Regjeringen har valgt å legge tenkningen
fra mindretallet i Jødebo-utvalget til grunn, og mener
at det må tas et historisk og moralsk oppgjør
med den økonomiske likvidasjonen, og at dette oppgjøret
også må få et økonomisk uttrykk.
Folkemordaspektet setter jødene i en særstilling
blant den tyske okkupasjonsmaktens mange ofre i Norge, og det er
lagt til grunn at oppgjøret ikke kan begrenses til økonomiske
betraktninger.
Et kollektivt oppgjør vil understreke
at man nå foretar et oppgjør i forhold til det
jødiske samfunn, fordi den økonomiske og fysiske
likvidasjonen var tiltak rettet mot det jødiske samfunn
i Norge som helhet. Dertil kommer at mange jøder som ble
drept ikke hadde gjenlevende arvinger. Dette gjør det naturlig
med et oppgjør i form av en bevilgning til fellesjødiske formål.
Samtidig støttes de som ble rammet av forfølgelse
under krigen med en individuell erkjentlighetssum.
Regjeringen arbeider for øvrig med å få reist
et minnesmerke i Oslo til minne om deportasjonen av norske jøder
til Tyskland.
Uretten mot det jødiske folk under
krigen kan aldri gjøres god igjen, og komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid
Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane Sofie Tømmerås,
fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L. Stang,
fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse
Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn
Devold og Bjørn Hernæs, og fra Senterpartiet,
Tor Nymo, er enig med Regjeringen i at det må tas
et historisk og moralsk oppgjør med den økonomiske
likvidasjonen, og at dette oppgjøret også må få et økonomisk
uttrykk.
Komiteen har også, som
Regjeringen, lagt vekt på at nazistenes forsøk
under den annen verdenskrig på å tilintetgjøre
jødene som gruppe senere har spilt en sentral rolle i utviklingen
av det folkerettslige regelverk om folkemord.
Oppgjøret skal først og fremst
baseres på en bred moralsk tilnærming, som gis
en form og et innhold som tar hensyn til sakens spesielle karakter.
Komiteen støtter Regjeringen
når den har lagt til grunn at oppgjøret ikke kan
begrenses til økonomiske betraktninger.
Det kollektive oppgjøret skal understreke
at man nå foretar et oppgjør i forhold til det
jødiske samfunn i Norge i sin helhet, særlig fordi
den økonomiske og fysiske likvidasjon var tiltak rettet
mot jødene i Norge som gruppe.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
minne om at bakgrunnen for denne saken er NOU 1997:22 om inndragning
av jødisk eiendom i Norge under den 2. verdenskrig. Denne
utredningen forsøkte å fastslå hvor store
verdier som ble fraranet norske jøder, målt i
nåtidens pengeverdi, slik at de jødiske familiene
som ulovlig ble frarøvet eiendom kunne få erstatning.
Utvalget konkluderte med at det samlede beløpet var på 110
mill. kroner. Disse medlemmer finner det urimelig å begrense
erkjentlighetsbeløpene til kr 200 000 i de tilfellene der
det kan dokumenteres at tapene har vært vesentlig større,
og mener at det økonomiske oppgjøret i større
grad enn det Regjeringen legger opp til bør være
et oppgjør som tar utgangspunkt i det tap den enkelte jødiske
familie har hatt.
Disse medlemmer vil derfor foreslå følgende ordning:
1. Det gis oppreisning
til de personer som i Norge ble rammet av antijødiske tiltak,
for eksempel av å ha fått sine eiendeler og sin
formue inndratt av okkupasjonsmyndigheten under den 2. verdenskrig, med
et minstebeløp på kr 50 000 og et øvre
beløp på 2 mill. kroner, fastsatt ut fra en sannsynlighetsvurdering
av hvor store beløp som ble frarøvet, målt
i nåtidens pengeverdi. Til sammen settes det av 250 mill.
kroner til dette formålet.
2. Det settes av et beløp på 50
mill. kroner til bygging og drift av et kompetansesenter for studier
av Holocaust.