1. "Finansadministrasjon" er et av saksområdene som
er nevnt i § 12 nr. 2 under familie-, kultur- og administrasjonskomiteen.
Dette uttrykket tar utgangspunkt i programområdet "Finansadministrasjon"
under Finans- og tolldepartementet. Blant utgiftskapitlene under
dette programområdet ble følgende behandlet av familie-,
kultur- og administrasjonskomiteen i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1996-97)
om statsbudsjettet for 1997:
1600 Finans- og tolldepartementet.
1602 Kredittilsynet.
1610 Toll- og avgiftsdirektoratet - toll- og
avgiftsetaten.
1615 Skattefogdene.
1616 Andre utgifter til skatte- og avgiftsinnkreving.
1618 Skattedirektoratet - skatteetaten.
1620 Statistisk sentralbyrå.
1630 Tiltak for å styrke den statlige økonomiforvaltning.
Av andre saker på dette området
som har vært behandlet av samme komité, kan nevnes
St.prp. nr. 44 (1993-94) om en felles skatte-, avgifts- og tolletat
og St.prp. nr. 41 (1995-96) om organiseringen av den statlige innbetalings-
og innfordringsfunksjonen for skatter og avgifter m.v.
I statsbudsjettet for 1998 ble de tilsvarende
kapitlene behandlet av finanskomiteen, etter
tilråding av arbeidsordningskomiteen i Innst. S. nr. 5
(1997-98), som ble bifalt av Stortinget 28. oktober 1997. Tilsvarende gjaldt
statsbudsjettet for 1999.
Under henvisning til dette foreslår Presidentskapet at
saksområdet "finansadministrasjon" tas ut under oppregningen
av saker under familie-, kultur- og administrasjonskomiteen og tilføyes
under finanskomiteen.
2. Forslag om rammetilskudd over statsbudsjettet
til kommunene og fylkeskommunene har vært
fremmet av Kommunal- og arbeidsdepartementet under utgiftskapitlene
571 og 572. Disse kapitlene har før blitt behandlet av
kommunalkomiteen, under henvisning til at saker om "kommunal
forvaltning" hører under denne komiteen etter
FO § 12. Da reglene om Stortingets budsjettbehandling ble
endret ved Stortingets vedtak 19. juni 1997, ble det bestemt i § 19
tredje ledd at finanskomiteen skal avgi innstilling om bl.a. "rammetilskudd
til kommuner og fylkeskommuner" samtidig med finansinnstillingen.
Fordi § 12 så langt det er mulig bør
inneholde fullstendige regler om arbeidsfordelingen mellom komiteene,
foreslår Presidentskapet at rammetilskudd
til kommuner og fylkeskommuner blir tilføyd under oppregningen
av finanskomiteens saker i § 12.
Regjeringen v/Kommunal- og
arbeidsdepartementet har hvert år fremmet en stortingsproposisjon
om kommuneøkonomien det kommende år. Presidentskapet forutsetter
at denne proposisjonen og andre saker vedrørende kommunenes økonomi
fortsatt skal behandles av kommunalkomiteen.
3. "Pristilsyn, pris- og konkurranselovgivning"
er nevnt i § 12 blant sakene under familie-, kultur- og administrasjonskomiteen,
mens "pris- og inntektspolitikk" er nevnt blant sakene under finanskomiteen.
Programkategorien "Konkurranse- og prispolitikk" var en del av Planleggings-
og administrasjonsdepartementets fagbudsjett og omfattet i statsbudsjettene
for 1997 og 1998 utgiftskapitlene 1550 Konkurransetilsynet
og 1560 Pristilskudd. I statsbudsjettet for 1999 var de samme kapitlene
en del av Arbeids- og administrasjonsdepartementets fagbudsjett.
Kapitlet Konkurransetilsynet har alle tre år vært
behandlet av familie-, kultur- og administrasjonskomiteen.
Kapitlet Pristilskudd ble til og med budsjettet for 1997 behandlet
av finanskomiteen, men i statsbudsjettet for 1998 ble kapitlet behandlet
av familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, i samsvar med Stortingets
bifall av Innst. S. nr. 5 (1997-98) fra arbeidsordningskomiteen.
Tilsvarende i budsjettet for 1999. Som en konsekvens av sistnevnte beslutning
foreslår Presidentskapet at "prispolitikk"
tas ut i oppregningen av saker under finanskomiteen, og at de nåværende
begreper "pristilsyn, pris- og konkurranselovgivning"
under familie-, kultur- og administrasjonskomiteen endres til "konkurranse-
og prispolitikk".
4. I FO § 12 er saksområdet
"utenrikshandel" lagt til utenrikskomiteen, foruten bl.a. "utenrikske
forhold" og "utviklingshjelp". Saksområdet "statsgaranti
ved eksport m.v." er lagt til finanskomiteen, og områdene "næringsvirksomhet"
og "skipsfart" til næringskomiteen. Da disse bestemmelsene
ble vedtatt, hørte områdene utenrikshandel (inkludert
statsgaranti ved eksport) og skipsfart under Utenriksdepartementets fagområde.
Med virkning fra 1. januar 1997 ble en del oppgaver overført
fra Utenriksdepartementet til Næringsdepartementet. I St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 7 (1996-97) s. 40-41 er den nye fordelingen av
arbeidsområder beskrevet slik:
«Utenriksdepartementet har det overordnede og koordinerende
ansvar for en enhetlig utenrikspolitikk. I tillegg skal Utenriksdepartementet
som fagdepartement fortsatt ha ansvaret for utenrikspolitiske og bistandspolitiske
saker, samt ansvaret for multilaterale handelspolitiske spørsmål.
Ut fra dette er ansvarsfordelingen mellom utenriksministeren
og næringsministeren fastsatt som følger:
Utenriksministeren
gis ansvar for utenrikssaker og næringsministeren gis ansvar
for næringslivssamarbeid, eksportfremme og skipsfartssaker,
herunder Norges Eksportråd, Garanti-Instituttet for Eksportkreditt, Sjøfartsdirektoratet
og Skipsregistrene.
Ansvaret for handelspolitiske
saker deles funksjonelt og globalt slik at:
Utenriksministeren
gis ansvaret for det handelspolitiske regelverk (WTO, OECD, EU/EØS,
EFTA) og forhandlinger og drøftelser av dette, multilateralt
og bilateralt.
Næringsministeren gis ansvaret
for tilrettelegging og utvikling - bilateralt og regionalt - av
næringslivssamarbeid og eksportfremme, inklusive avtaler,
planer, kommisjoner og delegasjonsbesøk.
Ansvaret
for virkemiddelapparatet for Øst-Europa, herunder samarbeidsprogrammet,
deles slik at næringsministeren gis ansvaret for næringsspørsmålene
og utenriksministeren for de øvrige delene. Utenriksministeren
gis videre ansvaret for eksport- og importkontrollspørsmål.
Når
det gjelder ansvarsfordelingen mellom næringsministeren
og statsråden for utviklingshjelp, har næringsministeren
fortsatt ansvaret for arbeidet med garantier ved investeringer i
og eksport til utviklingsland, mens statsråden for utviklingshjelp
gis ansvaret for arbeidet med gjeldslette-avtaler, herunder Paris-klubben.»
Senere er navnet på departementet fastsatt
til "Nærings- og handelsdepartementet". I statsbudsjettet for
1998 omfatter programkategorien "Eksportfremme" under dette departement
følgende kapitler:
970 | Eksportfremmende tiltak. |
971 | Eksportfinans ASA. |
972 | Internasjonale investeringstiltak. |
2460 | Garanti-Instituttet for
Eksportkreditt. |
5343 | Statens varekrigsforsikring. |
Av disse kapitlene behandlet næringskomiteen
kap. 970, finanskomiteen kap. 971, 2460 og 5343 og utenrikskomiteen
kap. 972.
I statsbudsjettet for 1999 er tittelen på programkategorien
"Eksportfremme og internasjonalisering", og betegnelsen på kap.
970 er endret til "Internasjonaliseringstiltak". Kapitlene ble behandlet
av de samme komiteer som i budsjettet for 1998.
Deler av saksområdet "utenrikshandel"
er altså overført fra Utenriksdepartementet til
Nærings- og handelsdepartementet, og deler av dette området
er behandlet av henholdsvis næringskomiteen og finanskomiteen. Presidentskapet mener
at de handelspolitiske saker som nå hører under
Utenriksdepartementet, i alminnelighet bør behandles av utenrikskomiteen,
mens de handelspolitiske saker som hører under Nærings-
og handelsdepartementet, bør deles mellom næringskomiteen
og finanskomiteen. Dette bør etter Presidentskapets mening
følges opp ved følgende endringer i FO § 12:
Saksområdet "næringsvirksomhet" under
næringskomiteen foreslås endret til
"nærings- og handelsvirksomhet". Under utenrikskomiteen
foreslås ordet "utenrikshandel" strøket
i første ledd. Det gjenværende begrep "utenrikske forhold"
forutsettes å inkludere de handelspolitiske forhold som
fortsatt hører under Utenriksdepartementet.
Som en følge av endringen i første ledd, foreslås annet
ledd opphevet. Saksområdet "statsgaranti ved eksport m.v."
foreslås opprettholdt under finanskomiteen.