Nye kostnadsanslag pr. januar 1999 gir sammenlignbare
tall for investeringskostnadene ved de tre lokaliseringsalternativene
som vist i tabellen nedenfor.
Tabell: Sammenligning av
areal og kostnadsanslag for de tre lokaliseringsalternativene (prisnivå januar
1999)
| Vestbanen | Bjørvika | Folketeaterkvartalet (Hovedalternativet) |
Areal (i m2): | | | |
Brutto | 35 000 | 35 000 | 35 0001 |
Netto | 21 900 | 21 900 | 21 100 |
Kostnader (i mill. kroner):
| | | |
Byggekostnader | 1 395 | 1 395 | 1 280 |
Tomteavhengige tilleggskostnader
| 15 | 265 | 45 |
Midlertidig
infrastruktur | | 50 | |
Sum kostnader ekskl. tomt
| 1 410 | 1 710 | 1 325 |
Anslått tomtekostnad/-verdi2 | 175 | 75 | 2003 |
Kunstnerisk
utsmykking | 15 | 15 | 15 |
Sum kostnader | 1 600 | 1 800 | 1 540 |
Kostnader
ved utflytting i byggeperioden | | | 1904 |
Sum kostnader | 1 6005 | 1 8005 | 1 730 |
1Hvorav 4 000 m2 verksteder
lokaliseres utenfor Folketeaterkvartalet.
2Kostnadsanslagene er basert på middelverdien
av det intervall som Statsbygg opererer med i sin kostnadsvurdering
pr. januar 1999.
3Erverv av dagens operalokaler (16 200 m2) er ikke inkludert, selv om det nå er
klarlagt at eierne i Folketeaterbygningen vil kreve vederlag. Dette
vil komme i tillegg. Deler av eiendommene vil senere trolig kunne
tilbakeføres til forretningsdrift (2-3 000 m2),
og disse ervervskostnadene vil derfor ikke bli belastet operaprosjektet
til slutt.
4Kilde: Den Norske Opera og ECON.
5Eventuelle kostnader for bygningsmessige tilbakeføringer
av Folketeaterbygningen vil komme i tillegg.
En økonomisk analyse av lokaliseringsalternativene må også ta
i betraktning effekten av lokaliseringen på Operaens driftsinntekter
og driftskostnader, i tillegg til investeringskostnadene og andre
engangsutgifter i forbindelse med prosjektet.
Den Norske Opera og ECON har i sine analyser
av driftskonsekvensene ikke foretatt noen samlet analyse når
det gjelder lokaliseringsavhengige spørsmål knyttet
til inntektsanslagene eller anslag for kostnadene til driften i
et nytt operahus. Slike vurderinger vil måtte bygge på forutsetninger
som ville være noe skjønnsmessige. Imidlertid
har Den Norske Opera uttalt at dersom et operahus i Bjørvika
blir liggende isolert uten at annen infrastruktur er på plass,
kan dette medføre reduserte egeninntekter.
Et operahus på Vestbanetomten vil bli
liggende sentralt i forhold til de store publikumsstrømmene
og kan forventes å gi høyere driftsinntekter enn
de øvrige lokaliseringsalternativene.
En opera i Folketeaterkvartalet vil måtte
baseres på en vesentlig mindre sal enn det som er programmert
for nybyggalternativene, og vil dermed få lavere driftsinntekter.
Når det gjelder lokaliseringens betydning
for driftskostnadene vil det neppe være noen forskjell
på et nybygg på Vestbanen og et nybygg i Bjørvika.
Folketeaterkvartalet vil i mindre grad kunne få optimale
transportforhold. Dette innebærer en risiko for høyere driftskostnader
enn ved nybyggalternativene.
Basert på en vurdering av operaens
driftsøkonomiske muligheter og usikkerheter vil altså Vestbanetomten komme
bedre ut enn Bjørvika, som igjen vurderes som vesentlig
bedre enn Folketeaterkvartalet. Forskjellene kan imidlertid ikke
tallfestes.
– Vestbanetomten
gir laveste investerings- og engangskostnader, og kan forventes å ha
et bedre driftsmessig inntektspotensiale enn de øvrige
alternativene.
– Et operahus i Bjørvika
har høyere prosjektkostnader, men vil bidra positivt til
den byutviklingen som i hvert fall på sikt er en forutsetning
for at Bjørvika skal kunne være et alternativ.
– Folketeaterkvartalet vil for
hovedalternativet (4 000 m2 eksterne verksteder) ha investerings-
og engangskostnader omlag på nivå med Bjørvika, men
vil ha høyere driftskostnader og lavere driftsinntekter.
For alternativet nytt operahus på Vestbanetomten
er fremdriftsusikkerheten minst. Staten eier tomten. Eiendomserverv
representerer derfor ikke et problem. Statsbygg vurderer grunnforholdene
som gode. Selv om Kulturdepartementet tar til etterretning at fredningsvedtaket
for hovedbygningen og lokalstasjonsbygningen fra 1995 blir lagt
til grunn, kan forholdet til de fredete bygningene innebære
noe fremdriftsmessig usikkerhet for reguleringsprosessen. De byplanmessige
forhold ligger for øvrig godt til rette.
Den største fremdriftsusikkerheten
knytter seg til finansiering og gjennomføring av den veiutbygging som
er en nødvendig premiss for byutviklingen. Eventuelle erstatningsarealer
for havnefunksjonene representerer også foreløpig
en vesentlig fremdriftsrisiko for byutviklingen.
Kulturdepartementet har gjennom avgrensning
av tomt til operahus klarlagt at det er mulig å bygge et operahus
uten at dette kommer i konflikt med eksisterende veisystem eller
planlagt nytt veisystem, og at tomten heller ikke har vesentlig
funksjon som havneområde i dag. Videre er det avklart med
byrådet i Oslo kommune at det vil anbefale at operahuset
kan bygges frakoplet byutviklingen gjennom en separat regulering eller
utbygging, dersom byutviklingen for øvrig blir forsinket.
Med denne avklaring fremstår to alternativer
for bygging av et operahus i Bjørvika:
a) at operahuset
bygges som en del av en helhetlig byutvikling av Bjørvika
hvor operahuset innpasses med samtidig tilrettelegging av annen
infrastruktur, eller
b) at operahuset bygges som et selvstendig
prosjekt, som om nødvendig kan frakoples fremdriften for veiomleggingen
og etableringen av den øvrige infrastruktur.
Bjørvikaområdets størrelse,
spesielle grunnforhold, omfattende trafikksystemer som må legges
om, antall og omfang av offentlige og private interesser som berøres,
m.v., innebærer at byutviklingen i Bjørvika vil være
en meget krevende prosess, som det knytter seg stor grad av usikkerhet
til både fremdriftsmessig og med hensyn til kostnader og
finansiering. Selv om usikkerheten vil avta gradvis i årene
fremover, knytter det seg så stor usikkerhet til fremdriften
ved alternativ a) at dette alternativet ikke vil være tilrådelig.
For alternativ b), et selvstendig operahusprosjekt
i Bjørvika, blir risikoen i forhold til prosjektets fremdrift vesentlig
begrenset. Det er også viktig at byggingen av nytt operahus
ikke blir knyttet til finansiering av byutviklingen.
Det er uavklarte spørsmål
når det gjelder eiendomsforhold i Bjørvika, men
byrådet i Oslo kommune har uttalt at tomten kan disponeres
til opera før eiendomsforholdene er avklart. De kulturminnefaglige
spørsmål er avklart så langt det er mulig
med hensyn til usikkerhet for fremdrift og kostnader, men man har
ingen garanti for at det ikke påtreffes særlig
verdifulle funn i byggegrunnen som kan forstyrre prosessen. Grunnforholdene
i Bjørvika er kompliserte, men ifølge Statsbygg
håndterbare.
Nytt operahus i Folketeaterkvartalet skiller
seg fra de andre alternativene ved at det ikke er et rent nybyggalternativ,
og at det bygges med utgangspunkt i nåværende
lokaler, innenfor eksisterende kvartal. Det er usikkerhet knyttet
til eiendomsforhold og eiendomserverv i Folketeaterkvartalet. Eventuelle
ekspropriasjonssaker vil kunne medføre forsinkelser, uten
at det er mulig å anslå disse med sikkerhet. De
byplanmessige forhold er i hovedsak klare. De kulturminnefaglige
forhold rundt hovedalternativet synes i det vesentlige avklart.
Vestbanetomten vil ha sikrest fremdrift og laveste investerings-
og engangskostnader. Det driftsmessige inntektspotensial antas å være
bedre enn de andre alternativene. Vestbanetomten anses som den klart
beste lokalisering for et nytt operahus.
Som subsidiær løsning kan
Kulturdepartementet anbefale lokalisering i Bjørvika forutsatt
at prosjektet kan gjennomføres som et selvstendig byggeprosjekt, om
nødvendig frakoplet den øvrige byutvikling og basert
på en særskilt reguleringsplan for operatomten.
Kulturdepartementet kan ikke anbefale å bygge
et nytt operahus i Bjørvika dersom det forutsettes at prosjektet,
uansett fremdrift for øvrige tiltak, må følge
en samlet planprosess og utbygging av området.
Kulturdepartementet kan ikke anbefale Folketeaterkvartalet
som løsning.