Departementet legger frem proposisjon om Den
84. internasjonale arbeidskonferanse for sjøfartsspørsmål
i Genève i oktober 1996 om de konvensjoner og rekommandasjoner
som der ble vedtatt, dvs:
Konvensjon nr. 178 og rekommandasjon nr. 185
om tilsyn med sjøfolks arbeids- og levevilkår,
Konvensjon nr. 179 og rekommandasjon nr. 186
om rekruttering og arbeidsformidling for sjøfolk,
Konvensjon nr. 180 om sjøfolks arbeidstid
og bemanning av skip,
Rekommandasjon nr. 187 om hyrer og arbeidstid
og bemanning av skip,
Protokoll av 1996 til konvensjonen om minstestandarder
for handelsskip av 1976.
Videre inneholder proposisjonen forslag om at Norge
ratifiserer konvensjon nr. 164 om helsevern og helsetjenester for
sjøfolk fra 1987.
Rapport fra den norske statlige delegasjon til
konferansen finnes i vedlegg 1 i proposisjonen.
I proposisjonen blir det gjort greie for Norges
stilling til konvensjonene og rekommandasjonene og det blir orientert
om norsk lovgivning og praksis på dette området.
Tekstene har vært sendt på høring og
standpunkter til ulike høringsinstanser er referert i proposisjonen.
Endelig blir det tatt standpunkt til om Norge bør ratifisere
konvensjonene og protokollen og erklære sin tilslutning
til rekommandasjonene.
Konvensjonen inneholder bestemmelser om tilsyn med
sjøfolks arbeids- og levevilkår på skip
over 500 bt. Rekommandasjonen inneholder detaljerte retningslinjer
om hvordan et slikt tilsyn bør gjennomføres.
Norsk lovgivning og forvaltningspraksis er i
hovedtrekk i samsvar med konvensjonens og rekommandasjonens bestemmelser.
Imidlertid pålegger ikke regelverket så hyppige
tilsyn som artikkel 3 i konvensjonen forutsetter, uten at regelverket
er til hinder for at dette gjennomføres. Dette kan gjøres
ved at tilsynet etter «International Safety Management
Code» (ISM-koden) tilrettelegges til også å omfatte
nevnte konvensjons krav til tilsyn av arbeids- og levevilkår.
Alle høringsuttalelser som det er vist
til i proposisjonen, inklusiv Den norske ILO-komité, slutter
seg til Norsk ratifikasjon og tiltredelse.
Kommunal- og regionaldepartementet tilrår
at Norge ratifiserer konvensjon nr. 178 og tiltrer rekommandasjon
nr. 185.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Sylvia Brustad, Odd Eriksen, Gard Folkvord, Aud Gaundal
og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Lodve
Solholm, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og Ivar Østberg,
fra Høyre, Sverre J. Hoddevik og Erna Solberg, fra Senterpartiet, Morten
Lund, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
vil peke på at norsk lovgivning og forvaltningspraksis
i hovedtrekk er i samsvar med konvensjonens og rekommandasjonens bestemmelser.
Komiteen har imidlertid merket
seg at vårt regelverk ikke pålegger så hyppig
tilsyn som konvensjonen forutsetter. Komiteen vil
vise til at konvensjonens krav kan oppfylles ved at tilsynet etter
ISM-koden tilrettelegges etter kravene i konvensjonen.
Komiteen har ellers ingen merknader
og støtter ratifiseringen av konvensjonen og tiltredelsen
av rekommandasjonen.
Konvensjonen inneholder bestemmelser om arbeidsformidling
av sjøfolk. Den skal erstatte konvensjon nr. 9 av 1920
som fastsetter krav til offentlig formidling av sjøfolk,
som ikke gjenspeiler den reelle situasjon på dette felt
slik internasjonal praksis har utviklet seg.
Konvensjon nr. 179 fastsetter at offentlig formidling fortsatt
skal være hovedregelen, men at det åpnes for privat
formidling etter autorisasjon eller annen form for offentlig godkjenning.
Medlemsstaten skal sørge for at ingen gebyrer eller andre
avgifter bæres av sjøfolk.
Rekommandasjon nr. 186 inneholder nærmere
retningslinjer for gjennomføringen av arbeidsformidling av
sjøfolk.
Hovedregelen i norsk rett er offentlig arbeidsformidling.
Det er imidlertid adgang for unntak, noe som i begrenset utstrekning
er benyttet ved formidling av sjøfolk.
Norsk sjøfartslovgivning er i hovedsak
i overensstemmelse med kravene i nevnte instrumenter.
Ratifisering av konvensjonen krever ingen endringer i
sysselsettingsloven, med tilhørende forskrifter. Ratifisering
medfører ingen økonomiske eller administrative
kostnader for arbeidsmarkedsetaten.
Sjøfartsdirektoratet mener virkeområdet
i forskrift av 25.november 1988 om kontroll av maritim tjeneste bør
endres i samsvar med konvensjon nr. 179 og at konvensjonen bør
ratifiseres og rekommandasjonen tiltres. Direktoratet peker på at
dette ikke medfører økonomiske kostnader eller
administrative konsekvenser for sjøfartsmyndighetene.
Alle høringsuttalelser som det er vist
til i proposisjonen, inklusiv Den norske ILO-komité, slutter
seg til Norsk ratifikasjon og tiltredelse.
Kommunal- og regionaldepartementet tilrår
at Norge ratifiserer konvensjon nr. 179 og tiltrer rekommandasjon
nr. 186.
Komiteen vil peke på at
norsk lovgivning er i samsvar med de krav som finnes i konvensjonen
og de tilrådinger som er i rekommandasjonen.
Komiteen har ellers ingen merknader
og støtter ratifiseringen av konvensjonen og tiltredelsen
av rekommandasjonen.
Konvensjon nr. 180 er en revisjon av konvensjon
nr. 109, som Norge har ratifisert med forbehold om konvensjonens
artikler om lønn. Konvensjonen har ikke trådt
i kraft. Flertallet av medlemslandene ønsker ikke å konvensjonsfeste
bestemmelser om lønn pga. at de fleste land har overlatt
til arbeidslivets parter å fremforhandle tariffavtaler.
Under forhandlingene i 1996 ble bestemmelser om minstelønn
tatt ut av konvensjon nr. 180 og overført til rekommandasjon
nr. 187, der det er fastsatt en minstelønnsstandard som
partene kan forhandle seg frem til etter nærmere retningslinjer.
Av andre nyskapninger nevnes at det fastsettes regler om arbeidstid
og hviletid. Det er unntaksadgang bl.a. for innenriks fart etter
nærmere vilkår, jf. konvensjonens artikkel 5,
pkt. 6.
Norsk lovgivning om arbeidstid på skip,
jf. lov av 3. juni 1977 nr. 50, er under endring som følge
av implementeringen av Protokoll av 1995 til Internasjonal konvensjon
om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjømenn
av 1978, eller den såkalte STCW-konvensjonen.
I utgangspunktet vil endringene som en eventuell ratifikasjon
av nevnte instrumenter krever, ikke medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser ut over hva som følger
av implementeringen av de nye reglene i STCW-konvensjonen som Norge
nå er forpliktet av, og som har vært sendt på høring
til berørte parter tidligere av Sjøfartsdirektoratet.
Det må foretas endringer i lov om arbeidstid på skip
av 1978.
Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og
Det norske maskinistforbund slutter seg til at Norge skal ratifisere
konvensjonen og tiltre rekommandasjonen.
Norges Rederiforbund mener det er for tidlig
for norske myndigheter å vurdere ratifikasjon av ILO-konvensjon
nr. 180.
I proposisjonen er det vist til en uttalelse
fra Nærings- og handelsdepartementet hvor det fremgår
at man fra norsk side nå arbeider med å tilfredsstille STCW-konvensjonens
bestemmelser på området. Dette arbeidet er gitt
første prioritet. Departementet viser til uttalelse fra
Norges Rederiforbund som peker på at det er uklart om konvensjon
nr. 180 får stor utbredelse. Innen EU-landene er det satt
i gang et arbeid, hvor det nå er for tidlig å trekke
konklusjoner om hvordan utfallet vil bli. Norge må derfor
ta hensyn til bestemmelsene som måtte komme i et eventuelt arbeidstidsdirektiv.
Ut fra disse forhold foreslås at man avventer norsk holdning
til konvensjon nr. 180 og rekommandasjon nr. 187.
Den norske ILO-komité tilrår
at Norge ikke ratifiserer konvensjonen eller tiltrer rekommandasjonen
nå. Komiteen tilrår at denne saken taes opp igjen
når de forhold NHD peker på, er blitt avklart.
Kommunal- og regionaldepartementet viser til
uttalelsen fra Nærings- og handelsdepartementet og tilrår at
Norge ikke ratifiserer konvensjon nr. 180 eller tiltrer rekommandasjon
nr. 187 i denne omgang. Departementet vil ta denne saken opp igjen
når de forhold Nærings- og handelsdepartementet
har pekt på, er blitt avklart.
Komiteen har merket seg at konvensjon
nr. 180 er en revisjon av konvensjon nr. 109 som Norge har ratifisert
med forbehold om konvensjonens artikler om lønn. Konvensjonen
har ikke trådt i kraft.
Komiteen vil vise til at Norge
er det eneste skipsfartslandet av betydning som har ratifisert ILO-konvensjon
nr. 109.
Komiteen vil peke på at
lov om arbeidstid på skip av 3. juni 1977 nr. 50 må endres
i forhold til hviletid om Norge skal ratifisere denne konvensjonen.
Komiteen vil videre peke på at
rekommandasjon har bestemmelser om minstelønn. I Norge
er det partene i arbeidslivet som avgjør minstelønn.
Komiteen vil vise til at Norge
nå arbeider for å tilfredsstille STCW-konvensjonens
bestemmelser. STCW-konvensjonens nye bestemmelser regulerer hviletid
for vaktgående personell. Disse ble implementert i norsk
rett i juni i år, jf. Ot.prp. nr. 50 (1997-98), Innst.
O. nr. 63 (1997-98) og Besl. O. nr. 64 ( 1997-98).
Komiteen har hatt høringer
med Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund,
Det norske maskinistforbund, Norges Rederiforbund og LO.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kris-telig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil vise til
at sjømannsorganisasjonene, LO og Norges Rederiforbund
slutter seg til konvensjonens innhold og forutsetter at Norge ratifiserer
konvensjonen, men det ble reist spørsmål om den videre
prosess og tidspunktet for ratifisering.
Flertallet vil videre vise til
brev av 3. november 1998 fra Kommunal- og regionaldepartementet
til komiteen. Brevet er tatt inn som vedlegg til innstillingen.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen stiller seg positiv til ratifisering av konvensjonen.
Flertallet vil understreke betydningen
av at næringen har like rammevilkår som andre
land det er naturlig å sammenligne seg med, og forutsetter
at partene som tidligere samarbeider om dette for å sikre arbeidsplassene
i næringen.
Flertallet vil på denne
bakgrunn støtte ratifisering av konvensjonen og tiltredelse
av rekommandasjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at både den norske ILO-komiteen og Regjeringen anbefaler
at Norge ikke ratifiserer konvensjon nr. 180 eller tiltrer rekommandasjon
187 i denne omgang. Spørsmålet vil bli tatt opp
igjen overfor Stortinget når det er avklart når
og på hvilken måte EU-landene vil implementere
konvensjonen. Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i denne vurderingen og vil derfor ikke gå inn for en ratifisering
av ILO-konvensjon 180 eller tiltredelse til rekommandasjon 187 nå.
Disse medlemmer vil vise til
at tilstrebelse av like konkurransevilkår har vært
en grunnpilar i den maritime politikk som Stortinget har fastsatt.
Det synes derfor etter disse medlemmers mening som
helt naturlig at regjering og storting har den nødvendig oversikt
over hvordan EU-landene vil implementere ILO-konvensjonen før
vi velger egen innarbeidelsesmåte i vårt lovverk.
Tidsperspektivet for EUs utarbeidelse av direktiv synes i dag å være
meget uklart. Disse medlemmer vil vise til at ILO-konvensjonen
inneholder valg mellom hvile og arbeidstids-bestemmelser og at valget
mellom dem vil ha meget ulik konsekvens for deler av norsk skipsnæring.
I en tid hvor stortingsflertallet allerede har svekket norske rederier
og norske sjøfolks konkurransedyktighet gjennom endringer
av refusjonsordningen for sjøfolk bør det utvises
stor varsomhet med ytterligere forverringer i konkurransebetingelsene.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer stemme
imot punkt 3 i forslaget til vedtak.
Av en uttalelse fra Nærings- og handelsdepartementet
som er tatt inn i proposisjonen, framgår det at ILO-konvensjon
nr. 147 fastsetter en rekke minstestandarder for skipsfartsvirksomhet.
Protokollen av 1996 utvider minstestandardene under konvensjonen
ved at konvensjon nr. 133 om mannskapsinnredning om bord og konvensjon
nr. 180 om sjøfolks arbeidstid og bemanning av skip må tiltres
for å ratifisere protokollen. I tillegg må medlemslandene
selv velge minst 1 av de 4 følgende konvensjoner som skal
tiltres, nemlig nr. 108 om sjømenns identitetskort, nr.
135 om vern av arbeidstakerrepresentanter, nr. 164 om helsevern
og helsetjeneste for sjøfolk samt nr. 166 om hjemreise
for sjøfolk.
ILO-konvensjon nr. 133 er ratifisert av Norge.
Konvensjon nr. 180 fremmes for Stortinget samtidig med denne sak,
hvor det anbefales at man avventer norsk holdning til eventuell
ratifikasjon. Av de øvrige konvensjonene har Norge ratifisert
nr. 108 om sjøfolks identitetskort.
En ratifikasjon av protokollen vil ikke medføre
store økonomiske eller administrative konsekvenser ut over hva
som måtte følge av en eventuell ratifikasjon av konvensjon
nr. 180.
Norsk Sjøoffisersforbund, Det norske
maskinistforbund og Norsk Sjømannsforbund støtter
norsk ratifikasjon.
Sjøfartsdirektoratet mener, under forutsetning
av at Norge ratifiserer konvensjon nr. 180, at også protokollen
av 1996 bør ratifiseres.
Norges Rederiforbund viser til at det er et
krav om at konvensjon nr. 180 skal ratifiseres for å kunne
tiltre protokollen, og forbundet gjentar synspunktene for at Norge
ikke på dette tidspunkt bør ratifisere konvensjon nr.
180. Videre fremholder Norges Rederiforbund:
«Selv om EU-statene og OECD-området
etter hvert skulle gi støtte til ILO-konvensjon nr. 180,
ser vi stadig betenkeligheter med ratifisering av den protokoll
til ILO-konvensjon nr. 147...»
Nærings- og handelsdepartementet legger
til grunn at man på dette tidspunkt ikke kan anbefale en
ratifikasjon av konvensjon nr. 180. Dette medfører at man
også må avvente vurderingen av om Norge bør
ratifisere protokollen av 1996 til konvensjon nr. 147.
Den norske ILO-komité er av samme oppfatning.
Kommunal- og regionaldepartementet slutter seg
til uttalelsen fra Nærings- og handelsdepartementet om
at man på dette tidspunkt ikke kan tilrå ratifikasjon
av konvensjon nr. 180. Dette medfører at man må vente med å ta
stilling til om Norge bør ratifisere protokollen av 1996
til konvensjon nr. 147. Ratifikasjon av disse to instrumentene bør
således vurderes i sammenheng.
Kommunal- og regionaldepartementet vil ta denne saken
opp igjen når disse spørsmålene er blitt
avklart.
Komiteen har merket seg at protokollen
av 1996 utvider minstestandardene under konvensjonen ved at bl.a.
konvensjon nr. 180 om sjøfolks hyrer, arbeidstid og bemanning av
skip må tiltres for å ratifisere protokollen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil vise til sin anbefaling
om å tilrå ratifisering av konvensjon nr. 180.
Flertallet vil på denne
bakgrunn tilrå ratifisering av protokollen av 1996 om konvensjon
nr. 147.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at disse medlemmer på dette tidspunkt
ikke tilrår ratifisering av konvensjon nr. 180. Dette medfører at
man også må avvente vurderingen av om Norge bør ratifisere
protokollen av 1996 om konvensjon nr. 147. På denne bakgrunn
vil disse medlemmer stemme imot punkt 4 i forslaget
til vedtak.
Konvensjonen fastsetter krav til tiltak for
helsevern og helsetjeneste for sjøfolk. Det er satt spesifikke
krav til medisinkiste, legehåndbok, tilgang på legeråd
over radio eller satellitt, krav til lege om bord eller medisinsk
kurs for mannskap, krav til sykeavdeling om bord og gjennomføringsbestemmelser.
I proposisjonen er det gjort nærmere
rede for hvordan disse kravene må anses oppfylt på de
aktuelle områdene.
Nærings- og handelsdepartementet uttaler
at i og med at norsk lovgivning synes i hovedtrekk å være
i samsvar med konvensjonens bestemmelser, kan det ikke sees at norsk
ratifikasjon skulle medføre administrative eller økonomiske
konsekvenser.
Den norske ILO-komité tilrår
at Norge ratifiserer konvensjonen.
Kommunal- og regionaldepartementet tilrår
at Norge ratifiserer ILO-konvensjon nr. 164.
Komiteen har merket seg at da
denne konvensjonen sist ble lagt fram for Stortinget i St.meld.
nr. 19 (1988-89) Om den 74. internasjonale arbeidskonferanse om
sjøfartsspørsmål i Genève 1987,
ble norsk ratifikasjon ikke anbefalt fordi det var flere uklarheter om
Norge tilfredsstilte konvensjonens krav.
Komiteen vil vise til at norsk
lovgivning nå i hovedtrekk synes å være
i samsvar med konvensjonens bestemmelser. Komiteen vil
derfor tilrå at Norge ratifiserer konvensjonen.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
v e d t a k:
Stortinget samtykker i at Norge:
1. Ratifiserer konvensjon
nr. 178 og tiltrer rekommandasjon nr. 185 om tilsyn med sjøfolks
arbeids- og levevilkår.
2. Ratifiserer konvensjon nr. 179 og tiltrer
rekommandasjon nr. 186 om rekruttering og arbeidsformidling av sjøfolk,
vedtatt på den 84. internasjonale arbeidskonferanse for
sjøfartsspørsmål i Genève 8.
- 22. oktober 1996.
3. Ratifiserer konvensjon nr. 180 og tiltrer
rekommandasjon nr. 187 om hyrer, arbeidstid og bemanning av skip,
vedtatt på den 84. internasjonale arbeidskonferanse for
sjøfartsspørsmål i Genève 8. -
22. oktober 1996.
4. Ratifiserer Protokoll av 1996 til konvensjonen
om minstestandarder for handelsskip, 1976, vedtatt på den
84. internasjonale arbeidskonferanse for sjøfartsspørsmål
i Genève 8. - 22.oktober 1996.
5. Ratifiserer konvensjon nr. 164 om helsevern
og helsetjenester for sjøfolk, vedtatt på den
74. internasjonale arbeidskonferanse for sjøfartsspørsmål
i Genève, 1987.
Jeg viser til faks fra Ivar Østberg
av 2.11.98 med vedlegg. Jeg viser videre til Kommunalkomiteens brev
av 2november 1998 med spørsmål til ovennevnte
proposisjon.
Norsk posisjon i saken er tatt inn i Stprpnr
74 for 1997-98 s7. Jeg vil presisere at Regjeringen stiller seg positiv
til norsk ratifisering av konvensjonen.
Som tidligere redegjort for, må lov
om arbeidstid på skip endres på enkelte punkter
før konvensjonen kan ratifiseres. For at det skal bli en
del av EØS-avtalen vil formodentlig det kommende EU-direktivet
også medføre at det norske regelverket må endres.
Slik Regjeringen oppfatter det har Kommisjonen
og EU-landene en tilsvarende tilnærming til spørsmålet om
ratifikasjon av ILO-konvensjonen nr 180. I utsendelsen fra Federation
of Transport Workers’ Unions In the European Union (vedlagt
Deres faks av 2.11.98) refereres det til at kommisjonær
Kinnock bekreftet at Kommisjonen vil foreta følgende tre
tiltak («steps»):
1. fremme et forslag
til direktiv
2. forberede en rekommandasjon der medlemslandene
oppfordres til å ratifisere ILO-konvensjon nr 180 og protokollen
til ILO-konvensjonen nr 147
3. fremme forslag til endring av direktivet
om havnestatskontroll.
Det er vårt inntrykk at dette er den
rekkefølge man vil følge i EU-landene, altså at
man vil få direktivet på plass før man
foretar ratifikasjon av ILO-konvensjon nr 180.
Jeg har følgende svar på spørsmålene
i komiteens brev av 2.11.98:
Spørsmål
1
Vi har ikke opplysninger om hvordan hvert enkelt EU-land
vil gjennomføre forpliktelsene i konvensjon nr 180.
Den bakgrunnsinformasjon vi har fått
tilsier at Kommisjonen vil starte utarbeidelsen av et direktiv basert på konvensjon
nr 180. Det er da rimelig å anta at de land som i dag ikke
tilfredsstiller kravene i konvensjon nr 180 vil avvente spørsmålet
om ratifikasjon til innholdet i et direktiv er fastlagt. Grunnen
til dette er at direktivet åpner for tre mulige løsninger
på reguleringen av arbeids- og hviletid. Norge har pr dags
dato ikke blitt invitert til noe møte på ekspertnivå om
saken, og det antas derfor at prosessen ikke har kommet i gang ennå.
Spørsmål
2
Avtalen som har tittelen «European
Agreement on the organisation of working time of seafarers» er
inngått mellom sjøfartens arbeidstaker- og arbeidsgiversammenslutninger
innen EU. Denne må anses for å være arbeidslivets
parters syn på hvordan konvensjon nr 180 skal gjennomføres
innen EUs lovgivning. Avtalen gjentar i hovedtrekk innholdet i konvensjon
nr 180. Etter en rask gjennomlesning gir avtalen imidlertid ingen
avklaring på hvilken av de tre løsninger som bør velges.
Spørsmål
3
Ifølge opplysninger fra ILO har de
ikke mottatt noen ratifikasjonsdokumenter på denne konvensjonen
ennå. I Danmark avventer man EU-direktivet før
man tar stilling til spørsmålet om ratifikasjon
av konvensjonen. Ifølge opplysninger fra Danmark er dette
en felles holdning i EU.
Spørsmål
4
Det er riktig at konvensjon nr 180 art 5 åpner
for alternativ regulering av arbeids- og hviletid. I og med at det
skal utarbeides et direktiv som også vil forplikte Norge,
kan det være hensiktsmessig å vente med ratifikasjon
til man ser hvilken løsning som velges i EU-direktivet
og i EU-landene. I lys av uttalelsene fra Kommisjonen, jf tidligere
faks av 2.11.98, antar vi at dette vil bli avklart rimelig fort,
slik at de nødvendige endringer i lov om arbeidstid på skip
og ratifikasjon av konvensjon nr 180 kan finne sted.
Spørsmål
5
Kort oppsummert kan man legge til grunn at ILO-konvensjon
nr 180 går lenger enn STCW-konvensjonen, ved at den omfatter alle
sjøfolk som bor på skipet. STWC-konvensjonens nye bestemmelser regulerer
hviletid for vaktgående personell. Disse ble implementert i norsk
rett i juni i år, jf Ot prp nr 50 (1997-98), Innst O nr 63 (1997-98)
og Besl O nr 64 (1997-98).
Konklusjon
Regjeringen har antatt at det ville være
mest hensiktsmessig å avvente bl a forslaget til EU-direktiv
før konvensjonen ratifiseres. I og med at lov om arbeidstid på skip
må endres, har vi sett det som mest praktisk for arbeidslivets
parter, Regjering og Stortinget å gjøre dette
i en prosess. Hvis Stortinget finner det ønskelig å ratifisere
konvensjonen nå, har Regjeringen imidlertid ingen sterke
innvendinger. Vi vil i så fall selvfølgelig komme
tilbake til Stortinget med en odelstingsproposisjonen med de nødvendige
lovendringer for å bringe norsk lovverk i samsvar med konvensjonen.
Oslo i kommunalkomiteen, den 5. november 1998.
Sylvia Brustad, |
Ivar Østberg, |
Erna Solberg, |
leder. |
ordfører. |
sekretær. |