Olje- og energidepartementet legger i meldingen frem Regjeringens avslag på søknad om kraftutbygging i Øvre Ottavassdraget i Skjåk kommune i Oppland, som ble avslått 23. februar 1998. Konsesjonssøkerne har i medhold av vassdragsreguleringsloven § 8 krevd at avslaget blir lagt frem for Stortinget.
Departementet viser til at Stortingets flertall ved behandlingen av St.meld. nr. 60 (1991-92) Om Samlet plan for vassdrag, i 1993 plasserte Øvre Otta-prosjektet i kategori I. På dette grunnlag søkte Kraftlaget Opplandkraft, Tafjord Kraftselskap (nåværende Tafjord Kraft AS) og Glommens og Laagens Brukseierfor-ening (GLB) januar 1996 om konsesjon til bygging og drift av kraftverkene Glitra og Øyberget, og til å overføre flere vassdrag i Øvre Otta til de eksisterende reguleringsmagasinene i Breidalsvatnet og Rauddalsvatnet.
De to kraftselskapene eier i fellesskap nødvendige fallrettigheter i Øvre Otta, og er enige om i fellesskap å søke konsesjon og eventuelt bygge og drive Glitra og Øyberget kraftverk. Fallene ble kjøpt fra Skjåk allmenning i 1967 og er fordelt på ideelle andeler med 78,882 pst. til Kraftlaget Opplandkraft og 21,118 pst. til Tafjord Kraftselskap. Kraftlaget Opplandkraft administrerer planleggingen og eventuelt utbyggingen og driften av anleggene. Produksjon, kapital- og driftsutgifter skal fordeles på samme måte som fallrettighetene er fordelt.
Utbyggingsområdet ligger i Skjåk
kommune. Dette gjelder alle vassdrag og fall som inngår
i planene og all bygge- og anleggsvirksomhet i forbindelse med kraftutbyggingen.
Ledningsbyggingen vil foregå både i Skjåk,
Lom og Vågå kommuner.
Det er hovedelva Otta med sideelvene Føysa,
Tora, Vulu, Mosagrovi, Måråi, Åfotgrovi,
Blankåi, Glitra og Framrusti som inngår i utbyggingsplanen.
Nedbørsfeltet grenser mot Lågen (Lesja) og Rauma
i nord og vassdragene i Tafjord, Stryn, Jostedalen og Fortun i vest
og sørvest.
Utbyggingsstrekningen fra Breidalsvatnet til
foten av Dønfossen er ca. 40 km. Videre ned til Ottavatnet
er det ca. 20 km. Riksveg 15 gjennom Ottadalen sammen med vegnettet
i området ellers, gir lett tilgang til anleggsområdet,
slik at ny vegbygging ikke blir nødvendig i særlig
grad. Videre ligger den vesentlige delen av bosettingen nedenfor
utbyggingsområdet.
Øvre Otta-utbyggingen planlegges uten
nye reguleringsmagasin. To eksisterende magasin, Breidalsvatnet og
Rauddalsvatnet, inngår i planene. Glommen og Laagens Brukseierforening
har konsesjon på disse reguleringene gitt ved kgl. res.
av 20. august 1948. Det nye prosjektet påvirker Breidalsvatnet
og Rauddalsvatnet ved at Glitra kraftverk tar sitt driftsvann bl.a.
fra inntak direkte i magasinene, og fallhøyden i Glitra kraftverk
vil således være bestemt av magasinvannstandene.
I tillegg vil vann fra flere nye nedbørfelt kunne overføres
til og lagres i Breidalsvatnet og/eller Rauddalsvatnet.
Utbyggingsplanen har følgende hovedtrekk:
Fallet fra Rauddalsvatnet/Breidalsvatnet
til foten av Dønfossen utnyttes i to kraftverk, i alt ca.
475 m. Øverst utnytter Glitra kraftverk et brutto fall
på ca. 325 m fra Rauddalsvatnet/Breidalsvatnet
til Pollvatnet. Dagens regulering i de to magasinene blir uendret. Rauddalsvatnet
er regulert mellom kote 882,4 og kote 912,7 med et brutto magasin
på 166 mill. m3. Breidalsvatnet
er regulert mellom kote 887,4 og kote 900,4 med et brutto magasin
på 70 mill. m3. Siden Rauddalsvatnet har
høyere HRV og lavere LRV enn Breidalsvatnet, vil Glitra
kraftverk måtte vekselkjøre på de to
inntakene når magasinfyllingene tilsier det. De to magasinene forbindes
med en tunnel som dels vil fungere som driftstunnel dels som overføringstunnel.
På denne tunnelen tas avløpet fra Måråi
(80 km2), Åfotgrovi (4,6 km2), Blankåi (3,3 km2)
og Glitra (25,8 km2) inn via bekkeinntak
og sjakter. Avløpet fra Føysa (89,5 km2), Tora (157,5 km2),
Vulu (37,5 km2) og Mosagrovi (8,2 km2) overføres til tunnelen Breidalsvatnet-Rauddalsvatnet
via en overføringstunnel på ca. 12,5 km.
I alt vil Glitra kraftverk få et middeltilløp
på 960 mill. m3 pr. år
fra et nedbørfelt på 681 km2.
Installasjonen er foreslått til 170 MW fordelt på to
aggregater. Midlere årsproduksjon er beregnet til ca. 688
GWh. Dette er bruttoproduksjon uten fradrag for minstevassføringer
utover de som gjelder i dag, 0,35 m3/s
fra Rauddalsvatnet og 0,3 m3/s
fra Breidalsvatnet.
Øyberget kraftverk får inntak
i Heggebottvatnet som forutsettes hevet permanent fra normalvannstand
kote 572 til kote 576, og med mindre endringer over døgnet på grunn
av varierende last natt og dag (døgnregulering). Øyberget
får en brutto fallhøyde på ca. 150 m. Tilløpet
blir 1 086 mill. m3 pr. år. Installasjonen
er foreslått til 104 MW fordelt på to like aggregat.
Midlere årsproduksjon er beregnet til 381 GWh uten hensyn
til eventuelle nye minstevassføringer.
Overføring av kraften forutsettes å skje
ved en 132 kV-ledning mellom Glitra og Øyberget kraftstasjoner og
en 300 kV-ledning videre til Vågåmo transformatorstasjon.
Videre forutsettes bygget en ny 66 kV-ledning
mellom Øyberget og Skjåk I kraftverker.
I alt vil det bli bygget ca. 10 km anleggsveger
for utbyggingen.
Den omsøkte utbyggingsplanen vil gi
en kraftproduksjon på 1 049 GWh/år. Byggetiden
er beregnet til 3H år.
Totalkostnadene for kraftutbyggingen inkludert
ledningsbygging er beregnet til ca. 2 mrd. kroner.
Når det gjelder eventuelle alternative løsninger, er en
del alternativvurderinger referert i søknaden om utbygging.
Det vises til at alternativer som kommer innunder Verneplan IV eller
Samlet Plan kategori II ikke er aktuelle i søknadssammenheng
nå. De alternativene de fleste høringsinstansene
har vært mest opptatt av, er i hovedsak reduserte alternativ
innenfor det planområdet søknaden omfatter. Hoveddata
i sammendrag for noen slike alternativ med endring i kostnads- og produksjonstall
er presentert i meldingen. Det er gjengitt en oppsummering av økonomiske
og andre konsekvenser ved å utelate deler av den foreslåtte
utbyggingen.
Norges vassdrags- og energiverk (NVE) la frem
følgende innstilling til Olje- og energidepartementet 10. mars
1997:
1. Kraftlaget Opplandkraft,
Tafjord Kraftselskap og Glommens og Laagens Brukseierforening har sendt
NVE søknad datert 3. januar 1996 om nødvendige
konsesjoner for; kraftverkene Glitra og Øyberget og diverse
overføringer av vassdrag i Øvre Otta.
2. Kraftlaget Opplandkraft og Tafjord Kraftselskap har
sendt NVE søknad datert 11. januar 1996 om konsesjon for
bygging og drift samt ekspropriasjonstillatelse og forhåndstiltredelse
for
– transformering
og koblingsanlegg i Glitra og Øyberget kraftverker i Skjåk
kommune
– 300 kV-ledning fra Øyberget
kraftverk via Honnsjøen til Vågåmo
– transformatorstasjon i Skjåk,
Lom og Vågå kommune, lengde ca. 56 km (to hovedalternativer)
– 132 kV-ledning Glitra-Øyberget,
lengde 14 km i Skjåk
– 66 kV-ledning Skjåk
I-Øyberget, lengde 8 km.
I henhold til lov om vern mot forurensninger
og mot avfall søker selskapene om tillatelse til å gjennomføre Øvre
Otta-prosjektet i sin helhet og slik det er beskrevet i teknisk
plan og tilhørende konsekvensutredninger.
NVE viser til at det har vært planlagt
kraftutbygging i vassdraget alt fra midten av 1960-tallet og konsesjon har
vært søkt etter ulike alternativ. I forbindelse
med Samlet Plan for vassdrag ble det utarbeidet en rekke forskjellige
planløsninger med forskjellig omfang av regulering og overføringer.
Ved behandlingen av verneplan IV og rulleringen
av Samlet Plan i Stortinget våren 1993, ble sideelvene Bøvri,
Skjøli og Ostri med Tundra vernet mot kraftutbygging. Tora
med Føysa ble også behandlet, men ble ikke tatt
med i verneplanen. Nærings- og energidepartementet mente
at de øvre delene av disse elvene bør unntas fra
kraftutbygging og at avgrensingen bør gjøres gjennom
vedtak om Reinheimen nasjonalpark. Verneverdiene i de nedre delene
forutsettes ivaretatt gjennom konsesjonsbehandling av en eventuell Øvre
Otta-utbygging.
I rulleringen av Samla Plan for vassdrag er Øvre Otta-prosjektet,
alternativ VA, plassert i kategori I, gruppe 5. Dette alternativet
er identisk med den planen det nå søkes konsesjon
for, og hvor Tora og Føysa forutsettes overført
til Rauddalsvatnet ved kote ca. 980.
NVE viser til at den omsøkte utbyggingen
medfører konsesjonspliktige høyspentanlegg i kraftverkene
og nye overføringsledninger til Vågåmo.
I henhold til energiloven sender Opplandkraft og Tafjord Kraftselskap
egen søknad om dette, som er samordnet med planene for øvrig.
NVE peker på den betydelige kraftproduksjon
på om lag 1 mrd. kWh/år (1 TWh) som utbyggingen
vil gi til en rimelig kostnad, og at utbyggingen vil gi et viktig bidrag
til kraftbalansen etter 2000. Prosjektet vil ikke innebære
noen nye reguleringer i vassdraget.
De største negative konsekvensene er
knyttet til redusert vannføring på bekke- og elvestrekninger
nedenfor inntak og på utbygde elvestrekninger. Dette kan gå utover
opplevelses- og rekreasjonsverdien av området, noe som
i sin tur kan få betydning for reise- og friluftsliv i
området.
NVE fant etter en samlet vurdering at fordelene
er større enn skadevirkningene og ulempene ved overføringen
av Føysa, Tora, Vulu, Måråe, Åfotgrove
og Glitra til Breidalsvatnet/Rauddalsvatnet. Vilkårene
i vassdragsreguleringsloven § 8 ble dermed ansett oppfylt.
Av hensyn til både landskapsmessig
verdi, fisk/fiske og en viss variasjon i vannføringen
over året på nedenforliggende elvestrekninger
anbefalte NVE at de omsøkte overføringene av Blankåe
og Måsågrove ikke omfattes av konsesjonen. Dette
er etter ønske fra flere av høringsinstansene,
deriblant Skjåk kommune. Bortfallet av disse overføringene
med tillegg av økt minstevannføring medfører
et produksjonstap på 57 GWh/år.
Samlet produksjon etter NVEs innstilling vil
bli på 992 GWh/år.
Olje- og energidepartementet sendte 19. mars
1997 NVEs innstilling til høring blant berørte
kommuner og offentlige instanser.
Landbruksdepartementet konkluderte slik:
«Landbruksdepartementet vil derfor ikke gå imot hovedkonklusjonene
i NVEs innstilling under forutsetning av at utbygger iverksetter
avbøtende tiltak, men vil klart fraråde at det
velges en full utbygging.»
Miljøverndepartementet oppsummerte
bl.a. slik:
«Ved Stortingets behandling av Samlet plan 1993, ble
det forutsatt at opprettelsen av Reinheimen nasjonalpark ikke skulle
være til hinder for realisering av det prosjektet i Øvre
Otta som var plassert i kategori I, og som omfatter inntak av Tora
og Føysa. På bakgrunn av dette, kan Miljøverndepartementet
etter en helhetlig vurdering, ikke finne grunnlag for å be
om at hele nordoverføringen tas ut av planen.
På bakgrunn
av de store friluftsinteressene i området, vil Miljøverndepartementet
allikevel gå inn for at overføringen av Føysa
utelates.»
Oppland fylkeskommune uttalte bl.a.:
«Av hensyn til en riktig utnyttelse av energiressursene
i Øvre Otta og behovet for ny kraft, mener fylkesutvalget
at prosjektet ikke bør reduseres ytterligere.»
Den Norske Turistforening, Friluftslivets fellesorganisasjon
og Norges Naturvernforbund gikk samtlige imot utbyggingsplanene.
Blant de berørte kommunene gikk Skjåk
inn for at det ble gitt konsesjon i tråd med NVEs innstilling.
Lom og Vågå gjentok sin motstand mot utbyggingen
hovedsakelig begrunnet ut fra kraftledningsproblematikken. Sel kommune
er ikke direkte berørt av utbyggingsplanene, men har uttrykt
bekymring for konsekvensene nedover i vassdraget.
Departementet viser i meldingen til at konsesjon vanligvis
bare skal gis hvis skadene eller ulempene for allmenne eller private
interesser er av mindre betydning sammenlignet med fordelene som
overføringene vil medføre. Noen kvalifisert overvekt
kreves det ikke.
Departementet viser til at en utbygging av Øvre Otta
vil styrke kraftoppdekningen med ca. 1 TWh/år ved
siden av konvertering av en del sommerkraft til vinterkraft. Det
vises også til de mer indirekte fordeler for sysselsettingen
og økt næringsvirksomhet i distriktet som utbyggingen
vil medføre, samt betydningen av den økonomiske
kompensasjonen som vil ytes i form av konsesjonsavgifter og konsesjonskraft, skatteinntekter
og næringsfond. Skadene/ulempene ved utbyggingen
relaterer seg i hovedsak til de planlagte overføringene
av sideelvene. Departementet viser til at ulempene først
og fremst består i minsket vannføring, noe som
betyr en reduksjon av vassdragets opplevelses- og rekreasjonsverdi.
Det vises også til ulemper som nye steintipper, anleggsveier
og økt trafikk i anleggsperioden som vil følge
med utbyggingen.
Etter en samlet gjennomgang vurderer departementet
at hensynet til natur og miljø i denne saken må tillegges
avgjørende vekt på bekostning av det utbyggingen
ville medføre bl.a. i form av økt krafttilgang. Departementet
anser at skadene og ulempene for de allmenne interesser er av større
betydning sammenlignet med de fordeler som reguleringen og utbyggingen ville
medføre.
Etter departementets syn bringer ikke innsigelsen
fra konsesjonssøkerne inn nye momenter som kan få betydning
for departementets vurdering av saken. Departementet viser videre
til at selv om et prosjekt er plassert i Kategori I i Samlet Plan,
betyr ikke det at det er noen automatikk i at konsesjon skal gis.
Ved en slik plassering er det åpnet for konsesjonsbehandling, søker
har imidlertid ikke noe krav på å få konsesjon. Det
er opp til konsesjonsmyndighetens frie skjønn i det enkelte
tilfelle å vurdere tiltakets konsekvenser utfra det skjønnskriterium
som oppstilles i vassdragsreguleringsloven § 8.
Departementet viser for øvrig til at
Skjåk kommune og Oppland fylkeskommune går inn
for utbygging, men vurderer at et nasjonalt hensyn om å bevare
vannføringen i hovedvassdrag og sideelver med de fordeler dette
gir for friluftsliv og landskap, må ha forrang. Videre
legger departementet vekt på at nabokommunene Lom og Vågå går
sterkt imot prosjektet på grunn av kraftledningen de ville
fått gjennom sine kommuner. Departementet viser også til
at Øvre Otta er ett av de viktigste eksempler på høyfjellsvassdrag
som står igjen og som ikke omfattes av verneplanene. Det
vil kunne oppstå negative virkninger i randsonen til Reinheimen
nasjonalpark som en følge av oppføring av kraftledninger,
andre elektriske anlegg og innretninger i forbindelse med overføringer
og utbygging av vassdraget. Av hensyn til landskapskvalitetene i
området mener departementet det vil være uheldig
med en overføring av sideelvene Tora og Føysa.
Olje- og energidepartementet viser til at skadevirkningene
ved dette prosjektet overstiger fordelene, og opprettholder avslaget
på søknaden om konsesjon.