En rekke enkeltpersoner i Norge fikk sine eiendeler beslaglagt
av de nazistiske okkupasjonsmyndigheter og Quisling-regimet under
den annen verdenskrig. Blant disse måtte jødene
som gruppe tåle de langt største belastningene.
De generelle reglene om beslag gitt i perioden
1940 til 1943 var rettet mot den norske eksilregjeringen i London,
medlemmer av motstandsbevegelsen og folk som hadde forlatt landet
ulovlig etter invasjonen i 1940. I tillegg vedtok Quisling-regimet
visse spesielle bestemmelser om beslagleggelse av eiendeler tilhørende
jøder i Norge. Loven slo fast at eiendeler av alle slag
som tilhørte jøder i Norge, skulle beslaglegges av
staten.
Det er beregnet at antallet jøder i
Norge før arrestasjonene i 1942 utgjorde omtrent 2 200.
Det ble deportert 767 jøder fra Norge, i hovedsak til Auschwitz.
Av disse var det bare 30 som overlevde. Etter avtale mellom Quisling-regimet
og den tyske okkupasjonsmyndigheten, ble jødisk eiet gull,
sølv og smykker som ble beslaglagt, ført ut av
landet uten å bli registrert.
En egen institusjon, Likvidasjonsstyret, ble
etablert for å administrere de beslaglagte eiendelene.
De jødiske boene ble likvidert som konkursbo, mens de samtidig
fortsatte å eksistere som juridiske personer, selv om personene
fysisk var tatt av dage. Dette førte til at skatter og
andre avgifter fortsatte å løpe helt frem til
avsluttet bobehandling etter krigen. 163 jødiske bo kom
på denne måten i minus, beløp som ble
belastet de overlevende. Ved okkupasjonens slutt inneholdt arkivene
til Likvidasjonsstyret opplysninger om ca. 11 500-12 000 boer hvis
eiendeler hadde blitt helt eller delvis beslaglagt av naziregimet.
Av disse var 1 053 boer jødiske og omfattet omtrent 2 000
personer. Driften av Likvidasjonsstyret ble finansiert av de beslaglagte
midler.
Etter krigen ble det etablert tre institusjoner
for å returnere eller erstatte det som hadde blitt beslaglagt; Tilbakeføringskontoret,
Krigsskadetrygden for henholdsvis bygninger og løsøre,
og Oppgjørsavdelingen i Justisdepartementet.
Reglene gitt av okkupasjonsmyndigheten var privatrettslig
ugyldige, og alt som hadde vært beslaglagt kunne i prinsippet
kreves tilbake av eieren. Her oppsto det imidlertid en forskjell
mellom den jødiske gruppen og nordmenn for øvrig.
I og med at så mange jøder var drept, til dels
hele familier, var det et betydelig antall gjenstander som ikke
kunne tilbakeføres til rettmessig eier.
Spørsmålet om dekning av de
utgifter Likvidasjonsstyret hadde påført loddeierne
(eierne av verdier som utgjorde fellesmassen) ble diskutert etter
krigen. En anmodning om at de midler som manglet for å dekke loddeiernes
krav fullt ut burde tilføres fra staten ble imidlertid
avslått. I tillegg ble halvparten av Tilbake-føringskontorets
administrasjonsutgifter belastet fellesmassen.
Reglene for oppgjøret etter krigen
fra krigsskadetrygden for løsøre bygget på to
hovedformål: gjenreisning og sosial utjevning. Dette satte
i stor grad rene forsikringsprinsipper til side, og det ble tatt
hensyn til skadelidtes økonomiske stilling og behov, skadens omfang
og hva slags ting som ble rammet. Disse prinsippene hadde særlige
følger for jødene, som på grunn av det
kollektive og totale omfanget av likvidasjonen, som helhet fikk
sterkt redusert erstatning i forhold til det reelle tap.
Midlertidig lov om krigsskadetrygd for løsøre
fastsatte en generell regel om at erstatningsbeløpet kunne settes
ned, eventuelt endog helt sløyfes, «når
det finnes rimelig av hensyn til skadelidtes økonomiske
stilling og behov». Dette fikk direkte økonomiske
konsekvenser i tilfeller der mange i samme familie var drept.
Da det ikke ble utstedt dødsattester
i Auschwitz, ble de drepte derfra regnet som forsvunne personer,
ikke døde. De etterlatte fikk dermed ikke utbetalt midler
fra sine bo idet midlene ble overført overformynderiet. Dette
gjaldt for halvparten av gruppen overlevende. Fra overformynderiet
ble midlene overført skifteretten til behandling. Under
skiftebehandlingen ble det fra boene trukket utgifter, bl.a. til
skatter og arveavgifter for verdier som trolig lå opp mot
de samlede utbetalingene til den jødiske gruppen fra tilbakeføringsinstitusjonene.
Våren 1995 kom det frem nye opplysninger
om skjebnen til jødisk eiendom som ble beslaglagt under den
annen verdenskrig. I mars 1996 ble det oppnevnt et utvalg med mandat å kartlegge
og evaluere de faktiske forhold, kalt Jødebo-utvalget.
Utvalgets utredning er publisert som NOU 1997:22, og er delt i to:
en flertallsutredning og en mindretallsutredning.