Departementet anser det som en fordel om det geografiske virkeområdet
for merverdiavgiften kommer uttrykkelig fram av den nye merverdiavgiftsloven,
se forslagets § 1-2. Selv om lovforslaget bare innebærer en kodifisering
av gjeldende rett, vil det gjøre loven klarere og dermed mer brukervennlig.
Forslaget legger også til rette for at det sentrale for avgiftsplikten
er om det skjer inn- og utførsel til merverdiavgiftsområdet istedenfor
inn- og utførsel til utlandet, Svalbard eller Jan Mayen slik som
i dag.
Departementet foreslår et generelt fritak for merverdiavgift
for varer som omsettes "ut av merverdiavgiftsområdet", se forslagets
§ 6-21. For tjenester er utgangspunktet et fritak dersom tjenestene
helt ut er til bruk utenfor merverdiavgiftsområdet, se § 6-22 første
ledd. I tillegg til å være en videreføring av dagens fritak for
utførsel til utlandet, innebærer lovforslaget at fritakene utvides
til også å gjelde utførsel til kontinentalsokkelen.
I § 6-34 er det hjemmel til å gi forskrift om dokumentasjonsregler.
I hvilken grad man skal videreføre dagens regler om bestillingssedler
også ved utførsel til norsk del av kontinentalsokkelen eller om
slik utførsel skal dokumenteres med utførselsdeklarasjon, vil det
bli tatt stilling til ved utarbeidelsen av utkast til samleforskrift
til den nye loven. På bakgrunn av høringsuttalelsene vil departementet
ha som utgangspunkt at systemet med bestillingsseddel skal videreføres
også ved utførsel til sokkelen.
Den delen av fritaket i merverdiavgiftsloven § 16 nr. 1 bokstav
b, jf. forskrift nr. 27, som gjelder innenlands omsetning av varer
og tjenester med tilknytning til kontinentalsokkelen, foreslår departementet
å videreføre i en egen bestemmelse, se forslagets § 6-32. Hvilke
varer og tjenester som omfattes av fritaket vil i stor grad framgå
av samleforskriften, se forskriftshjemmelen i § 6-32 tredje ledd.
Departementet foreslår at merverdiavgiftsplikten ved innførsel
av varer oppstår når det skjer en innførsel "til merverdiavgiftsområdet",
se forslagets § 3-29. Dette er i samsvar med når tollplikten inntrer
etter tolloven, hvor det sentrale er om en vare innføres til "tollområdet",
jf § 1-2 annet ledd. Tollområdet er samsvarende med merverdiavgiftsområdet,
jf. tolloven § 1-1 bokstav i. For fjernleverbare tjenester foreslår
departementet at merverdiavgiftsplikten oppstår når slike tjenester
"er kjøpt utenfor merverdiavgiftsområdet", se § 3-30. I tillegg
til at bestemmelsene er en videreføring av dagens merverdiavgiftsplikt
ved innførsel fra utlandet, innebærer de at avgiftsplikten utvides
til også å gjelde innførsel fra kontinentalsokkelen.
Lovforslagets § 3-30 innebærer at dagens generelle hjemmel for
departementet til å fastsette forskrift om avgiftsplikt ved innførsel
av tjenester bortfaller. En eventuell utvidelse av merverdiavgiftsplikten
til å også omfatte andre tjenester enn fjernleverbare tjenester
bør etter departementets mening skje ved en lovendring.
Departementet anser ikke at forslaget vil ha større økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.