1.1 Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om å opprette et luftfartstilsyn ved navn Luftfartstilsynet fra 1. januar 2000, og å endre tilknytningsformen for Luftfartsverket med virkning fra 1. januar 2000.

Det endelige budsjett for Luftfartstilsynet som forvaltningsorgan, og den budsjettmessige oppfølging med åpningsbalanse m.v. for Luftfartsverket som selskap, vil bli lagt fram i forbindelse med statsbudsjettet for 2000.

Det ble i St.prp. nr. 1 (1998-99) varslet at Samferdselsdepartementet arbeidet med sikte på å etablere et luftfartstilsyn som eget forvaltningsorgan.

Formålet med å skille ut tilsyns- og myndighetsoppgaver fra Luftfartsverket er å skille forretningsmessige hensyn fra utøvelsen av myndighet. Både et luftfartstilsyn og Luftfartsverket vil da kunne opptre med større integritet og habilitet overfor brukerne som kjøper tjenester, og som samtidig er avhengig av Luftfartsverkets tilsyn og utøvelse av myndighet.

Tilsyn og forvaltningsmyndighet i luftfarten vil etter forslaget i all hovedsak bli lagt til Luftfartstilsynet.

Luftfartsverkets hovedoppgave vil bli å bygge ut, eie og drive lufthavner og luftfartsanlegg, og på forretningsmessig grunnlag yte lufthavn- og flysikringstjenester til flyselskaper og andre brukere.

Departementet anser det som viktig at statens eierinteresser i Oslo Lufthavn AS og det øvrige lufthavnsystem blir koordinert gjennom Luftfartsverket.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, Thorbjørn Merkesdal, viser til sine merknader i pkt. 2.2 og 3.2.