FO § 60 første ledd bestemmer
at representantene har taushetsplikt for alle saker som behandles
for lukkede dører i Stortinget eller avdelingene, og dessuten for
behandlingen av slike saker i komiteene. Taushetsplikten
etter § 60 må anses å gjelde også for
forhandlingene i den utvidede utenrikskomité, som
etter FO § 13 sjette ledd skal holdes hemmelige hvis
ikke annet uttrykkelig bestemmes, og tilsvarende for EØS-utvalget
ifølge § 13 a siste ledd. Etter § 60
annet ledd skal representantene gi skriftlig taushetserklæring
første gang de møter.
Straffeloven (lov av 22. mai 1902 nr. 10) § 121 bestemmer
at den som forsettlig eller grovt uaktsomt krenker taushetsplikt
som i henhold til lovbestemmelse eller gyldig instruks følger
av hans tjeneste eller arbeid for statlig eller kommunalt organ,
straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.
Bestemmelsen rammer også taushetsbrudd etter at vedkommende
har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Paragrafen fikk denne utformingen
ved lovendring av 27. mai 1977 nr. 40. Før lovendringen
fastsatte den straff for offentlig tjenestemann som uten skjellig
grunn åpenbarer hva som i tjenestens medfør er
blitt ham betrodd eller ved lov eller annen gyldig bestemmelse er
betegnet som tjenestehemmelighet. Det er alminnelig antatt at straffelovens
§ 121 - både før og etter lovendringen
i 1977 - rammer ikke bare embets- og tjenestemenn, men også innehavere
av verv som vedkommende er valgt eller oppnevnt til, bl.a. stortingsrepresentanter.
Ansvarlighetsloven (lov av 5. februar 1932 nr.
1 om straff for handlinger som påtales ved riksrett) bestemmer
i § 14 at hvis noe medlem av regjeringen eller Stortinget
gjør seg skyldig i slik forbrytelse som nevnt i straffeloven § 121,
straffes vedkommende med bøter eller med hefte
eller fengsel inntil 5 år.
Bestemmelsen i FO § 60 må sees
som en "gyldig instruks" i forhold til straffeloven § 121.
En stortingsrepresentant som bryter taushetsplikt som
følger av FO § 60, kan derfor straffes.
Endringen av straffeloven § 121 skjedde
samtidig med at generelle regler om taushetsplikt ble tatt inn i forvaltningsloven
(lov av 10. februar 1967) §§ 13 flg. Disse gjelder
bare taushetsplikt til vern om private interesser,
jf. § 13, som fastsetter taushetsplikt om 1) "noens personlige
forhold", og 2) "tekniske innretninger og fremgangsmåter
samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være
av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn
til den som opplysningen angår". Før lovendringen
i 1977 fulgte det i noen grad direkte av straffeloven § 121
hva som skulle til for et taushetsbrudd, nemlig uten skjellig grunn å røpe
opplysninger som var "betrodd" vedkommende. Det er nærliggende å anta
at også stortingsrepresentanter som ble "betrodd" opplysninger
av privat karakter under utøvelsen av stortingsvervet,
kunne rammes av denne bestemmelsen. Etter lovendringen derimot,
viser bestemmelsen bare til taushetsplikt som følger
av lov eller instruks. Forvaltningsloven gjelder ikke
for Stortinget, jf. § 4 siste ledd, dermed gjelder heller
ikke denne lovens regler om taushetsplikt for stortingsrepresentantene.
Følgen av dette er at det nå verken fins lov eller
instruks som pålegger representantene taushetsplikt av
hensyn til private interesser, bortsett fra FO § 60.
Taushetsplikt som har til formål å verne
om offentlige interesser, følger
dels av andre lovbestemmelser, dels av instrukser. Blant de sistnevnte
er særlig Sikkerhetsinstruksen og Beskyttelsesinstruksen
viktige. Disse er gitt ved kgl. res. og gir regler om gradering
av dokumenter, dvs. at den etat som utsteder dokumentet, kan påføre
det beskyttelsesgrad. En gradering kan karakteriseres som en instruks
om å bevare taushet om innholdet av et bestemt dokument.
Den vanlige oppfatning har vært at taushetsplikt som har
sitt grunnlag i gradering av dokumenter, anses for å være
pålagt alle som i arbeid eller tjeneste for det offentlige
får befatning med dokumentet. Derfor har man også sett
det slik at stortingsrepresentanter blir pålagt taushetsplikt
av forvaltningen ved at de får befatning med graderte dokumenter
som oversendes til Stortinget. (Jf. Arvid Frihagen: Taushetsplikt
etter forvaltningsloven, s. 153, og Torstein Eckhoff: Forvaltningsrett,
4. utgave s. 458 og 5. utgave v/Eivind Smith s. 433-434).
Dermed kan en representants brudd på slik taushetsplikt
rammes av straffeloven § 121, fordi taushetsplikten må sies å være fastsatt
ved gyldig instruks.
Ved lov av 20. mars 1998 om forebyggende sikkerhetstjeneste
(sikkerhetsloven) er det gitt lovregler om sikkerhetsgradering,
som skal erstatte en del av reglene i Sikkerhetsinstruksen. Loven
ventes å tre i kraft i løpet av 1999-2000. Sikkerhetsloven
har i § 12 regler om taushetsplikt for den som får
tilgang til sikkerhetsgradert informasjon, og i § 31 regler
om straff for bl.a. den som overtrer lovens regler om taushetsplikt.
Ifølge § 2 gjelder loven ikke for Stortinget,
Riksrevisjonen, Stortingets ombudsmann for forvaltningen og andre
organer for Stortinget. I Ot.prp. nr. 49 (1996-97), som ligger til
grunn for loven, er det på s. 42 uttalt følgende om
forholdet til stortingsrepresentantene:
«Taushetspliktbestemmelsen vil f.eks heller ikke gjelde
for stortingsrepresentanter, jf. en bestemmelse i lovforslagets § 2
om at loven ikke gjelder for noe organ for Stortinget. Noen juridiske
teoretikere antar at et dokument som er korrekt gradert av et statlig
organ, kan skape straffesanksjonert taushetsplikt etter strl § 121
også for enkelte andre som mottar sikkerhetsgradert informasjon,
f.eks stortingsrepresentanter (se også ansvarlighetsloven § 14),
selv om Sikkerhetsinstruksen ikke gjelder direkte for disse. Noen
entydige konklusjoner er det imidlertid ikke mulig å utlede
av juridisk teori vedrørende dette spørsmålet.
Ved at reglene om sikkerhetsgradering nå foreslås
lovfestet og ikke lenger skal være instruksbasert, kan
det muligens hevdes at rekkevidden av strl § 121
("..gyldig instruks..") innsnevres, ved at taushetsplikt som etter
lovforslaget følger av sikkerhetsgradering, vil være
uttømmende regulert i utkastet § 12. En slik innsnevring
kan ikke utelukkes, avhengig av hvilken forståelse av gjeldende rett
som en finner å legge til grunn. Denne eventualitet antas
imidlertid ikke å få særlig praktisk
betydning. Om nødvendig kan en, etter at sikkerhetsloven
har virket en stund, vurdere å komme tilbake til Stortinget med
forslag om å utvide taushetsplikten til å gjelde f.eks
stortingsrepresentanter og/eller enkelte andre som mottar
sikkerhetsgradert informasjon uten å være omfattet
av sikkerhetsloven som sådan.»
Presidentskapet kan ikke se at
disse forholdene ble kommentert i Innst. O. nr. 20 (1997-98) eller
debatten i Odelstinget og Lagtinget. Når sikkerhetsloven
trer i kraft, blir det etter Presidentskapets oppfatning et
mer usikkert grunnlag for å hevde at stortingsrepresentantene
har straffesanksjonert taushetsplikt for sikkerhetsgradert informasjon
som de får tilgang til, jf. sitatet ovenfor fra odelstingsproposisjonen.
Taushetsplikten etter FO § 60 gjelder
nå som nevnt bare for de meget få saker som behandles
for lukkede dører i plenum eller avdelingene, dessuten
for de hemmelige forhandlingene i den utvidede utenrikskomité og
EØS-utvalget. Etter Presidentskapets oppfatning
er det behov for å fastslå i skrevne regler at
representantene har taushetsplikt ut over dette, både
når det gjelder sikkerhetsgradert og beskyttelsesgradert
informasjon, og på området for personopplysninger
og næringsopplysninger (tilsvarende reglene i forvaltningsloven § 13).
Derfor fremmer Presidentskapet forslag om å tilføye
i FO § 60 bestemmelser om taushetsplikt for representantene
på disse områdene.
For det første foreslås tilføyd
at representantene har taushetsplikt om informasjon som er gradert
i henhold til Sikkerhetsinstruksen/lov om forebyggende
sikkerhetstjeneste eller Beskyttelsesinstruksen. For det andre foreslås
tilføyd at det gjelder taushetsplikt for personopplysninger
og næringsopplysninger etter mønster av reglene
i forvaltningsloven § 13. De presiseringer og unntak som
er fastsatt i forvaltningsloven §§ 13 - 13 e, foreslås
gjort gjeldende tilsvarende så langt de passer. Taushetsplikten
skal gjelde det representantene får kjennskap
til under utøvelsen av stortingsvervet, og vil omfatte
både skriftlige og muntlige opplysninger.
Også taushetsplikt som vil følge
av de nye bestemmelsene i FO § 60, kan straffes etter straffeloven § 121 og
ansvarlighetsloven.