Vedlegg 13: Brev fra Riksrevisjonen til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 31. oktober 1994.

Vedrørende forvaltning m.v. av fiskernes sosiale ordninger. Dok.nr.1:03 (1993-1994)

       Riksrevisjonen viser til komiteens brev av 25. oktober 1994.

       Vi har følgende kommentarer til de angivelige feil som Sunnmøre Kystfiskarlag har vist til:

1. At oppgitt førstehåndsverdi ikke stemmer med Fiskeridirektoratets tall.
       Som vist til side 30 i Dok.nr.1:03 (1993-1994) er tallene hentet fra Statistisk Sentralbyrås statistikker for årene 1982-1990. Disse statistikkene er offentliggjort i de årlige rapportene om totalregnskapet for fiske- og fangstnæringen. Vi er ikke kjent med at det er reist tvil om riktigheten av tallene i disse statistikkene.
       For øvrig er oppgitt førstehåndsverdi i dokumentene som er oversendt fra Sunnmøre Kystfiskarlag den samme som i Statistisk Sentralbyrås statistikker, bortsett fra at verdien av tang og tare ikke fremgår i dokumentene fra Sunnmøre Kystfiskarlag. Legges disse tall til vil sluttsummen bli de samme.
2. At det ikke skal foregå omsetning utenom salgslagene.
       I Dok.nr.1:03 (1993-1994) pkt 2.2 side 7 er det vist til at fisk fra fangst på fjerne farvann og sel blir omsatt utenom salgslagene. Dette er en ordning som er iverksatt av og godkjent av Fiskeridepartementet. Vi er ikke kjent med at det er reist tvil om lovligheten av denne praksis.
3. At tang og tare ikke blir omsatt gjennom salgslagene.
       Det skal ikke svares produktavgift eller omsetningsavgift av tang og tare. Følgelig har vi også trukket fra dette salget før vi har beregnet grunnlaget for produktavgift og omsetningsavgift jf Dok.nr.1:03 (1993-1994) side 28 og 30.
4. At det ikke er tillatt for merkeregistrerte fartøyer å fiske laks eller ørret.
       Det skal ikke svares produktavgift eller omsetningsavgift av laks eller ørret. Spørsmålet om hvem som har fanget denne fisken er derfor irrelevant for vår undersøkelse, men vi er kjent med at det ble drevet regulert drivgarnfiske etter laks med merkeregistrerte fartøyer fram til midten av 1980-tallet. På samme måte som for tang og tare, er omsetning av laks og ørret trukket fra før vi har beregnet grunnlaget for produktavgift og omsetningsavgift, se pkt 3 ovenfor.
5. At det skal svares avgifter av statstilskudd.
a) Statstilskuddet inngår i beregningsgrunnlaget for produktavgiften og det er således betalt produktavgift for statstilskuddet, jf Dok.nr.1:03 (1993-1994) side 28 og 30.
b) Spørsmålet om det skal svares omsetningsavgift av statstilskuddet er tatt opp i antegnelsen til forvaltningen mv av fiskernes sosiale ordninger, jf Dok.nr.1:03 (1993-1994) post 4 side 2, jf også side 23 og 24. Sosial- og helsedepartementet har på antegnelsen bl a svart at etter departementets oppfatning er det ikke uten videre klart at pristilskuddet skulle medregnes i beregningsgrunnlaget for omsetningsavgiften. Forskriften har heller ikke inneholdt bestemmelser om dette, og pristilskuddet er avviklet fra 1994.

Konklusjon
       Vi kan ikke se at Sunnmøre Kystfiskarlag har hold for sin påstand at det er feil i Dok.nr.1:03 (1993-1994).

       Sunnmøre Kystfiskarlag hevder for øvrig at de med noe bedre tid vil kunne føre ugjendrivelige bevis for de påstander som er gjengitt i Dok.nr.1:03 (1993-1994) side 33 og 34. Til dette vil vi bemerke at Norges Kystfiskarlag, i den tiden Riksrevisjonen arbeidet med saken, flere ganger gjorde henvendelse med påstander om at laget kunne dokumentere feil og misligheter i produktavgiften og i pensjonstrygden. Som svar på disse henvendelsene ba vi hver gang om å få fremlagt denne dokumentasjonen. Slik dokumentasjon er ikke blitt fremlagt. Til komiteens orientering vedlegger vi også kopi av vårt brev av 25. mai 1994 til Stortingets president og til de politiske partiene på Stortinget angående samme sak.