Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram
forslag om å opprette et luftfartstilsyn ved navn Luftfartstilsynet
fra 1. januar 2000, og å endre tilknytningsformen for Luftfartsverket
med virkning fra 1. januar 2000.
Det endelige budsjett for Luftfartstilsynet
som forvaltningsorgan, og den budsjettmessige oppfølging med åpningsbalanse
m.v. for Luftfartsverket som selskap, vil bli lagt fram i forbindelse
med statsbudsjettet for 2000.
Det ble i St.prp. nr. 1 (1998-99) varslet at
Samferdselsdepartementet arbeidet med sikte på å etablere
et luftfartstilsyn som eget forvaltningsorgan.
Formålet med å skille ut tilsyns-
og myndighetsoppgaver fra Luftfartsverket er å skille forretningsmessige hensyn
fra utøvelsen av myndighet. Både et luftfartstilsyn
og Luftfartsverket vil da kunne opptre med større integritet
og habilitet overfor brukerne som kjøper tjenester, og
som samtidig er avhengig av Luftfartsverkets tilsyn og utøvelse
av myndighet.
Tilsyn og forvaltningsmyndighet i luftfarten
vil etter forslaget i all hovedsak bli lagt til Luftfartstilsynet.
Luftfartsverkets hovedoppgave vil bli å bygge
ut, eie og drive lufthavner og luftfartsanlegg, og på forretningsmessig
grunnlag yte lufthavn- og flysikringstjenester til flyselskaper
og andre brukere.
Departementet anser det som viktig at statens
eierinteresser i Oslo Lufthavn AS og det øvrige lufthavnsystem
blir koordinert gjennom Luftfartsverket.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei
og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet,
Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor
Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen
og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra
Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, Thorbjørn
Merkesdal, viser til sine merknader i pkt. 2.2 og 3.2.