant anna fiskehelse og miljø.
Lovforslaget vart sendt på alminneleg høyring 23. januar 2009.
Kopi av høyringsfråsegnene og liste over høyringsinstansane er sendt
Stortinget som utrykte vedlegg til proposisjonen.
Føresegna departementet foreslår, i ny § 6 tredje ledd, vil i
praksis gjelde alt anna oppdrett enn matfisk av laks, aure og regnbogeaure.
Blant andre artar er det oppdrett av torsk som har kome lengst når
det gjeld kommersialisering og volum. I praksis vil det difor i
dag særleg vere aktuelt å bruke heimelen for å avgrense behandlinga
av nye søknader om torskeløyve.
I 2007 vart det produsert om lag 10 000 tonn oppdrettstorsk.
Det er i dag tildelt over 500 oppdrettsløyve for torsk, med ein
samla teoretisk produksjonskapasitet på over 300 000 tonn. Belastninga
på havbruksforvaltninga står her ikkje i forhold til den næringsnytten
som kan ventast. Ein slik situasjon kan også medverke til ein suboptimal
arealbruk, og har ført til press på regelen om tilbaketrekking etter
2 års passivitet. Ein arealbruk som ikkje er optimal kan ha negative
nærings- og miljøkonsekvensar. Ut frå dagens situasjon synest det
difor tenleg å ha ein lovheimel for å kunne endre prosedyrane for
tildeling av løyve. Det vil vere særleg aktuelt å kunne stanse tildeling
heilt eller delvis i periodar eller i geografiske område, evt. styre
utviklinga ved å kunne utlyse eit avgrensa tal nye løyve i eit bestemt
område eller ein region.
Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) støttar ikkje
forslaget og uttalar at:
"Dersom myndighetene ønsker å innføre adgangsbegrensning
ved tildeling av torskekonsesjoner, anbefales at en benytter samme
tildelingsmodell som for laks og ørret; med antallsbestemte konsesjoner."
Sogn og Fjordane fylkeskommune og Hordaland fylkeskommune støttar
heller ikkje forslaget. Dei ønskjer å behalde regional styring med
tildeling av løyve etter § 6, og at eventuelle endringar blir knytt
opp mot at fylkeskommunane skal ivareta nærings- og distriktsomsyn
ved tildeling av løyve.
Departementet vil presisere at formålet med føresegna ikkje er
at det skal bli knapt med løyve ut i frå dei marknadsmessige og
distriktspolitiske omsyna som ligg til grunn for § 7 i akvakulturlova.
Akvakulturlova gjer i dag ikkje styresmaktene høvelege reiskapar
til å pålegge flytting av oppdrettsanlegg sjølv om overordna samfunns-
og næringsomsyn skulle tilseie at flytting er samfunnsmessig naudsynt
eller tenleg. Med den heimelen som det er gjort framlegg om i ny
§ 16 tredje ledd, kan det utarbeidast forskrift som inneber at oppdrettarar
vil kunne påleggast å flytte anlegg - innanfor eit gitt fjord- eller
kystområde - for å skape betre struktur. Dette kan gje meir rasjonell
drift som tek betre vare på bl.a. fiskehelse og miljø. Ei meir rasjonell
drift kan medverke til auka lønnsemd og verdiskaping i utnyttinga
av eit gitt fjord- eller kystområde.
Departementet er delvis samd med FHL og Mattilsynet når det gjeld
forholdet til matlova og Mattilsynet sin kompetanse til å vurdere
fiskehelse. Men endring av løyve til havbruk, medrekna flytting
av anlegg, blir regulert i akvakulturlova. Ved bruk av føresegna
i § 16 tredje ledd bør likevel fagleg vurdering knytt til fiskehelse
gjerast av Mattilsynet.
Departementet konstaterer at det knytter seg kostnader til pålegg
om flytting av anlegg. Kostnadene må anten dekkjast av staten eller
av oppdrettarane. Staten har ikkje erstatningsansvar i ein slik
situasjon fordi råderettsinnskrenkingar ikkje er erstatningsbetingande.
Den næringsdrivande må i utgangspunktet sjølv ta risiko for endra
rammevilkår.
Ved innføring av ei generell flytteføresegn vil dei totale kostnadene
ikkje vere avgrensa. Når havbruksnæringa ønskjer å vekse, og dei
nyttar allmenta sine avgrensa areal, er det rimeleg at næringa dekkjer kostnadene
ved effektivisering av arealbruken. Staten bør difor ikkje dekkje
kostnader knytt til pålegg om flytting.
Ei mogleg ordning er at flyttekostnadene for den/dei som må flytte
blir dekte i fellesskap av oppdrettarane i det aktuelle fjord- eller
kystområdet på ad hoc-basis. Ein annan måte å gjere det på er at
næringa opprettar felles fond for dekning av flyttekostnader. Fondet
kan innrettast som eitt nasjonalt fond eller fleire regionale/lokale
fond. Dette vil vere opp til næringa sjølv. Det blir gjort framalegg
om at heimelen til flytting av oppdrettsanlegg blir innførd, men
at det blir arbeidd vidare med korleis kostnadene knytt til pålegg
om flytting kan dekkast. I dette arbeidet tek departementet sikte
på ein brei prosess der mellom anna havbruksnæringa kan konsulterast.
For næringa vil forslaget om å endre prosedyrar for saksbehandlinga
innebere at dei kan måtte rette seg etter evt. midlertidige tildelingsstoppar
eller utlysing av løyve i tildelingsrundar. På kort sikt kan det bety
at oppdrettarar ikkje like lett kan få tildelt nye løyve eller at
det kan ta lengre tid å få nye løyve. Dette kan ha verknad for optimalisering
av drifta.
På lengre sikt vil forslaget kunne vere med på å fremme ein struktur
i næringa som kan medverke til næringas utviklingspotensial.
Ei pålagd flytting kan vere inngripande for den enkelte oppdrettaren,
og det er viktig at styresmaktene i saksbehandlinga legg forholda
til rette for at den aktuelle oppdrettaren kan finne ein annan eigna
lokalitet.
Risikoen for at enkelte kan bli pålagde å flytte verksemda si
kan føre til krav om meir robust økonomi og det kan redusere motiveringa
for å investere. Risikoen kan reduserast ved at det blir gitt klare
retningslinjer for praktiseringa av føresegna.
For forvaltninga vil føresegna om å endre prosedyrar for saksbehandlinga
kunne medverke til å effektivisere tids- og ressursbruken i behandlinga
av søknader om løyve til havbruk.
Pålegg om flytting er nært knytt til forhold som har å gjere
med Fiskeridirektoratet sitt arbeid med tilsyn og kontroll. Departementet
meiner difor det er føremålstenleg at oppgåva knytt til pålegg om
flytting blir lagt til Fiskeridirektoratet, også etter at forvaltningsreforma
trer i kraft 1. januar 2010.
Forslaget om å endre prosedyrar for saksbehandlinga kan medverke
til å betre miljøtilpassinga i oppdrett regulert i § 6 ved at omsynet
til miljø og naturmangfald blir styrkt gjennom prosedyrar for saksbehandling
som meir effektivt kan tilpassast miljø- og arealsituasjonen i eit
gitt geografisk område. Pålegg om flytting som foreslått i § 16
tredje ledd kan medverke til ein meir rasjonell lokalitetsstruktur
som tek betre vare på miljøet.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen
Hansen og Arne L. Haugen, frå Høgre, Torbjørn Hansen og Elisabeth
Røbekk Nørve, frå Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, frå Kristeleg Folkeparti,
Ingebrigt S. Sørfonn, frå Senterpartiet, leiaren Ola Borten Moe, og
frå Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til Ot.prp. nr.
77 (2008–2009) der Fiskeri- og kystdepartementet foreslår to endringar
i akvakulturloven. Det er heimel til å:
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at nytt tredje ledd
i § 6 i praksis vil gjelde andre oppdrettsarter enn laks, ørret
og regnbueørret. Departementet ber med andre ord om utvidet hjemmel
til å begrense behandlingen av nye oppdrettstillatelser for bl.a.
torsk. Flertallet er på det rene med
at § 6 forplikter myndighetene til fortløpende behandling av søknader
om oppdrettstillatelse for bl.a. torsk uten at tillatelsene nødvendigvis
ses i en større sammenheng. Følgelig er det nå gitt over 500 oppdrettstillatelser
for torsk med en teoretisk produksjonskapasitet på over 300 000
tonn.
Flertallet er enig i at en ukontrollert
utvikling i tallet på oppdrettstillatelser lett kan føre til en
lite hensiktsmessig arealbruk på deler av kysten med derpå følgende
negative nærings- og miljøkonsekvenser.
Flertallet understreker betydningen
av en bærekraftig havbruksnæring og er derfor enig i at saksbehandlingsprosedyrene
må endres slik at tildelingen av nye tillatelser kan begrenses eller
stoppes i et avgrenset geografisk område eller i en tidsavgrenset
periode.
Et annet flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, ser for øvrig
nødvendigheten av sterkere styring med utviklingen også i denne
delen av havbruksnæringen.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til at akvakulturloven
regulerer all akvakulturvirksomhet. Både tillatelser og endringer
i slike tillatelser gis i medhold av dette lovverket. En adgang
til å pålegge flytting av oppdrettsanlegg, må dermed også hjemles i
akvakulturloven. Dagens akvakulturlov gir ikke hjemmel til å pålegge
flytting av oppdrettsanlegg når overordnede samfunns- og næringsmessige
hensyn gjør det nødvendig.
Flertallet bemerker også at oppdrettsnæringen
har vokst raskt og at plasseringen av mange oppdrettsanlegg ikke
er spesielt gunstig i forhold til utslipp, biologisk mangfold, vern
av villaksen og å forebygge fiskesykdom. Flertallet er
derfor enig i at overordnede samfunns- og næringsmessige hensyn kan
tale for at oppdrettsanlegg i gitte tilfeller bør flyttes og at
loven endres på dette punktet.
Flertallet har notert seg at FHL
under høringen i komiteen ba om at referansen til fiskehelse fjernes
fra selve lovteksten med den begrunnelse at fiskehelsehensyn i hovedsak
ivaretas i matloven med Mattilsynet som sektortilsyn.
Et annet flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, kan ikke se at lovforslaget fører til noen endring av
forholdet mellom akvakulturloven og matloven. Her er ingen dobbelthjemling.
Den foreslåtte bestemmelsen innebærer kun at fiskehelse, basert
på Mattilsynets vurdering, vil kunne inngå i en samlet vurdering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til FHL og Mattilsynets
høringsuttalelser, der det påpekes at matloven allerede har hjemmel
til å pålegge flytting av hensynet til fiskehelse og av hensynet
til miljø. FHL viser for øvrig også til at Stortinget gjennom forslag
fra Regjeringen ved gjentatte anledninger har presisert at det er
matloven som utelukkende skal være hjemmelsgrunnlag for offentlig
håndtering av fiskehelse.
Disse medlemmer støtter FHLs uttalelse om
at det kan skape uklarheter i ansvaret mellom to direktorater med
en slik dobbelthjemling av tiltak angående fiskehelse, som det Regjeringen
legger opp til.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre mener dobbelthjemling kan unngås ved
å stryke ordet fiskehelse i lovteksten og i merknadene, i tillegg
til at det presiseres at hjemlene til å ivareta de hensyn som er omtalt
i Ot.prp. nr. 77 (2008–2009) når det gjelder fiskehelse, allerede
finnes i matloven og at det er Mattilsynet som er forvaltningsorganet
på direktoratsnivå.
Flytting av anlegg medfører kostnader. Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, vil minne om at staten,
som konsesjonsmyndighet, har et klart ansvar for å vurdere alle
relevante hensyn ved tildeling av oppdrettstillatelse. Dersom staten
seinere skulle komme til at den vurderingen som ble gjort da tillatelse
ble gitt, ikke holder, er det etter flertallets mening,
rimelig at staten også er innstilt på å dekke sin del av flyttekostnadene. Flertallet viser til at dette ble gjort
ved etableringen av nasjonale laksefjorder, da en rekke oppdrettsanlegg
ble flyttet.
Flertallet finner det rimelig at
staten dekker flyttekostnadene dersom flyttingen hovedsakelig begrunnes
med miljøhensyn. Er det lagt størst vekt på næringsmessige grunner
til flyttepålegget, bør oppdretterne selv dekke slike kostnader.
Der både samfunns- og næringsmessige hensyn er vektet likt, synes
en kostnadsdeling naturlig.
Flertallet har videre merket seg
at departementet skal arbeide videre med fordelingen av kostnader
etter pålegg om flytting og at næringen skal konsulteres.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til svarbrev fra fiskeri- og kystminister
Helga Pedersen, datert 27. mai 2009 (vedlagt) på spørsmål om pålegg om
flytting av akvakulturanlegg. Statsråden skriver at myndighetene
skal kunne pålegge flytting av oppdrettsanlegg for ivareta både
miljøet og havbruksnæringens langsiktige interesser. Dette er ifølge
statsråden nødvendig for å oppnå en "nødvendig effektivisering av
lokalitetsstrukturen". Disse medlemmer har
merket seg at det i Ot.prp. nr. 77 (2008–2009) står at departementet
skal arbeide videre med fordelingen av kostnader etter pålegg om
flytting og at næringen skal konsulteres. Disse
medlemmer reagerer på at spørsmål om hvem som skal bære kostnaden
ved pålagt flytting er for dårlig utredet i arbeidet med ny lov,
og viser også til at Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening
i sin høringsuttalelse påpeker dette. Disse
medlemmer mener pålegg om flytting og kostnader forbundet
med dette er av så viktig karakter at dette bør utredes nærmere,
og mener at forslaget er kort og summarisk begrunnet og går derfor
mot § 16 tredje ledd, i lovforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imot etablering av nye særavgifter og fondsordninger for dekning
av myndighetspålagte kostnader. Dette er i Ot.prp. nr. 77 (2008–2009) snevret
inn i forhold til en mer generell bruk av en slik hjemmel til pålegg
om avgifter og/eller fondsinnbetalinger, slik dette var beskrevet
i høringsbrevet fra Fiskeri- og kystdepartementet. Likevel er forslaget en
hjemmel for opprettelse av nye særavgifter og fondsordninger for
dekning av myndighetspålagte kostnader. Disse
medlemmer er generelt imot denne type særavgifter for en konkurranseutsatt
eksportnæring, og særlig i dette tilfellet der presiseringer og
utredning mangler.
Disse medlemmer mener at forslaget
er veldig kort og summarisk begrunnet, og mener derfor det er grunn
til å stille spørsmål ved om forslaget er tilstrekkelig utredet.
Disse medlemmer viser til at torskeoppdrett har
vært vurdert som den arten som har størst kommersielt potensial
etter laksen. Både myndighetene og næringsaktører har derfor investert
store beløp for å utvikle torskeoppdrett som en voksende kommersiell
matprodusent. Finanskrisen har skapt en helt ny situasjon, og derfor
er grad av forutsigbarhet en utløsende faktor med tanke på viljen
til å satse på ny virksomhet. Det er derfor avgjørende at myndighetene gjennom
regelverket bidrar til stor grad av forutsigbarhet.
Disse medlemmer mener at forslaget
innebærer at torskeoppdrettssøknader i større grad nærmer seg forvaltningspraksis
for behandling av konsesjoner for laks og ørret. Det er mulig at
en slik tilnærming mellom lakse- og torskekonsesjoner er gunstig også
med tanke på større grad av harmonisering av regelverket mellom
artene. En slik endring bør imidlertid være grunnlag for en helhetlig
vurdering slik at regelverket vurderes i sammenheng og for å få
frem konsekvensene for torskenæringen. Den foreslåtte lovendringen
vil stykkevis og delt gi en tilnærming mellom artene.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn stemme
imot forslag til lov om endringer i akvakulturloven.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i akvakulturloven
I
Lov 17. juni 2005 nr. 79 om akvakultur blir endret
slik:
§ 6 nytt tredje ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om hel eller delvis stans i tildeling for bestemte arter i bestemte
tidsperioder eller geografiske områder, herunder om at søknader
skal behandles i tildelingsrunder på bestemte tidspunkt.
§ 16 nytt tredje ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om pålegg om flytting av akvakulturanlegg innenfor et nærmere definert
geografisk område dersom overordnede samfunns- og næringsmessige
hensyn, herunder hensynet til fiskehelse og miljø tilsier dette.
Departementet kan også i forskrift gi nærmere bestemmelser om prosedyrer
for initiering og gjennomføring av prosesser med sikte på flytting,
herunder prinsipper for dekning av kostnader.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen fastsetter.
Jeg viser til Næringskomiteens brev av 20. mai 2009 der det bes
om svar på to spørsmål om lovendringsforslagene i Ot.prp. nr. 77
(2008-2009).
Oppdrettsnæringen har vokst raskt over flere år, og dagens plassering
av oppdrettsanlegg er ikke ideell for å håndtere de utfordringene
myndighetene og havbruksnæringen står overfor. For å oppnå en nødvendig
effektivisering av lokalitetsstrukturen, må også allerede klarerte
lokaliteter kunne inngå i en helhetlig struktur. Regjeringen foreslår
derfor å gi myndighetene adgang til å pålegge flytting av oppdrettsanlegg
for å ivareta både miljøet og havbruksnæringens langsiktige interesser.
Både myndigheter og næringsdrivende har ansvar for å ta vare
på miljøet. Havbruksnæringen driver biologisk produksjon i sjø,
og må ta hensyn til miljøet for å opprettholde effektiv produksjon
på sikt. Når havbruksnæringen ønsker å vokse, og de benytter allmennhetens
begrensede areal, er det rimelig at næringen dekker kostnader ved
effektivisering av arealbruken. Dekning av kostnadene knyttet til
flytting vil dermed ikke være en "særavgift" slik FHL hevder, men
en nødvendig investering i fremtidig næringsutvikling.Mulige
ordninger for dekning av flyttekostnader er drøftet i Ot.prp. nr.
77 kapittel 4.3.)
Tillatelse til akvakultur gis etter akvakulturloven, og det er
bare med hjemmel i akvakulturloven at en akvakulturtillatelse kan
endres.Dette er illustrert i figur 7.1 på side 32 i Ot.prp. nr.
61 (2004-2005) Om lov om akvakultur (akvakulturloven).)
Det innebærer at en adgang til å pålegge flytting av oppdrettsanlegg
må hjemles i akvakulturloven.
Mattilsynet har gjennom matloven eller dyrevernloven ingen hjemmel
til å endre en akvakulturtillatelse, men de kan endre eller trekke
tilbake den sektortillatelsen de har gitt i medhold sine sektorlover. Mattilsynets
sektortillatelse gjelder lokalisering av akvakulturanlegg ut fra
fiskehelse-/velferdshensyn og folkehelsehensyn. Slike sektortillatelser
danner, sammen med tilsvarende tillatelser fra andre sektormyndigheter
som fylkesmennene (forurensningsloven) og Kystverket (havne- og
farvannsloven), grunnlag for Fiskeridirektoratets vedtak om akvakulturtillatelse.
Endring av en sektortillatelse vil derfor innebære at Fiskeridirektoratet
må fatte et nytt vedtak om akvakulturtillatelse hvor den endrede
sektortillatelsen tas hensyn til. Dersom sektortillatelsen for eksempel
trekkes tilbake, må Fiskeridirektoratet trekke akvakulturtillatelsen.
I dag er det hjemmel til å endre en akvakulturtillatelse i akvakulturloven,
men ikke til å pålegge flytting ut fra overordnede samfunns- og
næringsinteresser, herunder miljø og fiskehelse. Et klart hjemmelsgrunnlag
vil bidra til forutberegnelighet og rettssikkerhet for næringsaktørene
samtidig som antallet ressurskrevende rettslige prosesser begrenses.
I forbindelse med pålegg om flytting – ved bruk av hjemmelen
i lovforslaget – vil det være Mattilsynet som står for de faglige
vurderingene knyttet til fiskehelse. Vedtakene må begrunnes konkret
ut fra de relevante hensynene som, enkeltvis eller i sum, ligger
til grunn for behovet for flytting. I denne sammenheng vil jeg påpeke
at den foreslåtte bestemmelsen åpner for å pålegge flytting ut fra
en samlet vurdering hvor enkeltmomenter i seg selv ikke er tilstrekkelig.
Dette reflekterer de komplekse sammenhengene i økosystemene, og
er nødvendig for å ivareta helhetlige miljø- og sykdomshensyn. De
faglige vurderingene må like fullt synliggjøres tydelig, og en henvisning
til en vag helhetsvurdering vil ikke være tilstrekkelig begrunnelse.
Hvor et anlegg skal legges etter pålegg om flytting vil være
gjenstand for en ordinær lokalitetsklareringsprosess der alle relevante
sektormyndigheter, inkludert Mattilsynet, er involvert.
Som påpekt i Ot.prp. nr. 77 innebærer lovforslaget dermed ingen
endring av forholdet mellom akvakulturloven og matloven. Det er
ikke foreslått dobbelthjemling. Den foreslåtte bestemmelsen innebærer
imidlertid at fiskehelse, basert på Mattilsynets vurdering, vil
kunne inngå i en samlet vurdering. Jeg mener at hjemmelen, slik
den er foreslått, vil bidra til forutsigbarhet for næringsaktørene
og en forvaltning der viktige og relaterte forhold kan ses i sammenheng slik
at overordnede samfunns- og næringshensyn ivaretas.
Forslaget om å ha mulighet til å endre prosedyrene for saksbehandling
ved tildeling av akvakulturtillatelser er, etter mitt skjønn, tilstrekkelig
utredet. Jeg vil likevel benytte anledningen til å knytte noen kommentarer
til Næringskomiteens spørsmål.
I dag har myndighetene plikt til å behandle søknader for annet
oppdrett enn laks, ørret og regnbueørret fortløpende. Et viktig
element i Regjeringens Strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring
er å gi fiskerimyndighetene mulighet til å se den enkelte akvakultursøknad
i en større sammenheng slik at miljøet kan bli bedre ivaretatt.
Den foreslåtte hjemmelen vil gi en slik mulighet ved at tildeling
kan stanses helt eller delvis i bestemte tidsperioder eller geografiske
områder. Det er med andre ord særlig hensynet til miljø og effektiv
arealdisponering som ligger til grunn for forslaget.
Avgrensning av bestemte geografiske områder må ses i sammenheng
med hvordan hensynet til miljø og effektiv arealdisponering kan
ivaretas på en tilfredsstillende måte, og vil dermed bero på den
til enhver tid aktuelle situasjonen.
Oslo, i næringskomiteen, den 29. mai 2009
Ola Borten Moe |
Steinar Gullvåg |
leder |
ordfører |