Innstilling fra sosialkomiteen om forslag fra stortingsrepresentant John Alvheim om opprettelse av en ordning med et eldreombud.

Dette dokument

1. Sammendrag

   Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om etablering av en ordning med et ombud for eldreomsorg etter mønster av ordningen med barneombudet. »

       Som bakgrunn for forslaget framholder forslagsstilleren at eldreomsorgen i Norge synes å være inne i en vedvarende krise. Det vises bl.a. til daglige mediaoppslag om umenneskelig og uforsvarlig behandling av eldre og ulike henvendelser som bekrefter dette. Ifølge forslagsstilleren er årsaken til svikten bl.a. at eldreomsorgen er et finansielt og organisatorisk ansvar for kommunene. Det påpekes at en opplever at en rekke kommuner av budsjettmessige årsaker reduserer sin innsats i eldreomsorgen og legger ned nødvendige sykehjemsplasser.

       I mangel av en samlet landsoversikt over hvor mange eldre syke som venter i sykehjemskø eller andre køer, anslår forslagsstilleren antallet til å ligge mellom 10.000 og 15.000, og han viser til at erfaringer som tyder på at ca 20 % av sykehjemskøene representerer pasienter med et akutt behov for institusjonsomsorg.

       Videre vises det til at kommunehelseloven inneholder bestemmelser og pålegg til kommunene om en forsvarlig pleie og omsorg av pleietrengende eldre, men at det ikke finnes et eget offentlig organ med myndighet som kan påse at kommunene oppfyller sine forpliktelser etter loven. Ifølge forslagsstilleren fungerer ikke ordningen med kommunestyret som første klageorgan, og det uttales at Statens helsetilsyn ved fylkeslegene heller ikke har utført en tilfredsstillende kvalitetskontroll.

       Det påpekes at det er staten som gjennom kommunehelseloven har pålagt kommunene ansvaret for eldreomsorgen og helsetilbudet, og at staten derfor må ha et selvstendig ansvar for å påse at lovens intensjoner blir fulgt opp.

       Forslagsstilleren mener det må etableres en ordning med eldreombud basert på egen lovgivning med oppgave å fremme eldres interesser overfor det offentlige og private, og som skal følge med i utviklingen av eldres livsvilkår. Det presiseres nærmere ulike funksjoner et slikt ombud bør ha.

2. Komiteens merknader

     Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen, Bjørnstad, Bæivi, Hornslien, Kristoffersen og Øye, medlemmene fra Senterpartiet, Gløtvold, Kvalbukt og Viken, medlemmene fra Høyre, Gabrielsen og Høegh, medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Sortåsløkken og medlemmet fra Kristelig Folkeparti, Svarstad Haugland, viser til at Regjeringen har bebudet at den vil legge fram ei stortingsmelding om sosial trygghet og velferd. Flertallet finner det hensiktsmessig at det foreliggende forslaget om etablering av en ordning med eldreombud blir vurdert i den forbindelse.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, Alvheim, mener at kommunehelseloven inneholder bestemmelser og pålegg til kommunene om en forsvarlig pleie og omsorg av pleietrengende eldre. Men det finnes ikke et eget offentlig organ med myndighet som kan påse at kommunene oppfyller sine forpliktelser etter loven. Den lovfestede ordning med kommunestyret/bystyret som første klageorgan fungerer naturlig nok ikke. Praksis har også dessverre vist at Statens helsetilsyn ved fylkeslegene heller ikke har utført en tilfredsstillende kvalitetskontroll.

       Dette medlem mener at tiden nå er overmoden for at det etableres et eldreombud etter mønster av barneombudet som skal påse at eldreomsorgen fungerer tilfredsstillende og at kommunehelseloven og andre lover som gjelder eldreomsorg fungerer etter intensjonene i kommunehelseloven.

       Eldreombudet må, etter dette medlems mening, etableres basert på egen lovgivning.

       Dette medlem mener at eldreombudet må ha til oppgave å fremme eldres interesser overfor det offentlige og private, og skal følge med i utviklingen av eldres levevilkår.

       Etter dette medlems mening må et eldreomsorgsombud ha juridisk kompetanse og kunne ta seg av saker i forhold til kommunenes plikter og oppgaver, som betaling i sykehjem hvor vi vet at det f.eks. har vært trukket inn for store egenandeler i mange tilfeller og i saker vedrørende pensjonsrettigheter i forhold til folketrygdloven. Det vises til Dok.nr.8:08 (1994-1995) som omhandler ca 25.000 pensjonister i sykehjem med hjemmeboende ektefelle som til sammen er blitt trukket ca 100 millioner kroner for meget i egenandel.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om etablering av en ordning med et ombud for eldreomsorg etter mønster av ordningen med barneombud. »

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

       Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om etablering av en ordning med et ombud for eldreomsorg etter mønster av ordningen med barneombud.

4. Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

       Dok.nr.8:56 (1994-1995) - forslag fra stortingsrepresentant John Alvheim om opprettelse av en ordning med et eldreombud - oversendes Regjeringen og bes vurdert i den bebudede stortingsmeldinga om sosial trygghet og velferd.

Oslo, i sosialkomiteen, den 16. mai 1995.

Sylvia Kristin Brustad, Magnar Sortåsløkken, Valgerd Svarstad Haugland,
leder. ordfører. sekretær.