1.1 Sammendrag

I samsvar med det etablerte styringsopplegget for NSB BA (NSB) legger Samferdselsdepartementet fram den første meldingen om konsernets virksomhet. Departementets framlegg tar utgangspunkt i NSBs § 10-plan for 1998 som omhandler perioden 1998-2002. Meldingen er konsentrert om årene 1998-2000.

NSB BA ble etablert som et særlovselskap 1. desember 1996.

Statens eierskap i NSB ivaretas av samferdselsministeren som generalforsamling. Selskapets styre og daglige ledelse har det samme ansvaret for selskapets økonomi som styre og ledelse i aksjeselskaper. Staten som eier har et begrenset ansvar for særlovselskapet NSBs forpliktelser som for et statsaksjeselskap.

Regjeringen ønsker at NSB skal være en av de ledende aktørene i det norske transportmarkedet, både innen person- og godstrafikken. Ikke minst av hensyn til behovet for en mer miljøvennlig transport ønsker Regjeringen å styrke jernbanens rolle både gjennom statens eierskap i NSB, statlig kjøp av persontransporttjenester, gjennom forbedring av infrastrukturen og gjennom lov og regelverk.

Siden dette er en melding om trafikkselskapets virksomhet behandler meldingen ikke spørsmål knyttet til utviklingen av jernbaneinfrastrukturen, omfanget og betingelsene for statlig kjøp av persontransporttjenester eller regulatoriske spørsmål. Etter omorganiseringen av forvaltningsbedriften NSB er spørsmål knyttet til jernbaneinfrastrukturen underlagt Jernbaneverkets forvaltningsansvar. Ansvaret for omfanget og betingelsene for statlig kjøp av persontransporttjenester er underlagt Samferdselsdepartementet som kjøper av persontransporttjenester, mens ansvaret for regulatoriske spørsmål innen jernbanesektoren er underlagt Samferdselsdepartementet som regulatør.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til at NSB BA (NSB) ble etablert som såkalt særlovselskap fra 1. desember 1996 og at det i den forbindelse ble lagt opp til at departementet som generalforsamling i NSB BA annethvert år skal legge fram en plan for Stortinget om selskapets virksomhet. St.meld. nr. 19 (1998-99) Om NSB BAs virksomhet er således den første planen som legges fram for Stortinget om NSB BAs virksomhet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, ser det som avgjørende at NSB BA utvikles til et sterkt og konkurransedyktig konsern for å nå den overordnede målsettingen om å overføre transport fra veg til bane. Flertallet vil understreke viktigheten av forutsigbarhet i rammebetingelser og av et aktivt statlig eierskap for å oppnå dette.

Komiteens medlemmerfra Høyre vil understreke det ønskelige i at jernbanen øker sin markedsandel i forhold til veitrafikken, men dette må skje ved at ressursene som tilføres jernbanesektoren blir bedre utnyttet og ikke ved at kostnadsnivået for veitransporten økes. Erfaringene med å slippe private til på sektorer med statlige monopol er meget gode og viser at ressursutnyttelsen da blir bedre og prisnivået synker.

Disse medlemmer vil peke på at statlig eierskap på ingen måte er en betingelse for å nå de overordnede mål hva angår jernbanen som transportmiddel.

Disse medlemmer viser i denne sammenheng til sine merknader under kap. 3.2.