Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
i brev av 7. oktober 1998 uttalt at departementet er innforstått med
at SPKs resultater ikke er gode nok verken i forhold til rettidig
utbetaling eller kvalitet i pensjonsberegningene. Departementet
ser alvorlig på de kritikkverdige forhold som er tatt opp
i rapporten, men uttaler at det faktagrunnlag som foreligger, ikke
gir grunnlag for å trekke så vidt alvorlige og
ensidig negative konklusjoner. Det finnes ifølge departementet
ingen snarveier til målet, og SPK må gis tid og
handlingsrom før de store gevinstene kan forventes hentet
ut.
Det er ifølge departementet åpenbart
riktig at forsinket utbetaling av pensjoner skyldes en kombinasjon
av for sent innkomne krav og for lang saksbehandlingstid i SPK.
Departementet mener at den dominerende årsak til forsinkelsene
er for sen innsendelse av pensjoneringsmeldinger og søknader
om pensjon, men at det forekommer tilfeller hvor saksbehandlingstiden
i SPK blir for lang. Når det gjelder beregning av SPKs
saksbehandlingstid, mener departementet at det ikke er relevant å inkludere
den tiden en sak ligger ubehandlet.
For å få inn nødvendig
dokumentasjon i tide, har SPK siden årsskiftet 1996-97
drevet informasjons- og kursvirksomhet. SPK har begynt å varsle
arbeidsgiver om forestående alderspensjonstilfeller fire
måneder før forventet pensjoneringsdato. Det er
videre utarbeidet ny kravspesifikasjon for lønnssystemer,
samt planlagt tiltak for 1999.
Etter departementets syn gir Riksrevisjonens
rapport solid grunnlag for å si at hovedårsaken
til de feil som gjøres i saksbehandlingen i SPK, er et
for stort arbeidspress.
Departementet har opplyst at SPK kontinuerlig vurderer
om de ressurser som brukes til kvalitetssikring, er brukt tilstrekkelig
målrettet. Etter departementets vurdering er SPKs prioriteringer
meget godt begrunnet.
Departementet har opplyst at SPKs stillingsramme har økt
med 45 i perioden 1995 til og med 1997. Departementet mener at det
i den aktuelle perioden er tatt tilbørlig hensyn til den
store arbeidsbelastningen i SPK.
SPK har ifølge departementet gjennomført
en betydelig modernisering av etatens personalforvaltning, blant
annet utarbeidet ny personal-, lønns-, rekrutterings- og
kompetansepolitikk i januar 1998. Departementet tror at SPKs personalpolitiske
retningslinjer legger bedre til rette for at etaten skal få rekruttert
personell med riktig kompetanse.
I forbindelse med utviklingsprosjektet er det
innenfor pensjonsområdet gjennomført kompetansekartlegging
og utarbeidet kompetanseplaner på individnivå. Sommeren
1998 startet SPK planleggingen av en egen "SPK-skole". Videre vil
innføring av nye saksbehandlingssystemer forenkle saksbehandlingsrutinene.
Dette vil ifølge departementet bidra til en bedre og mer
stabil bemanning i framtiden.
Departementet konstaterer at SPKs nåværende
arkivsystemer ikke fungerer tilfredsstillende, men at dette er ett
av de mange områder som vil bli utbedret gjennom fullføringen
av utviklingsprosjektet og planlagt ferdigstilt 15. desember 1999.
Departementet uttaler at SPK nå rapporterer
om andel krav som sendes inn forsinket. Rapportering om hvor stor
andel av forsinkelsene som skyldes saksbehandlingstiden
i SPK vil sannsynligvis la seg gjøre i 1999.
Departementet ser alvorlig på enhver
feilutbetaling av pensjonsytelser til enkeltpersoner. Departementet har
imidlertid stilt spørsmål ved grunnlaget for Riksrevisjonens
konklusjon om at SPKs problemer med å forestå korrekte
utbetalinger til riktig tid kan bidra til redusert økonomisk
trygghet, når pensjonsutbetalingene uteblir i en periode
eller det fastsettes feil pensjon. Forsinkelsene er ifølge
departementet sjelden på mer enn to til tre måneder,
og det utbetales renter for alle pensjoner som blir utbetalt mer
enn to måneder forsinket. Ifølge departementet
klarer SPK i hovedsak å utbetale pensjonene til rett tid
i de tilfeller hvor søknad eller pensjoneringsmelding er
sendt inn i tide. Feil i saksbehandlingen resulterer like ofte i
for mye som for lite utbetalt pensjon, og ifølge departementet
dreier det seg oftest om mindre beløp. Dersom SPK oppdager feil
i de løpende pensjonene, blir beløpene etterbetalt med
renter. Departementet kan derfor ikke se at det er generell dekning
for å antyde at mangler i SPKs tjenesteproduksjon vil kunne
bidra til å svekke den økonomiske trygghet som
statens tjenestepensjonsordning er ment å ivareta.
Departementet finner det overraskende og beklagelig at
det pågående utviklingsprosjektet omtales i Riksrevisjonens
rapport med til dels negativ vinkling. Det er i rapporten ingen
omtale som tyder på at Riksrevisjonen har foretatt en systematisk
undersøkelse av om prosjektene i SPK har fulgt budsjetter,
mål, resultater og framdriftsplan. Utviklingsprosjektet
er todelt, hvor TOPP-prosjektet utgjør de langsiktige tiltakene.
Under henvisning til en rekke forbedringer ser
departementet det slik at SPKs resultatutvikling har gått
i positiv retning. Departementet finner det dokumentert at Riksrevisjonen
ikke på generelt grunnlag kan hevde at gjennomførte
eller pågående utviklingsprosjekter i SPK ikke
har gitt resultater.