Forslagsstillarane meiner det føreligg
eit sterkt krav for å få fram eit bilete av prisdanninga
på landbruksvarer og få drøfta om det
er mogleg å gjere dei konkurransedyktige. Eit breitt samansett
regjeringsoppnemnd utval som grundig granskar heile verdikjeda for
landbruksprodukt, vil kunne skaffa fram verdifull informasjon. Resultata
av ei utgreiing kan gi eit viktig grunnlag for beslutningstakarar
med det mål å få lågare matvareprisar.
Komiteen er kjend
med at det har vore stor fokus på prisar og prisutvikling
i matvaremarknaden den siste tida. Komiteen har registrert
at dette nok har ført til ein debatt om norske matvareprisar
med undersøkingar som berre har fokusert på ein
del av verdikjeda. Matvaremarknaden er svært samansett
og under stadig endring. Styresmaktene har tidlegare i fleire dokument
til Stortinget peika på behovet for framleis å kartleggja
og overvaka matvaremarknadene framover.
Komiteen er dessutan klar over
at landbruksminister Kåre Gjønnes nyleg har starta
eit forprosjekt med å kartleggja prisnivå og prisdanning
på norske matvarer saman med representantar frå forbrukarorganisasjonar,
daglegvarehandel, næringsmiddelindustrien, primærnæringane
og fleire departement.
Komiteen er kjend med at Landbruksdepartementet
vil vera oppdragsgivar for forprosjektet medan Norsk Institutt for
Landbruksøkonomisk Forskning (NILF) vil få hovudansvar
for gjennomføringa. Statistisk sentralbyrå vil
vera ein viktig bidragsytar samstundes som prosjektet skal styrkjast
med andre kompetansemiljø.
Etter komiteen si vurdering er
det brei semje om behovet for slike undersøkingar som dokumentforslaget
spør etter. Når det gjeld dei landbrukspolitiske
tilhøva som er reiste, m.a. i høve til marknadsreguleringa,
syner komiteen til den varsla stortingsmeldinga om
landbrukspolitikken som Regjeringa vil koma med. Denne vil gi høve
til å ta opp både mål og verkemidlar
i ein breiare samanheng.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre,meiner dette arbeidet som nå er
sett i gang på ein god måte vil ivareta forslaget
i dokumentet. Det vil derfor ikkje vera rett nå å setja
i gang eit parallelt arbeid til dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det er viktig at de utredninger som skal foretas i størst
mulig grad kvalitetssikres av uavhengige instanser. Det finnes allerede
flere utredninger som belyser prisdannelsen på norske matvarer.
Problemet med mange av disse er imidlertid at de i stor grad er
laget av, eller bestilt av, aktører i matvarebransjen. Dermed
reises det tvil om hvorvidt de representerer en objektiv vurdering.
De utredninger som nå foretas, som vil være et
viktig bidrag til den debatt som vil komme i kjølvannet
av den nye stortingsmeldingen om landbrukspolitikken, må derfor
i stor grad tilstrebe nøytralitet. Nettopp med bakgrunn
i at landbruksministeren har signalisert at han vil fremme en ny
stortingsmelding om landbrukspolitikken høsten 1999 synes
det lite aktuelt å sette ned et offentlig utvalg til å utrede
prisdannelsen i matvarebransjen. Dette fordi en slik utredning sannsynligvis
vil ta for lang tid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser det som positivt at landbruksministeren
har satt i gang ett forprosjekt for å kartlegge prisnivået
og prisdannelsen på norske matvarer. Disse medlemmer mener
at dette prosjektet kan oppfylle intensjonene i forslaget. Disse
medlemmer ser det som positivt at man i dette forprosjektet
involverer både forbrukerorganisasjonene, dagligvarehandelen,
næringsmiddelindustrien og primærnæringene. Disse
medlemmer vil påpeke at man i dette arbeidet må innhente
opplysninger på et bredt grunnlag, og at disse organisasjonene
må spille en viktig rolle i dette. Det vil i dette arbeidet
være viktig at man får frem opplysninger om prisdannelsen i
hele verdikjeden. Disse medlemmer mener at det er
viktig at man i dette arbeidet også innhenter opplysninger
fra flere land, slik at man har et bredt sammenligningsgrunnlag. Disse
medlemmer mener at det må brukes god tid på dette
arbeidet slik at man ikke forhaster seg. Disse medlemmer mener at
det er viktig at gjennomgangen blir så troverdig som mulig,
og at ansvaret for arbeidet derfor må overføres til
Konkurransetilsynet, slik at alle aktører i matvaremarkedet
kan ha tillit til dette.
Dokumentet har vore lagt fram for Regjeringa
v/statsråd Løwer til fråsegn.
Statsråden sitt svar dagsett 4. januar 1999 er tatt inn
som vedlegg.
Komiteen har elles
ingen merknader, syner til dokumentet og det som står føre,
og rår Stortinget til å gjere fylgjande
vedtak:
Dokument nr. 8:11 (1998-99) - forslag fra stortingsrepresentantene Øystein
Hedstrøm og Terje Knudsen om å oppnevne et bredt
sammensatt regjeringsoppnevnt utvalg som skal utrede hele verdikjeden
i matvaremarkedet for å få en oversikt over prisforholdene og
mulighetene for rimeligere matvarer - vert lagt ved protokollen.
Jeg viser til brev fra familie-, kultur- og
administrasjonskomiteen 7. desember 1998 med spørsmål
om vurdering av Dokument nr. 8:11 for 1998-99, forslag fra stortingsrepresentantene Øystein
Hedstrøm og Terje Knudsen om et bredt sammensatt regjeringsoppnevnt utvalg
som skal utrede hele verdikjeden i matvaremarkedet for å få en
oversikt over prisforholdene og mulighetene for rimeligere matvarer.
Forslaget legger vekt på å få oversikt
over priser i ulike ledd i verdikjeden for matvarer, og viser til
at det foreligger lite informasjon om dette i dag. Jeg slutter meg
til ønsket om mer informasjon om slike forhold. Det kan
imidlertid være verdt å nevne at det foreligger et
par nyere arbeider som tar for seg det statistiske grunnlaget for
prismåling og konkrete prismarginer for matvarer. Det er
henholdsvis rapport nr. 2-1996 fra Det tekniske beregningsutvalg
for inntektsoppgjørene, og Rapport nr. 3-1996 fra Statens
institutt for forbruksforskning, Marit M. Strand: Matvarepriser
i endring. Det er også grunn til å påpeke
at publikasjonene fra Statistisk sentralbyrå om utviklingen
i konsumprisindeksen gir en bredere dekning for matvarepriser enn
for mange andre varer og varegrupper, herunder prisdata for mange
enkeltvarer. En oversikt over utviklingen av priser og rammevilkår
m.v. i næringsmiddelindustrien og dagligvarehandelen er
tatt inn i kap. 6 i St.prp. nr. 67 for 1997-98 om jordbruksoppgjøret
for 1998.
Landbruksministeren har nylig tatt initiativ
til et bredt anlagt prosjekt for å bygge opp en kunnskapsbase
om prisdannelsen og prisutviklingen på matvarer. En skisse
til prosjektet fikk alminnelig tilslutning i et møte 18.
desember i år med representanter fra berørte departementer
og ulike vertikale ledd i matvarebransjen. I første omgang
iverksettes et forprosjekt med frist utpå våren
1999 med formål å klarlegge muligheter og problemer
knyttet til fast innsamling av prisdata innenfor matvaresektoren.
Opplegget dekker de ulike vertikale ledd i Norge og mulighetene
for tilsvarende målinger for et par andre land, herunder også spesialstudier
av relevans for grensehandelen. Statistisk sentralbyrå,
Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning og ECON
skal samarbeide om opplegget. Arbeidet vil bli fulgt av en referansegruppe fra
bransjen og berørte departementer.
Forslaget fra representantene Hedstrøm
og Knudsen nevner kostnader knyttet til markedsreguleringen for jordbruksvarer,
herunder reguleringseksporten, som en del av kostnadsbildet for
matvarer. Retningslinjer for markedsreguleringen følger
av jordbruksavtalene mellom staten og jordbrukets organisasjoner,
og gjennomføres etter reglene i omsetningsloven (Lov til å fremja umsetnaden
av jordbruksvaror av 10. juli 1936 nr. 6). I senere år
har det fra statens side vært lagt betydelig vekt på markedsforholdene
når jordbruksavtalens priser skal fastlegges, nettopp for å unngå høyere
avtalepriser enn det som kan tas ut i markedet.
Min vurdering av forslaget i Dokument nr. 8:11
for 1998-99 er at det er bred enighet om behovet for slike undersøkelser
forslaget etterspør. De spesifikke behov for måling
av priser på ulike ledd i verdikjeden som forslaget medfører
må imidlertid anses dekket av det nevnte initiativ fra
landbruksministeren. En gjennomføring av forslaget vil
medføre en kostnadskrevende duplisering av det igangsatte
arbeid. Når det gjelder det landbrukspolitiske forhold
som er reist, bl.a. i forhold til markedsreguleringen, vil jeg vise
til at Regjeringen har varslet en stortingsmelding om landbrukspolitikken,
noe som vil gi anledning til å ta opp så vel mål som
virkemidler i en bredere sammenheng.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 18. februar 1999.
May-Helen Molvær Grimstad, |
Unn Aarrestad, |
Grethe G. Fossum, |
leder. |
ordfører. |
sekretær. |