Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra samferdselskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Eirin Faldet, Oddvard Nilsen og Thore Aksel Nistad om endringer i regelverk og aldersgrense for kjøring med gokart

Innhold

Til Stortinget

I Dokument nr. 8:20 (1999-2000) fremmes følgende forslag:

  • 1. Aldersgrensene for kjøring med gokart på lukkede baner og haller utenom organisert motorsport senkes.

  • 2. Det fastsettes et regelverk for godkjenning av slike baner og haller.

  • 3. Punktene 1 og 2 iverksettes fra 1. april 2000.

Som bakgrunn for forslaget blir det vist til at gokartkjøring i dag er en av mange interesser blant ungdom og voksne. Når det gjelder kjøring med gokart i innendørshaller som drives kommersielt, mangler det imidlertid et regelverk. Denne virksomheten omfattes av vegtrafikklovens generelle bestemmelser om 18-årsgrense.

Når det gjelder organisert motorsport, er det tillatt med øvelseskjøring med gokart fra 10 år og konkurransekjøring fra fylte 12 år.

Forslagsstillerne er opptatt av den forebyggende effekten ved at barn og unge som ønsker det kan lære seg å mestre gokartkjøring før de slippes ut i trafikken, og at dette kan skje på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte.

Forslagsstillerne er av den mening at det bør utarbeides et tilsvarende regelverk for uorganisert gokartkjøring som for organisert motorsport og at aldersgrensen senkes for kjøring på lukkede baner og haller som drives kommersielt.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til innhentet uttalelse datert 8. desember 1999 fra samferdselsministeren. Uttalelsen ligger ved som trykt vedlegg til innstillingen.

Komiteen deler forslagsstillernes oppfatning av at gokartkjøring for barn og unge under trygge forhold kan ha en forebyggende effekt når disse senere skal ut i trafikken. Komiteen er imidlertid kjent med at det har forekommet ulykker på kommersielle baneanlegg for gokartkjøring. Komiteen vil derfor understreke viktigheten av innhenting av informasjon og statistikk om sikkerheten for barn og unge på disse anleggene.

Komiteen er enig i at aldersgrensen for kjøring med gokart på lukkede baner og haller utenom organisert motorsport bør senkes, og ber departementet forberede og iverksette en senkning av aldersgrensen.

Komiteen er enig i at det bør fastsettes et regelverk for godkjenning av slike baner og haller. Komiteen mener at godkjenning av baner og anlegg bør foretas av vegmyndighetene, men at vegmyndighetene kan tillegge dette til andre, f.eks. særforbundene, dersom de anser dette hensiktsmessig.

Komiteen har merket seg departementets synspunkter vedrørende den tid som er nødvendig for å gjennomføre tiltakene. Komiteen legger til grunn at iverksettelse kan skje fra 1. juni 2000.

Komiteen mener det er naturlig å harmonisere reglene mellom de nordiske landene for kommersiell gokartkjøring.

Komiteen foreslår:

«Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide forskrift om kommersiell virksomhet for gokart. Følgende legges til grunn:

  • 1. Aldersgrensene for kjøring med gokart på lukkede baner og haller utenom organisert motorsport senkes.

  • 2. Det fastsettes et regelverk for godkjenning av slike baner og haller.

  • 3. Punktene 1 og 2 iverksettes fra 1. juni 2000.»

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide forskrift om kommersiell virksomhet for gokart. Følgende legges til grunn:

  • 1. Al dersgrensene for kjøring med gokart på lukkede baner og haller utenom organisert motorsport senkes.

  • 2. Det fastsettes et regelverk for godkjenning av slike baner og haller.

  • 3. Punktene 1 og 2 iverksettes fra 1. juni 2000.

Jeg viser til brev fra samferdselskomiteen av 18. november 1999, bilagt forslag som nevnt ovenfor.

Jeg har merket meg forslaget, og viser til at Vegdirektoratet tar sikte på å gjennomføre en helhetlig revisjon av forskriften om motorsport på lukket bane i 2000.

Jeg vil innledningsvis gjøre det klart at en endring av gjeldende regelverk, med ikrafttredelse senest 1. april 2000 som forutsatt av forslagsstillerne, ikke synes mulig både av praktiske og formelle årsaker.

Forskrift om organisert motorsport på lukket område er fastsatt av Vegdirektoratet og ble sist endret i 1996. I det videre arbeid med et forslag til nytt regelverk, må direktoratet bl.a. innhente nærmere opplysninger om gjeldende bestemmelser og erfaringer fra andre land. Det vil også være nødvendig å fastsette godkjenningsordninger for baner og anlegg som skal brukes i kommersiell virksomhet, samt tilsynsordninger for driften. Jeg har merket meg at forslagsstillerne forutsetter at særforbundene skal ha ansvaret for godkjenning av anleggene. Det vil i tilfelle være nødvendig å bringe på det rene om forbundene, hvor de kommersielle foretakene ikke er medlemmer, er villige til å påta seg en slik funksjon. Slik privat myndighetsutøvelse i forhold til privat næringsdrift må også vurderes på prinsipielt grunnlag i forhold til bl.a. forvaltningsloven og alminnelige habilitetsregler.

Jeg er kjent med at det har forekommet ulykker i forbindelse med kommersiell go-kart virksomhet, og det vil etter mitt syn være nødvendig å innhente ulykkesstatistikk- og informasjon både fra Norge og andre land. Bl.a. vil det være naturlig å søke å bringe på det rene om mer liberalt regelverk i andre land har medført flere ulykker enn hva tilfellet er i Norge. Jeg vurderer det slik at dette er spesielt viktig i en sak som den foreliggende, som dreier seg om barn og ungdoms sikkerhet.

Det vil være påkrevet å vurdere en regelverksendring i forhold til vegtrafikkloven og annet lov- og forskriftsverk som kan tenkes å berøres av endringen, eksempelvis bilansvarsloven, førerkortforskriften og kjøretøyforskriften.

Vanlig høringsfrist for forskrifter, herunder endringer, er 3 måneder. Denne fristen kan bare fravikes når særlige grunner gjør det nødvendig. I den aktuelle saken kan jeg ikke se at det foreligger grunner som kan tilsi en kortere frist.

Etter høringen vil det påløpe noe tidsbruk i forhold til intern vurdering av høringsuttalelsene før eventuell fastsetting av regelverksendringer. Ikrafttredelse kan normalt ikke skje før 1 mnd. etter kunngjøring av forskriftsendringen.

Som det fremgår av det ovenstående, umuliggjør bare den alminnelige høringsfristen isolert sett en regelverksendring med ikrafttredelse 1. april 2000. På bakgrunn av det omfattende arbeid som må gjøres, og tidligere erfaring mht. tidsbruk ved denne type arbeid, ser jeg det ikke som realistisk at en endring vil kunne tre i kraft før tidligst høsten 2000.

Jeg er innstilt på å medvirke så langt det er mulig til at intensjonene i forslaget følges opp. Jeg gjør imidlertid oppmerksom på at situasjonen mht. regelverksarbeid er sterkt presset i Vegdirektoratet, ikke minst knyttet til regelverk som skal bedre trafikksikkerhet. Av mer omfattende forskriftsarbeid som pågår nevner jeg revisjon av førerkortforskriften, trafikkopplæringsforskriften og skiltforskriften.

Videre er direktoratet sterkt engasjert i Regjeringens prosjekt "Et enklere Norge" og tilhørende opprydding i forskriftsverket. Ressurser som kreves i forbindelse med den ønskede endringen av regelverk om motorsport, vil nødvendigvis måtte tas fra de nevnte, prioriterte oppgavene.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 16. desember 1999

Oddvard Nilsen

leder

Jan Sahl

ordfører

May Britt Vihovde

sekretær