Regjeringens uttalelser om forslag som er oversendt regjeringen uten realitetsvotering, samles
hvert halvår i et brev til Stortinget, se FO § 12
nr. 8 bokstav e. Brevet trykkes som stortingsdokument,
henholdsvis nummer 7A og 7B. Kontroll- og konstitusjonskomiteen
avgir innstilling om dokumentet. Forutsetningen har vært
at kontrollkomiteens innstilling skal være av rent formell art
og at det ikke tas stilling til innholdet i departementenes svar
og opplysninger. Ved Stortingets behandling av innstillingene kan
et forslag besluttes oversendt vedkommende fagkomité. Forslag
som ikke oversendes til komitébehandling, blir vedlagt
protokollen.
I FO § 12 nr. 8 bokstav g er det forutsatt
at regjeringen fremmer en årlig stortingsmelding om behandlingen
av private forslag som er vedtatt oversendt regjeringen til utredning
og uttalelse. Kontroll- og konstitusjonskomiteen avgir innstilling
om meldingen.
Stortinget fører nå ingen
systematisk kontroll med regjeringens oppfølging av stortingsvedtak,
bortsett fra det som er omtalt i de to avsnittene ovenfor, og kontrollkomiteens
gjennomgang av statsrådets protokoller. Tidligere
var dette annerledes. Inntil 1984 førte Stortinget kontroll
med oppfølgingen av vedtak som gikk ut på å rette
en anmodning til regjeringen, etter realitetsvotering. "Anmodninger
til regjeringen" hadde lenge vært en fast post i protokollkomiteens årlige
innstilling om statsrådets protokoller, og i 1977 ble det
tilføyd en bestemmelse i FO om at hver fagkomité innen sitt
område skulle "gjennomgå meldingen om regjeringens
svar på anmodninger fra Stortinget og Odelstinget". Da
kontrollkomiteen ble opprettet i 1981, ble det lagt til denne å gjennomgå "meldingen
om regjeringens svar på realitetsanmodninger fra Stortinget". Denne
bestemmelsen ble imidlertid opphevet i 1985, på grunnlag
av følgende uttalelse fra reglementskomiteen av 1983, jf.
Innst. S. nr. 98 (1984-85) side 28:
«I de senere år har Stortinget vedtatt meget
få realitetsanmodninger til Regjeringen (fra 0 til 4 pr. år).
....
Alle
realitetsvedtak som Stortinget gjør, er forpliktende for
Regjeringen. De aller fleste vedtak binder Regjeringen direkte.
Bare noen ytterst få vedtak binder Regjeringen indirekte
- gjennom en anmodning - typisk slik: "Stortinget ber Regjeringen
...." eller "Stortinget henstiller til Regjeringen ....". Reglementskomiteen
finner det klart at det er minst like viktig for Stortinget å føre
kontroll med at Regjeringen gjennomfører og etterlever
de førstnevnte slags vedtak, som de sistnevnte. Men forretningsordenen
pålegger ikke Regjeringen å fremme en årlig
stortingsmelding om hva som måtte være gjort i
anledning de vedtak som binder Regjeringen direkte. Reglementskomiteen
kan ikke se at det er grunn til å sette anmodninger til
Regjeringen i en slik særstilling blant Stortingets vedtak
at Regjeringen bør være pålagt å fremme
en årlig stortingsmelding om dem.
Dertil
kommer at det kan være tilfeldig om et vedtak blir formulert
som en anmodning eller på annen måte, og at det
kan være problematisk å trekke grensen mellom
disse to slags vedtak.»
Presidentskapet mener at det
må sies å være dårlig sammenheng
i at regjeringen på den ene siden skal opplyse Stortinget
hvert halvår om hva som er gjort i anledning forslag som
er oversendt uten realitetsvotering, mens det på den andre
siden ikke er noen systematisk oppfølging fra Stortingets
side av hva regjeringen har gjort i anledning realitetsvedtak Stortinget
har gjort. Etter Presidentskapets oppfatning er
det viktigere for Stortinget å få vite hva regjeringen
har gjort for å følge opp realitetsvedtak.
Vedtak som regjeringen selv har foreslått,
vil den regulært følge opp snarest mulig i egen
interesse, og det synes i alminnelighet ikke å være
grunn til å be om opplysninger om oppfølgingen
av slike vedtak. Når det gjelder statsbudsjettet og fullmakter
m.v. som vedtas i forbindelse med dette, kontrollerer Riksrevisjonen oppfølgingen
av Stortingets vedtak, og det synes ikke å være
aktuelt med noen ny prosedyre i tillegg på dette området.
Vedtak som har formen "Stortinget ber regjeringen ....",
er nesten aldri initiert av regjeringen. Mange slike vedtak blir
gjort mot stemmene til partiene bak regjeringen, men en del gjøres
enstemmig. Også slike vedtak er forpliktende for regjeringen.
Presidentskapet finner
at Stortinget kan ha behov for å føre kontroll
med regjeringens oppfølging av anmodningsvedtak. Den begrunnelse
som ble gitt av reglementskomiteen av 1983 for å oppheve
den daværende kontrollen med regjeringens oppfølging
av denne type vedtak, finner Presidentskapet ikke overbevisende
nå. Antallet vedtatte anmodninger til regjeringen er langt
høyere nå enn i begynnelsen av 1980-årene,
trolig har antallet oversteget 100 pr. år de siste årene.
Dessuten finner Presidentskapet at "stortingsvedtak
som inneholder en anmodning til regjeringen" vil være en
hensiktsmessig avgrensning av vedtak som det gjennomgående
kan være grunn til å kontrollere oppfølgingen
av. Det forutsettes at enkelte vedtak kan anses å inneholde
en anmodning til regjeringen selv om ordene "Stortinget anmoder
...", "Stortinget henstiller ..." e.l. ikke er brukt i vedtaket.
Når det gjelder spørsmålet
om hvor ofte regjeringen bør fremme en stortingsmelding
om oppfølgingen av slike vedtak, viser Presidentskapet til
at meldingen om behandlingen av private forslag som er sendt regjeringen
til utredning og uttalelse, fremmes årlig. Presidentskapet foreslår
at det gis en felles bestemmelse i FO § 12 nr. 8 bokstav
e) om disse to typer meldinger, og foreslår at også meldingen
om oppfølging av anmodningsvedtak fremmes årlig.
Meldingen forutsettes å inneholde forholdsvis kortfattede opplysninger
om hva regjeringen har gjort og/eller har til hensikt å gjøre
som følge av det enkelte vedtak. Mer omfattende politiske
vurderinger, der vedtakene eventuelt også blir sett i sammenheng
med regjeringens øvrige politikk, forutsettes vanligvis
ikke lagt fram i disse meldingene, men i andre meldinger eller proposisjoner
på vedkommende fagområde. Dersom det i den første
meldingen som fremmes etter at et vedtak er gjort, opplyses at regjeringen
senere vil følge opp vedtaket, må det i den neste
meldingen gis nærmere opplysninger om dette, osv.
Oversikt over de relevante vedtak forutsettes
utarbeidet av Stortingets administrasjon og stilt til rådighet
for regjeringen. For at Stortingets administrasjon skal bli i stand
til å utarbeide slike oversikter, må alle stortingsvedtak
registreres elektronisk. Et system for elektronisk registrering
av vedtak er nå operativt.
Presidentskapet foreslår
at det blir lagt til kontroll- og konstitusjonskomiteen å behandle
den omtalte årlige stortingsmeldingen.
Presidentskapet foreslår
at den någjeldende bestemmelsen om regjeringens brev til
Stortinget med uttalelser om forslag oversendt uten realitetsvotering, blir
opphevet, og at det i stedet blir overlatt til stortingsrepresentantene å innhente
slike uttalelser fra departementene. Presidentskapets begrunnelse for
dette forslaget er dels at det synes å være forholdsvis
liten interesse i Stortinget for innholdet av Dokument nr. 7A og
7B, dels at det, etter det som er opplyst fra regjeringshold, er
forbundet med ganske mye arbeid å utarbeide disse uttalelsene.
Antallet forslag oversendt regjeringen uten realitetsvotering har
gått ned fra 104 i stortingssamlingen 1994-95 til 56 i
1997-98. Som en følge av at regjeringens regelmessige tilbakemeldinger
til Stortinget foreslås å bortfalle, oppheves
også § 12 annet ledd nr. 8 tredje ledd. I § 28
tredje ledd bokstav a foreslås av samme grunn opphevet ordene
"for å innhente dens uttalelse eller forslag". I § 28
foreslås tilføyd som nytt sjette ledd: "En stortingsrepresentant
kan innhente uttalelse fra vedkommende departement om et forslag,
en søknad eller en henstilling som er oversendt regjeringen
uten realitetsvotering". En oversikt over forslag m.v. oversendt
uten realitetsvotering vil også bli å finne i
det omtalte registeret.
Etter Presidentskapets oppfatning
bør det senere tas opp til overveielse om det er grunn
til å opprettholde ordningen med oversendelse av forslag
til regjeringen uten realitetsvotering.