I St.prp. nr. 61 (1998-99) og Ot.prp. nr. 53
(1998-99) fremmet Regjeringen forslag om å omdanne Postbanken
BA til aksjeselskap. Regjeringens forslag i foreliggende stortingsproposisjon
fremmes under forutsetning av at Stortinget går inn for å omdanne
Postbanken BA til aksjeselskap.
Styrene i Postbanken BA og Den norske Bank (DnB) ASA
inngikk 23. mars 1999 en avtale om å forhandle med sikte
på å inngå en felles fusjonsplan om integrasjon
av virksomhetene i de to selskapene i ett finanskonsern. Henholdsvis
27. og 28. april 1999 besluttet styrene i DnB og Postbanken å foreslå overfor
sine respektive generalforsamlinger at DnB og Postbanken fusjoneres
i henhold til den fremforhandlede fusjonsplanen. Fusjonsplanen må godkjennes
på ekstraordinær generalforsamling i DnB med minimum
to tredjedeler av representert kapital og avgitte stemmer, samt på ekstraordinær
generalforsamling i Postbanken, for å bli vedtatt.
Postbanken er 100 pst. eid av staten med samferdselsministeren
som generalforsamling. For at samferdselsministeren eventuelt skal
kunne godkjenne fusjonsplanen på ekstraordinær
generalforsamling i Postbanken, kreves Stortingets samtykke.
Regjeringen ber med dette om Stortingets samtykke til å godkjenne
den fremforhandlede fusjonsplanen. Samtidig med foreliggende proposisjon
legges det frem en odelstingsproposisjon med forslag til nødvendige
lovbestemmelser i forbindelse med en eventuell fusjon, jf. Ot.prp.
nr. 76 (1998-99) Om lov om forholdet til allmennaksjeloven i forbindelse
med fusjon mellom Postbanken og Den norske Bank.
Prospekt utarbeidet i forbindelse med fusjonen
er inntatt som særskilt vedlegg til stortingsproposisjonen. Fusjonsplanen
er inntatt som vedlegg til fusjonsprospektet.
Etter behandling i Stortinget og på eventuelle
ekstraordinære generalforsamlinger, vil det måtte
fremmes konsesjonssøknad for Finansdepartementet som skal behandle
denne på vanlig måte. Konsesjonssøknaden vil
bli forelagt Kredittilsynet for en forberedende behandling. Som
ledd i denne behandlingen vil det bli bedt om en uttalelse fra Norges
Bank. Konkurransetilsynet vil i tillegg på helt vanlig
måte vurdere fusjonen i forhold til konkurranselovens bestemmelser.
Som følge av stadig økende
konkurranse i finansmarkedet samt nordisk og internasjonal konsolidering innen
finansnæringen, har Postbanken behov for å foreta
strukturelle tilpasninger. Et fusjonert finanskonsern vil gi et
konkurransedyktig nasjonalt alternativ.
Postbankens hovedutfordringer er særlig
knyttet til at bankens kostnader utgjør en høyere
andel av driftsinntektene enn for gjennomsnittet av forretnings-
og sparebanker. I tillegg er bankens aktivaside sammensatt slik
at banken er spesielt utsatt ved endringer i rentenivået.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at en fusjon mellom DnB
og Postbanken, basert på den foreliggende fusjonsplanen,
vil kunne løse de utfordringer Postbanken har mht. aktivasammensetning
og kostnadseffektivisering, samtidig som det opprettholdes et godt
landsdekkende tilbud av bank- og betalingstjenester.
Samferdselsdepartementet har i St.prp. nr. 61/Ot.prp. nr.
53 (1998-99) lagt frem forslag for Stortinget om omdanning av Postbanken
til aksjeselskap. Det er en forutsetning for gjennomføring
av fusjonen at omdanningen av Postbanken til aksjeselskap er gjennomført, dvs.
at Postbanken AS er stiftet, før fusjonsplanen behandles
på ekstraordinære generalforsamlinger.
Fusjonen og integrasjonen av de to selskapene
foreslås gjennomført ved at Den norske Bank ASA
og Postbanken AS fusjoneres etter reglene i allmennaksjeloven med
DnB som overtakende selskap. Postbanken overdrar sine eiendeler,
rettigheter og forpliktelser som helhet til DnB mot at eneaksjonæren
i Postbanken mottar aksjer i DnB som fusjonsvederlag. I tillegg
er det lagt til grunn at Postbankens eneaksjonær skal utbetales
en kontantsum på 300 mill. kroner fra Postbankens frie
egenkapital før gjennomføringen av fusjonen. Basert
på aksjekursen pr. 19. mars 1999 tilsvarte fusjonsvederlaget
i form av aksjer i DnB 4,2 mrd. kroner. Fusjonsvederlaget er et
resultat av forhandlinger mellom styrene i DnB og Postbanken. Postbanken
er i integrasjonsavtalen verdsatt til 4,5 mrd. kroner.
Samferdselsdepartementet har benyttet en ekstern, uavhengig
rådgiver, som på vegne av departementet som eier
av Postbanken, har foretatt en gjennomgang av de økonomiske
sider ved den foreslåtte fusjonen. Konsulenten har konkludert
med at det fremforhandlede bytteforholdet gir uttrykk for et rimelig
bytteforhold for eieren av Postbanken, sett fra et finansielt synspunkt.
Samferdselsdepartementet er enig i denne vurdering.
Det fusjonerte konsernets navn skal være
Den norske Bank ASA og det skal videreføre DnBs forretningskontor.
Den norske Bank ASA vil bli datterselskap av et nyopprettet holdingselskap.
Inntil fusjonen trer i kraft skal DnBs og Postbankens eiendeler
og virksomhet holdes adskilt. Postbanken vil ved fusjonen opphøre
som et selvstendig selskap, og vil bli en integrert del av det fusjonerte
konsernets virksomhet. Postbankens merkenavn, pris og rådgivningsfilosofi
forutsettes videreført overfor personmarkedet.
Partene legger til grunn at antall årsverk
vil bli redusert med om lag 400 som følge av fusjonen.
Bemanningsreduksjonene forutsettes gjennomført ved naturlig
avgang og frivillige ordninger. Regjeringen legger opp til at de
som er ansatt i Postbanken ved tidspunktet for fusjonen kan fortsette
med nåværende vilkår som medlemmer i
Statens Pensjonskasse, inntil videre. Det forutsettes at det fusjonerte
selskapet tar opp spørsmålet om innretning av
ordningen med Statens Pensjonskasse.
For å sikre et tilbud av grunnleggende
banktjenester i hele landet, har Postbanken i dag plikt og enerett
til å tilby slike tjenester gjennom hele postens ekspedisjonsnett.
Det er på denne bakgrunn inngått forretningsavtaler
mellom Postbanken og Posten. Det legges til grunn at Postbankens
avtale med Posten videreføres med det nye finanskonsernet.
Det er inngått en avtale med Posten som muliggjør
dette. Postnettet anses fra partenes side å være
en attraktiv og kostnadseffektiv distribusjonskanal for enkle banktjenester,
og det er et mål at fusjonen skal bidra til å styrke
bruken av postnettet. Den inngåtte forretningsavtalen har
varighet fram til 1. mai 2002. Ut over dette har ikke partene forpliktet
seg til å tilby grunnleggende banktjenester i hele landet
gjennom postnettet. Det er like viktig nå som før å sikre
personkunder og bedrifter i hele landet et godt tilbud av bank-
og betalingstjenester. Samferdselsdepartementet anser imidlertid
ikke lenger eierskapet til Postbanken som et nødvendig
virkemiddel for å sikre dette. Regjeringen har imidlertid
i Ot.prp. nr. 53 (1998-99) foreslått at Posten Norge BA
pålegges å inngå en avtale med en finansinstitusjon
hvor denne gis enerett og pålegges plikt til å tilby
grunnleggende banktjenester gjennom hele Postens ekspedisjonsnett.
Fusjonen vil gi et positivt bidrag til aktiviteten
i postnettet. Regjeringen vil vurdere å nyttiggjøre
seg en del av de midlene som frigjøres ved fusjonen til
opprettholdelse av strukturen i deler av postnettet.
Regjeringen går inn for å redusere
statens samlede eierskap i den fusjonerte banken ned mot en tredel (33,4
pst.). Spørsmål knyttet til tempo og gjennomføring
av nedsalget vil måtte avklares nærmere. Regjeringen
går inn for at statens eierandel i den fusjonerte banken
vil bli samlet i Statens Bankinvesteringsfond.
Det er i proposisjonens kapittel 2 og 3 redegjort
for henholdsvis Postbankens rolle og virksomhet og Den norske Banks
historie og virksomhet. Kapittel 4 i proposisjonen omhandler styrenes
forslag til fusjon mellom de to bankene. I kapittel 5 er det gitt
en beskrivelse av det fusjonerte konsernet. Kapittel 6 omhandler
statens eierskap i det fusjonerte konsernet. Kapittel 8 i proposisjonen
omhandler bruk av postnettet. Deretter følger departementets
anbefaling i kapittel 8 og en redegjørelse for administrative
og økonomiske konsekvenser i kapittel 9.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig
Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg,
fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen,
fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars
Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Børge
Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet,
Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte,
Steinar Bastesen, viser til at komiteen onsdag
26. mai 1999 avga Innst. S. nr. 194 (1998-99) og Innst. O. nr. 75
(1998-99), til henholdsvis St.prp. nr. 61 (1998-99) og Ot.prp. nr.
53 (1998-99).
Komiteen viser dessuten til Innst.
O. nr. 93 (1998-99) som er avgitt samtidig med denne innstilling,
jf. Ot.prp. nr. 76 (1998-99) om midlertidig lov om forholdet til
allmennaksjeloven m.m. i forbindelse med fusjon mellom Postbanken
AS og Den norske Bank ASA.
Komiteen viser til brev av 1.
juni 1999 fra samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll
til Stortingets presidentskap om metoden for regnskapsføring
av fusjonen. Brevet følger som vedlegg til denne innstilling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil understreke
betydningen av å opprettholde sterke, nasjonale finansieringsinstitusjoner
med hovedkontor i Norge og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag om samtykke til fusjon mellom Postbanken
og DnB. Disse medlemmer mener det må utvises
særskilt aktsomhet i saksbehandlingen i saker der staten
både er eier og konsesjonsmyndighet. Disse medlemmer mener det
er kritikkverdig at Stortinget først blir forelagt forslag
om aksjeselskap for Postbanken, uten at det framgår at
dette er en forutsetning for fusjonen, og at forslag om samtykke
til fusjon deretter fremmes før proposisjonen om aksjeselskapsform
er ferdigbehandlet. Saksframgangen innebar at Stortinget ble gjort kjent
med vesentlig informasjon om sakene på en uryddig måte.
I brev av 7. juni 1999 fra departementet vises
det til at Posten har plikt til å inngå avtale
med en finansinstitusjon hvor denne gis enerett og pålegges
plikt til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom hele
Postens ekspedisjonsnett. Disse medlemmer legger til
grunn at dette innebærer at grunnleggende bank- og betalingsformidlingstjenester
vil bli videreført etter forretningsavtalens utløp
1. mai 2002.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen vil vurdere å nyttiggjøre seg en
del av midlene som frigjøres ved fusjonen til opprettholdelse
av strukturen i deler av postnettet. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at servicekravene i postnettet opprettholdes,
samtidig som det er behov for å tilpasse og videreutvikle
postnettet til behovene i markedet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen legger opp til at de som er ansatt i Postbanken ved
tidspunktet for fusjonen kan fortsette med nåværende
vilkår som medlemmer i Statens Pensjonskasse inntil videre.
Det framgår ikke av proposisjonen hvilke forhold som er
til hinder for lengre medlemskap i Statens Pensjonskasse. I samband
med fusjon mellom Postgiro og Norges Postbank, i St.prp. nr. 38
(1993-94) heter det om personalpolitiske konsekvenser bl.a. at:
«Fra de ansattes side vil omstilling under trygghet særlig
relateres til et sikkert arbeidsforhold og at lønns- og
arbeidsvilkår totalt sett ikke svekkes. Intensjonserklæringen
fokuserer særlig på arbeidstakernes medinnflytelse
i omstillingsprosesser, at omstillinger skal ivareta både
effektivitet og trygghet, at det skal nyttes virkemidler som sikrer
positive omstillingsprosesser og at det skal forsøkes å unngå at
effektiviseringsarbeid fører til forverring av situasjonen
på dagens arbeidsmarked. Samferdselsdepartementet forutsetter at
dette også legges til grunn ved fusjonen mellom Postgiro
og Postbanken.»
Disse medlemmer mener dette også bør
legges til grunn for de personalpolitiske konsekvensene av denne
fusjonen, noe som innebærer at man i samråd med
arbeidstakerorganisasjonene kommer fram til løsninger som
bidrar til omstilling under trygghet for arbeidstakerne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Posten Norge BA i Ot.prp.
nr. 53 (1998-99), jf. Innst. O. nr. 75 (1998-99), pålegges å inngå en
avtale med en finansinstitusjon hvor denne gis enerett og pålegges
plikt til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom hele
postens ekspedisjonsnett.
Disse medlemmer legger til grunn
at når den nåværende avtale med Postbanken
utløper 1. mai 2002, vil finansinstitusjonene stilles likt
i konkurransen om en slik avtale med Posten Norge AB, basert på rent
forretningsmessige kriterier.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens målsetting om å redusere statens
samlede eierskap i den fusjonerte banken ned mot en tredel (33,4
pst.), men mener at dette bare er ett skritt i riktig retning, og
at målet må være at staten selger alle
sine aksjer i den fusjonerte banken.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. S. nr. 194 (1998-99), om omdanning av Postbanken til
aksjeselskap, der dette medlem gikk imot å omdanne Postbanken
til aksjeselskap. Begrunnelsen for omdanning av Postbanken til aksjeselskap
var å legge til rette for den foreslåtte fusjonen
med Den norske Bank.
Dette medlem kan ikke støtte
en fusjon mellom Postbanken og Den norske Bank av særlig
to grunner. Den første er at dette medlem ser
ingen samfunnsmessig eller bedriftsøkonomisk gevinst for
Postbanken ved en fusjon, og den andre er at en slik fusjon vil svekke
konkurransen i bankmarkedet i mange regioner, og som sådan
redusere forbrukernes mulighet til reelle valg av banktjenester.
Denne fusjonen er en av flere foreslåtte fusjoner de siste åra
som har som bakenforliggende årsak å redusere
konkurransen i bankmarkedet, og å øke bankenes
inntjening. Dette medlem kan ikke se at allerede
gjennomførte fusjoner i banknæringa har økt
konkurransen, selv om det hele tida hevdes å være
situasjonen fra banknæringa selv. Dette medlem frykter
at resultatet av denne fusjonen er det kun aksjonærene
som vil tjene på.
Dette medlem ser at Postbanken
kan ha bruk for alliansepartnere for å få en mer
sammensatt låneportefølje, men hadde helst sett
at det ble med andre statsbanker slik Sosialistisk Venstreparti
og Arbeiderpartiet foreslo i Budsjett-innst. S. I (1998-99).
Dette medlem stiller seg videre
kritisk til om det uten å åpne for andre tilbydere
kan inngås avtaler der den fusjonerte banken får
enerett til salg av banktjenester gjennom Postens distribusjonsnett. Dette
medlem imøteser Kredittilsynet og Konkurransetilsynets vurdering
av den foreslåtte fusjonen med interesse.
Dette medlem vil stemme imot
forslaget i proposisjonen.
Komiteen viser til
proposisjonen og til det som står foran, og rår
Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at:
1. Samferdselsministeren
som generalforsamling for Postbanken AS gis fullmakt til å godkjenne fusjonsplan
utarbeidet i forbindelse med fusjon mellom Den norske Bank ASA og
Postbanken AS, med Den norske Bank ASA som overtakende selskap.
2. Statens aksjekapital i Postbanken AS
slettes i statsregnskapet fra det tidspunkt fusjonen trer i kraft.
3. Som vederlag for statens aksjer i Postbanken
mottar staten 138 157 895 aksjer, pålydende kroner 10, i
Den norske Bank ASA.
4. Som utdeling fra Postbanken mottar staten
ved Samferdselsdepartementet i forbindelse med fusjonen en kontantsum
på 300 mill. kroner. Utdelingen kommer til utbetaling etter
at nødvendige konsesjoner og offentlige tillatelser er
gitt.
Den norske Bank (DnB) og Postbanken har i fusjonsplanen
og fusjonsprospektet lagt til grunn at den foreslåtte fusjonen
mellom de to bankene regnskapsmessig behandles etter reglene om
kontinuitetsgjennomskjæring. Dette er omtalt i St.prp.
nr. 76 (1998-99) Om samtykke til godkjenning av fusjonsplan for
fusjon mellom Den norske Bank ASA og Postbanken AS kap. 4.3. Proposisjonen
ble fremmet for Stortinget den 21. mai. Spørsmålet
om regnskapsføring av fusjonen har vært grundig
vurdert fra fusjonspartenes side. De har i denne forbindelse innhentet
vurderinger fra eksterne konsulenter og Oslo Børs.
Som det fremgår av stortingsproposisjonen,
har Kredittilsynet etter henvendelse fra Finansdepartementet uttalt
at det finner det meget tvilsomt om det i denne konkrete saken er
grunnlag for kontinuitetsgjennomskjæring. Kredittilsynet
antar at de beste grunner taler for at fusjonen regnskapsføres
etter oppkjøpsmetoden.
Finansdepartementet har i det vesentlige sluttet
seg til Kredittilsynets vurdering, uten å trekke noen endelig
konklusjon mht. spørsmålet.
På denne bakgrunn har styrene i DnB
og Postbanken utarbeidet et supplement til fusjonsprospektet der
det redegjøres nærmere for konsekvensene av en
mulig endring av metoden for regnskapsføring av fusjonen, se
vedlegg. Styrene i DnB og Postbanken har konkludert med at fusjonen
vil være til beste for aksjonærene i DnB og Postbankens
eier uavhengig av hvilken regnskapsmetode som legges til grunn.
Samferdselsdepartementet som eier av Postbanken deler denne oppfatningen.
Oslo, i finanskomiteen, den 9. juni 1999.
Lars Gunnar Lie,
leder. |
Terje Johansen,
ordfører. |
Siv Jensen,
sekretær. |