Til det kollektive oppgjøret foreslås
avsatt 250 mill. kroner. Beløpet fordeles på tre
områder:
1. Et beløp
på 150 mill. kroner foreslås overført
til de registrerte mosaiske trossamfunn i Norge. Beløpet skal
benyttes til å sikre jødisk kultur og fremtid
i Norge.
2. Et beløp på 60 mill.
kroner foreslås benyttet til støtte utenfor Norges
grenser til å minnes og å utvikle den
tradisjon og kultur som nazistene ønsket å utrydde,
og beløpet fordeles gjennom et fond hvor styrets representanter
oppnevnes av Stortinget, Regjeringen, de registrerte mosaiske trossamfunn
i Norge og World Jewish Congress/World Jewish Restitution
Organization.
3. Et beløp på 40 mill.
kroner foreslås benyttet til opprettelse og drift av et
kompetansesenter for studier av Holocaust og livssynsminoriteters
stilling i Norge.
Et beløp på anslagsvis 50
mill. kroner av de 150 mill. kroner forutsettes benyttet til tilbakebetaling
av gjeld og investeringer. Avkastningen av de resterende anslagsvis
100 mill. kroner forutsettes benyttet til drift og videreutvikling
av organisasjoner og institusjoner med det formål å sikre
en jødisk fremtid i Norge.
Det foreslås opprettet et fond av de
kollektive midler som administreres av et styre bestående
av tre representanter for Det Mosaiske Trossamfund i Oslo og to representanter
for Det Mosaiske Trossamfunn i Trondheim.
Justisdepartementet forutsettes å motta årlig
rapport over bruken av midlene.
Midlene i fondet (kapitalen og eventuell avkastning) skal
fortrinnsvis anvendes til undervisnings-, forsknings-
eller informasjonsformål. De institusjoner eller prosjekter
som støttes må være politisk nøytrale. Nobelprisvinner
Eli Wiesel er foreslått å lede styret. Justisdepartementet
fastsetter i samarbeid med de registrerte mosaiske trossamfunn i
Norge styrets vedtekter og instruks for arbeidet. Eventuelle administrative kostnader
for fondet dekkes innenfor rammen av bevilgningen.
Som en del av dette senteret foreslås
at det utvikles et politisk og ideologisk nøytralt kompetansesenter
for de livssynsminoriteter som finnes i Norge i dag.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet søker å få til
en realisering i tilknytning til Universitetet i Oslo. Det foreslås
opprettet et eget styre for senteret og senteret må sikres
akademisk frihet.
Komiteen vektlegger
at et kollektivt oppgjør vil understreke at man nå foretar
et oppgjør i forhold til det jødiske samfunn,
fordi den økonomiske og fysiske likvidasjonen var tiltak
rettet mot det jødiske samfunn i Norge som helhet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i at man
ved vurdering og fastsettelse av totalbeløpet til kollektive
oppgjør har Regjeringen blant annet tatt hensyn til at
jødiske familier i sin helhet ble utslettet og følgelig
ikke får noe individuelt oppgjør.
Det er i proposisjonen foreslått at
det overføres 150 mill. kroner til Det Mosaiske Trossamfunn
(DMT) i Norge. Beløpet skal benyttes til å sikre
jødisk kultur og framtid i Norge. Det er i dag registrert
to mosaiske trossamfunn i Norge. Det Mosaiske Trossamfunn, som har
sete i Oslo, og Det Mosaiske Trossamfunn i Trondheim.
Fylkesmannsembete i henholdsvis Oslo/Akershus
og Sør-Trøndelag opplyser at disse trossamfunnene
pr. 1. januar 1998 har ca. 1050 registrerte medlemmer. Flertallet gir
sin støtte til at for å sikre den jødiske minoritets
framtid i Norge, er det nødvendig med midler til lokaler,
utstyr og først og fremst kvalifiserte ledere og medarbeidere
innenfor områdene religion, kultur, undervisning, informasjon,
sosial omsorg og administrasjon.
I proposisjonen er det foreslått at
et beløp på anslagsvis 50 mill. kroner av de 150
mill. kronene forutsettes benyttet til tilbakebetaling av gjeld
og investeringer som oppreising av bygninger og eiendommer, herunder
nyanskaffelse av gravlund og barnehage og opprettelse av jødisk
museum og bibliotek.
Flertallet understreker betydningen
av den kunnskap og innsikt til forståelse av jødenes
historie i det norske samfunn som jødiske kulturtilbud,
både i og utenfor Oslo, vil formidle. Flertallet forutsetter
at eksisterende tilbud på dette området ivaretas.
For å sikre intensjonen i proposisjonen forutsetter flertallet at
midlene brukes på en slik måte at også interessene
til de som ikke er medlemmer av de mosaiske trossamfunn blir ivaretatt.
Avkastningen av de resterende midler forutsettes benyttet
til drift og videreutvikling av organisasjonene og institusjoner
med det formål å sikre en jødisk bredde
og et jødisk mangfold i Norge.
Flertallet støtter departementets
forslag om at fondet av kollektive midler administreres av et styre bestående
av tre representanter for Det Mosaiske Trossamfunn i Oslo og to
representanter for Det Mosaiske Trossamfunn i Trondheim.
Flertalletforutsetter
at Justisdepartementet mottar årlig rapport om at midlene
er brukt i henhold til Stortingets intensjoner, inkludert regnskap
revidert av statsautorisert revisor.
Regjeringen foreslår at det utbetales
en erkjentlighetssum som et standardisert beløp på kr
200 000 til de personer som i Norge ble rammet av antijødiske
tiltak, for eksempel i form av å ha fått sine
eiendeler og sin formue inndratt av okkupasjonsmyndighetene, under den
2. verdenskrig. Ektefelle og livsarvinger forutsettes å kunne
tre inn i avdødes sted. Utbetalingen er begrenset oppad
til kr 200 000 pr. person.
Det er vanskelig å anslå de
totale utgifter til det individuelle oppgjøret, men det
anslås at dette vil utgjøre mellom 100 og 200
mill. kroner. Hvis det viser seg at de individuelle utbetalingene
utgjør et vesentlig mindre beløp enn 200 mill.
kroner, vil Regjeringen vurdere å øke overføringene
til det kollektive oppgjøret.
Oppgjøret vil omfatte alle jødiske
familier og enkeltpersoner det ble truffet inndragningsbeslutning
mot eller som faktisk fikk sine eiendeler inndratt. Videre omfatter
det også jødiske familier og enkeltpersoner som
ikke eide verdier det kunne tas beslag i, men som ble påført
andre lidelser gjennom forfølgelsen eller som mistet livet.
Justisdepartementet tar sikte på kunngjøring
av ordningen i norsk og internasjonal presse. Det foreslås
satt en søknadsfrist på 6 måneder. Departementet
vil i samarbeid med de mosaiske trossamfunn i Norge orientere samfunnenes
medlemmer som dette kan være aktuelt for. I tillegg vil
World Jewish Congress/World Jewish Restitution Organization
bli orientert.
Sakenes spesielle karakter tilsier at det kan
være vansker med dokumentasjon. Dette må det tas
hensyn til under saksbehandlingen og hvor avgjørelsen nettopp kan
måtte bygge på opplysninger som ikke kan la seg dokumentere.
Det foreslås at Justisdepartementet
avgjør søknadene i første instans, og
at medlemmene av Stortingets billighetserstatningsutvalg blir klageorgan
for departementets vedtak om erkjentlighetsbeløp. Saksbehandlingen
for klageorganet foreslås å følge samme retningslinjer
som for billighetserstatningssaker. Det foreslås ikke adgang
til å påklage utvalgets vedtak videre til Stortinget.
Komiteen støtter
Regjeringens forslag om at det utbetales en erkjentlighetssum til
de personer som i Norge ble rammet av antijødiske tiltak,
for eksempel i form av ha fått sine eiendeler og sin formue
inndratt av okkupasjonsmyndigheten under den 2. verdenskrig.
Mange av dem som fikk sine eiendeler og virksomheter
beslaglagt er nå døde, og komiteen er
enig i at ektefelle og livsarvinger forutsettes derfor å kunne
tre inn i avdødes sted, og at beløpet fordeles
blant disse etter fordelingsreglene i arveloven.
Komiteen er enig i at oppgjøret
skal omfatte alle jødiske familier og enkeltpersoner det
ble truffet inndragningsbeslutning mot eller som faktisk fikk sine eiendeler
inndratt. Videre støtter komiteen at oppgjøret
også skal omfatte jødiske familier og enkeltpersoner
som ikke eide verdier det kunne tas beslag i, men som ble påført
andre lidelser gjennom forfølgelsen eller som mistet livet.
Sakens spesielle karakter tilsier at det kan
være vanskelig med dokumentasjon. Det må det,
etter komiteens mening, tas hensyn til under saksbehandlingen
og hvor avgjørelsen nettopp kan måtte bygge på opplysninger
som ikke kan la seg dokumentere.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag om at Justisdepartementet avgjør sakene i første
instans, og at medlemmene av Stortingets billighetserstatningsutvalg
blir klageorgan for departementets vedtak om erkjentlighetsbeløp.
Komiteen slutter seg til forslaget
om at saksbehandlingen for klageorganet følger de samme
retningslinjer som for billighetserstatningssaker.
Komiteen er enig i at det ikke
gis adgang til å påklage utvalgets vedtak videre
til Stortinget.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter
Regjeringens forslag om at de individuelle erstatningene gis i form
av en erkjentlighetssum som et standardisert beløp på kr
200 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader ovenfor under pkt. 3.