Innstilling fra kommunalkomiteen om forslag fra stortingsrepresentant Oscar D Hillgaar om å be Regjeringen fremme forslag som sikrer at arbeidsmiljølovens forskjellige unntaksbestemmelser knyttet til kap. X gjennomgås på nytt og gis en utforming som mer konkret ivaretar de faktiske behov ved kriser, ulykker og innen spesielle virksomheter.

1. Sammendrag

       I dokumentet vises det til at arbeidsmiljølovens unntaksbestemmelser vedrørende arbeidstid synes å være utilsiktet uthulet gjennom bestemmelser fastsatt ved kgl.res. Det vises i denne forbindelse til spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 016/96, med svar datert 11. november 1996 fra kommunal- og arbeidsministeren, inntatt som vedlegg i dokumentet.

       Det pekes i dokumentet på at dersom vanlig øvingsvirksomhet i Forsvaret skal være skjermet fra arbeidsmiljøloven, så åpner det for at teknisk og operativt personell står uten lovens beskyttelse. Det samme vil være tilfelle med arbeidstakere ansatt i bedrifter/institusjoner som yter tjenester til Forsvarets regelmessige fredstidsoperasjoner. Arbeid, som i sin art må dekkes opp ved overtid underlagt arbeidsmiljølovens maksimalramme-vilkår, kan lett omdefineres/omrokkeres slik at det framstår som overtid grunnet militære behov. Derved slettes faktisk overtidsbruk i arbeidsmiljøsammenheng. Og et nødvendig incitament for å tilby et tilstrekkelig antall arbeidstakere fast jobb fjernes.

       Forslagsstilleren mener at arbeidsmiljølovens unntaksbestemmelser bør gis en utforming som baserer seg på de reelle behov som Forsvaret og andre i samfunnet har for helt nødvendige unntak fra kap. X, og at andre uthulende bestemmelser fjernes fra lovverket.

       På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer at arbeidsmiljølovens forskjellige unntaksbestemmelser knyttet til kap. X gjennomgås på nytt og gis en samlet utforming som mer konkret ivaretar de faktiske behov ved kriser, ulykker og innen spesielle virksomheter. »

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Roger Gudmundseth, Anneliese Dørum, Eirin Faldet, Rolf Terje Klungland, Rune E Kristiansen og Leif Lund, fra Senterpartiet, Eva Lian, Morten Lund og Terje Riis-Johansen, fra Høyre, Tore A Liltved og Arild Lund, fra Sosialistisk Venstreparti, Børre Rønningen og fra Kristelig Folkeparti, Ola T Lånke, mener det er viktig at arbeidsmiljølovens bestemmelser blir fulgt av både offentlig og privat virksomhet. For regulær virksomhet er det i utgangspunktet ingen forskjell på offentlig og privat virksomhet i forhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser.

       Når det gjelder reguleringen av arbeidsmiljø og arbeidstid vil komiteen vise til at virksomheter tilknyttet Forsvaret er underlagt særskilte regler. De unntak og særregler som gjelder Forsvarets virksomhet er gitt med utgangspunkt i arbeidsmiljøloven § 2 nr. 3. Bestemmelsen gir adgang til å unnta offentlig forvaltning helt eller delvis fra loven, når virksomheten er av så særegen art at den vanskelig lar seg tilpasse lovens bestemmelser.

       Særreglene som gjelder Forsvaret er dermed gitt ut fra en annen begrunnelse enn bestemmelsene i arbeidsmiljøloven § 53 som kun gjelder uforutsette krisesituasjoner. Komiteen viser i denne sammenheng til at problemstillingen ikke blir riktig når forslagsstilleren hevder at særreglene som gjelder Forsvaret uthuler unntaksbestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 53.

       Som det fremgår av Dok.nr.8-forslaget gjelder ikke arbeidsmiljøloven ved Forsvarets « feltmessige øvinger ». Komiteen viser til at arbeidsmiljøloven som hovedregel gjelder for militært personell, men med unntak/tilpasninger i forhold til arbeidstidsbestemmelsene. Forsvarets særregler knytter seg i hovedsak til vakt, øvings- og beredskapsmessige situasjoner, og bygger på en bred vurdering foretatt av Holst-utvalget, som i NOU 1978:46 vurderte arbeidstiden med utgangspunkt i de særlige behov Forsvaret har. Unntaksbestemmelsens rekkevidde bygget også på Forsvarsdepartementets vurderinger i saken. Arbeidsmiljølovens formål og intensjoner er dermed på et bredt grunnlag avveiet i forhold til de særlige behov som gjør seg gjeldende i Forsvaret.

       Unntaksbestemmelsen som gjelder virksomheter som betjener Forsvarets feltmessige virksomhet er begrunnet ut fra hensynet til å kunne gjennomføre en realistisk øvelse.

       Komiteen vil på et generelt grunnlag advare mot en uthuling av unntaksreglene som vil innebære et brudd på formålsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Ut fra de opplysninger som komiteen har vært i stand til å innhente kan komiteen ikke se at en slik uthuling har funnet sted. Komiteen har hatt berørte parter til høring og har fått informasjon som tyder på at dagens ordning i hovedsak fungerer etter intensjonen, og går ut fra at Forsvaret i sin fortsatte virksomhet vil innrette seg etter dette.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet vil likevel understreke at for- og etterarbeid knyttet til Forsvarets feltmessige virksomhet ikke skal defineres som øvinger i arbeidsmiljølovens forstand.

       Komiteen vil på dette grunnlag avvise Dok.nr.8:15 (1996-1997).

3. Komiteens tilråding

       Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:15 (1996-1997) - forslag fra stortingsrepresentant Oscar D Hillgaar om å be Regjeringen fremme forslag som sikrer at arbeidsmiljølovens forskjellige unntaksbestemmelser knyttet til kap. X gjennomgås på nytt og gis en utforming som mer konkret ivaretar de faktiske behov ved kriser, ulykker og innen spesielle virksomheter - avvises.

Oslo, i kommunalkomiteen, den 26. februar 1997.

Roger Gudmundseth, Ola T Lånke,
leder og ordfører. sekretær.