Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig
Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg,
fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og
Kjellaug Nakkim, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen
Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
fra Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen,
viser til at finansminister Gudmund Restad i brev 10. mars 1999,
etter anmodning fra saksordføreren 3. mars 1999, har avgitt
uttalelse til dokumentet. Brevet fra finansministeren følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til
at Kredittilsynets styre har behandlet saken og oversendt en innstilling
til Finansdepartementet 26. mars 1999, og til at Finansdepartementet
29. mars 1999 har sendt forslaget på høring med
svarfrist 21. juni 1999.
Kredittilsynet foreslår at det skal åpnes
for adgang til å etablere ideelle fond under visse forutsetninger.
Blant annet at slik utdeling ikke utgjør mindre enn 50
pst. av årlig avkastning. Det er dessuten et krav at tilleggsformål
skal vedtektsfestes og at opplysninger om formålet skal
inngå i fondenes prospekter. Kredittilsynet peker på at
markedsføringslovgivningen kan medføre at det settes
begrensninger for på hvilken måte slike fond kan markedsføres.
Det vises til markedsføringsloven § 2 første
ledd, som lyder:
«Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende
uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet
til å påvirke etterspørselen etter eller
tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser ...»
Annet ledd i bestemmelsen fastslår
at forbudet også gjelder andre framgangsmåter
som kan ha betydning for tilbud eller etterspørsel som
er egnet til å villede forbrukere. For å sikre
at utdelingen til det aktuelle formålet eller organisasjonen
virkelig utgjør et hovedkarakteristika ved fondet, er Kredittilsynet
kommet til at det bør settes et kvantitativt minstekrav
til hvor mye av avkastningen som minst skal tilfalle det aktuelle
formålet.
Komiteen viser til at ideelle
fond må antas å ha en positiv effekt for ideelle
organisasjoners mulighet til å finansiere sin virksomhet.
At privatpersoner eller bedrifter gir en andel av sin avkastning
fra slike fond, kan best oppfattes som et alternativ til å gi
direkte pengestøtte. Kredittilsynet eller Finansdepartementet
har ikke påvist at å gi adgang til slike fond
har vesentlige negative virkninger som ikke kan motvirkes ved utformingen
av regelverket for slike fond.
Komiteen vil på denne
bakgrunn be Regjeringen om å fremme forslag om lovendringer
som gir adgang til å etablere slike fond. Komiteen forutsetter
at dette fremmes som egen sak så snart som mulig etter høringen.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om lovendringer som gir adgang til å opprette ideelle
verdipapirfond.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har notert seg at Finansdepartementet
har sendt forslaget fra Kredittilsynet på høring, med
høringsfrist 6 uker. Disse medlemmer finner det
rimelig at en slik høringsrunde gjennomføres,
til tross for sakens allerede lange behandlingstid i forvaltningsapparatet.
Høringsrunden vil kunne gi Finansdepartementet nyttige
innspill til arbeidet med å utforme et best mulig lovforslag,
som tillegg til Kredittilsynets innspill.
Disse medlemmer vil imidlertid
understreke at det er viktig at reglene utformes på en
så fleksibel måte som mulig, blant annet når
det gjelder hvordan midlene skal formidles til de mottakende, ideelle
organisasjonene og hvor stor andel av fondets eller andelshaverens avkastning
som kan utdeles til ideelle formål. Videre vil disse
medlemmer understreke betydningen av at reglene utformes
slik at de ikke svekker norske finansinstitusjoners konkurransemuligheter
i forhold til aktører fra andre land, herunder Sverige.