I samsvar med det etablerte styringsopplegget
for NSB BA (NSB) legger Samferdselsdepartementet fram den første
meldingen om konsernets virksomhet. Departementets framlegg tar
utgangspunkt i NSBs § 10-plan for 1998 som omhandler perioden
1998-2002. Meldingen er konsentrert om årene 1998-2000.
NSB BA ble etablert som et særlovselskap
1. desember 1996.
Statens eierskap i NSB ivaretas av samferdselsministeren
som generalforsamling. Selskapets styre og daglige ledelse har det
samme ansvaret for selskapets økonomi som styre og ledelse
i aksjeselskaper. Staten som eier har et begrenset ansvar for særlovselskapet
NSBs forpliktelser som for et statsaksjeselskap.
Regjeringen ønsker at NSB skal være
en av de ledende aktørene i det norske transportmarkedet,
både innen person- og godstrafikken. Ikke minst av hensyn til
behovet for en mer miljøvennlig transport ønsker Regjeringen å styrke
jernbanens rolle både gjennom statens eierskap i NSB, statlig
kjøp av persontransporttjenester, gjennom forbedring av
infrastrukturen og gjennom lov og regelverk.
Siden dette er en melding om trafikkselskapets
virksomhet behandler meldingen ikke spørsmål knyttet
til utviklingen av jernbaneinfrastrukturen, omfanget og betingelsene
for statlig kjøp av persontransporttjenester eller regulatoriske
spørsmål. Etter omorganiseringen av forvaltningsbedriften
NSB er spørsmål knyttet til jernbaneinfrastrukturen
underlagt Jernbaneverkets forvaltningsansvar. Ansvaret for omfanget
og betingelsene for statlig kjøp av persontransporttjenester
er underlagt Samferdselsdepartementet som kjøper av persontransporttjenester,
mens ansvaret for regulatoriske spørsmål innen
jernbanesektoren er underlagt Samferdselsdepartementet som regulatør.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei
og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet,
Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor
Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen
og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra
Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll og fra Venstre, May Britt
Vihovde, viser til at NSB BA (NSB) ble etablert som såkalt
særlovselskap fra 1. desember 1996 og at det i den forbindelse
ble lagt opp til at departementet som generalforsamling i NSB BA annethvert år
skal legge fram en plan for Stortinget om selskapets virksomhet.
St.meld. nr. 19 (1998-99) Om NSB BAs virksomhet er således
den første planen som legges fram for Stortinget om NSB
BAs virksomhet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, ser det som avgjørende
at NSB BA utvikles til et sterkt og konkurransedyktig konsern for å nå den
overordnede målsettingen om å overføre transport
fra veg til bane. Flertallet vil understreke viktigheten
av forutsigbarhet i rammebetingelser og av et aktivt statlig eierskap
for å oppnå dette.
Komiteens medlemmerfra
Høyre vil understreke det ønskelige i
at jernbanen øker sin markedsandel i forhold til veitrafikken,
men dette må skje ved at ressursene som tilføres
jernbanesektoren blir bedre utnyttet og ikke ved at kostnadsnivået
for veitransporten økes. Erfaringene med å slippe
private til på sektorer med statlige monopol er meget gode
og viser at ressursutnyttelsen da blir bedre og prisnivået synker.
Disse medlemmer vil peke på at
statlig eierskap på ingen måte er en betingelse
for å nå de overordnede mål hva angår
jernbanen som transportmiddel.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til sine merknader under kap. 3.2.