A. Arbeidsfordelingen mellom komiteene

1. "Finansadministrasjon" er et av saksområdene som er nevnt i § 12 nr. 2 under familie-, kultur- og administrasjonskomiteen. Dette uttrykket tar utgangspunkt i programområdet "Finansadministrasjon" under Finans- og tolldepartementet. Blant utgiftskapitlene under dette programområdet ble følgende behandlet av familie-, kultur- og administrasjonskomiteen i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1996-97) om statsbudsjettet for 1997:

1600 Finans- og tolldepartementet.

1602 Kredittilsynet.

1610 Toll- og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten.

1615 Skattefogdene.

1616 Andre utgifter til skatte- og avgiftsinnkreving.

1618 Skattedirektoratet - skatteetaten.

1620 Statistisk sentralbyrå.

1630 Tiltak for å styrke den statlige økonomiforvaltning.

Av andre saker på dette området som har vært behandlet av samme komité, kan nevnes St.prp. nr. 44 (1993-94) om en felles skatte-, avgifts- og tolletat og St.prp. nr. 41 (1995-96) om organiseringen av den statlige innbetalings- og innfordringsfunksjonen for skatter og avgifter m.v.

I statsbudsjettet for 1998 ble de tilsvarende kapitlene behandlet av finanskomiteen, etter tilråding av arbeidsordningskomiteen i Innst. S. nr. 5 (1997-98), som ble bifalt av Stortinget 28. oktober 1997. Tilsvarende gjaldt statsbudsjettet for 1999.

Under henvisning til dette foreslår Presidentskapet at saksområdet "finansadministrasjon" tas ut under oppregningen av saker under familie-, kultur- og administrasjonskomiteen og tilføyes under finanskomiteen.

2. Forslag om rammetilskudd over statsbudsjettet til kommunene og fylkeskommunene har vært fremmet av Kommunal- og arbeidsdepartementet under utgiftskapitlene 571 og 572. Disse kapitlene har før blitt behandlet av kommunalkomiteen, under henvisning til at saker om "kommunal forvaltning" hører under denne komiteen etter FO § 12. Da reglene om Stortingets budsjettbehandling ble endret ved Stortingets vedtak 19. juni 1997, ble det bestemt i § 19 tredje ledd at finanskomiteen skal avgi innstilling om bl.a. "rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner" samtidig med finansinnstillingen. Fordi § 12 så langt det er mulig bør inneholde fullstendige regler om arbeidsfordelingen mellom komiteene, foreslår Presidentskapet at rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner blir tilføyd under oppregningen av finanskomiteens saker i § 12.

Regjeringen v/Kommunal- og arbeidsdepartementet har hvert år fremmet en stortingsproposisjon om kommuneøkonomien det kommende år. Presidentskapet forutsetter at denne proposisjonen og andre saker vedrørende kommunenes økonomi fortsatt skal behandles av kommunalkomiteen.

3. "Pristilsyn, pris- og konkurranselovgivning" er nevnt i § 12 blant sakene under familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, mens "pris- og inntektspolitikk" er nevnt blant sakene under finanskomiteen. Programkategorien "Konkurranse- og prispolitikk" var en del av Planleggings- og administrasjonsdepartementets fagbudsjett og omfattet i statsbudsjettene for 1997 og 1998 utgiftskapitlene 1550 Konkurransetilsynet og 1560 Pristilskudd. I statsbudsjettet for 1999 var de samme kapitlene en del av Arbeids- og administrasjonsdepartementets fagbudsjett. Kapitlet Konkurransetilsynet har alle tre år vært behandlet av familie-, kultur- og administrasjonskomiteen. Kapitlet Pristilskudd ble til og med budsjettet for 1997 behandlet av finanskomiteen, men i statsbudsjettet for 1998 ble kapitlet behandlet av familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, i samsvar med Stortingets bifall av Innst. S. nr. 5 (1997-98) fra arbeidsordningskomiteen. Tilsvarende i budsjettet for 1999. Som en konsekvens av sistnevnte beslutning foreslår Presidentskapet at "prispolitikk" tas ut i oppregningen av saker under finanskomiteen, og at de nåværende begreper "pristilsyn, pris- og konkurranselovgivning" under familie-, kultur- og administrasjonskomiteen endres til "konkurranse- og prispolitikk".

4. I FO § 12 er saksområdet "utenrikshandel" lagt til utenrikskomiteen, foruten bl.a. "utenrikske forhold" og "utviklingshjelp". Saksområdet "statsgaranti ved eksport m.v." er lagt til finanskomiteen, og områdene "næringsvirksomhet" og "skipsfart" til næringskomiteen. Da disse bestemmelsene ble vedtatt, hørte områdene utenrikshandel (inkludert statsgaranti ved eksport) og skipsfart under Utenriksdepartementets fagområde. Med virkning fra 1. januar 1997 ble en del oppgaver overført fra Utenriksdepartementet til Næringsdepartementet. I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 7 (1996-97) s. 40-41 er den nye fordelingen av arbeidsområder beskrevet slik:

«Utenriksdepartementet har det overordnede og koordinerende ansvar for en enhetlig utenrikspolitikk. I tillegg skal Utenriksdepartementet som fagdepartement fortsatt ha ansvaret for utenrikspolitiske og bistandspolitiske saker, samt ansvaret for multilaterale handelspolitiske spørsmål. Ut fra dette er ansvarsfordelingen mellom utenriksministeren og næringsministeren fastsatt som følger:

Utenriksministeren gis ansvar for utenrikssaker og næringsministeren gis ansvar for næringslivssamarbeid, eksportfremme og skipsfartssaker, herunder Norges Eksportråd, Garanti-Instituttet for Eksportkreditt, Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene.

Ansvaret for handelspolitiske saker deles funksjonelt og globalt slik at:

Utenriksministeren gis ansvaret for det handelspolitiske regelverk (WTO, OECD, EU/EØS, EFTA) og forhandlinger og drøftelser av dette, multilateralt og bilateralt.

Næringsministeren gis ansvaret for tilrettelegging og utvikling - bilateralt og regionalt - av næringslivssamarbeid og eksportfremme, inklusive avtaler, planer, kommisjoner og delegasjonsbesøk.

Ansvaret for virkemiddelapparatet for Øst-Europa, herunder samarbeidsprogrammet, deles slik at næringsministeren gis ansvaret for næringsspørsmålene og utenriksministeren for de øvrige delene. Utenriksministeren gis videre ansvaret for eksport- og importkontrollspørsmål.

Når det gjelder ansvarsfordelingen mellom næringsministeren og statsråden for utviklingshjelp, har næringsministeren fortsatt ansvaret for arbeidet med garantier ved investeringer i og eksport til utviklingsland, mens statsråden for utviklingshjelp gis ansvaret for arbeidet med gjeldslette-avtaler, herunder Paris-klubben.»

Senere er navnet på departementet fastsatt til "Nærings- og handelsdepartementet". I statsbudsjettet for 1998 omfatter programkategorien "Eksportfremme" under dette departement følgende kapitler:

970

Eksportfremmende tiltak.

971

Eksportfinans ASA.

972

Internasjonale investeringstiltak.

2460

Garanti-Instituttet for Eksportkreditt.

5343

Statens varekrigsforsikring.

Av disse kapitlene behandlet næringskomiteen kap. 970, finanskomiteen kap. 971, 2460 og 5343 og utenrikskomiteen kap. 972.

I statsbudsjettet for 1999 er tittelen på programkategorien "Eksportfremme og internasjonalisering", og betegnelsen på kap. 970 er endret til "Internasjonaliseringstiltak". Kapitlene ble behandlet av de samme komiteer som i budsjettet for 1998.

Deler av saksområdet "utenrikshandel" er altså overført fra Utenriksdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet, og deler av dette området er behandlet av henholdsvis næringskomiteen og finanskomiteen. Presidentskapet mener at de handelspolitiske saker som nå hører under Utenriksdepartementet, i alminnelighet bør behandles av utenrikskomiteen, mens de handelspolitiske saker som hører under Nærings- og handelsdepartementet, bør deles mellom næringskomiteen og finanskomiteen. Dette bør etter Presidentskapets mening følges opp ved følgende endringer i FO § 12: Saksområdet "næringsvirksomhet" under næringskomiteen foreslås endret til "nærings- og handelsvirksomhet". Under utenrikskomiteen foreslås ordet "utenrikshandel" strøket i første ledd. Det gjenværende begrep "utenrikske forhold" forutsettes å inkludere de handelspolitiske forhold som fortsatt hører under Utenriksdepartementet. Som en følge av endringen i første ledd, foreslås annet ledd opphevet. Saksområdet "statsgaranti ved eksport m.v." foreslås opprettholdt under finanskomiteen.