I et perspektiv som strekker seg utover det
kommende tiår, vil det i den første fireårsperioden
legges vekt på å forbedre taktisk manøverevne
gjennom primært en videreføring, men også oppstart
av noen nye landforsvarsprosjekter. Det er også gitt prioritet
til fregattanskaffelsen som vil bedre vår evne til å beskytte transportlinjer
til sjøs, håndtere kriser, hevde norsk suverenitet
og delta i internasjonale operasjoner. De nye kampflyene vil bli
faset inn noe senere i forhold til fregattanskaffelsen. Begge anskaffelsene
vil kreve betydelige midler i perioden, men ut ifra en overordnet vurdering
vil kampflyanskaffelsen om nødvendig bli strukket noe ut
i tid.
En konkretisering av planrammen for totalbudsjettet, eksklusive
internasjonale operasjoner, og investeringsprofilen for perioden
1999-2006 i henhold til ressurs- og finansieringsmessige forutsetninger,
er vist i tabell 1.
Tabell 1. Investeringsprofil
med de største investeringene i perioden 1999-2006*
| 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
Planramme
| 23 500 | 23 500 | 24 620 | 24 740 | 24 860 | 24 980 | 25 100 | 25 220 |
- | hvorav investeringer
| 7 700 | 7 580 | 8 580 | 8 580 | 8 700 | 8 940 | 9 060 | 9 190 |
Større
materiellprosjekter | | | | | | | | |
- | Nye fregatter | 160 | 750 | 1 650 | 1 500 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
- | Nye kampfly | 10 | 300 | 800 | 1 000 | 1 500 | 1 500 | 1 600 | 1 800 |
- | Nye KV-fartøy
("Svalbard") | 3 | 100 | 200 | 200 | 200 | | | |
- | Nye MTBer
| | | | | 50 | 50 | 300 | 300 |
Øvrige
prosjekter | 7 527 | 6 430 | 5 930 | 5 880 | 5 750 | 6 190 | 5 960 | 5 890 |
* Alle tall er plantall i mill. kroner
oppgitt i 1998-kroner.
For å sikre kapasiteten til anti-utbåtsbekjempelse
i invasjonsforsvaret er det behov for å anskaffe nye fregatter
som erstatning for OSLO-klassen. Disse fartøyene vil også kunne
bidra til å løse andre oppgaver som myndighetsutøvelse,
suverenitetshevdelse, krisehåndtering og deltakelse i internasjonale
operasjoner.
For å kompensere for tapte F-16 og
utfasede F-5, er det i perioden behov for å starte opp
den planlagte anskaffelsen av nye kampfly. Kostnadsrammen er beregnet
til ca. 10,5 mrd. 1998-kroner.
Det er i profilen lagt inn plantall for anskaffelse
av nytt kystvaktfartøy KVSvalbard. Anskaffelsen er skjøvet
noe ut i tid i forhold til tidligere planer. Regjeringen vil fortsatt
vurdere en eventuell utvidelse av prosjektet og vil ta stilling
til oppstart av anskaffelse i forbindelse med budsjettet for 2000.
Meldingen viser til flertallsmerknader i Innst.
S. nr. 245 (1997-98), jf. St.meld. nr. 22 (1997-98) om et prinsippvedtak
om serieproduksjon så tidlig som mulig med sikte på bevilgninger
over de årlige budsjetter fra år 2000. Med bakgrunn
i den begrensede handlefrihet som rår i de nærmeste årene,
vil dette etter Regjeringens vurdering bare være mulig
dersom ytterligere ekstra midler tilføres, eller andre
prosjekter nedprioriteres. Framskyndet oppstart av MTB-anskaffelsen
vil også medføre økt press på et
allerede stramt driftsbudsjett. En eventuell omgruppering av investeringssiden for å finansiere
anskaffelsen vil primært kunne ha konsekvenser for framdriften
i fregattprosjektet og anskaffelser til Hæren.
Anskaffelsen må også vurderes
opp mot utviklingen av Nytt sjømålsmissil (NSM)
og usikkerhet vedrørende tekniske løsninger og
framdrift i dette prosjektet. Det er derfor for tidlig å konkludere
med at SKJOLD-klassen MTBer vil være den mest egnete plattform
for disse missilene. Regjeringen finner det ikke forsvarlig å starte
serieproduksjon av MTBer med sikte på bevilgninger over
de årlige budsjetter fra år 2000. Som en planleggingsforutsetning
legges til grunn at serieproduksjon tidligst kan starte opp i 2003.
Hæren er med sin jevne materielltilførsel
og mindre krav til fysisk sikkerhet mindre sårbar for materiellmessig
levealder. Imidlertid er ikke situasjonen i Hæren dermed
tilfredsstillende, og over tid vil mang-lende investeringer resultere
i kraftig reduksjon av kvaliteten på styrkene. I perioden
1999-2006 vil Hæren prioritere systemer som styrker taktisk
manøverevne.
Meldingen innebærer ingen endring av
de overordnede retningslinjer som ble skissert i Langtidsmeldingen.
Departementet legger fortsatt til grunn følgende alternativer
for å redusere langsiktige bindinger og øke handlefriheten
til å foreta oppdateringer, justeringer og tilpasninger
i styrkestrukturen:
– bruk av
opsjoner for å redusere virkningene av usikkerhet og sikre
at marginale enheter ikke blir anskaffet; bruk av opsjoner må vurderes
mot den ekstra kostnad dette kan medføre
– kjøp av mindre serier
for å oppnå større fleksibilitet; dette
krever blant annet en samlet vurdering av eventuelt økte
investeringskostnader over tid og økte kostnader ved fortsatt
drift av gammelt materiell
– kjøp av brukt materiell
for å bidra til lave enhetskostnader; vurderinger av slike
kjøp må legge spesielt stor vekt på de
samlede levetidskostnadene.