2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Roger Gudmundseth, Anneliese Dørum, Eirin Faldet, Rolf Terje Klungland, Rune E Kristiansen og Leif Lund, fra Senterpartiet, Eva Lian, Morten Lund og Terje Riis-Johansen, fra Høyre, Tore A Liltved og Arild Lund, fra Sosialistisk Venstreparti, Børre Rønningen og fra Kristelig Folkeparti, Ola T Lånke, mener det er viktig at arbeidsmiljølovens bestemmelser blir fulgt av både offentlig og privat virksomhet. For regulær virksomhet er det i utgangspunktet ingen forskjell på offentlig og privat virksomhet i forhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser.

       Når det gjelder reguleringen av arbeidsmiljø og arbeidstid vil komiteen vise til at virksomheter tilknyttet Forsvaret er underlagt særskilte regler. De unntak og særregler som gjelder Forsvarets virksomhet er gitt med utgangspunkt i arbeidsmiljøloven § 2 nr. 3. Bestemmelsen gir adgang til å unnta offentlig forvaltning helt eller delvis fra loven, når virksomheten er av så særegen art at den vanskelig lar seg tilpasse lovens bestemmelser.

       Særreglene som gjelder Forsvaret er dermed gitt ut fra en annen begrunnelse enn bestemmelsene i arbeidsmiljøloven § 53 som kun gjelder uforutsette krisesituasjoner. Komiteen viser i denne sammenheng til at problemstillingen ikke blir riktig når forslagsstilleren hevder at særreglene som gjelder Forsvaret uthuler unntaksbestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 53.

       Som det fremgår av Dok.nr.8-forslaget gjelder ikke arbeidsmiljøloven ved Forsvarets « feltmessige øvinger ». Komiteen viser til at arbeidsmiljøloven som hovedregel gjelder for militært personell, men med unntak/tilpasninger i forhold til arbeidstidsbestemmelsene. Forsvarets særregler knytter seg i hovedsak til vakt, øvings- og beredskapsmessige situasjoner, og bygger på en bred vurdering foretatt av Holst-utvalget, som i NOU 1978:46 vurderte arbeidstiden med utgangspunkt i de særlige behov Forsvaret har. Unntaksbestemmelsens rekkevidde bygget også på Forsvarsdepartementets vurderinger i saken. Arbeidsmiljølovens formål og intensjoner er dermed på et bredt grunnlag avveiet i forhold til de særlige behov som gjør seg gjeldende i Forsvaret.

       Unntaksbestemmelsen som gjelder virksomheter som betjener Forsvarets feltmessige virksomhet er begrunnet ut fra hensynet til å kunne gjennomføre en realistisk øvelse.

       Komiteen vil på et generelt grunnlag advare mot en uthuling av unntaksreglene som vil innebære et brudd på formålsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Ut fra de opplysninger som komiteen har vært i stand til å innhente kan komiteen ikke se at en slik uthuling har funnet sted. Komiteen har hatt berørte parter til høring og har fått informasjon som tyder på at dagens ordning i hovedsak fungerer etter intensjonen, og går ut fra at Forsvaret i sin fortsatte virksomhet vil innrette seg etter dette.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet vil likevel understreke at for- og etterarbeid knyttet til Forsvarets feltmessige virksomhet ikke skal defineres som øvinger i arbeidsmiljølovens forstand.

       Komiteen vil på dette grunnlag avvise Dok.nr.8:15 (1996-1997).