Stortinget vedtok ved behandlingen av St.prp.
nr. 37 (1998-1999) og i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 1999 utvidelser av kostnadsrammen for prosjektet Nytt Rikshospital.
I St.prp. nr. 37 (1998-1999) ble kostnadsrammen foreslått
utvidet med 590 mill. kroner.
Etter fremleggelsen av proposisjonen inntraff
det en ulykke i fyrhuset den 23. februar 1999, som medførte utsatt
ferdigstillelse av hovedprosjektet.
I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 1999, jf. St.prp. nr. 67 (1998-1999), redegjøres det
for en kostnadsøkning på 145 mill. kroner.
Samlet gjeldende kostnadsramme for prosjektet
Nytt Rikshospital etter vedtaket i Stortinget, jf. behandlingen
av St.prp. nr. 67 (1998-1999) og Innst. S. nr. 236 (1998-1999),
er på 5 336 mill. kroner.
Utover sommeren 1999 har det blitt avdekket
ytterligere forhold som påfører prosjektet merkostnader.
Forventet sluttkostnad for prosjektet må utvides med ytterligere
235 mill. kroner pluss 36,7 mill. kroner for at prosjektet skal
kunne ferdigstilles i samsvar med funksjonskravene.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet tilrår
at det avsettes en reserve på til sammen 105 mill. kroner.
Den samlede økning i kostnadsrammen
blir etter dette 376,7 mill. kroner.
Det fremmes forslag om at bevilgningen til prosjektet økes
med 150 mill. kroner i 1999.
Det er nødvendig med vedtak om rammeutvidelse
og økt bevilgning i 1999 for at prosessen frem til sykehuset
tas i bruk skal kunne pågå uten forsinkelser.
Etter ulykken i fyrhuset den 23. februar 1999
ble datoen for ferdigstillelse av hovedprosjektet fastsatt til 1.
juni 1999. Frem mot sommeren ble det klart at denne datoen ikke
ville holde, i første rekke på grunn av problemer
med VVS-systemene.
Det er et mål at Rikshospitalets hovedflytting
kan skje før sommerferien 2000 og det er budsjettmessig lagt
til grunn at hovedflytting skjer innen 1. juli 2000. Det vises til
omtale i St.prp. nr. 1 (1999-2000). Tillegg nr. 4.
Omfanget av feil og mangler avdekket under testing og
midlertidig drift er mer omfattende, og medfører langt
større tilleggskostnader, enn resultatet av tidligere risikoanalyser
viser. Dette skyldes i høy grad at prosjektets kompleksitet,
størrelse og høye press på fremdrift,
bl.a. som en følge av utvidelser, har ført til kvalitetssvikt
i prosjektering og utførelse/kontroll.
Det meste av arbeidene i sluttfasen er av en
slik art at de er vanskelige å prissette, og det har derfor
vært nødvendig å utføre mye
arbeid på regning, noe som igjen har medført redusert
effektivitet.
Denne situasjonen har gitt begrensede muligheter
til reell kostnadsstyring og prioritering.
Deler av merkostnadene skyldes kvalitetssvikt
i prosjektering og utførelse/kontroll hos entreprenører
og rådgivere/byggeledelse. Det vurderes å reise
erstatningskrav.
Samlet godkjent kostnadsramme for prosjektet
Nytt Rikshospital er 5 336 mill. kroner pr. juli 1999, inklusiv
reservebeløp på 75 mill. kroner.
Inkludert merkostnadene anslått til
235 mill. kroner, Sosial- og helsedepartementets forslag på til
sammen 36,7 mill. kroner (28 mill. kroner til merkostnader programendringer
og 8,7 mill. kroner merkostnader intervensjonssenteret), samt en
reserve på 105 mill. kroner, utgjør det samlede
forslag til ny kostnadsramme 5 713 mill. kroner, prisjustert pr.
juli 1999.
Det understrekes at beregningen av merkostnadene er
basert på en forutsetning om at hovedflyttingen vil skje
innen 1. juli 2000. Det er Rikshospitalet som ut fra en vurdering
av bl.a. medisinske forhold og pasientsikkerhet beslutter når
innflytting skal skje. En ytterligere forlengelse av Statsbyggs
prosjektansvar utover 1. juli 2000 vil påføre
prosjektet ytterligere kostnader.
Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen
av St.prp. nr. 67 (1998-1999) at kostnadsrammen skulle inkludere
en reserve på 75 mill. kroner. Reserven ble imidlertid
ikke inkludert i bevilgningen i 1999 på 756 mill. kroner
eller i bevilgningsbehovet for 2000 og 2001 på henholdsvis
411 og 60 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 67 (19998-1999). Regjeringen
foreslår at reserven på 75 mill. kroner utløses
og bevilges som en del av forslaget om økt bevilgning på totalt
150 mill. kroner i 1999.
Det foreslås avsatt en ny reserve på 105
mill. kroner, hvorav 70 mill. kroner gjelder perioden etter hovedflytting.
Reserven inngår i forslaget til ny bevilgning for 2000,
jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 8 (1999-2000).
Beslutningen om å bruke av reserven
treffes av Arbeids- og administrasjonsdepartementet i samråd med
Sosial- og helsedepartementet og etter godkjenning av Finansdepartementet.
Det foreslås at bevilgningen til Nytt
Rikshospital økes med 150 mill. kroner i 1999. Tidligere
fastsatt, men ikke bevilget reservebeløp på 75
mill. kroner inngår i denne bevilgningen.
Samlet bevilgningsbehov i 2000 og 2001 blir
da hhv. 668 og 104 mill. kroner.
I St.prp. nr. 1 (1999-2000) er det fremmet forslag
om en bevilgning på 435 mill. kroner. Regjeringen fremmer
i St.prp. nr. 1 (1999-2000). Tillegg nr. 8 forslag om å øke
bevilgningen til Nytt Rikshospital med 233 mill. kroner, inklusiv
ny reserve på 105 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til komiteens enstemmige innstilling
i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 37 (1998-1999) i juni
1999 og til at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité vil
undergi prosjektet Nytt Rikshos-pital en bred behandling bl.a. på bakgrunn
av rapporter fra Riksrevisjonen. Flertallet finner
det ikke riktig å trekke noen endelige konklusjoner om årsakene
til økningene i kostnadsrammen på dette tidspunkt,
men har merket seg departementets anførsler om dette. Flertallet har
på nåværende tidspunkt ikke ytter-ligere
merknader og støtter Regjeringens framlagte forslag til
budsjettendring for 1999.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti konstaterer at departementet
ikke kan ha hatt den nødvendige og forventede oversikt
over situasjonen da St.prp. nr. 37 (1998-99) ble fremmet våren
1999. Dette forholdet er svært betenkelig også med
tanke på fullføring av prosjektet innenfor den
kostnadsrammen som nå foreslås, selv om det legges
inn en reserve på hele 105 millioner kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at disse partier allerede i
Innst. S. nr. 308 (1987-88). og i Innst. S. nr. 215 (1991-92) Bygging
av Nytt Rikshospital, uttrykte stor skepsis til at departementet
reduserte sengekapasiteten i forhold til de anbefalinger som det
faglige brukerstyret la frem.
Disse medlemmer mener fremdriften
av bygging av Nytt Rikshospital bekrefter at denne tvilen var på sin
plass, og at en betydelig del av kostnadsoverskridelsene er Stortingets
ansvar. Disse medlemmer viser til at Stortinget siden
har vedtatt en rekke utvidelser av prosjektet, og at disse har bidratt
til å fordyre prosjektet og gjøre utbyggingen
mer komplisert.
Det må imidlertid ikke etter disse
medlemmers syn ta søkelyset vekk fra Statsbyggs
rolle i bygging av Nytt Rikshospital. Disse medlemmer vil
her påpeke at Statsbygg har tatt på seg et byggeprosjekt man
ikke innehar kompetanse til, og at dette bør få følger
for Statsbyggs fremtidige organisering som et statlig bygge- og
forvaltningsforetak.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget vil få Riksrevisjonens rapport om Nytt Rikshospital
til behandling. Når det gjelder Statsbygg, viser disse medlemmer til
sine merknader i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 84
(1998-99) og Ot. prp. nr. 83 (1998-99).
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og det som står
foran, og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak
I
På statsbudsjettet for 1999 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1580 | | Bygg utenfor husleieordningen | |
| 31 | Videreføring av
byggeprosjekter, kan overføres, økes med
| 150 000 000 |
| | fra kr 2 116 993 000 til
kr 2 266 993 000 | |
II
Stortinget samtykker i at kostnadsrammen for
Nytt Rikshospital settes til 5 713 mill. kroner, prisjustert pr.
juli 1999.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 7. desember 1999
Ågot Valle
fung. leder |
Per Roar Bredvold
ordfører |
Grethe G. Fossum
sekretær |