FO § 33 tredje ledd bestemmer at kongelige
proposisjoner til lover som ikke er blitt ferdig behandlet av Odelsting
og Lagting i den valgperiode der de ble satt fram, må av
regjeringen i tilfelle settes fram på ny i den nye valgperioden.
Fjerde ledd bestemmer at kongelige proposisjoner og meldinger til
Stortinget som er satt fram i siste samling i en valgperiode, men
ikke behandlet der, kan av Presidentskapet foreslås tatt
under behandling i første samling i en ny valgperiode,
selv om meldingen eller proposisjonen ikke var satt fram av regjeringen
på ny.
Forståelsen av disse bestemmelsene
har voldt tvil, særlig i forhold til hva det innebærer
at en proposisjon eller melding er "satt fram". Det er klart at
proposisjoner som er overbrakt av et regjeringsmedlem
i et stortings- eller odelstingsmøte, må regnes
som satt fram i forhold til bestemmelsene i FO § 33 tredje
og fjerde ledd. Tvilen gjelder i første rekke proposisjoner som
er fremmet i statsråd, men ikke overbrakt i et stortings-/odelstingsmøte
i samme valgperiode. Tilsvarende spørsmål reiser
seg for kongelige meldinger som er fremmet i statsråd,
men ikke referert i Stortinget/Odelstinget.
En valgperiode strekker seg fra første
hverdag i oktober i valgåret til 30. september i neste
valgår, jf. Grunnlovens §§ 68 og 80.
En lovproposisjon som både blir fremmet i statsråd
og overbrakt Odelstinget i oktober i første samling i en
valgperiode, trenger derfor ikke settes fram på ny senere
i samme valgperiode på grunn av regelen i § 33
tredje ledd.
Grunnlovens § 76 første ledd
bestemmer: "Enhver Lov skal først foreslaaes paa Odelsthinget,
enten af dets egne Medlemmer, eller af Regjeringen ved en Statsraad."
Denne bestemmelsen må forstås slik at lovforslag
fra Regjeringen må "overbringes" muntlig av et medlem av
regjeringen i et møte i Odelstinget. Etter analogi gjelder
bestemmelsen tilsvarende for proposisjoner til Stortinget. Ifølge
FO § 28 bør overbringelse av kongelige proposisjoner
i alminnelighet skje ved begynnelsen eller slutten av et møte.
Etter Presidentskapets mening
følger det av Grunnloven og av innarbeidet praksis i Stortinget
at kongelige proposisjoner først kan anses å komme
til Stortinget/Odelstinget i formell forstand på det
tidspunkt de blir overbrakt i møte. Et utslag av denne
oppfatningen er at en proposisjon som ikke er overbrakt til Stortinget/Odelstinget,
kan trekkes tilbake av regjeringen ved kongelig resolusjon. Det
er ikke nødvendig at det fremmes kongelig melding til Stortinget/Odelstinget
om tilbaketrekking så lenge proposisjonen ikke
er overbrakt.
Stortingets forretningsorden regulerer primært
Stortingets egne forhold, ikke regjeringens forhold, og den må forstås
i lys av dette utgangspunktet. Når
FO har en bestemmelse om proposisjoner som er "satt fram"
for Stortinget/Odelstinget, er det
derfor etter Presidentskapets oppfatning naturlig å se
det slik at en proposisjon først kan regnes for å være
satt fram når den er overbrakt i et møte. Det
følger av denne forståelsen at proposisjoner som
er fremmet i statsråd, men ikke overbrakt i Stortinget/Odelstinget
i løpet av samme valgperiode, kan overbringes av et regjeringsmedlem
i neste valgperiode, uten hensyn til begrensningene i § 33.
Presidentskapet kan ikke se at
reelle hensyn taler mot at praksis blir i samsvar med en slik forståelse av
FO. Presidentskapet mener det er behov for å presisere
de omtalte bestemmelsene i FO § 33, og fremmer forslag
om dette.
Stortingsmeldinger blir ikke overbrakt av et
regjeringsmedlem i møte i Stortinget, de kommer formelt
til Stortingets kunnskap først når de blir ført
opp på dagsordenen som sak under "referat", med forslag
om behandlingsmåte. (FO § 28 annet og tredje ledd
har bestemmelser om referat.) For å få parallellitet
i forhold til reglene om proposisjoner, mener Presidentskapet at
meldinger bør regnes som satt fram når de er referert
i stortingsmøte, og foreslår slik presisering
i FO § 33 fjerde ledd.
For at stortingsproposisjoner og -meldinger
som er fremmet i forrige valgperiode, skal kunne behandles i den
nye valgperioden, må Presidentskapet fremme forslag om
dette, og Stortinget må gjøre vedtak, jf. § 33 fjerde
ledd. I praksis fremmes Presidentskapets forslag etter
samråd med regjeringen. Et forslag om behandling i den
nye valgperioden har form av at saken blir "referert" på nytt,
med forslag om behandlingsmåte. Etter fjerde ledd er det
en forutsetning for behandling i neste valgperiode at stortingsproposisjonen/meldingen er
fremsatt i siste samling i forrige valgperiode. I enkeltstående
tilfelle har Stortinget sett bort fra denne forutsetningen og vedtatt å behandle
proposisjoner og meldinger som har vært fremsatt i en tidligere
samling i forrige valgperiode. Tilsvarende gjelder vilkåret
om at vedtak om ny behandling må gjøres i første
samling i den nye valgperioden. Etter Presidentskapets mening
er det ikke grunn til å opprettholde disse vilkårene,
og de foreslås opphevet.
Private forslag som ikke er blitt ferdig behandlet
i den valgperiode der de ble satt fram, bortfaller, jf. femte ledd
i § 33, slik dette lyder etter vedtak av Stortinget 19.
juni 1997. At også private forslag må fremsettes
muntlig i møte i vedkommende ting, fremgår av Grunnlovens § 76
første ledd, jf. FO § 28 første ledd. Det
er etter Presidentskapets mening naturlig å forstå bestemmelsen
i § 33 femte ledd på tilsvarende måte
som tredje og fjerde ledd, nemlig at private forslag anses satt
fram når de blir fremsatt muntlig i stortings/-odelstingsmøte.
En følge av dette blir at private forslag som blir innlevert
til Stortingets kontor, men ikke fremsatt muntlig i samme valgperiode,
kan fremsettes muntlig i møte i vedkommende ting i neste
valgperiode. Presidentskapet anser det unødvendig å foreslå endret
ordlyd i femte ledd for å fastslå denne forståelsen.