For å dekke utgifter til økt
informasjonsvirksomhet, økte husleieutgifter og helårsvirkningen
av lønnsøkningen for dommerne i Høyesterett,
jf. Innst. S. nr. 255 (1997-98), foreslås det at kap. 61
post 01 økes med 1,185 mill. kroner mot en tilsvarende
reduksjon under kap. 410 Herreds- og byrettene post 01, jf. omtale under
kap. 410.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga
under kap. 61 post 01 med kr1185000. Komiteen viser
når det gjeld kap. 410 til merknader under avsnitt 6.3.
Justisdepartementet vil opprette et nytt dommerembete
i Høyesterett. Embetet er en kompensasjon for permisjonen
til en høyesterettsdommer i forbindelse med hans lederverv
i Tvistemålsutvalget. Det forutsettes at et dommerembete
inndras ved ledighet når Tvistemålsutvalgets innstilling
foreligger.
Komiteen tek dette
til orientering.
I forbindelse med dekning av reiseutgifter relatert
til Schengen-samarbeidet, har Justisdepartementet de siste årene
også dekket reiseutgifter for tjenestemenn i Utenriksdepartementet.
Det synes mest hensiktsmessig at Utenriksdepartementet selv dekker
disse utgiftene. På denne bakgrunn foreslås det å redusere
bevilgningen under kap. 400 post 01 med 0,2 mill. kroner mot en
tilsvarende økning under kap. 100 Utenriksdepartementet
post 01, jf. omtale under kap. 100.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å redusere løyvinga
under kap. 400 post 01 med kr200000. Komiteen viser
når det gjeld kap. 100 til merknader under avsnitt 3.1.
For å dekke utgifter til økt
informasjonsvirksomhet, økte husleieutgifter og helårsvirkningen
av økte lønninger for dommerne i Høyesterett,
foreslås en styrking av kap. 61 Høyesterett post
01 med 1,185 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap.
410 post 01, jf. omtale under kap. 61.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre Sosialistisk Venstreparti og
Tverrpolitisk Folkevalgte, legger vekt på en hurtigere
straffesaksavvikling, herunder domsavsigelse og iverksetting av
straff. Rask reaksjon må særlig tilstrebes i saker
der unge er tiltalt. Det er i denne sammenheng viktig å iverksette
tiltak for å bedre dommerrekrutteringen. For ytterligere å oppnå en
raskere saksavvikling vil flertallet øke
herreds- og byrettenes bevilgninger med 4 mill. kroner i forhold til
forslaget i proposisjonen, med særlig vekt på spesielle
tiltak/prosjekter i områder der problemene er størst.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
Kap. 410 | Herred- og
byrettene
(jf. kap. 3410) | |
| 01 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 2 815 000 |
| | fra kr 740 037 000 til
kr 742 852 000 | |
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å redusere løyvinga
under kap. 410 post 01 med kr 1185000 og gjer følgjande
framlegg:
Kap. 410 | Herreds- og
byrettene
(jf. kap. 3410) | |
| 01 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 1 185 000 |
| | fra kr 740 037 000 til
kr 738 852 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte
virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt
i budsjettåret med mindre det foreligger klare begrunnelser
for å foreta helt nødvendige justeringer. Disse
medlemmer vil derfor la være å gi sin
tilslutning til enkelte innstilte forslag selv om forslagets innhold
er i samsvar med Fremskrittspartiets politikk.
Disse medlemmer viser også til
Innst. S. nr. 243 (1996-97) om budsjettreformen, som klart fastslår
at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige
justeringer i årets budsjett.
Justisdepartementet har i St.prp. nr. 1 (1998-99) redegjort
for problemene med rekruttering til dommerstillinger. De sentrale
parter vil nå innlede forhandlinger om styrking av dommerlønningene
i første og annen instans.
Komiteen tek dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at justiskomiteen i Budsjett-innst.
S. nr. 4 (1998-99) viste til opplysningene i budsjettproposisjonen
fra Justisdepartementet om at departementet i samarbeid med Finansdepartementet og
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har foretatt kartlegging
av tiltak som kan bedre dommerrekrutteringen, og at kartleggingen
konkluderte med at en oppjustering av dommerlønningene
vil kunne være et viktig bidrag til å løse
problemene. En enstemmig justiskomité understreket at det
videre arbeidet måtte gis høy prioritet og forutsatte
at Regjeringen på bakgrunn av kartleggingen snarest fulgte
opp med konkrete tiltak. Disse medlemmer konstaterer
at det til tross for den enstemmig merknaden fra justiskomiteen
ennå ikke er innledet forhandlinger om styrking av dommerlønningene
i første og annen instans, og finner denne sendrektigheten
beklagelig og i strid med justiskomiteens enstemmige henstilling. Disse
medlemmer viser til at medlemmene fra Høyre og
Fremskrittspartiet i Budsjett-innst. S. nr. 4 (1998-99) forutsatte
at departementet etter forhandlinger med berørte organisasjoner
kom tilbake til spørsmålet om oppjustering av dommerlønningene
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett. Ettersom forhandlingene
enda ikke er startet innser disse medlemmer at det
ikke er mulig, men forutsetter at departementet sluttfører
forhandlingene i god tid før fremleggelsen av statsbudsjettet
for 2000, og at det i budsjettet settes av midler til en slik oppjustering
som kan sikre rekrutteringen.
I St.prp. nr. 1 (1998-99) foreslo Justisdepartementet nedleggelse
av Kongsberg hjelpefengsel. Stortinget sluttet seg ikke til dette,
men Justiskomiteen ga i Budsjett-innst. S. nr. 4 (1998-99) likevel
uttrykk for at spørsmålet om nedleggelse kunne
vurderes på nytt, under forutsetning av at Justisdepartementet
ga en grundigere redegjørelse for konsekvensene av en eventuell
nedleggelse.
I et kortere tidsperspektiv finner Justisdepartementet ikke
faglige, ressursmessige eller kapasitetsrelaterte grunner til å opprettholde
Kongsberg hjelpefengsel. På mellomlang og lang sikt, når
tilsiget fra forutgående ledd i straffesakskjeden etter
prognosene øker, vil full utnyttelse av kapasiteten ved
andre anstalter i Buske-rudområdet medføre marginale
kostnadsøkninger målt mot kostnadene ved å opprettholde
det tilsvarende antall plasser en finner ved Kongsberg hjelpefengsel. Det
foreslås derfor at driften ved anstalten opphører
så snart det er praktisk mulig.
Justisdepartementet presiserer at de ansatte
ved Kongsberg hjelpefengsel har gjort og gjør et fullverdig kriminalomsorgsfaglig
arbeid med de ressurser som står til disposisjon. I arbeidet
med nedleggelsen vil departementet legge vekt på at ansatte
i de stillinger som blir nedlagt skal få tilbud om arbeid
ellers i etaten.
Justisdepartementet vil benytte de midler som
frigjøres ved nedleggelse av Kongsberg hjelpefengsel til å følge
opp St.meld. nr. 27 (1997-98) Om kriminalomsorgen og Innst. S. nr.
6 (1998-99).
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for saken.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg
til vurderingane frå departementet i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti tar
til etterretning Regjeringens forslag om nedleggelse av Kongsberg
hjelpefengsel, og legger her til grunn departementets vurdering
av at soningsbehovet dekkes av de øvrige anstaltene i området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til merknadene i budsjettinnstillingen
og finner det ikke forsvarlig å fatte vedtak om nedleggelse
av Kongsberg Hjelpefengsel i forbindelse med revidert budsjett.
En eventuell nedleggelse av Kongsberg Hjelpefengsel bør
drøftes i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet
for 2000.
Disse medlemmer vil be departementet
komme nærmere tilbake til denne problemstillingen i forbindelse
med det ordinære budsjettet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti legger vekt på at
kriminalomsorgen må sikres ressurser til å ivareta sine
oppgaver knyttet til straffeavvikling, rehabilitering og ettervern.
Arbeidet med å hindre tilbakefall blant dem som allerede
har utviklet en kriminell løpebane, understrekes og her
må en ha spesiell fokus på innholdet i soningen.
For særlig å følge opp ambisjonsnivået
knyttet til aktivt påvirkningsarbeid og motivasjonsarbeid
med sikte på tilbakeføring av innsatte til samfunnet
og på den måten hindre at de begår ny
kriminalitet, vil disse medlemmer styrke kriminalomsorgens
budsjett med til sammen 15 mill. kroner, kriminalomsorg i anstalt
med 13 mill. kroner og kriminalomsorg i frihet med 2 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 430 | Kriminalomsorg
i anstalt
(jf. kap. 3430) | |
| 01 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 13 000 000 |
| | fra kr 1 206 687 000 til kr
1 219 687 000 | |
Disse medlemmer viser når
det gjelder kap. 435 post 01 til sine respektive merknader under
avsnitt 19.1.
Det har de siste årene pågått
kontinuerlig vedlikehold- og moderniseringsarbeid ved Oslo kretsfengsel.
Bygningsmassen er gammel, og deler av den er ikke opprinnelig bygget
for fengselsdrift. Både Oslo kommune ved Brann- og redningsetaten,
og andre offentlige etater har gjennom årene gitt ulike
pålegg om utbedringer. Som følge av disse påleggene
har Stortinget ved flere anledninger bevilget midler til ekstraordinært
vedlikehold, senest 20 mill. kroner i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
1997, jf. Innst. S. nr. 295 (1997-98).
Påleggene fra Oslo kommune, brann-
og redningsetaten har ført til løpende tvangsmulkt
i Oslo kretsfengsel. Arbeidet med store utbedringer pågår,
og en rekke tiltak er gjennomført. Dersom arbeidet stanser
opp, er det en reell fare for at Brann- og redningsetaten vil stenge
deler av anstalten. Dette vil føre til et betydelig tap
av celler, noe som også vil gå ut over varetektskapasiteten
i Oslo-området. For at ikke arbeidet skal stanse opp mot
slutten av 1999, er det nødvendig med tilførsel
av midler til fortsatt brannsikkerhetsarbeid og parallell prosjektering
for å komme gjennom hele anlegget med tiltak. Justisdepartementet
vil omprioritere totalt om lag 8 mill. kroner innenfor post 45 for å holde
arbeidene i gang. Justisdepartementet vil også omdisponere
2 mill. kroner fra fengselsvesenets driftsbudsjett. Det er behov
for ytterligere midler, og Justisdepartementet foreslår
at bevilgningen under post 45 økes med 3 mill. kroner.
Justisdepartementet foreslår at dette dekkes inn ved en
reduksjon med 3 mill. kroner i bevilgningen under kap. 440 Politi-
og lensmannsetaten, post 45, jf. omtale under kap. 440.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga
under kap. 430 post 45 med kr3000000.
Når det gjeld kap. 440 viser komiteen til
merknader nedanfor.
Ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I. Tillegg
nr. 1 (1998-99) fattet Stortinget følgende vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 1999 legge fram forslag som gjør det mulig at ferdigutdannede
politihøyskolestudenter kan tilbys stillinger som ledd
i arbeidet for å redusere kriminaliteten."
384 studenter forventes uteksaminert våren
1999. For å finne ut hvilket stillingsantall som er nødvendig å opprette
fra høsten 1999 for å kunne tilby avgangsstudentene
våren 1999 stilling i politi- og lensmannsetaten, har Justisdepartementet
innhentet opplysninger fra politidistrikter og særorganer
om ledighet innenfor de allerede eksisterende stillinger. Videre
er det tatt hensyn til forventet avgang pga. aldersgrense eller overgang
til annen virksomhet.
109 stillinger forventes ledige pr. 1.juli 1999. Basert
på forventningen om 384 uteksaminerte studenter, er det
et behov for å opprette 275 nye stillinger.
Justisdepartementet understreker at beregningen
er usikker.
Fra 1.januar 1992 ble Politihøgskolen
(PHS) opprettet. Som følge av dette ble ordningen med lønn under
utdanningen avviklet, og det såkalte pliktåret bortfalt.
Disse prinsippene er i tråd med det som er vanlig innen
høgskolesystemet. Før høgskolereformen
var antall stillinger i etaten direkte relatert til de årlige
opptak på Politiskolen, og således styrt av hvor
mange som ble uteksaminert det enkelte år. Etter at Politiskolen
ble høgskole har det ikke vært en direkte sammenheng mellom
antall politiutdannede det enkelte år og antallet politistillinger
i etaten. De nyutdannede må nå søke på ledige,
utlyste stillinger på vanlig måte i konkurranse med
andre søkere.
De senere års problemer med å rekruttere
politiutdannet personell til ledige stillinger i enkelte politidistrikter
særlig i Nord-Norge har nå blitt mindre, bl.a. fordi
man har et visst overskudd av politiutdannede i forhold til antallet
stillinger i etaten. Dette har vært av betydning for å sikre
politiberedskap i de ulike deler av landet.
Stortingets forutsetning om at de nyutdannede
fra PHS våren 1999 skal kunne tilbys jobb vil kunne få konsekvenser
for politidekningen i distrikter med rekrutteringsvanskeligheter,
ved at ansatte med erfaring vil kunne komme til å søke
de nye stillingene som i hovedsak vil bli fordelt til sentrale strøk.
Dette er imidlertid noe departementet vil holde under oppsikt, og
eventuelle tiltak vil fortløpende bli vurdert.
Utviklingen de senere år innen styring
av offentlige etater har gått i retning av mer rammestyring,
med økte administrative fullmakter til etatslederne, ledsaget
av krav om resultatoppnåelse. Politisjefene har i flere år hatt
fullmakt til å holde stillinger ledige i kortere eller lengre
tid. Stortingets forutsetning om at alle nyutdannede politihøgskolestudenter
fra PHS høsten 1999 skal kunne tilbys stillinger, kan komme
i konflikt med denne fullmakten.
Ved fordeling av nye stillinger generelt i etaten
gis ikke noe pålegg fra departementet om at stillingene skal
besettes fra en viss dato. Det ligger innenfor politisjefenes budsjettfullmakter å vurdere å holde
ledige stillinger ubesatt hvis det er ønskelig å omdisponere ordinære
lønnsmidler til andre typer utgifter, som f.eks. til dekning
av timebetalt overtid eller til anskaffelser av utstyr. Justisdepartementet
legger stor vekt på at politisjefenes administrative fullmakter
ikke skal uthules, men at man for de aktuelle stillinger det nå er tale
om, som et tidsbegrenset unntakstilfelle, utøver kontroll
fra departementets side om at stillingene faktisk kunngjøres
og at det foretas tilsettinger raskt. Det ekstraordinære
i forhold til vanlig praksis blir da at det aktuelle politidistrikt
får lønns- og driftsmidler først når
ansettelse er dokumentert overfor departementet. Dette kan bryte
med dagens mål- og resultatstyringsprinsipper. I denne
spesielle situasjonen anses det likevel nødvendig med sterk
grad av styring fra Justisdepartementets side for å sikre
at Stortingets forutsetninger fra budsjettvedtaket blir fulgt opp.
Det følger av tjenestemannslovens §2
at ledige stillinger skal kunngjøres offentlig om ikke
annet er fastsatt i forskrift, reglement eller tariffavtale.
Hovedregelen bør derfor være
at stillingene skal besettes etter offentlig kunngjøring
og konkurranse på vanlig måte. "Etter konkurranse"
innebærer at det ikke er adgang til å se bort
fra prinsippet om at det er den best kvalifiserte blant søkerne
som skal få stillingen. Kvalifikasjonskravet vil kunne
medføre at det i noen tilfeller vil komme søkere
med arbeidserfaring som vil gå foran de nyuteksaminerte
søkerne. Dette fører imidlertid kun til en tidsmessig
forskyvning, da en annen stilling i etaten vil bli ledig. Den nyutdannede
kan søke på denne stillingen.
De nyopprettede stillingene må kunngjøres
fast, da tjenestemannsloven setter klare begrensninger for bruk av
midlertidige tilsettingsforhold.
Arbeidet med kunngjøringer, intervjuer,
innstillinger og tilsettinger vil kunne settes igang tidlig på sommeren. Når
dette faller sammen med tradisjonell ferieavvikling, vil selve ansettelsen
for de flestes vedkommende måtte skje i løpet
av sensommeren. Departementet vil imidlertid legge vekt på at
ansettelsesprosessene gjennomføres så raskt som
mulig, og innenfor gjeldende regelverk. Det skal forhandles med
tjenestemannsorganisasjonene om fordelingen av nye stillinger.
Under hensyn til at ordinære ansettelsesprosedyrer skal
følges, foreslås det bevilget 50 mill. kroner
under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten til opprettelse av 275
nye stillinger i 1999. Noe av beløpet vil bli nyttet til
nødvendige investeringer i politioperativt materiell som
kjøretøyer, verneutstyr og våpen m.m.
Det foreslås derfor å øke bevilgningen
med 42 mill. kroner under post 01 Driftsutgifter og med 8 mill.
kroner under post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Komiteen sluttar seg
til vurderingane til departementet når det gjeld behovet
for 275 nye stillingar i politi- og lensmannsetaten. Når
det gjeld framlegg om løyvingar i samband med dette viser komiteen til merknader
under avsnitt 6.5.1.
De økonomiske konsekvensene av norsk
deltakelse i Schengen-samarbeidet er beskrevet i Ot.prp. nr. 56 (1998-99).
For budsjettåret 1999 vil Schengen-utgiftene
i hovedsak være knyttet til utvikling av Schengen informasjonssystem
(SIS), SIRENE-funksjonen, og investeringer i forbindelse med tilknytning
til Forsvarets system Coastal operations and Surveillence System (COSS),
samt diverse felleskostnader til drift av Schengen-sekretariat,
Norges observatørrolle m.v.
Totalt vil det i 1999 under kap. 400 Justisdepartementet
og kap. 440 Politi- og lensmannsetaten være behov for 70,8
mill. kroner til dekning av Schengen-utgifter. Av dette beløpet
kan 38,5 mill. kroner dekkes innenfor eksisterende rammer. For å dekke
de resterende merutgiftene i 1999, foreslås det å øke
bevilgningen under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten, post 01 med
32,3 mill. kroner.
Komiteen viser til
merknader til løyvingsframlegget under avsnitt 6.5.1.
Som ledd i Regjeringens samlede opplegg for
inndekking foreslås det at bevilgningen under kap. 440 post
01 reduseres med 5 mill. kroner. Økonomien i politidistriktene
vil ikke svekkes i 1999 som følge av dette, ettersom et
høyere beløp enn 5 mill. kroner er overført
fra 1998.
Komiteen viser til
merknader under avsnitt 6.5.1.
Som følge av forslaget om en heving
av advokatsalærsatsen fra 1.oktober 1999 foreslår
Justisdepartementet å øke bevilgningen under kap.
440, post 21 med 0,75 mill. kroner, jf. også omtale under
kap. 466 Advokatutgifter m.m.
Komiteen viser til
merknader til kap. 440 post 21 under avsnitt 6.5.1. Når
det gjeld kap. 466 viser komiteen til merknader under
avsnitt 6.10.
For å kunne gjennomføre ekstraordinært
vedlikehold ved Oslo kretsfengsel i 1999 og sikre den nødvendige kapasitet
på varetektsplasser for politiet, foreslås det å redusere
bevilgningen med 3 mill. kroner under kap. 440 post 45 mot en tilsvarende økning
under kap. 430 Kriminalomsorg i anstalt, post 45, jf. omtale under
kap. 430 post 45.
Komiteen viser til
merknader til kap. 440 post 45 under avsnitt 6.5.1. Når
det gjeld kap. 430 post 45 viser komiteen til merknader
under avsnitt 6.10.
Bevilgningen under kap. 440, post 01 foreslås
redusert med 1 mill. kroner i forbindelse med oppfølging
av Innsynsloven, jf. omtale under kap. 443 post 01.
Komiteen viser til
merknader til kap. 440 under avsnitt 6.5.1. Når det gjeld
kap. 443 post 01 viser komiteen til merknader under
avsnitt 6.4.
I forbindelse med forslaget om å styrke
kap. 445 Den høyere påtalemyndighet, foreslås
bevilgningen under kap. 440 post 01 redusert med 1,5 mill. kroner,
jf. omtale under kap. 445.
Komiteen viser når
det gjeld kap. 440 post 01til merknader under avsnitt 6.5.1. Når
det gjeld kap. 445 viser komiteen til merknader under
avsnitt 6.7.
Standpunkttabell, avsnitt
6.5.1, kap. 400 Politi- og lensmannsetaten, post 01
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | FrP | H | SV | TF |
440 | 01 | Politi- og lensmannsetaten | | | | | | | |
| 1 | 275 nye stillinger | + 42,0 | + 42,0 | + 42,0 | + 42,0 | + 42,0 | + 42,0 | + 42,0 |
| 2 | Schengen | + 32,3 | + 32,3 | + 32,3 | + 32,3 | + 32,3 | + 32,3 | +32,3 |
| 3 | Innsparing | - 5,0 | - 5,0 | - 5,0 | 0 | 0 | - 5,0 | 0 |
| 4 | Innsynsloven | - 1,0 | - 1,0 | - 1,0 | 0 | 0 | - 1,0 | 0 |
| 5 | Inndekning, jf. kap. 445 Høyere
påtalemyndighet | -
1,5 | -
1,5 | -
1,5 | 0 | 0 | -
1,5 | 0 |
| 6 | Tilleggsbevilgning 1 | 0 | 0 | 0 | + 51,0 | + 50 | 0 | + 54,0 |
| 7 | Tillegggsbevilgning
2 | 0 | 0 | +20,0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| | Sum | + 66,8 | + 66,8 | + 86,8 | + 125,3 | + 124,3 | + 66,8 | + 125,3 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å auke løyvinga under kap.
440 post 01 med netto 66,8 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 440 | Politi- og
lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 01 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 66 800 000 |
| | fra kr 5 195 265 000 til kr
5 262 065 000 | |
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre er nøgd med at Regjeringa
har fremma forslag om å opprette 275 nye stillingar i politi-
og lensmannsetaten. For å sikre eit naudsynt driftsnivå slik
at dei vi nå tilsetje kan vere i operativ teneste, vil
desse medlemene gjere framlegg om å auke bevilgningane
til politi- og lensmannsetaten med ytterlegare 20mill. kroner ut
over forslaget frå Regjeringa.
Desse medlemene gjer følgjande
framlegg:
Kap. 440 | Politi- og
lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 01 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 86 800 000 |
| | fra kr 5 195 265 000 til kr
5 282 065 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at sentrumspartiene fremmer
forslag til justeringer av regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett,
som innebærer at Fremskrittspartiets og Høyres
krav om bevilgninger til forsvaret og politiet, samt krav om forpliktelser
til å videreføre finansieringen av innsatsstyrt
finansiering av sykehusene som forutsatt i budsjettbehandlingen
høsten 1998 innfris.
Disse medlemmer vil derfor subsidiært
støtte sentrumspartienes forslag til endret budsjettering
av dette kapittel. Disse medlemmer viser for øvrig
til sin generelle holdning om at Revidert nasjonalbudsjett først
og fremst skal inneholde helt nødvendige justeringer av
det vedtatte budsjett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at de fleste politidistriktene
fikk redusert sine midler til å dekke variable utgifter
da politimidlene for 1999 ble fordelt. Det har ført til
at flere politimestere har vært nødt til å gi
instrukser om at det ikke skal rykkes ut på kvelds- og
nattetid med mindre liv og helse er i fare. Det har også vært
nødvendig å foreta andre besparelser som har redusert
det servicenivået publikum burde ha krav på. Nye
politistillinger fra høsten av til enkelte politidistrikt
vil ikke kunne løse dette problemet på en tilfredsstillende
måte. Det er derfor nødvendig med betydelige tilleggsbevilgninger
til politi- og lensmannsetaten for å løse den
umiddelbare krisen. Disse medlemmer viser til at
Høyre og Fremskrittspartiet i Dokument nr. 8:38 (1998-99)
foreslo en tilleggsbevilgning på 51mill. kroner dekket
inn gjennom en reduksjon på kap. 551: Regional næringsutvikling
i fylker og kommuner. Dette forslaget ble nedstemt av Stortinget.
For å sikre et akseptabelt aktivitetsnivå vil disse
medlemmer gjenta forslaget om en økning på 51
mill. kroner. Disse medlemmer har merket seg at departementet
foreslår å redusere ulike poster på budsjettet
til politi- og lensmannsetaten med til sammen 11,5mill. kroner for å finne
midler til andre sektorer på justisbudsjettet som økte
advokatsalærer, ekstraordinært vedlikehold ved
Oslo kretsfengsel, oppfølgingen av innsynsloven og styrking
av påtalemyndigheten, samt for å ivareta budsjettbalansen. Disse
medlemmer finner disse forslagene i strid med
budsjettavtalen mellom regjeringspartiene, Høyre og Fremskrittspartiet,
og vil motsette seg en slik inndekning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 440 | Politi- og
lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 01 | Driftsutgifter, forhøyes
med | kr 125 300 000 |
| | fra kr 5 195 265 000 til kr
5 320 565 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre er
tilfredse med Regjeringens forslag om å opprette 275 nye stillinger
i politi- og lensmannsetaten, og viser i den sammenheng til budsjettavtalen
mellom Regjeringspartiene, Fremskrittspartiet og Høyre.
Disse medlemmer er imidlertid
ikke tilfredse med Regjeringens forslag til midler til de nye stillingene.
Når et så stort antall nye stillinger, som her,
vedtas er det for disse medlemmer svært
viktig at det følges opp med bevilgninger som sikrer et
tilstrekkelig driftsnivå slik at de som ansettes kommer
i operativ tjeneste. Regjeringens forslag til bevilgning på 42mill. kroner
er i denne sammenheng ikke tilstrekkelig.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til gjentatte uttalelser fra politiets organisasjoner
og politimestre fra flere politidistrikter. I disse uttalelsene
er det klart gitt uttrykk for at driftsnivået ved landets
politidistrikt er lavere i 1999 enn det var i 1998, og at dette får
konsekvenser for tjenestetilbudet i politidistriktene.
Disse medlemmer understreker
at det ved budsjettavtalen som ble inngått høsten
1998 var en klar forutsetning at driftsbudsjettet til polititet
skulle være på samme nivå i 1999 som
for 1998.
Disse medlemmer fremmer forslag
om en tilleggsbevilgning på 50mill. kroner. Midlene skal styrke
driftsbudsjettene, og sikre at de nye som ansettes kommer i operativ
tjeneste. Disse medlemmer understreker at denne tilleggsbevilgningen
er nødvendig for å oppfylle de målene
som det var enighet om i budsjettavtalen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 440 | Politi- og
lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 01 | Driftsutgifter,
forhøyes med | kr 124 300 000 |
| | fra kr 5 195 265 000 til
kr 5 319 565 000 | |
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga
under kap. 440 post 21 med kr750000 i samband med auke av advokatsalærsatsen
frå 1. oktober 1999, jf. omtale også under kap.
466, avsnitt 6.10.
Standpunkttabell, avsnitt 6.5.1,
kap. 440 Politi- og lensmannsetaten, post 45
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag mill. kroner | AP | KrF, Sp,
V | FrP | H | SV | TF |
440 | 01 | Politi- og lensmannsetaten | | | | | | | |
| 1 | 275 nye stillinger, jf.
post 01 | + 8,0 | + 8,0 | + 8,0 | + 8,0 | + 8,0 | + 8,0 | + 8,0 |
| 2 | Inndekning,
varetektsplasser, jf. kap. 430 post 45 | - 3,0 | - 3,0 | - 3,0 | 0 | - 3,0 | - 3,0 | - 3,0 |
| | Sum | + 5,0 | + 5,0 | + 5,0 | + 8,0 | + 5,0 | + 5,0 | + 5,0 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteen flertall,
alle unntatt medlemmene i Fremskrittspartiet, sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å auke løyvinga under
kap. 440 post 45 med netto kr5000000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
Kap. 440 | Politi- og
lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, | |
| | kan overføres, | |
| | forhøyes med | kr 8 000 000 |
| | fra kr 215 129 000 til
kr 223 129 000 | |
Ved Stortingets behandling av Lund-kommisjonens rapport
ble Regjeringen bedt om å fremme forslag om midlertidig
lov om begrenset innsyn i overvåkingspolitiets arkiver
og registre (innsynsloven). Som følge av Stortingets behandling
av Ot.prp. nr. 6 (1998-99) skal det opprettes et organ til å behandle
søknader om innsyn og begjæringer om erstatning.
Det innebærer også at det oppnevnes en klagenemnd
til å behandle klager på søknad om innsyn
og erstatning.
Justisdepartementet legger til grunn at de administrative
kostnadene vil beløpe seg til om lag 23 mill. kroner, fordelt
på 4 år. Videre er erstatningsutbetalingene anslått
til mellom 24 og 40 mill. kroner, avhengig av hvor mange som gis
en slik rett og erstatningsbeløpenes størrelse.
For 1999 forventes ikke utbetaling av erstatninger fordi
etableringen av behandlingsorganet ventes å finne sted
i oktober/november 1999. På grunn av sakens særskilte
karakter foreslås å opprette et midlertidig budsjettkapittel
til dette formålet, kap. 443 Oppfølging av innsynsloven,
med en driftspost og en tilskuddspost. På kap. 443 post
01 foreslås en bevilgning for 1999 på 1 mill.
kroner til etablering og drift av behandlingsorganet og klagenemnd
ved tilsvarende reduksjon under kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post
01.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å løyve
kr1000000 under kap. 443 ny post 01. Komiteen viser
når det gjeld kap. 440 til merknader under avsnitt 6.5.1.
Det er påkrevet med en viss styrking
av den høyere påtalemyndighet med særlig
vekt på Oslo statsadvokatembeter, hvor statsadvokatene
i gjennomsnitt har mer enn 80-90 rettsdager pr. år, mot
anbefalt 50-70. Denne belastningen anses uakseptabel.
For å unngå at bl.a. sentrale
oppfølgingsoppgaver overfor politiet blir nedprioritert
i den høyere påtalemyndighet, foreslås
det å styrke bevilgningen under kap. 445, post 01 med 1,5
mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 440 Politi-
og lensmannsetaten post 01.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga
under kap. 445 post 01 med kr1500000. Komiteen viser
når det gjeld kap. 440 til merknader under avsnitt 6.5.1.
Ved Stortingets behandling av 1999-budsjettet
ble kap. 449 Statens innkrevingssentral redusert med 6 mill. kroner
sammenlignet med Justisdepartementets forslag i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Hvis reduksjonen på 6 mill. kroner opprettholdes, vil statens
inntekter ventelig kunne bli redusert med opp mot 60 mill. kroner
pga. redusert aktivitetsnivå ved Statens innkrevingssentral (SI).
Nye rutiner for behandling av utleggstrekk har
også konsekvenser for SI. Endrede rutiner ble pålagt
av Justisdepartementet i 1998 for å sikre kvaliteten på vurderingene
rundt lønnstrekk. De nye rutinene medfører betydelig
merbelastning på SI, fordi de forutsetter større
grad av individuell vurdering av den enkelte skyldners trekk i f.eks.
lønn, noe som ikke var tilstrekkelig ivaretatt ved den
gamle trekkordningen. Den nye rutinen medfører en betydelig økning
i antall saker, og derav økte kostnader knyttet til personell,
utskrift av brev, porto, edb etc. Budsjettvirkningen for 1999 utgjør
6,9 mill. kroner, inkl. engangsutgifter på 0,8 mill. kroner.
Det vil i 1999 påløpe 3,1 mill. kroner i økte
porto- og utskriftskostnader.
Beregninger SI har foretatt på grunnlag
av de erfaringer man nå har fått med de nye rutinene
viser at det vil være mulig å øke det
gjennomsnittlige månedlige trekket med ca. 100 kroner.
Ut fra en forventet saksmengde på 240000 lønnstrekksaker
pr. år vil inntektene for staten øke med 24 mill.
kroner på årsbasis. Basert på halvårsvirkning
vil inntektene for staten i 1999 på dette grunnlag øke
med 12 mill. kroner.
Samlet foreslås det å øke
bevilgningen under kap. 449 post 01 med 12 mill. kroner, og under
kap. 3449 post 81 med 12 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa under kap. 449 post 01 og
kap. 3449 post 81.
Den sivile verneplikt omfatter vernepliktige
mannskaper som er fritatt for militærtjeneste med hjemmel
i lov av 19.mars 1965 nr. 3 om fritaking for militærtjeneste
av overbevisningsgrunner. Sivil verneplikt har som funksjon å støtte
opp under den alminnelige vernepliktsordningen i landet.
Justisdepartementet mener at adgangen til førtidsdimittering
bør følge de samme retningslinjer som er lagt til
grunn for tilsvarende gjeldende ordning for Forsvaret, jf. Forsvarsdepartementets
St.prp. nr. 1 (1998-99) og Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-99). Dette
begrunnes ut fra praktiske hensyn, og skal ikke innvirke på tjenestetidstillegget
siviltjenesten har i forhold til de militære vernepliktige
mannskapene.
På grunnlag av ovennevnte foreslås
det at det gis adgang til å redusere tjenestetiden med
inntil fire uker for sivile vernepliktige med 14 måneders
tjeneste, jf. forslag til vedtak IX.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre,
sluttar seg til framlegget frå Regjeringa, jf. framlegg
IX.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Justisdepartementets kap. 450
og forslag til vedtak IX om førtidsdimittering av mannskaper
som utfører siviltjeneste (sivil verneplikt).
Disse medlemmer ønsker å gi
uttrykk for at det skal være en forskjell mellom militær
verneplikt og siviltjeneste, blant annet fordi det med verneplikten
følger en plikt til å delta på repetisjonsøvelser.
Disse medlemmer understreker
at en ytterligere reduksjon av tjenestetiden for siviltjeneste (sivil
verneplikt) kan føre til at denne formen for tjeneste fremstår som
et likeverdig alternativ til militærtjenesten. Disse
medlemmer viser til at fritak fra verneplikten krever overbevisningsgrunner,
og at det er et unntak fra den grunnlovfestede militærtjenesten,
jf. Grunn-loven §109.
Disse medlemmer vil med den begrunnelse
som er gitt gå imot forslaget til vedtak IX.
Salærsatsen er den timesatsen staten
betaler til advokater som påtar seg offentlige forsvareroppdrag og
oppdrag under ordningen med fri rettshjelp. Satsen ble sist oppjustert
fra kr540 til kr555 med virkning fra 1.februar 1999. Salærsatsen
har likevel over tid sakket betydelig akterut sammenlignet med lønnsutviklingen
ellers i samfunnet. Justisdepartementet har registrert en tiltakende
tendens til at mange advokater anser det som lite attraktivt å påta seg
offentlige forsvareroppdrag og oppdrag under ordningen med fri rettshjelp.
En slik utvikling vil særlig kunne ramme de svakeste i
samfunnet, som er avhengig av offentlig fri rettshjelp for å ivareta
sine interesser og rettigheter. I lys av dette foreslår
Justisdepartementet å heve salærsatsen fra 555
kroner til 585 kroner med virkning fra 1.oktober 1999. Merutgiftene
i 1999 på kap. 440, 466 og 470 er samlet beregnet til 6,5
mill. kroner, med en helårsvirkning på 25,2 mill.
kroner.
På grunnlag av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen under kap. 466 post 01
med 3,1 mill. kroner. Se også omtale under kap. 440 og
kap. 470.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å auke løyvinga
under kap. 466 post 01 med kr3100000. Komiteen viser
når det gjeld kap. 440 til merknader under avsnitt 6.5.1og
når det gjeld kap. 470 til merknader under avsnitt 6.11.
Som følge av forslaget om en heving
av advokatsalærsatsen f.o.m. 1.oktober 1999, foreslår
Justisdepartementet å øke bevilgningen under kap.
470 med til sammen 2,63 mill. kroner, fordelt med 0,03 mill. kroner
under post 01, 1,6 mill. kroner under post 70 og 1 mill. kroner
under post 71, jf. omtale under kap. 466 Advokatutgifter m.m.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa under kap. 470 post 01, post
70 og post 71.
Regjeringen fremmet 26.juni 1998 St.prp. nr.
82 (1997-98) Et historisk og moralsk oppgjør med behandlingen
i Norge av den økonomiske likvidasjon av den jødiske
minoritet under den 2. verdenskrig. Justiskomiteen avga sin innstilling
i saken, jf. Innst. S. nr. 108 (1998-99) 4.mars 1999. Stortinget behandlet
innstillingen 11.mars 1999 og vedtok forslaget.
Etter en nærmere vurdering av når
utgiftene vil påløpe, og i samråd med
ledelsen i Det Mosaiske Trossamfunn, foreslås det å utsette
bevilgningen til støtte utenfor Norges grenser til å minnes
og å utvikle den tradisjon og kultur som nazistene ønsket å utrydde
til 2000.
På grunnlag av ovennevnte foreslås
det at bevilgningen under kap. 476 post 71 reduseres med 60 mill.
kroner. Det vises for øvrig til omtale under kap. 260 post 70
under Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å redusere løyvinga
under kap. 476 post 71 med kr60000000. Komiteen viser
når det gjeld kap. 260 post 70 til merknader under avsnitt
4.8.
Leiekontraktene for MS Polarsyssel og helikopter viser
seg å medføre større utgifter enn det
som er lagt til grunn i svalbardbudsjettet for 1999. Som følge
av den knappe ressurssituasjonen vil det være nødvendig
med en mer restriktiv helikopterbruk, og MS Polarsyssel vil bli
innleid for en kortere periode enn det som har vært praksis
til nå. I tillegg til mer restriktiv bruk av helikopter
og båt vil det være behov for tilførsel
av ekstra midler.
Det foreslås derfor å overføre
0,6 mill. kroner fra kap. 5 post 01 til kap. 6 post 01, jf. forslag
til vedtak X.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa jf. framlegg X pkt. 1 og
2.
Bevilgningen under kap. 3005 post 01 omfatter bøter,
gebyrer, inndragninger og inntekter ved auksjoner og salg av isbjørnskinn
og reinsdyrkjøtt. I tillegg er en posteringsfullmakt på 0,55
mill. kroner fra Miljøverndepartementet lagt inn i bevilgningen. Sysselmannen
mottar også diverse refusjoner og får midler stilt
til disposisjon ved posteringsfullmakter. Justisdepartementet finner
det hensiktsmessig å skille refusjonene og posteringsfullmaktene
fra de øvrige inntektene på dette kapitlet ved å opprette
en ny post.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det under kap. 3005 opprettet en ny post 02 Refusjoner m.v. med
en bevilgning på 0,55 mill. kroner, samtidig som bevilgningen
under kap. 3005 post 01 reduseres tilsvarende, jf. forslag til romertallsvedtak
X.
Det foreslås samtidig at det gis fullmakt
til å kunne overskride bevilgningen under kap. 5 Sysselmannen
post 01 Driftsutgifter tilsvarende merinntekten under kap. 3005
post 02, jf. forslag til vedtak X.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om å opprette ny
post 02 under kap. 3005 og til framlegg til vedtak X pkt. 3, 4 og
5.