Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen, viser til at finansminister Gudmund Restad i brev 10. mars 1999, etter anmodning fra saksordføreren 3. mars 1999, har avgitt uttalelse til dokumentet. Brevet fra finansministeren følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen viser til at Kredittilsynets styre har behandlet saken og oversendt en innstilling til Finansdepartementet 26. mars 1999, og til at Finansdepartementet 29. mars 1999 har sendt forslaget på høring med svarfrist 21. juni 1999.

Kredittilsynet foreslår at det skal åpnes for adgang til å etablere ideelle fond under visse forutsetninger. Blant annet at slik utdeling ikke utgjør mindre enn 50 pst. av årlig avkastning. Det er dessuten et krav at tilleggsformål skal vedtektsfestes og at opplysninger om formålet skal inngå i fondenes prospekter. Kredittilsynet peker på at markedsføringslovgivningen kan medføre at det settes begrensninger for på hvilken måte slike fond kan markedsføres. Det vises til markedsføringsloven § 2 første ledd, som lyder:

«Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser ...»

Annet ledd i bestemmelsen fastslår at forbudet også gjelder andre framgangsmåter som kan ha betydning for tilbud eller etterspørsel som er egnet til å villede forbrukere. For å sikre at utdelingen til det aktuelle formålet eller organisasjonen virkelig utgjør et hovedkarakteristika ved fondet, er Kredittilsynet kommet til at det bør settes et kvantitativt minstekrav til hvor mye av avkastningen som minst skal tilfalle det aktuelle formålet.

Komiteen viser til at ideelle fond må antas å ha en positiv effekt for ideelle organisasjoners mulighet til å finansiere sin virksomhet. At privatpersoner eller bedrifter gir en andel av sin avkastning fra slike fond, kan best oppfattes som et alternativ til å gi direkte pengestøtte. Kredittilsynet eller Finansdepartementet har ikke påvist at å gi adgang til slike fond har vesentlige negative virkninger som ikke kan motvirkes ved utformingen av regelverket for slike fond.

Komiteen vil på denne bakgrunn be Regjeringen om å fremme forslag om lovendringer som gir adgang til å etablere slike fond. Komiteen forutsetter at dette fremmes som egen sak så snart som mulig etter høringen.

Komiteen fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om lovendringer som gir adgang til å opprette ideelle verdipapirfond.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre har notert seg at Finansdepartementet har sendt forslaget fra Kredittilsynet på høring, med høringsfrist 6 uker. Disse medlemmer finner det rimelig at en slik høringsrunde gjennomføres, til tross for sakens allerede lange behandlingstid i forvaltningsapparatet. Høringsrunden vil kunne gi Finansdepartementet nyttige innspill til arbeidet med å utforme et best mulig lovforslag, som tillegg til Kredittilsynets innspill.

Disse medlemmer vil imidlertid understreke at det er viktig at reglene utformes på en så fleksibel måte som mulig, blant annet når det gjelder hvordan midlene skal formidles til de mottakende, ideelle organisasjonene og hvor stor andel av fondets eller andelshaverens avkastning som kan utdeles til ideelle formål. Videre vil disse medlemmer understreke betydningen av at reglene utformes slik at de ikke svekker norske finansinstitusjoners konkurransemuligheter i forhold til aktører fra andre land, herunder Sverige.