Vedlegg 7: Brev av 17. november 1992 fra Prisdirektoratet til Samferdselsdepartementet.

HØRING - ALMINNELIG FORSKRIFT OM ÅPNE TELENETT OG OM TELETJENESTER

       Prisdirektoratet viser til Samferdselsdepartementets brev av 2. november 1992 om ovennevnte.

       Prisdirektoratet ser positivt på at det nå gjennomføres nye begrensninger i Televerkets enerett og at det dermed åpnes for større konkurranse i teletjenestemarkedene.

       Til de enkelte paragrafene i forskriftsutkastet vil Prisdirektoratet bemerke følgende:

Ad § 9 Priser

       Prisdirektoratet er enig i de krav som foreslås vedrørende prissetting og prisopplysning på tilgang til offentlige telenett og reserverte teletjenester, siden dette vil bidra til konkurransenøytrale rammebetingelser og økt gjennomsiktighet i markedene.

       Når det gjelder forslaget om å tillate kryssubsidiering for å oppnå prisutjevning på landsbasis, eller for å sikre utvikling og drift av samfunnsnyttige tjenester, eller av tjenester som skal dekke spesielle brukerbehov, vil Prisdirektoratet bemerke at kryssubsidiering konkurransemessig sett er en uheldig måte å finansiere tjenester på. Prisdirektoratet vil peke på at det finnes mer konkurransenøytrale finansieringsmåter. Prisdirektoratet vil derfor foreslå at adgangen til å kryssubsidiere begrenses mest mulig, slik at kryssubsidiering kun kan benyttes av teleoperatør når dette uttrykkelig følger av stortingsvedtak.

Ad § 10 Krav til økonomiforvaltning m.m.

       Prisdirektoratet er enig i at konkurransevirksomhet regnskapsmessig må skilles fra driften av offentlige telenett og reserverte teletjenester. Prisdirektoratet forutsetter at regnskapene da føres på en måte som gir uttrykk for de reelle kostnader ved virksomheten.

       Prisdirektoratet er imidlertid av den oppfatning at et regnskapsmessig skille mellom konkurranseutsatte tjenester og monopoltjenester ofte ikke vil være tilstrekkelig til å hindre uheldig kryssubsidiering og konkurransevridning. Prisdirektoratet ser det derfor som ønskelig at tjenestene skilles organisatorisk, med mindre det kan dokumenteres at produksjon av den konkurranseutsatte tjeneste innenfor den samme enhet er berettiget pga. samproduksjonsgevinster o.l. På denne bakgrunn vil Prisdirektoratet foreslå at teleoperatør pålegges en dokumentasjonsplikt for berettigelsen av å kunne fortsette produksjon av konkurranseutsatte tjenester innenfor monopolbedriften. Prisdirektoratet vil også tilføye at når beslutning om organisatorisk utskillelse er tatt, så bør interessefellesskapet brytes ved at monopolbedriften ikke står som eier av konkurransevirksomheten. Prisdirektoratet viser for øvrig til de vurderinger og tilrådninger som ble gjort vedrørende dette tema av Hermansen-utvalget ( NOU 1989:5 En bedre organisert stat).

Ad § 20 Adgang til å bringe saken inn for Statens teleforvaltning. Klage

       I utkastet til § 20 foreslås det at brudd på forskrifter om åpne telenett og om teletjenester skal kunne påklages til Statens teleforvaltning.

       Prisdirektoratet ser i utgangspunktet positivt på at det institueres en klageadgang til en sakkyndig instans, da en slik klageadgang på en effektiv måte vil kunne medvirke til at formålet med forskriftene nås. Prisdirektoratet vil imidlertid bemerke at det konkurransepolitisk sett vil være uheldig at klageinstansen er underordnet Samferdselsdepartementet, særlig fordi departementet står som eier av Televerket, som er aktør både i monopolmarkeder og i konkurranseutsatte markeder. Prisdirektoratet vil derfor foreslå at klagebehandlingen legges til en uavhengig instans.

       Prisdirektoratet vil videre bemerke at utkastet synes å gi klageinstansen kompetanse på et område som også er underlagt prislovgivningen. Prisdirektoratet kan ikke se at dette forhold er vurdert. Prisdirektoratet vil derfor peke på prisloven § 2 hvoretter Kongen kan gi nærmere regler om den innbyrdes avgrensing av de forskjellige myndigheters virkeområde dersom en virksomhet som faller inn under prisloven også går inn under regulerings- og eller kontrollbestemmelser i andre lover.