Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om finansministerens redegjørelse om sentralbanksjefsaken (Moland-saken).

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 193 (1995-1996)
  • Dato: 14.05.1996
  • Utgiver: kontroll- og konstitusjonskomiteen

1. Innledning

    Torstein Moland ble ved kongelig resolusjon 6. august 1993 ansatt som sentralbanksjef og oppnevnt som leder av Norges Banks hovedstyre fra 1. januar 1994, for et tidsrom av inntil 6. år.

       Kontroll- og konstitusjonskomiteen har tidligere behandlet utnevnelsen av Torstein Moland som sentralbanksjef i en egen innstilling, jf. Innst.S.nr.136 (1993-1994), hvor komiteen beklaget finansministerens saksbehandling og handlemåte ved utnevnelsen. Et flertall i Stortinget stemte imot komitéflertallets innstilling som uttrykte mistillit mot finansministeren.

       På bakgrunn av vedtak i Oslo ligningsnemnd 15. november om at Moland skulle ilegges tilleggsskatt for sin investering i KS Airbus A320, og hans ønske om å bringe avgjørelsen i Oslo inn for overligningsnemnden, søkte Moland ved brev 16. november 1995 Finansdepartementet om permisjon fra stillingen som sentralbanksjef. Den 19. november orienterte imidlertid Moland Finansdepartementet om at han ønsket å trekke seg fra sin stilling, og ved kgl. res. 24. november 1995, jf. vedlegg, ble Moland løst fra sin stilling med umiddelbar virkning.

       På bakgrunn av brev 17. og 20. november 1995 fra Senterpartiet til Finansdepartementet, samt den allmenne interesse knyttet til saken, ga finansminister Sigbjørn Johnsen den 29. november 1995 en redegjørelse for Stortinget om sentralbanksjefsaken. Redegjørelsen var knyttet opp mot det som skjedde i tidsrommet fra og med Oslo ligningsnemnds vedtak av 15. november 1995 til og med behandlingen av saken i statsråd 24. november 1995.

       Etter Stortingets debatt om redegjørelsen den 30. november 1995, ble finansministerens redegjørelse oversendt kontroll- og konstitusjonskomiteen til behandling.

       Et mistillitsforslag fra Rød Valgallianse under Stortingets behandling den 30. november 1995 av finansministerens redegjørelse falt mot 1 stemme.

2. Finansministerens redegjørelse 29. november 1995

      Finansministeren redegjorde for at det fulgte av resolusjonen om utnevnelse av Moland at de nærmere ansettelses/oppnevnelsesvilkår skulle fastsettes i avtale mellom Moland og Finansdepartementet. Slik avtale ble inngått 22. desember 1993.

       15. november 1995 fattet Oslo ligningsnemnd vedtak om å ilegge Torstein Moland en tilleggsskatt på 45 % knyttet til hans investering i KS Airbus A320.

       I pressemelding fra advokatfirmaet Hjort 15. november ble det bl.a. opplyst at Torstein Moland ville gå videre med sin skattesak til Oslo overligningsnemnd, og Moland opplyste videre at han hadde bestemt seg for å søke permisjon mens saken ble behandlet videre.

       I pressemelding av 15. november 1995 opplyste finansministeren bl.a. følgende:

       « Torstein Moland har i dag meddelt meg Oslo ligningsnemnds vedtak i hans skattesak vedrørende kjøp og salg av andel i KS Airbus. Jeg er videre kjent med Torstein Molands pressemelding. Han gjør kjent at han vil klage på dette vedtaket til Overligningsnemnda og at han vil be om permisjon i påvente av Overligningsnemndas avgjørelse. Moland vil bli gitt permisjon og Kjell Storvik vil fungere som sentralbanksjef inntil videre. »

       Etter at Torstein Moland muntlig hadde henvendt seg til Finansdepartementet og opplyst at han ville søke om permisjon, og dette spørsmålet var drøftet i Finansdepartementet, fikk Torstein Moland beskjed fra departementet om at permisjon ville bli gitt. De mer konkrete forhold knyttet til permisjonens lengde og øvrige vilkår ville en ta stilling til når permisjonssøknaden forelå.

       Ved brev av 16. november 1995 søkte Moland om permisjon fra stillingen som sentralbanksjef mens skattesaken ble behandlet videre. Som nevnt foran måtte en da avklare de nærmere vilkår knyttet opp mot en permisjon.

       Finansministeren redegjorde for at etter vedtaket i Oslo ligningsnemnd om at Torstein Moland ville bli ilagt 45 % tilleggsskatt og Torstein Molands ønske om permisjon, var det et behov for en rask offentlig avklaring av spørsmålet om Torstein Molands fortsatte tjeneste som sentralbanksjef.

       De spørsmål som ble reist omkring permisjonssituasjonen, var knyttet opp til hva som eventuelt ville skje dersom overligningsnemnda opprettholdt ligningsnemndas konklusjon.

       Statsråd Sigbjørn Johnsen orienterte om at når departementet har kompetanse til å fastsette de nærmere ansettelses/oppnevnelsesvilkår, ligger det også innenfor fastsettelsen av de nærmere ansettelsesvilkår å innvilge permisjon for kortere perioder.

       I søknaden fra Moland var det ikke presisert hvor lang periode han ønsket permisjon for. Det var imidlertid henvist til pressemeldingen av 15. november, hvor det fremgikk at han ønsket å bringe avgjørelsen inn for overligningsnemnda.

       Tiden fram til vedtak i overligningsnemnda var vanskelig å anslå på forhånd og kunne avhenge av mange faktorer, og finansministeren orienterte om at han ville ikke gripe inn i tempoet for behandlingen av saken. Departementet hadde lagt til grunn at det ville kunne være to til fire måneders behandlingstid i overligningsnemnda. En var imidlertid oppmerksom på at en avgjørelse i saken også kunne ta lengre tid.

       Søndag 19. november 1995 ble finansministeren orientert om at Moland ønsket å trekke seg fra sin stilling som sentralbanksjef. Moland ønsket å fratre stillingen i stedet for å gå ut i permisjon i påvente av overligningsnemndas avgjørelse. Denne beslutningen var i følge finansministeren fullt ut Molands egen beslutning. Finansministeren tok sentralbanksjefens beslutning til etterretning. Spørsmålet om permisjon falt dermed bort.

       Finansdepartementet mottok 21. november samme år brev fra Moland med anmodning om at han ble gitt rett til å fratre stillingen.

       På bakgrunn av den særskilte situasjon som forelå, tilrådde finansministeren overfor Regjeringen at det ble fremmet en kgl. res. om at Moland ble gitt rett til å fratre stillingen som sentralbanksjef og leder av hovedstyret med øyeblikkelig virkning, hvilket ble gjort ved kgl. res. av 24. november 1995. I resolusjonen het det at de nærmere vilkår for Molands rett til å fratre sin stilling skulle fastsettes i avtale mellom Finansdepartementet og Torstein Moland. I samme statsråd ble visesentralbanksjef Kjell Storvik midlertidig beskikket som leder av Norges Banks hovedstyre.

       Finansministeren orienterte videre om at departementet var villig til å imøtekomme Molands anmodning om ordinær lønn fram til årsskiftet 1995/96, mot å avstå fra å benytte ordningen med ventelønn, samt om at stillingen som sentralbanksjef ville bli kunngjort i løpet av kort tid.

3. Komiteens merknader

      Komiteens flertall, medlemmene fra Senterpartiet, Edvard Grimstad og Marit Tingelstad, fra Høyre, lederen og Jan P. Syse, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjellbjørg Lunde, fra Kristelig Folkeparti, Dag Jostein Fjærvoll og fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, viser til at finansministerens redegjørelse medførte en omfattende etterfølgende debatt i Stortinget. Fra talsmenn for partier som representerte et flertall i Stortinget ble det reist sterk kritikk mot de vurderinger som var gjort fra Finansdepartementets og regjeringens side rundt den varslede permisjonssøknaden fra sentralbanksjef Torstein Moland, og redegjørelsens manglende vurdering av den aktuelle politiske situasjon knyttet til permisjonssøknaden.

       Flertallet viser til at det i debatten ble uttrykt sterk tvil om finansministerens og regjeringens evne til å oppfatte den politiske situasjonen som hadde oppstått både ved utnevnelsen av Torstein Moland til sentralbanksjef, og den turbulens som hans varslede permisjonssøknad med påfølgende kommentarer fra Finansdepartementet hadde skapt.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Dagny Gärtner Hovig, Tom Thoresen og Rita Tveiten, viser til at finansministeren holdt sin redegjørelse om sentralbanksjefen 29. november 1995. Bakgrunnen var den allmenne interessen som var knyttet til saken, og henvendelse fra Senterpartiets stortingsgruppe av 17. november og 20. november samme år.

       Disse medlemmer viser til at på det tidspunktet redegjørelsen ble holdt, hadde allerede sentralbanksjefen søkt, og fått innvilget sin avskjed. Spørsmålet om nærmere betingelser for en eventuell permisjon var dermed falt bort.

       Disse medlemmer viser videre til at hele saken ble debattert i stor bredde i Stortinget 30. november. På dette tidspunkt var alle relevante sider ved sentralbanksjefens avskjed kjent, og redegjort for. Det samme var finansministerens vurderinger rundt en eventuell permisjon, som da var bortfalt.

       I løpet av debatten satte representanten Erling Folkvord fram følgende forslag:

       « Stortinget beklager finansministerens håndtering av sentralbanksjefsaken ».

       Dette forslaget ble med 130 mot 1 stemme ikke bifalt.

       Disse medlemmer viser til at stortingsflertallet, etter at alle relevante sider ved saken var debattert i Stortinget, etter at mistillitsforslag var nedstemt, og etter at sentralbanksjefen var innvilget sin avskjed, sendte redegjørelsen til behandling i Kontroll- og konstitusjonskomiteen.

       Disse medlemmer konstaterer at det ikke eksisterer ytterligere opplysninger eller vurderinger i saken, ut over dem som var kjent under stortingsdebatten 30. november i fjor.

       Komiteen konstaterer at permisjonssøknaden fra sentralbanksjef Torstein Moland aldri kom så langt at den ble behandlet i statsråd.

       Komiteen har således å forholde seg til statsrådets protokoll av 24. november 1995 hvor Torstein Moland med øyeblikkelig virkning ble gitt rett til å fratre stillingen som sentralbanksjef og leder av hovedstyret i Norges Bank. Verken foredraget til statsråd eller selve den kgl. res. av 24. november inneholder ytterligere vurderinger av den tidligere varslede permisjonssøknaden, eller sier noe om sakens politiske forhistorie.

       Komiteen viser til at finansministerens redegjørelse har vært sterkt debattert både i media og i det politiske miljø, at den har vært undergitt en omfattende debatt i Stortinget i full offentlighet, og at de aktuelle statsrådsprotokoller ikke tilfører nye opplysninger rundt saksbehandlingen verken ved utnevnelsen eller ved fratredelsen etter søknad.

4. Komiteens tilråding

     Komiteen viser til ovenstående, til den debatt som fant sted i Stortinget den 30. november 1995 med bakgrunn i finansministerens redegjørelse og til statsrådsprotokollen av 24. november 1995 og rår Stortinget til å fatte følgende

vedtak:

       Finansministerens redegjørelse 29. november 1995 om sentralbanksjefsaken (Moland-saken) - vedlegges protokollen.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 14. mai 1996.

Petter Thomassen, Dag Jostein Fjærvoll, Kjellbjørg Lunde,
leder. ordfører. sekretær.

Vedlegg

Stillingen som sentralbanksjef - fratredelse for Torstein Moland - midlertidig beskikkelse av Kjell Storvik

       Torstein Moland ble ved kongelig resolusjon 6. august 1993 ansatt som sentralbanksjef og oppnevnt som leder av Norges Banks hovedstyre fra 1. januar 1994 og for et tidsrom av inntil 6 år. Ved brev av 21. november 1995 har Torstein Moland bedt om å bli løst fra sin stilling som sentralbanksjef med umiddelbar virkning.

       Finansdepartementet tilrår at Torstein Moland, i henhold til anmodningen, gis rett til å fratre sin stilling fra i dag, 24. november 1995.

       Adgangen til å fastsette nærmere vilkår for fratredelsen foreslås delegert til Finansdepartementet. Moland har i brevet bedt om å få utbetalt ordinær lønn frem til årsskiftet mot å avstå fra å benytte ordningen med ventelønn. Departementet er innstilt på å imøtekomme anmodningen om ordinær lønn frem til årsskiftet.

       Stillingen som sentralbanksjef og leder i Norges Banks hovedstyre vil bli kunngjort ledig. For perioden f.o.m. i dag og til ny sentralbanksjef/leder for hovedstyret har tiltrådt, bør det etter Finansdepartementets syn være midlertidig beskikket en sentralbanksjef og leder av hovedstyret i sentralbanken. Visesentralbanksjef Kjell Storvik er forespurt og har sagt seg villig til å påta seg disse oppgavene. Departementet tilrår at visesentralbanksjef Kjell Storvik midlertidig beskikkes/oppnevnes som sentralbanksjef og leder av Norges Banks hovedstyre med virkning f.o.m. i dag og til ny sentralbanksjef/leder av hovedstyret har tiltrådt.

       Dersom visesentralbanksjefen midlertidig beskikkes som sentralbanksjef, bør det, etter departementets syn, også midlertidig beskikkes/oppnevnes en visesentralbanksjef og nestleder av hovedstyret for perioden inntil Storvik igjen blir visesentralbanksjef, eller inntil en annen tiltrer som visesentralbanksjef/nestleder i hovedstyret. Departementet vil fremme kongelig resolusjon om dette, etter å ha innhentet uttalelse fra den midlertidig beskikkede sentralbanksjef. I den perioden det er midlertidig beskikket/oppnevnt ny visesentralbanksjef/nestleder i hovedstyret vil ikke Storvik ha disse oppgavene.

       Finansdepartementet tilrår i samsvar med tidligere praksis at de nærmere vilkår for den midlertidige beskikkelsen/oppnevnelsen fastsettes i avtale mellom Kjell Storvik og Finansdepartementet.

       Finans- og tolldepartementet

tilrår:

1. Sentralbanksjef og leder for Norges Banks hovedstyre Torstein Moland gis i henhold til anmodning rett til å fratre sin stilling fra 24. november 1995.
2. De nærmere vilkår for Torstein Molands rett til å fratre sin stilling fastsettes i avtale mellom Finansdepartementet og Torstein Moland.
3. Visesentralbanksjef Kjell Storvik beskikkes midlertidig som sentralbanksjef og oppnevnes som midlertidig leder for Norges Banks hovedstyre fra 24. november 1995 og frem til ny sentralbanksjef har tiltrådt.
4. De nærmere vilkår for den midlertidige beskikkelsen/oppnevnelsen fastsettes i avtale mellom Finansdepartementet og Kjell Storvik.